• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    962
Ferrari monterade sin i instrumentet istället i SF90
Med touchknappar på ratten och för övriga reglage

En hybrid för bilintresserade skulle jag vilja säga :D
1638272743252.png
Skillnaden är väl ändå som natt och dag?
Smakfullt gjort och snyggt integrerat.

Nedan Mustang E. som i mitt tycker verkligen inte tagit hand om arvet:
2020-Ford-Mustang-Mach-E-tractionlife-27-of-40-696x465.jpg
 
Kan meddela att jag inte är impad över iD3, har en som lånebil när min Q4 är på verkstad (!). Inte en dålig bil eller så. Men det är en folkvagn. Och alla touchscreens känns helt snurriga. Förvirringen är total. Liten är den också.
 
En tibber-fråga:
Jag läser på litet. Som jag förstått det så kan jag ställa in vilken tid bilen ska var färdigladdad, och så löser systemet det så fördelaktigt som möjligt. Men, om jag inte behöver fulladdat då, utan kanske bara tjonga i några kwh då det är som billigast? Kan jag ställa in det också?
 
En tibber-fråga:
Jag läser på litet. Som jag förstått det så kan jag ställa in vilken tid bilen ska var färdigladdad, och så löser systemet det så fördelaktigt som möjligt. Men, om jag inte behöver fulladdat då, utan kanske bara tjonga i några kwh då det är som billigast? Kan jag ställa in det också?
Nu vet jag inte vilken bil du har men kan du inte ställa in en laddgräns i bilens meny, tex 80%?

Sen vill jag bara tillägga att jag försöker ladda min bil när det är som absolut dyrast för att göra grannarna avundsjuka!
 
Nu vet jag inte vilken bil du har men kan du inte ställa in en laddgräns i bilens meny, tex 80%?

Sen vill jag bara tillägga att jag försöker ladda min bil när det är som absolut dyrast för att göra grannarna avundsjuka!
Jo, det kan jag göra. Tänkte mer på om jag kan skvätta i ett par mil i bilstackaren då det ”passar” med priset.

Jag bryr mig rätt litet, ärligt talat. Vet inte hur man kollar förbrukning i bilen ens. Eller vad jag har för elbolag eller el-kostnad (autogiro).
 
Jo, det kan jag göra. Tänkte mer på om jag kan skvätta i ett par mil i bilstackaren då det ”passar” med priset.

Jag bryr mig rätt litet, ärligt talat. Vet inte hur man kollar förbrukning i bilen ens. Eller vad jag har för elbolag eller el-kostnad (autogiro).
Men du har rörligt avtal antar jag, för annars blir det ju som för mig att det inte spelar någon roll vilken tid man laddar.
Vill du ställa laddningen i Tibber finns det förhoppningsvis någon som kan hjälpa till med det.
 
En tibber-fråga:
Jag läser på litet. Som jag förstått det så kan jag ställa in vilken tid bilen ska var färdigladdad, och så löser systemet det så fördelaktigt som möjligt. Men, om jag inte behöver fulladdat då, utan kanske bara tjonga i några kwh då det är som billigast? Kan jag ställa in det också?

Du kan väl använda laddstyrningen i bilens app?
 
Den verkar ju bara kunna schemalägga när bilen ska ha uppnått önskad laddning
Bonusbild: förbrukningen dag då första snön kom.
6671EBBF-9A54-4A12-8304-B59F84DA256E.png
959A7180-6F41-4AD9-B7A6-A3453B6D3A74.png

Äh, skit i allt sånt där. Kör bara! Det är bara Tesla-folk som håller på att nörda ner sig i laddcykler, spotpriser och en massa elektrotjafs. Var lite bredbent nu! ;)
 
Teslaägare:
  • leasar bil för 10’/mån, alt tappar 400’ när den rullar ut genom dörren hos ÅF
  • lägger dygnets vakna timmar på att optimera laddningen för att spara några ören per kWh
Fast laddningsoptimering gör man 1 gång, sen sköter bilen/appen allt åt en. Jag stoppar i sladden och sen är bilen fulladdad på morgonen.

Teslaägare verkar annars mest upptagna med att sitta på Bilfeber och skryta om självkörningens förträfflighet. Som kommer sen. Kanske. Men snart!!!
 
…och berättar för alla som vill och inte vill höra att en Tesla egentligen är en iPad på hjul. 🤣

Fast laddningsoptimering gör man 1 gång, sen sköter bilen/appen allt åt en. Jag stoppar i sladden och sen är bilen fulladdad på morgonen.

