• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    962
Men samtidigt är det snart år 2022. Att behöva sitta fullt påpälsad i bilen och huttra är inte ok. Inte särskilt bekvämt heller för den delen! Var ute på en 50 mils trip igår. Det första jag gjorde när jag satte mig i bilen (som vanligt vid längre turer) var att kasta bak jackan! Rattvärme, stolsvärme och 21c i bilen är mitt recept för en trivsam långtur
Det viktiga är att ha jacka, mössa och handskar med dig. Blir du sittande i tio timmar utan att ha ordentligt med el/soppa kan det bli bekymmersamt.
Du behöver ju inte ha det på dig.
 
Samma här. Jacka av vid bilturer längre än 500 meter, känns bara knasigt att sitta och köra i en tjock dunjacka.

Ingen sitter och kör elbil i dunjacka annat än att få klick på Youtube, vart får ni allt ifrån?
Det enda vi med säkerhet vet är att om det är en Tesla så kommer föraren med 110% säkerhet att bära fleeceväst och såna där sportiga hikingsneakers. Oavsett väder.
 
Det viktiga är att ha jacka, mössa och handskar med dig. Blir du sittande i tio timmar utan att ha ordentligt med el/soppa kan det bli bekymmersamt.
Du behöver ju inte ha det på dig.
Exakt. Och till ungarna också. Har en ikea-påse med billiga filtar som är badfiltar på sommaren, och ”nödfiltar” på vintern. Bara att ställa i kofferten så fort man ska ”utomskärs”.
Åsså skidkläderna överst då man åker till fjälls.
 
Exakt. Och till ungarna också. Har en ikea-påse med billiga filtar som är badfiltar på sommaren, och ”nödfiltar” på vintern. Bara att ställa i kofferten så fort man ska ”utomskärs”.
Åsså skidkläderna överst då man åker till fjälls.
Precis så.
Har en filt i bagaget tillsammans med reflexvästar och teleskopspade.

Här nere är det väl sällan på liv och död, men åker man i glesbygd och kör i diket eller snöar fast och får vänta på plogbil ett dygn är det inte kul i fleeceväst.

Min chef berättade om när han blev sittande 22h längs E6 nånstans mellan Varberg och GBG nån gång på 00-talet, så kan ju även hända här.
 
Påminner om när jag tipsade svärföräldrarna om att 10 värmeljus (eller liknande) räcker för att värma en kupé. Det året slängde de ner några ljus innan de åkte till fjällen, och fick såklart motorstopp. Självklart ytterkläder högst upp i baggaget, men ljusen var också guld värda. Blir snabbt kallt i en bil som är avstängd. (Sedan hör till saken att de fick för sig att testa att starta bilen och då skakade den till så de fick stearin över hela instrumentbrädan. Det var kanske inte optimalt. Men, jaja)
 
Påminner om när jag tipsade svärföräldrarna om att 10 värmeljus (eller liknande) räcker för att värma en kupé. Det året slängde de ner några ljus innan de åkte till fjällen, och fick såklart motorstopp. Självklart ytterkläder högst upp i baggaget, men ljusen var också guld värda. Blir snabbt kallt i en bil som är avstängd. (Sedan hör till saken att de fick för sig att testa att starta bilen och då skakade den till så de fick stearin över hela instrumentbrädan. Det var kanske inte optimalt. Men, jaja)


Denna är smart :
 
Kläder efter väder.
Är man klädd för inomhusklimat och man sitter där med 21 grader i bilen räcker inte batteriet länge.

Ingen sitter och kör elbil i dunjacka annat än att få klick på Youtube, vart får ni allt ifrån?
Inlägget uppåt tolkade jag lite så
Det viktiga är att ha jacka, mössa och handskar med dig. Blir du sittande i tio timmar utan att ha ordentligt med el/soppa kan det bli bekymmersamt.
Du behöver ju inte ha det på dig.
Ja absolut. Men missförstå mig rätt, man känner ju andra genom sig själv. Åker man bil i dessa temperaturer utan att ha typ jacka, mössa och vantar med sig måste man vara lite dum i huvet!? Skulle vilja påstå att varje normalbegåvad människa har det med/på sig när man sätter sig i bilen. Men tolkade ditt inlägg ovan som att du förespråkade att man skulle köra bilen varmt klädd och ha låg temp i kupén för att ha ok räckvidd. Säger inte att det var så du skrev, men det var så jag tolkade det. Rätt eller fel
 
Inlägget uppåt tolkade jag lite så

Ja absolut. Men missförstå mig rätt, man känner ju andra genom sig själv. Åker man bil i dessa temperaturer utan att ha typ jacka, mössa och vantar med sig måste man vara lite dum i huvet!? Skulle vilja påstå att varje normalbegåvad människa har det med/på sig när man sätter sig i bilen. Men tolkade ditt inlägg ovan som att du förespråkade att man skulle köra bilen varmt klädd och ha låg temp i kupén för att ha ok räckvidd. Säger inte att det var så du skrev, men det var så jag tolkade det. Rätt eller fel
Ahh, nä otydligt från min sida.
Många här nere går och sätter sig i bilen i den där tunna Patagonia-jackan utan mössa och handskar i lågskor, och då är det inte kul om man sitter fast utan värme.
OM man fastnar och blir sittande och ser att soppan/elen börjar ta slut, klä dig och sänk värmen.

