• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    962
På tal om Teslaägare:

Jag är själv en, håller med om det mesta som sägs i videon :)
Nu raljerar han rätt mycket men visst ligger det en del sanningar i det han säger.
Tror jag skrivit det tidigare men Tesla ligger ju 100 år efter många andra tillverkare när det gäller erfarenhet och deras bilar kommer bara att bli bättre och bättre.

Det jag inte riktigt kan förstå är varför de etablerade tillverkarna är så långt efter, de borde väl ha sett det här komma för mer än 10 år sedan.
Hade det funnits tex en EV BMW M3 till hyfsat pris hade jag kollat på en sån innan jag beställt Teslan. Nu föser de tyska lyxmärkena över sina köpare till Tesla och andra EV-tillverkare och risken är att de aldrig kommer tillbaka.
 
Nu raljerar han rätt mycket men visst ligger det en del sanningar i det han säger.
Tror jag skrivit det tidigare men Tesla ligger ju 100 år efter många andra tillverkare när det gäller erfarenhet och deras bilar kommer bara att bli bättre och bättre.

Det jag inte riktigt kan förstå är varför de etablerade tillverkarna är så långt efter, de borde väl ha sett det här komma för mer än 10 år sedan.
Hade det funnits tex en EV BMW M3 till hyfsat pris hade jag kollat på en sån innan jag beställt Teslan. Nu föser de tyska lyxmärkena över sina köpare till Tesla och andra EV-tillverkare och risken är att de aldrig kommer tillbaka.
Frågade en polare som utvecklar bilar hos en stor svensk tillverkare (vill inte säga vilken) just varför de ligger så mycket efter just på utvecklingen och prisläget mot nykomlingarna.
Det har enligt honom att göra med att alla deras fabriker är gjorda för att producera fossiler och kostnaden att bygga om tar tid och kostar massor.
Sedan började de väl för sent och leadtiden på en plattform från beslut till färdig bil är väldigt lång.
 
Frågade en polare som utvecklar bilar hos en stor svensk tillverkare (vill inte säga vilken) just varför de ligger så mycket efter just på utvecklingen och prisläget mot nykomlingarna.
Det har enligt honom att göra med att alla deras fabriker är gjorda för att producera fossiler och kostnaden att bygga om tar tid och kostar massor.
Sedan började de väl för sent och leadtiden på en plattform från beslut till färdig bil är väldigt lång.
Plus att man inte ens har tillgång till tillräckligt många av den typen av ingenjörer som behövs för elbilar nere i Tyskland. Man måste liksom börja på universiteten och utbilda rätt typer av människor. Det är en helt annan sak att vara duktig på att pressa plåt än att bygga mjukvara.
 
Plus att man inte ens har tillgång till tillräckligt många av den typen av ingenjörer som behövs för elbilar nere i Tyskland. Man måste liksom börja på universiteten och utbilda rätt typer av människor. Det är en helt annan sak att vara duktig på att pressa plåt än att bygga mjukvara.
men åt andra sidan så är man duktiga på att pressa plåt och bygga fordon kontra tesla.
Finns ju en anledning till varför Model S sett likandan ut i 10 år snart... Men samtidigt så lägger de krutet på det de kan bra.

Vid någon punkt så kommer det väl balansera ut sig. För mig så spelar inte supercharger eller inte roll med det körmönster jag har. Det som är intressant med Tesla är prestandan. Finns bilar redan nu som har likadan räckvidd. Om vi bortser ifrån prestandan så är trumfkortet superchargernätverket, utöver det ser jag inte vad som är bättre som sådant med att köra Tesla när man säger att dem är så långt fram

likväl som Tesla kan sno ingenjörer så kan ju alla andra märken göra likadant och omvänt
 
likväl som Tesla kan sno ingenjörer så kan ju alla andra märken göra likadant och omvänt
Fast det är lättare när de redan finns i samma land och pratar samma språk. Teslas ingenjörer kommer främst från Tech och Telekom, inte fordonsbranschen. Där är USA en stark nation med stora företag som redan är verksamma och det var lätt att locka över dem. Tyskland är så efter på Tech fronten att man blir mörkrädd, hur många stora tyska företag inom IT/Tech kan du nämna? (Förutom SAP...)
 
Tyskland är så efter på Tech fronten att man blir mörkrädd, hur många stora tyska företag inom IT/Tech kan du nämna? (Förutom SAP...)
App app app, vad säger du om Tyskland. Riktigt hightech här! För någon vecka sedan fick vi brev i lådan om att vi kan få “glasfaser”/ADSL draget till vårt hus med upp til 50mb hastighet 🚀. Och efter Covids intåg kan man betala med kort nästa överallt...
 