Teslaägare verkar annars mest upptagna med att sitta på Bilfeber och skryta om självkörningens förträfflighet. Som kommer sen. Kanske. Men snart!!!
Samt håller 85 på 90-vägar men skickar länkar till accelerationsklipp på YT
 
Haha! Ja, det bör du göra! 😁
Tydligen har jag el från Fortum, med ellevio som nätleverantör (?).
Och rörligt avtal, med månadsmätning. Vilket -antar jag- betyder att jag kan ladda närsom helst på dygnet till samma pris, så länge inte det blir avgifter som i Göteborg som sätts utifrån den period på dygnet som använder mest el.

Fan vad man lär sig mycket av att hålla på med klockor!
 
Tydligen har jag el från Fortum, med ellevio som nätleverantör (?).
Och rörligt avtal, med månadsmätning. Vilket -antar jag- betyder att jag kan ladda närsom helst på dygnet till samma pris, så länge inte det blir avgifter som i Göteborg som sätts utifrån den period på dygnet som använder mest el.

Fan vad man lär sig mycket av att hålla på med klockor!
Är det inte tvärtom? Att rörligt är just rörligt. Att det kostar olika beroende på när man laddar...

Medan fast kostar lika mycket
 
Är det inte tvärtom? Att rörligt är just rörligt. Att det kostar olika beroende på när man laddar...

Medan fast kostar lika mycket
5 min google hävdar att ett rörligt avtal -som mitt- sätter priser utifrån snittpriset den månad som faktureras. Ska det var ”mer rörligt” än så, så behöver man ha ett timdebiteringsavtal. Vilket jag inte verkar ha.

Finns det ingen här som KAN någonting?!
@Denke ?

Och tiotusenkronorsfrågan:
Hur mycket kan det skilja i pris per månad, egentligen? Den här kvällens googlande på hur elavtal fungerar har bara gett mig huvudvärk.
 
5 min google hävdar att ett rörligt avtal -som mitt- sätter priser utifrån snittpriset den månad som faktureras. Ska det var ”mer rörligt” än så, så behöver man ha ett timdebiteringsavtal. Vilket jag inte verkar ha.

Finns det ingen här som KAN någonting?!
@Denke ?

Och tiotusenkronorsfrågan:
Hur mycket kan det skilja i pris per månad, egentligen? Den här kvällens googlande på hur elavtal fungerar har bara gett mig huvudvärk.

Ge mig konkreta frågor så besvarar jag dessa, har jobbat med elproduktion och elhandel de senaste femton åren. :)
 
5 min google hävdar att ett rörligt avtal -som mitt- sätter priser utifrån snittpriset den månad som faktureras. Ska det var ”mer rörligt” än så, så behöver man ha ett timdebiteringsavtal. Vilket jag inte verkar ha.

Finns det ingen här som KAN någonting?!
@Denke ?

Och tiotusenkronorsfrågan:
Hur mycket kan det skilja i pris per månad, egentligen? Den här kvällens googlande på hur elavtal fungerar har bara gett mig huvudvärk.

Men snälla @Strindberg du (och alla andra) vet ju att jag inte kan NÅGONTING, särskilt inte om elektricitet. 🤣
 
Jag har beställt en Enyaq 80x med leverans typ juni nästa år. Nu är jag helt matt av att göra research på vilken bil jag ska ha, men vilken laddbox är bäst lämpad? Bor i villa och kan dra vad som helst från elcentral. Tror det finns 10A 1-fas till garaget idag och det kommer ju inte räcka.
 
Ge mig konkreta frågor så besvarar jag dessa, har jobbat med elproduktion och elhandel de senaste femton åren. :)
Här är en konkret fråga: Varför ökar spotpriset på el fyrdubbelt under vissa tider på dygnet?
Beror det på att det inte blåser och solen inte lyser i kombination med nedstängda kärnkraftverk?
Eller är det för att någon bestämmer att nu ska det vara dyrt? :)
 
Här är en konkret fråga: Varför ökar spotpriset på el fyrdubbelt under vissa tider på dygnet?
Beror det på att det inte blåser och solen inte lyser i kombination med nedstängda kärnkraftverk?
Eller är det för att någon bestämmer att nu ska det vara dyrt? :)
Det här är ju ett väldigt aktuellt ämne just nu med skenande spotpriser.
Här finns en bra sammanfattning av vad som påverkar spotpriset:

Till faktorer som påverkar hör bland annat det du skriver men även intressant nog priset på utsläppsrätter. Eftersom det höga naturgaspriset gjort det mer lönsamt att elda kol i Europa, vilket leder till kostnader för utsläppen, vilket bidrar till högre elpris för oss här i Sverige. Lite synd kan tyckas.
 
Tillbaka
Topp