• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    962
Igår skulle jag till svärmor på ett ärende och hade mindre än 10% batteri när jag kom fram så passade på att försöka ladda på en laddstation i närheten av där hon bor. Klockan är 19. Det är mörkt och -14 grader.
Laddstationen ägs och drivs av företaget MER och ligger i centrala Stockholm. På laddstationen står det ”Snabbladdning, upp till 50kW” vilket är en lögn. Det var en normalladdare som ger max 22kW. många bilar tar dessutom bara emot 3.7kW, så några 50kW är det ingen som får.

det första jag gjorde var att prova nyckelbrickan från Clever som Mer tidigare hette. Jag fattade inte ens var man skulle blippa den. Så jag tog fram mobilen och öppnade Mer-appen som jag hade laddat ner sen tidigare. Enligt deras VD ska man kunna ladda utan att registrera sig. Det stämmer inte kan jag nu konstatera. Så jag skapar ett konto i appen. Måste också öppna maila för att verifiera min mailadress. När jag väl gjort det så måste jag registrera mitt betalkort i appen, vilket jag lydigt gör. På kartan i appen hittar jag rätt laddstation men för att hitta rätt uttag måste jag leta fram ett 7-siffrigt nummer som står vid uttaget. Inte alldeles enkelt i mörkret samt när formatet på numret inte är samma i laddaren som i appen.
när jag äntligen tror att jag hittat rätt uttag så klickar jag för att få igång laddningen. Då kommer det ”kopplar upp” i appen. Jag väntar flera minuter, samt testar ytterligare 3 gånger utan framgång. Under tiden jag stått i kylan och fipplat med skiten har minst 2 andra elbilister anlänt och behövt gå igenom samma procedur utan framgång.

måste också tillägga att instruktionerna på olika sidor i appen är motsägelsefulla och stämmer inte heller överens om det som står på den fysiska laddaren. Jag undrar om företagets egna personal verkligen har använt sina egna laddaren någon gång?

som jag nämnt tidigare så har jag jobbat med elbilar och laddinfrastruktur i över 10 år. Om jag som är i branschen har problem att starta laddningen, hur ska då en nybliven elbilist lyckas förstå alla appar, laddkort och hur man laddar publikt?
 
Igår skulle jag till svärmor på ett ärende och hade mindre än 10% batteri när jag kom fram så passade på att försöka ladda på en laddstation i närheten av där hon bor. Klockan är 19. Det är mörkt och -14 grader.
Laddstationen ägs och drivs av företaget MER och ligger i centrala Stockholm. På laddstationen står det ”Snabbladdning, upp till 50kW” vilket är en lögn. Det var en normalladdare som ger max 22kW. många bilar tar dessutom bara emot 3.7kW, så några 50kW är det ingen som får.

det första jag gjorde var att prova nyckelbrickan från Clever som Mer tidigare hette. Jag fattade inte ens var man skulle blippa den. Så jag tog fram mobilen och öppnade Mer-appen som jag hade laddat ner sen tidigare. Enligt deras VD ska man kunna ladda utan att registrera sig. Det stämmer inte kan jag nu konstatera. Så jag skapar ett konto i appen. Måste också öppna maila för att verifiera min mailadress. När jag väl gjort det så måste jag registrera mitt betalkort i appen, vilket jag lydigt gör. På kartan i appen hittar jag rätt laddstation men för att hitta rätt uttag måste jag leta fram ett 7-siffrigt nummer som står vid uttaget. Inte alldeles enkelt i mörkret samt när formatet på numret inte är samma i laddaren som i appen.
när jag äntligen tror att jag hittat rätt uttag så klickar jag för att få igång laddningen. Då kommer det ”kopplar upp” i appen. Jag väntar flera minuter, samt testar ytterligare 3 gånger utan framgång. Under tiden jag stått i kylan och fipplat med skiten har minst 2 andra elbilister anlänt och behövt gå igenom samma procedur utan framgång.

måste också tillägga att instruktionerna på olika sidor i appen är motsägelsefulla och stämmer inte heller överens om det som står på den fysiska laddaren. Jag undrar om företagets egna personal verkligen har använt sina egna laddaren någon gång?

som jag nämnt tidigare så har jag jobbat med elbilar och laddinfrastruktur i över 10 år. Om jag som är i branschen har problem att starta laddningen, hur ska då en nybliven elbilist lyckas förstå alla appar, laddkort och hur man laddar publikt?

Låter sjukt irriterande. Vad kasst!
 
Igår skulle jag till svärmor på ett ärende och hade mindre än 10% batteri när jag kom fram så passade på att försöka ladda på en laddstation i närheten av där hon bor. Klockan är 19. Det är mörkt och -14 grader.
Laddstationen ägs och drivs av företaget MER och ligger i centrala Stockholm. På laddstationen står det ”Snabbladdning, upp till 50kW” vilket är en lögn. Det var en normalladdare som ger max 22kW. många bilar tar dessutom bara emot 3.7kW, så några 50kW är det ingen som får.

det första jag gjorde var att prova nyckelbrickan från Clever som Mer tidigare hette. Jag fattade inte ens var man skulle blippa den. Så jag tog fram mobilen och öppnade Mer-appen som jag hade laddat ner sen tidigare. Enligt deras VD ska man kunna ladda utan att registrera sig. Det stämmer inte kan jag nu konstatera. Så jag skapar ett konto i appen. Måste också öppna maila för att verifiera min mailadress. När jag väl gjort det så måste jag registrera mitt betalkort i appen, vilket jag lydigt gör. På kartan i appen hittar jag rätt laddstation men för att hitta rätt uttag måste jag leta fram ett 7-siffrigt nummer som står vid uttaget. Inte alldeles enkelt i mörkret samt när formatet på numret inte är samma i laddaren som i appen.
när jag äntligen tror att jag hittat rätt uttag så klickar jag för att få igång laddningen. Då kommer det ”kopplar upp” i appen. Jag väntar flera minuter, samt testar ytterligare 3 gånger utan framgång. Under tiden jag stått i kylan och fipplat med skiten har minst 2 andra elbilister anlänt och behövt gå igenom samma procedur utan framgång.

måste också tillägga att instruktionerna på olika sidor i appen är motsägelsefulla och stämmer inte heller överens om det som står på den fysiska laddaren. Jag undrar om företagets egna personal verkligen har använt sina egna laddaren någon gång?

som jag nämnt tidigare så har jag jobbat med elbilar och laddinfrastruktur i över 10 år. Om jag som är i branschen har problem att starta laddningen, hur ska då en nybliven elbilist lyckas förstå alla appar, laddkort och hur man laddar publikt?
Det är helt klart laddinfrastrukturen som håller tillbaka elbilen idag. Tekniken i bilarna är fullgod för de allra flesta om bara ett tillförlitligt laddnätverk finns på plats.
 
Det är helt klart laddinfrastrukturen som håller tillbaka elbilen idag. Tekniken i bilarna är fullgod för de allra flesta om bara ett tillförlitligt laddnätverk finns på plats.
Helt klart är laddmöjligheterna ett stort hinder. Bilarna med lång räckvidd och hög laddeffekt finns. Men de flesta snabbladdare är fortfarande bara på 50 kW och bara enstaka uttag per laddstation. Det är helt okej laddnätverk upp till E18. Norr om E18 är det kasst! Vi skulle kunna täcka Sverige med ett endast 60-70 laddhubbar. Varje laddhubb bör ha minst 15 laddpunkter varav i alla fall 4 stycken på minst 150 kW vardera. Ett sådant laddnätverk kostar inte så mycket som man tror. Speciellt inte om man jämför med andra stora nationella infrastrukturprojekt. Jag menar, varför ska man bygga en höghastighetsbana mellan STHLM och GBG när resan ändå bara tar 3 timmar? Hur mycket sparar man på det? Dessutom, vem vill åka tåg i framtiden med de priserna som SJ erbjuder. Jämfört med framtidens självkörande elbil så är tåget helt kasst och gammelmodigt sätt att transportera sig. Lägg pengarna på ett fungerande och heltäckande laddnätverk istället!
 