Samma chef som hade blivit sittande längs E6 för snart 20 år sedan han precis hem i onsdags innan allt körde ihop sig. Tog hans granne 14h att ta sig från GBG ca 6 mil söderut.

Ha marginaler på bränslet gott folk.
 
Min Outlander PHEV minskade räckvidden från runt 4 mil till en bit under 3 mil när jag körde kupevärmaren en halvtimme innan avfärd, nu var det ju förvisso ingen elbil men en hybrid, men kanske är ett par mil i minskad räckvidd per "värme-timme" inget konstigt på en elbil?
 
Min Outlander PHEV minskade räckvidden från runt 4 mil till en bit under 3 mil när jag körde kupevärmaren en halvtimme innan avfärd, nu var det ju förvisso ingen elbil men en hybrid, men kanske är ett par mil i minskad räckvidd per "värme-timme" inget konstigt på en elbil?
Säg att värmen drar 1kWh per timme. På en elbil med 80kWh batteri är det ingen större fara ens om man har "halv tank".
 
PTC värmare (direktverkande) drar massor (typ 4-6kw), numera sitter värmepump i de flesta elbilar (åtminstone finns det som tillval). Sen skiljer det jättemycket också om det är -2 grader eller -20 grader.
Tesla har väl dom effektivaste värmepumparna (typ rymdteknologi) har jag för mig.
I Volvo laddhybrider har man tänkt utanför boxen och har en bensinvärmare, så bilen drar alltid minst 0,3 liter/mil när det är kallt. Även om man kör på "pure" läget.
 
Hyfsad tidningsanka med andra ord
Absolut.
Verkar dock som att de blivit matade med felaktig information från nån samordnadssnubbe, så det är inte nyhetsbyråernas fel egentligen.
Däremot såg jag att de la ut en ny nyhet på den centrala sidan (svt.se) om detta efter att den lokala avdelningen slagit hål på myten vilket är riktigt klantigt. Den artikeln är nu nerplockad.
 
@KenKun
Continental VikingContact 7 fick bäst betyg i årets test av Teknikens Värld. De körde jag på och är nöjd so far.
Förra året vann Goodyear UltraGrip Ice 2 så 5-serien rullar på dem och funkar med kanon.

Båda är XL-klassade för extra tunga fordon.
 
@KenKun
Continental VikingContact 7 fick bäst betyg i årets test av Teknikens Värld. De körde jag på och är nöjd so far.
Förra året vann Goodyear UltraGrip Ice 2 så 5-serien rullar på dem och funkar med kanon.

Båda är XL-klassade för extra tunga fordon.
Yes, har bra erfarenhet av Conti, och kikar just nu på Viking... Tror att det blir en beställning :)
Försöker även hitta matchande fälgar. Det är till en Skoda Enyac
 
Yes, har bra erfarenhet av Conti, och kikar just nu på Viking... Tror att det blir en beställning :)
Försöker även hitta matchande fälgar. Det är till en Skoda Enyac
Den biten är jag sämre på. Köpte billigaste alu-fälgarna som passade på däck365, Dezent TY i grafitfärg. Ser ändå skevt ut med småhjulen på MGn, och då det bara är en leasing är det prio ekonomi på den.
 
Yes, har bra erfarenhet av Conti, och kikar just nu på Viking... Tror att det blir en beställning :)
Försöker även hitta matchande fälgar. Det är till en Skoda Enyac
Snåltips: köp beggade fälgar. Letar du lite så finns det säker någon annan VAG som har rätt fälgar. Jag köpte beggade från Audi A6 Allroad till min etron. Man måste ofc kolla vintklass även där.
 
Angående bredden och profilen... ser att sommardäcken har olika.
Kör ni likadant på vinterdäcken, eller kör ni samma på alla fyra?

Däck fram 235/55 R19
Bak 255/50 R19
 
Elbilar bör tydligen ha däck som klarar av lite tyngre bilar...

Vad kör ni för vinterdäck?
Goodyear Arctic dubb nånting. Köp av känt märke och med rätt viktklass bara så är det lugnt. Behöver inte vara originalfälg. Däremot är direktnav trevligt, att hålla på med centreringsringar är inte kul.

Enyaq har samma bredd fram och bak i vissa utföranden, och olika fram och bak i andra, så det är inget problem att köra samma fram och bak.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp