Kommer inte ens ihåg sist jag var på en bensinmack! Känns gött att åka förbi och se priserna på bensin- och diesel som höjs varje vecka och veta att jag aldrig mer behöver betala dessa kostnader!
För elpriset har ju legat stadigt på låga nivåer?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kommer inte ens ihåg sist jag var på en bensinmack! Känns gött att åka förbi och se priserna på bensin- och diesel som höjs varje vecka och veta att jag aldrig mer behöver betala dessa kostnader!
150 öre nattetid som max har jag betalat. Så 1.5x2.5=3.75kr milen. Ingen laddar sin elbil med timtaxa på dyraste timmen på dygnet. Ett större problem är allt annat som går på el, kan ju inte laga mat nattetid osv.För elpriset har ju legat stadigt på låga nivåer?
Nu kommer det ännu ett nytt kinesisk elbilsmärke till Sverige. Denna gång är det Aiways som lanserar sin femsittsiga SUV U5:
Nu kommer Aiways till Sverige – elbilen U5 blir första modellen – Allt om Elbil
Idag meddelar kinesiska elbilstillverkaren Aiways att man gör entré i Sverige. Försäljningen kommer att starta den 20 januari 2022. Sverige blir detalltomelbil.se
Vad tycker ni om utseendet?
Som elbilist kan jag välja att endast ladda när elpriset är lågt (om jag har timtaxa). Vilka val har man att undvika höga kostnader om man kör fossilbil?För elpriset har ju legat stadigt på låga nivåer?
Den är väl inte så hemskt mycket fulare än nåt annat? Men nej, jag gillar den inte. Men jag gillar exempelvis nya Sportage och Niro ännu mindreNu kommer det ännu ett nytt kinesisk elbilsmärke till Sverige. Denna gång är det Aiways som lanserar sin femsittsiga SUV U5:
Nu kommer Aiways till Sverige – elbilen U5 blir första modellen – Allt om Elbil
Idag meddelar kinesiska elbilstillverkaren Aiways att man gör entré i Sverige. Försäljningen kommer att starta den 20 januari 2022. Sverige blir detalltomelbil.se
Vad tycker ni om utseendet?
Finns rätt mycket att välja på så du behöver vara ännu mer specifik. Hur lång räckvidd önskar du? Vilken prisklass? Vilka märkespreferenser? osv.Börjar snart bli dags att beställa ny bil för att byta Outlandern. Vad finns det för nåt helelektriskt alternativ om man ska ha in en större hundbur?
Håller med. Jag fattar inte den svarta delen längst bak på sidan av Niro??? Ser ju ut som att man bytt en karossdel mot något som man hittat på skroten och inte lackat i rätt kulörDen är väl inte så hemskt mycket fulare än nåt annat? Men nej, jag gillar den inte. Men jag gillar exempelvis nya Sportage och Niro ännu mindre
Vad hände?!
Håller med. Jag fattar inte den svarta delen längst bak på sidan av Niro??? Ser ju ut som att man bytt en karossdel mot något som man hittat på skroten och inte lackat i rätt kulör
Tror du att skatteverket kan stå ut med det rejäla tapp i intäkter som kommer att ske?Som elbilist kan jag välja att endast ladda när elpriset är lågt (om jag har timtaxa). Vilka val har man att undvika höga kostnader om man kör fossilbil?
Samma skatt oavsett elpriset dockTror du att skatteverket kan stå ut med det rejäla tapp i intäkter som kommer att ske?
Säkert. Men fossilbilar kommer garanterat inte undantas från den.Såklart hittar de på något tillägg för elbilisterna, kanske den gamla "hederliga" kilometerskatten ploppar upp igen?
Nu kommer det ännu ett nytt kinesisk elbilsmärke till Sverige. Denna gång är det Aiways som lanserar sin femsittsiga SUV U5:
Nu kommer Aiways till Sverige – elbilen U5 blir första modellen – Allt om Elbil
Idag meddelar kinesiska elbilstillverkaren Aiways att man gör entré i Sverige. Försäljningen kommer att starta den 20 januari 2022. Sverige blir detalltomelbil.se
Vad tycker ni om utseendet?