Igår skulle jag till svärmor på ett ärende och hade mindre än 10% batteri när jag kom fram så passade på att försöka ladda på en laddstation i närheten av där hon bor. Klockan är 19. Det är mörkt och -14 grader.
Laddstationen ägs och drivs av företaget MER och ligger i centrala Stockholm. På laddstationen står det ”Snabbladdning, upp till 50kW” vilket är en lögn. Det var en normalladdare som ger max 22kW. många bilar tar dessutom bara emot 3.7kW, så några 50kW är det ingen som får.

det första jag gjorde var att prova nyckelbrickan från Clever som Mer tidigare hette. Jag fattade inte ens var man skulle blippa den. Så jag tog fram mobilen och öppnade Mer-appen som jag hade laddat ner sen tidigare. Enligt deras VD ska man kunna ladda utan att registrera sig. Det stämmer inte kan jag nu konstatera. Så jag skapar ett konto i appen. Måste också öppna maila för att verifiera min mailadress. När jag väl gjort det så måste jag registrera mitt betalkort i appen, vilket jag lydigt gör. På kartan i appen hittar jag rätt laddstation men för att hitta rätt uttag måste jag leta fram ett 7-siffrigt nummer som står vid uttaget. Inte alldeles enkelt i mörkret samt när formatet på numret inte är samma i laddaren som i appen.
när jag äntligen tror att jag hittat rätt uttag så klickar jag för att få igång laddningen. Då kommer det ”kopplar upp” i appen. Jag väntar flera minuter, samt testar ytterligare 3 gånger utan framgång. Under tiden jag stått i kylan och fipplat med skiten har minst 2 andra elbilister anlänt och behövt gå igenom samma procedur utan framgång.

måste också tillägga att instruktionerna på olika sidor i appen är motsägelsefulla och stämmer inte heller överens om det som står på den fysiska laddaren. Jag undrar om företagets egna personal verkligen har använt sina egna laddaren någon gång?

som jag nämnt tidigare så har jag jobbat med elbilar och laddinfrastruktur i över 10 år. Om jag som är i branschen har problem att starta laddningen, hur ska då en nybliven elbilist lyckas förstå alla appar, laddkort och hur man laddar publikt?
Svaret är V8, alla olika brickor/kort, appar blir jag tokig av.

har ett we-charge kort som är förladdat med 2000kw (tror jag) vet inte ens var jag kan använda det typ.
 
Drar mig länge för att ladda någon annanstans än hemma, jobbet eller supercharger. Inga positiva erfarenheter alls av allmänna laddstationer förutom SC.
 
Drar mig länge för att ladda någon annanstans än hemma, jobbet eller supercharger. Inga positiva erfarenheter alls av allmänna laddstationer förutom SC.
Jag skulle gjort samma som dig om jag haft möjlighet att ladda hemma eller på jobbet. Det har jag inte idag och är därmed helt beroende av publik laddning.
tidigare hade jag Model 3 och laddning på SC gick sjukt smidigt. Nu har jag annan bil och den publik laddinfrastrukturen är katastrofal.
 
Jag skulle gjort samma som dig om jag haft möjlighet att ladda hemma eller på jobbet. Det har jag inte idag och är därmed helt beroende av publik laddning.
tidigare hade jag Model 3 och laddning på SC gick sjukt smidigt. Nu har jag annan bil och den publik laddinfrastrukturen är katastrofal.
Förstår dig till fullo. Anledningen till att inget annat än Tesla är intressant för mig i dagsläget, sorgligt.
 
Igår skulle jag till svärmor på ett ärende och hade mindre än 10% batteri när jag kom fram så passade på att försöka ladda på en laddstation i närheten av där hon bor. Klockan är 19. Det är mörkt och -14 grader.
Laddstationen ägs och drivs av företaget MER och ligger i centrala Stockholm. På laddstationen står det ”Snabbladdning, upp till 50kW” vilket är en lögn. Det var en normalladdare som ger max 22kW. många bilar tar dessutom bara emot 3.7kW, så några 50kW är det ingen som får.

det första jag gjorde var att prova nyckelbrickan från Clever som Mer tidigare hette. Jag fattade inte ens var man skulle blippa den. Så jag tog fram mobilen och öppnade Mer-appen som jag hade laddat ner sen tidigare. Enligt deras VD ska man kunna ladda utan att registrera sig. Det stämmer inte kan jag nu konstatera. Så jag skapar ett konto i appen. Måste också öppna maila för att verifiera min mailadress. När jag väl gjort det så måste jag registrera mitt betalkort i appen, vilket jag lydigt gör. På kartan i appen hittar jag rätt laddstation men för att hitta rätt uttag måste jag leta fram ett 7-siffrigt nummer som står vid uttaget. Inte alldeles enkelt i mörkret samt när formatet på numret inte är samma i laddaren som i appen.
när jag äntligen tror att jag hittat rätt uttag så klickar jag för att få igång laddningen. Då kommer det ”kopplar upp” i appen. Jag väntar flera minuter, samt testar ytterligare 3 gånger utan framgång. Under tiden jag stått i kylan och fipplat med skiten har minst 2 andra elbilister anlänt och behövt gå igenom samma procedur utan framgång.

måste också tillägga att instruktionerna på olika sidor i appen är motsägelsefulla och stämmer inte heller överens om det som står på den fysiska laddaren. Jag undrar om företagets egna personal verkligen har använt sina egna laddaren någon gång?

som jag nämnt tidigare så har jag jobbat med elbilar och laddinfrastruktur i över 10 år. Om jag som är i branschen har problem att starta laddningen, hur ska då en nybliven elbilist lyckas förstå alla appar, laddkort och hur man laddar publikt?
Exakt min erfarenhet också. Hur kan det vara en så enkelt att tanka på mack men så fullständigt j****** omöjligt att ladda? Varför behöver man göra annat än att slå koden och välja "pump"? Dessutom är många laddare gjorda med fula små displayer, separata kortläsare med en annan display och ett språk som om det är gjort med Google Translate.
 
Nu kör jag inte svinmycket, typ 4000 km på 3 månader hittils. Men jag har inte stött på några problem att ladda mer än att laddare varit upptagna eller att jag blivit utloggad från appar.

Jag vet var jag ska ladda där jag kör ofta och när jag åker längre så kollar jag upp potentiella laddare på vägen. Ser till att ha kort och appar redo.
Inte speciellt svårt alls.
Jag kan heller inte ladda hemma, så allt är publikt. Eller på jobbet, vilka alla 40 laddstoplpar är till för alla anställda som man betalar själv via EON.
 
Jag vet var jag ska ladda där jag kör ofta och när jag åker längre så kollar jag upp potentiella laddare på vägen. Ser till att ha kort och appar redo.
Visst är det så att ju fler gånger man gör det desto enklare är det. För mig är det "första gången" varje gång eftersom jag snabbladdar bara några gånger om året. Men jag är så frustrerad att jag hellre lånar en bil än att ger mig ut med elbil på långresa.
 
Då sjukt skönt med etron-kort. Funkar jämt. Laddar iofs bara på IONITY och ibland på Maxi. Har bara dåliga erfarenheter av Mer och allt vad de heter…
 
Läste att OK ( i samarbete med Skellefteå kraft) börjat (Örebro) att sätta upp laddare, och ska bygga vidare.
Betala med ditt OK-kort eller vanligt betalkort i apparaten dvs som man tankar nu.
Kommer ju att underlätta, för folk att slippa ha 14appar/laddbrickor.
 
Nu kör jag inte svinmycket, typ 4000 km på 3 månader hittils. Men jag har inte stött på några problem att ladda mer än att laddare varit upptagna eller att jag blivit utloggad från appar.

Jag vet var jag ska ladda där jag kör ofta och när jag åker längre så kollar jag upp potentiella laddare på vägen. Ser till att ha kort och appar redo.
Inte speciellt svårt alls.
Jag kan heller inte ladda hemma, så allt är publikt. Eller på jobbet, vilka alla 40 laddstoplpar är till för alla anställda som man betalar själv via EON.
Jo, visst är det så att om man laddar på samma ställen så är det inga problem. Jag har laddat på den här platsen tidigare men då ägdes laddstationen av grön kontakt. Nu hade mer tagit över och plötsigt behövde man ny app, nytt konto osv. Ändå funkade det inte. E.On är de som funkar bäst för mig. Har aldrig haft problem.
 