Fast det är lättare när de redan finns i samma land och pratar samma språk. Teslas ingenjörer kommer främst från Tech och Telekom, inte fordonsbranschen. Där är USA en stark nation med stora företag som redan är verksamma och det var lätt att locka över dem. Tyskland är så efter på Tech fronten att man blir mörkrädd, hur många stora tyska företag inom IT/Tech kan du nämna? (Förutom SAP...)
I USA så snor universiteten ifrån andra länder. Nu tänkte jag inte bara på Euro-tillverkare även asiatiska tillverkare, folk som kan tech och telekom finns ju resurser för globalt så att säga. Frågan är vem som kan locka till sig dem. Som när jag gick högskolan och BMW säger typ vi intervjuar bara på tyska och du skall ha 5a i allt…. Då får dem folk därefter… Inget av det som egentligen säger hur bra ingenjör man blir

jag jobbar med SAP som en notis :D
 
Vid någon punkt så kommer det väl balansera ut sig. För mig så spelar inte supercharger eller inte roll med det körmönster jag har. Det som är intressant med Tesla är prestandan. Finns bilar redan nu som har likadan räckvidd. Om vi bortser ifrån prestandan så är trumfkortet superchargernätverket, utöver det ser jag inte vad som är bättre som sådant med att köra Tesla när man säger att dem är så långt fram

likväl som Tesla kan sno ingenjörer så kan ju alla andra märken göra likadant och omvänt
Nu har jag inte kört någon annan elbil men är det inte lite som med Android och iOS. Vissa föredrar Teslas enkelhet när det gäller mjukvaran.

Frågan är om en ung ingenjör vill jobba på Tesla eller BMW. Vet vad jag hade valt.
 
Det jag inte riktigt kan förstå är varför de etablerade tillverkarna är så långt efter, de borde väl ha sett det här komma för mer än 10 år sedan.
Hade det funnits tex en EV BMW M3 till hyfsat pris hade jag kollat på en sån innan jag beställt Teslan. Nu föser de tyska lyxmärkena över sina köpare till Tesla och andra EV-tillverkare och risken är att de aldrig kommer tillbaka.
Det var väl inte så länge sedan sanningen här var att det inte fanns ekonomi i batteribilar och "de andra" bara bidar sin tid.
 
Nu raljerar han rätt mycket men visst ligger det en del sanningar i det han säger.
Tror jag skrivit det tidigare men Tesla ligger ju 100 år efter många andra tillverkare när det gäller erfarenhet och deras bilar kommer bara att bli bättre och bättre.

Det jag inte riktigt kan förstå är varför de etablerade tillverkarna är så långt efter, de borde väl ha sett det här komma för mer än 10 år sedan.
Hade det funnits tex en EV BMW M3 till hyfsat pris hade jag kollat på en sån innan jag beställt Teslan. Nu föser de tyska lyxmärkena över sina köpare till Tesla och andra EV-tillverkare och risken är att de aldrig kommer tillbaka.
Beror väl på att de traditionella tillverkarna har plöjt ner miljarder på att utveckla fossilbilen. De vill ju såklart få ut så mycket som möjligt från den investeringen innan de börjar med en helt "ny" teknik. All deras personal, erfarenhet och kunskap ligger i fossilbilen. Det är en enorm omställning att börja tillverka elbilar för någon som tillverkat fossilbilar i 100 år. BMW var tidigt ute med i3. Men tyvärr fick i-teamet mycket skit och i princip upplöstes. Hade de fortsatt på samma bana hade de varit långt framme nu!
 
jag jobbar med SAP som en notis :D

Saknar verkligen det systemet, satt med det från 1995-2010 som (ABAP) utvecklare, konfigurator, integratör osv osv. Men hittade inget lämpligt där jag ville bo i Sverige så blev en radda andra system sedan dess. SAP är helt överlägset allt annat jag jobbat med även om det är enormt komplext.
 
Nu har jag inte kört någon annan elbil men är det inte lite som med Android och iOS. Vissa föredrar Teslas enkelhet när det gäller mjukvaran.

Frågan är om en ung ingenjör vill jobba på Tesla eller BMW. Vet vad jag hade valt.
exv som Polestar att låta Google göra den biten är ju en riktigt smart ide. Låta dem som jobbar med GUI etc göra den biten. Sen kanske det tar ett tag innan det är intrimmat.

jag hade tagit jobb på Beemer :p
 
Senast ändrad:
Det har jag också gjort tidigare (men inte längre). Visst njuter man av det nyskapande och flexibla hela tiden?

