• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    962
När skall man teckna fast pris om man bor i Malmö?

Iom att snittområde 3 & 4 har pinsamt låg egen produktion i förhållande till sin förbrukning så kvittar det. Ni är fett rökta, dels pga låg överföringskapacitet från vårt till ert snittområde, men även på lång sikt IOM extrem utbyggnad här i norr på såväl vind som vattenkraft som i princip endast byggs för att täcka upp de energikrävande riktigt tunga industrierna som byggs parallellt. Även om man bygger mer här så kan det inte forslas vidare så priset sjunker istället här uppe.

Det händer ibland att vi med timdebitering får betalt för att förbruka då det ibland råder minuspriser i snittområde 1&2. Kanske att man får 10 - 15:- när jag tankar båda Teslorna då. 😅

Ni kan inget göra så länge man avreglerar kärnkraften, det saknas helt enkelt egen produktion och därför måste el köpas från andra länder som är svindyrt samt ofta pissdålig/tvivelaktig produktionstyp.

När jag går igenom priserna dagligen så händer det att elpriset är 20(!) gånger högre i snittområde 4 som i 1 & 2.

Jag har såklart också läst Sossarnas och MPs förklaring till de höga elpriserna och dom trasslar till det när det helt enkelt handlar om att man har fimpat produktion inom närområdet.
Kolla prishistorik och se vad som hände när man stängde ned.
 
Senast ändrad:
Iom att snittområde 3 & 4 har pinsamt låg egen produktion i förhållande till sin förbrukning så kvittar det. Ni är fett rökta, dels pga låg överföringskapacitet från vårt till ert snittområde, men även på lång sikt IOM extrem utbyggnad här i norr på såväl vind som vattenkraft som i princip endast byggs för att täcka upp de energikrävande riktigt tunga industrierna som byggs parallellt. Även om man bygger mer här så kan det inte forslas vidare så priset sjunker istället här uppe.

Det händer ibland att vi med timdebitering får betalt för att förbruka då det ibland råder minuspriser i snittområde 1&2. Kanske att man får 10 - 15:- när jag tankar båda Teslorna då. 😅

Ni kan inget göra så länge man avreglerar kärnkraften, det saknas helt enkelt egen produktion och därför måste el köpas från andra länder som är svindyrt samt ofta pissdålig/tvivelaktig produktionstyp.

När jag går igenom priserna dagligen så händer det att elpriset är 20(!) gånger högre i snittområde 4 som i 1 & 2.

Jag har såklart också läst Sossarnas och MPs förklaring till de höga elpriserna och dom trasslar till det när det helt enkelt handlar om att man har fimpat produktion inom närområdet.
Kolla prishistorik och se vad som hände när man stängde ned.
Ja visst är det märkligt att brist på vind och vatten i magasin är godtagbara anledningar till högt elpris pga låg produktion, men så fort man nämner avvecklingen så får man höra att den inte alls påverkat energipriset.
 
Ingen alls,
Vi bestämmer inte vem som får köpa, allt distribueras vidare via Nordpool genom mycket komplexa beräkningar där man utgårmifrpn ett priskryss där produktionen möter förbrukningen under nästkommande dygn. Man kan inte bestämma rent fysiskt vem man levererar till.
Om jag omformulerar frågan: Säjs svensk el till utlandet på Nordpool för att de betalar bättre?
 
Ni som funderar på en seriös elbil borde läsa årets sista nummer som kom idag. And the winner is ... :nailbiting:
Vi Bilägare 2021-12-02.jpg
 
Iom att snittområde 3 & 4 har pinsamt låg egen produktion i förhållande till sin förbrukning så kvittar det. Ni är fett rökta, dels pga låg överföringskapacitet från vårt till ert snittområde, men även på lång sikt IOM extrem utbyggnad här i norr på såväl vind som vattenkraft som i princip endast byggs för att täcka upp de energikrävande riktigt tunga industrierna som byggs parallellt. Även om man bygger mer här så kan det inte forslas vidare så priset sjunker istället här uppe.

Det händer ibland att vi med timdebitering får betalt för att förbruka då det ibland råder minuspriser i snittområde 1&2. Kanske att man får 10 - 15:- när jag tankar båda Teslorna då. 😅

Ni kan inget göra så länge man avreglerar kärnkraften, det saknas helt enkelt egen produktion och därför måste el köpas från andra länder som är svindyrt samt ofta pissdålig/tvivelaktig produktionstyp.

När jag går igenom priserna dagligen så händer det att elpriset är 20(!) gånger högre i snittområde 4 som i 1 & 2.

Jag har såklart också läst Sossarnas och MPs förklaring till de höga elpriserna och dom trasslar till det när det helt enkelt handlar om att man har fimpat produktion inom närområdet.
Kolla prishistorik och se vad som hände när man stängde ned.
Snacka om att crypto funkar bara i Norra Sverige! :D
 
skellefteå kraft runt 90öre/kwh har vi just nu
men effektavgiften: 115,95 kr/kW gäller att hålla nere spikarna .....
 
Läste nyss i tidningen att snösmockan som orsakade timslånga köer gjorde att elbilsägare var tvungna att lämna deras iskalla fordon då batteriet laddas ut när de står stilla så länge i kylan. Hur motar man bort sådana problem?
 