Läste att OK ( i samarbete med Skellefteå kraft) börjat (Örebro) att sätta upp laddare, och ska bygga vidare.
Betala med ditt OK-kort eller vanligt betalkort i apparaten dvs som man tankar nu.
Kommer ju att underlätta, för folk att slippa ha 14appar/laddbrickor.
OKs apparat är samma som Ionity (iaf på bild) och den är helt värdelös användarmässigt. Visst, det går väl att lära sig men enkel är den inte
 
Menar du appen eller apparaten? Själva laddstationen/apparaten är ju svinenkel… ;)
1638974562560.png

Den apparaten tänkte jag på
 
Helt klart är laddmöjligheterna ett stort hinder. Bilarna med lång räckvidd och hög laddeffekt finns. Men de flesta snabbladdare är fortfarande bara på 50 kW och bara enstaka uttag per laddstation. Det är helt okej laddnätverk upp till E18. Norr om E18 är det kasst! Vi skulle kunna täcka Sverige med ett endast 60-70 laddhubbar. Varje laddhubb bör ha minst 15 laddpunkter varav i alla fall 4 stycken på minst 150 kW vardera. Ett sådant laddnätverk kostar inte så mycket som man tror. Speciellt inte om man jämför med andra stora nationella infrastrukturprojekt. Jag menar, varför ska man bygga en höghastighetsbana mellan STHLM och GBG när resan ändå bara tar 3 timmar? Hur mycket sparar man på det? Dessutom, vem vill åka tåg i framtiden med de priserna som SJ erbjuder. Jämfört med framtidens självkörande elbil så är tåget helt kasst och gammelmodigt sätt att transportera sig. Lägg pengarna på ett fungerande och heltäckande laddnätverk istället!
Jag tror att Nio är inne på något riktigt bra för att slippa ladda ute på vägarna. De vill skapa en lösning där du istället byter batteri, vilket (enligt mina behov) skulle vara en klockren lösning.

Kör längre sträckor ganska ofta, att då slippa lägga tid att vänta på laddning - skulle vara fantastiskt!
 
Jag tror att Nio är inne på något riktigt bra för att slippa ladda ute på vägarna. De vill skapa en lösning där du istället byter batteri, vilket (enligt mina behov) skulle vara en klockren lösning.

Kör längre sträckor ganska ofta, att då slippa lägga tid att vänta på laddning - skulle vara fantastiskt!
Extremt svårt att tro att det kommer bli en vettig lösning. Lagerkostnader mm blir enorma. Just laddning är svårlöst eftersom behovet är spritt under året. Det kommer alltid bli underskott på sportlovet eftersom ingen vill bygga kapacitet som inte används de övriga 340 dagarna för att ta ett exempel.
 
Extremt svårt att tro att det kommer bli en vettig lösning. Lagerkostnader mm blir enorma. Just laddning är svårlöst eftersom behovet är spritt under året. Det kommer alltid bli underskott på sportlovet eftersom ingen vill bygga kapacitet som inte används de övriga 340 dagarna för att ta ett exempel.
Absolut förenat med kostnader. Men enkelheten att byta batterier är oslagbar. Men jag tror att de på sikt är något på spåren.
 
Jag tror att Nio är inne på något riktigt bra för att slippa ladda ute på vägarna. De vill skapa en lösning där du istället byter batteri, vilket (enligt mina behov) skulle vara en klockren lösning.

Kör längre sträckor ganska ofta, att då slippa lägga tid att vänta på laddning - skulle vara fantastiskt!
Fast om vi har bilar redan idag som kan ladda på < 20 minuter, hur mycket tid sparar man egentligen och hur mycket komplexitet introducerar man?
 
Absolut förenat med kostnader. Men enkelheten att byta batterier är oslagbar. Men jag tror att de på sikt är något på spåren.
Det tror dessvärre inte jag. Ska man klara topparna belastningmässigt så kommer man ha oanvända högar av batterier resten av året. Dessutom måste de i princip bygga en snabbladdare på plats (kapacitetsmässigt) för att ladda upp batterierna de har på hög vid bråda dagar. Jag tror inte väntetiden på 20-30 minuter för en snabbladdning är en uppoffring som är värd det.
 
Problemet är att typ inga laddstationer klarar av att ladda bilen på < 20 minuter (även om bilen kanske klarar det).
Om alla bara fattade hur man ska använda laddstationer hade problemet minskat. Problemet nu är att Farbror Elof i sin nya KIA ska "åka och tanka" elbilen en gång i veckan och har inga problem att sitta där i 2h tills bilen nått 100%. Att stanna vid 80% för att det är 4 bilar bakom honom i kö finns inte på kartan.
 
Tillbaka
Topp