Norrlänningen
Guld
När skall man teckna fast pris om man bor i Malmö?
Iom att snittområde 3 & 4 har pinsamt låg egen produktion i förhållande till sin förbrukning så kvittar det. Ni är fett rökta, dels pga låg överföringskapacitet från vårt till ert snittområde, men även på lång sikt IOM extrem utbyggnad här i norr på såväl vind som vattenkraft som i princip endast byggs för att täcka upp de energikrävande riktigt tunga industrierna som byggs parallellt. Även om man bygger mer här så kan det inte forslas vidare så priset sjunker istället här uppe.
Det händer ibland att vi med timdebitering får betalt för att förbruka då det ibland råder minuspriser i snittområde 1&2. Kanske att man får 10 - 15:- när jag tankar båda Teslorna då.
Ni kan inget göra så länge man avreglerar kärnkraften, det saknas helt enkelt egen produktion och därför måste el köpas från andra länder som är svindyrt samt ofta pissdålig/tvivelaktig produktionstyp.
När jag går igenom priserna dagligen så händer det att elpriset är 20(!) gånger högre i snittområde 4 som i 1 & 2.
Jag har såklart också läst Sossarnas och MPs förklaring till de höga elpriserna och dom trasslar till det när det helt enkelt handlar om att man har fimpat produktion inom närområdet.
Kolla prishistorik och se vad som hände när man stängde ned.
Senast ändrad: