• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    962
Börjar snart bli dags att beställa ny bil för att byta Outlandern. Vad finns det för nåt helelektriskt alternativ om man ska ha in en större hundbur?
 
Nu kommer det ännu ett nytt kinesisk elbilsmärke till Sverige. Denna gång är det Aiways som lanserar sin femsittsiga SUV U5:

Vad tycker ni om utseendet?
Aiways_U5.jpg
😱🤮
 
Nu kommer det ännu ett nytt kinesisk elbilsmärke till Sverige. Denna gång är det Aiways som lanserar sin femsittsiga SUV U5:

Vad tycker ni om utseendet?
Aiways_U5.jpg
Den är väl inte så hemskt mycket fulare än nåt annat? Men nej, jag gillar den inte. Men jag gillar exempelvis nya Sportage och Niro ännu mindre
1639051020451.png

1639051064598.png

Vad hände?!
 
Börjar snart bli dags att beställa ny bil för att byta Outlandern. Vad finns det för nåt helelektriskt alternativ om man ska ha in en större hundbur?
Finns rätt mycket att välja på så du behöver vara ännu mer specifik. Hur lång räckvidd önskar du? Vilken prisklass? Vilka märkespreferenser? osv.
Spontant skulle jag säga att du kan börja med att titta på Volkswagen ID.4 eller Skoda Enyaq. Populära bilar som med stor sannolikhet rymmer en hundbur. Men beror på hur stor hund du har såklart :D
 
Som elbilist kan jag välja att endast ladda när elpriset är lågt (om jag har timtaxa). Vilka val har man att undvika höga kostnader om man kör fossilbil? :cool:
Tror du att skatteverket kan stå ut med det rejäla tapp i intäkter som kommer att ske?

Såklart hittar de på något tillägg för elbilisterna, kanske den gamla "hederliga" kilometerskatten ploppar upp igen?
 
Nu kommer det ännu ett nytt kinesisk elbilsmärke till Sverige. Denna gång är det Aiways som lanserar sin femsittsiga SUV U5:

Vad tycker ni om utseendet?
Aiways_U5.jpg

Brukar inte bry mig om hur fina /fula bilar är men denna skulle jag skämmas över att sitta i.
 
Finns rätt mycket att välja på så du behöver vara ännu mer specifik. Hur lång räckvidd önskar du? Vilken prisklass? Vilka märkespreferenser? osv.
Spontant skulle jag säga att du kan börja med att titta på Volkswagen ID.4 eller Skoda Enyaq. Populära bilar som med stor sannolikhet rymmer en hundbur. Men beror på hur stor hund du har såklart :D
Jo det är klart att det finns mycket att tänka på. Pendlar dagligen ca 15 mil så den får ju ha hyfsad räckvidd ändå men säg runt 40 mil hade ju varit önskvärt i alla fall. Prisklass har jag inte satt något tak ännu, kommer ha den som förmånsbil i egna firman så egentligen spelar förmånsvärdet mest roll men de jag har funderat på är just de du nämner ID.4 eller Enyaq. Dock får inte den buren jag har just nu plats i någon av dessa utan får gå ner en storlek då men borde funka för min Golden ändå.
 
Jo det är klart att det finns mycket att tänka på. Pendlar dagligen ca 15 mil så den får ju ha hyfsad räckvidd ändå men säg runt 40 mil hade ju varit önskvärt i alla fall. Prisklass har jag inte satt något tak ännu, kommer ha den som förmånsbil i egna firman så egentligen spelar förmånsvärdet mest roll men de jag har funderat på är just de du nämner ID.4 eller Enyaq. Dock får inte den buren jag har just nu plats i någon av dessa utan får gå ner en storlek då men borde funka för min Golden ändå.
Jag kör ID4, mycket trevlig bil. Enyaq har något större bagageutrymme. Så bara åka och provköra båda två.
 
Tror du att skatteverket kan stå ut med det rejäla tapp i intäkter som kommer att ske?

Såklart hittar de på något tillägg för elbilisterna, kanske den gamla "hederliga" kilometerskatten ploppar upp igen?
Jag kan garantera att vi kommer få en kilometerskatt i Sverige som kommer basera sig på var man kör, när man kör och vad man kör.
Kör du V12:a i Stockholms innerstad mitt i rusningstrafik så kommer det kosta dig hela din årslön, men kör du elbil mitt i natten på landsbygden så blir det lägsta möjliga skatt. Typ så.

Så antingen kan man sitta och sura och tycka att elbilar är skit för att de inte låter. Eller så kan man anamma den nya tekniken. Testa elbilarna och förstå att detta faktiskt är framtiden. Bryr man sig ett endaste dugg om jordklotet, våra barn och våra barnbarn så kan man faktiskt vara med och hjälpa till genom att byta till eldrivet nästa gång man är i färd med att välja bil :)
 
Jo det är klart att det finns mycket att tänka på. Pendlar dagligen ca 15 mil så den får ju ha hyfsad räckvidd ändå men säg runt 40 mil hade ju varit önskvärt i alla fall. Prisklass har jag inte satt något tak ännu, kommer ha den som förmånsbil i egna firman så egentligen spelar förmånsvärdet mest roll men de jag har funderat på är just de du nämner ID.4 eller Enyaq. Dock får inte den buren jag har just nu plats i någon av dessa utan får gå ner en storlek då men borde funka för min Golden ändå.
Om du ska ha den i egna firman är det väl snarare så att förmånsvärdet spelar minst roll? Nettolöneavdrag…

Har en e-tron nu som troligtvis ersätts av en Q4. Inga problem med en Artfex-bur i mediumsize!
 
Om du ska ha den i egna firman är det väl snarare så att förmånsvärdet spelar minst roll? Nettolöneavdrag…

Har en e-tron nu som troligtvis ersätts av en Q4. Inga problem med en Artfex-bur i mediumsize!
Hmm kanske är så att jag borde sätta mig in förmånsvärde och nettolöneavdrag lite bättre...

Frågan är om min hund skulle hålla med om att det inte är ett problem med en bur i mediumsize ;)
 
Om du ska ha den i egna firman är det väl snarare så att förmånsvärdet spelar minst roll? Nettolöneavdrag…

Har en e-tron nu som troligtvis ersätts av en Q4. Inga problem med en Artfex-bur i mediumsize!
Vad menar du med att förmånsvärdet spelar minst roll? Du tänker mellan de två specifika bilarna?

Kostnaden för bolaget är den samma nettolöneavdrag eller inte skillnaden är att vid nettolöneavdrag får du räkna in det som SGI kontra när du tar det som en förmån på lönen.
 
  • Like
Reactions: LS
Det kan jag inte tänka mig. Kommer lanseras i februari i Sverige.

De första levererades till kunder i Sverige under eCar Expo förra helgen.
 
Tillbaka
Topp