Ja visst är det märkligt att brist på vind och vatten i magasin är godtagbara anledningar till högt elpris pga låg produktion, men så fort man nämner avvecklingen så får man höra att den inte alls påverkat energipriset.
Jepp, samtidigt så beräknas elpriset efter tillgång och efterfrågan.
Snacka om att crypto funkar bara i Norra Sverige! :D

Det finns en orsak till varför alla Bitcoin-farmer står här ute i skogen och tuggar och inte i snittområde 3 eller 4.
 
skellefteå kraft runt 90öre/kwh har vi just nu
men effektavgiften: 115,95 kr/kW gäller att hålla nere spikarna .....
Jepp, man får förlägga sin laddning till natten och ladda med så låg laddström som krävs.

Jag kör 16A huvudsäkring på huset inkl 6000 mil elbilskörning/år och två småbarn i huset. Jag har ingen lastbalansering på laddboxarna, och det funkar finfint.
 
Läste nyss i tidningen att snösmockan som orsakade timslånga köer gjorde att elbilsägare var tvungna att lämna deras iskalla fordon då batteriet laddas ut när de står stilla så länge i kylan. Hur motar man bort sådana problem?
Kläder efter väder.
Är man klädd för inomhusklimat och man sitter där med 21 grader i bilen räcker inte batteriet länge.
 
Läste nyss i tidningen att snösmockan som orsakade timslånga köer gjorde att elbilsägare var tvungna att lämna deras iskalla fordon då batteriet laddas ut när de står stilla så länge i kylan. Hur motar man bort sådana problem?

De hade nog rätt dålig laddning i så fall. Min Kia drar runt 0,5kW för att hålla värmen just nu så skulle ta 5 dygn att dra ut batteriet på det viset.
 
De hade nog rätt dålig laddning i så fall. Min Kia drar runt 0,5kW för att hålla värmen just nu så skulle ta 5 dygn att dra ut batteriet på det viset.
Givetvis. Det överges massor med bensinbilar i kyla också men det blir ingen nyhet. Det enda som gör att detta blir en nyhet är just konceptet elbil vilket dieselgubbar tycker är trams och fjams och dessa sitter nu och "höhöhöhö, de håller inte för nånting de där låtsasbilarna".
 
Givetvis. Det överges massor med bensinbilar i kyla också men det blir ingen nyhet. Det enda som gör att detta blir en nyhet är just konceptet elbil vilket dieselgubbar tycker är trams och fjams och dessa sitter nu och "höhöhöhö, de håller inte för nånting de där låtsasbilarna".
Fel tråd att knasa i kanske….men dieselgubbarna har ju rätt…..väldigt få elbilar är byggda för att klara stau i svenskt vinterklimat……så
 
Har ingen aning om detta. Men sätter du på fullt ac blås 22 grader i flera timmar kanske batteriet inte pallar så länge. Plus att kapaciteten minskar vid minusgrader.

Det gör den väl inte. Förbrukningen ökar men kapaciteten håller i sig. Jag brukar köra runt med temp satt på 21-22C och det är ingen stor förbrukning även vid -5. Men har du en bil utan värmepump kan jag tänka mig att det drar en hel del (4-6kW?).
 
Har ingen aning om detta. Men sätter du på fullt ac blås 22 grader i flera timmar kanske batteriet inte pallar så länge. Plus att kapaciteten minskar vid minusgrader.

Alltså mitt batteri är på 100kwh, det räcker till att driva vårt hus i typ 4 dygn i vintern här i Norrland med uppvärmning och inkl alla förbrukare så nej, folk blir inte strandade bara för att man sitter i bilen och kollar Netflix ett par timmar.
 
Det gör den väl inte. Förbrukningen ökar men kapaciteten håller i sig. Jag brukar köra runt med temp satt på 21-22C och det är ingen stor förbrukning även vid -5. Men har du en bil utan värmepump kan jag tänka mig att det drar en hel del (4-6kW?).

Ett normalt bastuaggregat är på ca 6kw så nej, det åtgår inte 6kw för att värma en bil i -5 grader. Herregud en normal kupévärmare i en gammaldags bensinbil är många gånger på 1-1,5kw och det är olidligt att sätta sig i en bil som kört kupévärmare i en timme.
 
Ett normalt bastuaggregat är på ca 6kw så nej, det åtgår inte 6kw för att värma en bil i -5 grader. Herregud en normal kupévärmare i en gammaldags bensinbil är många gånger på 1-1,5kw och det är olidligt att sätta sig i en bil som kört kupévärmare i en timme.

Nja...

Björn Nyland (TeslaBjörn) testade Model 3 med och utan värmepump och vid +3C så drog den utan värmepump 2.2kW för att hålla 21C. Det blir väl inte 5+ även vid kallare temp så jag tog nog i lite, men några kW kan det definitivt gå åt.
 
Kläder efter väder.
Är man klädd för inomhusklimat och man sitter där med 21 grader i bilen räcker inte batteriet länge.
Men samtidigt är det snart år 2022. Att behöva sitta fullt påpälsad i bilen och huttra är inte ok. Inte särskilt bekvämt heller för den delen! Var ute på en 50 mils trip igår. Det första jag gjorde när jag satte mig i bilen (som vanligt vid längre turer) var att kasta bak jackan! Rattvärme, stolsvärme och 21c i bilen är mitt recept för en trivsam långtur
 
Men samtidigt är det snart år 2022. Att behöva sitta fullt påpälsad i bilen och huttra är inte ok. Inte särskilt bekvämt heller för den delen! Var ute på en 50 mils trip igår. Det första jag gjorde när jag satte mig i bilen (som vanligt vid längre turer) var att kasta bak jackan! Rattvärme, stolsvärme och 21c i bilen är mitt recept för en trivsam långtur
Samma här. Jacka av vid bilturer längre än 500 meter, känns bara knasigt att sitta och köra i en tjock dunjacka.
 
Tillbaka
Topp