Saknar verkligen det systemet, satt med det från 1995-2010 som (ABAP) utvecklare, konfigurator, integratör osv osv. Men hittade inget lämpligt där jag ville bo i Sverige så blev en radda andra system sedan dess. SAP är helt överlägset allt annat jag jobbat med även om det är enormt komplext.

love it!
Har jobbat med det sedan 2007.

Men ångrar till och från att jag sa upp mig från Scania. Hade varit riktigt kul att jobba med produktionsteknik
 
Fast det är lättare när de redan finns i samma land och pratar samma språk. Teslas ingenjörer kommer främst från Tech och Telekom, inte fordonsbranschen. Där är USA en stark nation med stora företag som redan är verksamma och det var lätt att locka över dem. Tyskland är så efter på Tech fronten att man blir mörkrädd, hur många stora tyska företag inom IT/Tech kan du nämna? (Förutom SAP...)
Du har nog många poänger, men samtidigt borde ju Japanerna vara hetare med den logiken?
 
Utan att ha provkört eller ens varit nära en IONIQ5 så skulle jag kunna tänka mig en. Ska definitivt provköra en när tillfälle ges. Svincoola.
Ett minus med IONIC är bagageutrymmet. Taket är lite lågt. En heads up för alla barnfamiljer

E920433C-F847-4D0B-9788-34F09BD73452.jpeg
01DC812A-CA6C-4468-B200-E8EA767BA24B.jpeg
 
Nu raljerar han rätt mycket men visst ligger det en del sanningar i det han säger.
Tror jag skrivit det tidigare men Tesla ligger ju 100 år efter många andra tillverkare när det gäller erfarenhet och deras bilar kommer bara att bli bättre och bättre.

Det jag inte riktigt kan förstå är varför de etablerade tillverkarna är så långt efter, de borde väl ha sett det här komma för mer än 10 år sedan.
Hade det funnits tex en EV BMW M3 till hyfsat pris hade jag kollat på en sån innan jag beställt Teslan. Nu föser de tyska lyxmärkena över sina köpare till Tesla och andra EV-tillverkare och risken är att de aldrig kommer tillbaka.
Jag är säkert inte representativ, men jag tror att en del som tidigare varit bilintresserade helt enkelt tappat intresset nu när det mesta pekar på att bensinmotorn fasas ut, det blir således inte en "likvärdig" elbil som handlas, kanske mer nåt att skjutsa arslet i.
Jag tror mer på nya grupper av teknikintresserade/hipsters som köper prestandamodellerna av elfordonen.
 
Japanerna tog över för att de var billigare än europeerna. När japanerna blev lika dyra som europeerna kom koreanerna. Nu är de lika dyra som europeerna och in kommer kineserna.
 
Om jag snittar under 1000 kWh/månad, kan jag spara några sköna slantar på att hålla på och krångla med timdebiteringar och laddstyrningar, eller snackat vi besparingar i typ hundralappsklassen?

Nope,

iom att du bor i ”Norrland” så ska du invänta perioden efter vårfloden och teckna ett ettårigt fast avtal, förslagsvis via elskling.se

Sikta på att teckna när det vänder vid typ 28-29 öre och skit i krånglet.
 
Det sägs att elbolagen hellre säljer sin el till utlandet för att de får bättre betalt vilket driver upp priserna i Sverige.
Hur stor sanning ligger det i det?

Ingen alls,
Vi bestämmer inte vem som får köpa, allt distribueras vidare via Nordpool genom mycket komplexa beräkningar där man utgårmifrpn ett priskryss där produktionen möter förbrukningen under nästkommande dygn. Man kan inte bestämma rent fysiskt vem man levererar till.
 
I USA så snor universiteten ifrån andra länder. Nu tänkte jag inte bara på Euro-tillverkare även asiatiska tillverkare, folk som kan tech och telekom finns ju resurser för globalt så att säga. Frågan är vem som kan locka till sig dem. Som när jag gick högskolan och BMW säger typ vi intervjuar bara på tyska och du skall ha 5a i allt…. Då får dem folk därefter… Inget av det som egentligen säger hur bra ingenjör man blir

jag jobbar med SAP som en notis :D

Körde SAP i typ 6-7 år på Vattenfall, hatade varje vaken sekund av mitt liv.
 
Tillbaka
Topp