Jo det är klart att det finns mycket att tänka på. Pendlar dagligen ca 15 mil så den får ju ha hyfsad räckvidd ändå men säg runt 40 mil hade ju varit önskvärt i alla fall. Prisklass har jag inte satt något tak ännu, kommer ha den som förmånsbil i egna firman så egentligen spelar förmånsvärdet mest roll men de jag har funderat på är just de du nämner ID.4 eller Enyaq. Dock får inte den buren jag har just nu plats i någon av dessa utan får gå ner en storlek då men borde funka för min Golden ändå.Finns rätt mycket att välja på så du behöver vara ännu mer specifik. Hur lång räckvidd önskar du? Vilken prisklass? Vilka märkespreferenser? osv.
Spontant skulle jag säga att du kan börja med att titta på Volkswagen ID.4 eller Skoda Enyaq. Populära bilar som med stor sannolikhet rymmer en hundbur. Men beror på hur stor hund du har såklart
För elpriset har ju legat stadigt på låga nivåer?
Jag kör ID4, mycket trevlig bil. Enyaq har något större bagageutrymme. Så bara åka och provköra båda två.Jo det är klart att det finns mycket att tänka på. Pendlar dagligen ca 15 mil så den får ju ha hyfsad räckvidd ändå men säg runt 40 mil hade ju varit önskvärt i alla fall. Prisklass har jag inte satt något tak ännu, kommer ha den som förmånsbil i egna firman så egentligen spelar förmånsvärdet mest roll men de jag har funderat på är just de du nämner ID.4 eller Enyaq. Dock får inte den buren jag har just nu plats i någon av dessa utan får gå ner en storlek då men borde funka för min Golden ändå.
Jag kan garantera att vi kommer få en kilometerskatt i Sverige som kommer basera sig på var man kör, när man kör och vad man kör.Tror du att skatteverket kan stå ut med det rejäla tapp i intäkter som kommer att ske?
Såklart hittar de på något tillägg för elbilisterna, kanske den gamla "hederliga" kilometerskatten ploppar upp igen?
Ja det får nog bli en titt på dessa. Känns som det är de enda alternativen med lite rejälare bagageutrymme.Jag kör ID4, mycket trevlig bil. Enyaq har något större bagageutrymme. Så bara åka och provköra båda två.
Är du intresserad av Tesla så bör du titta på Model Y som har rejält bagageutrymme. Har för mig att den har över 800 liter.Ja det får nog bli en titt på dessa. Känns som det är de enda alternativen med lite rejälare bagageutrymme.
även om man bara laddar på stan så är det billigare att köra elbil än fossilbil.Är väl bara väldigt dyrt att ladda på en laddstolpe. Hemelen är ju inte så dyr ändå jämfört med fossilt?
Kan ju vara värd att kolla på men tror VW och Skodan passar bättre då. Men tack för det tipset med.Är du intresserad av Tesla så bör du titta på Model Y som har rejält bagageutrymme. Har för mig att den har över 800 liter.
Finns ju de som redan fått sina i4or. Undrar när de la beställning? Eller var det bara värstingversionen?Fick precis besked att dom börjar skruva ihop BMW I4 vecka 9.
Så man får väl försiktigt hoppas på en liten påskpresent......
Det kan jag inte tänka mig. Kommer lanseras i februari i Sverige.Finns ju de som redan fått sina i4or. Undrar när de la beställning? Eller var det bara värstingversionen?
Hörde för några veckor sedan att fyra var levererade. Men dem får stå ut med att vad med på lite eventDet kan jag inte tänka mig. Kommer lanseras i februari i Sverige.
Okej ?!, så kanske det är....Hörde för några veckor sedan att fyra var levererade. Men dem får stå ut med att vad med på lite event
Om du ska ha den i egna firman är det väl snarare så att förmånsvärdet spelar minst roll? Nettolöneavdrag…Jo det är klart att det finns mycket att tänka på. Pendlar dagligen ca 15 mil så den får ju ha hyfsad räckvidd ändå men säg runt 40 mil hade ju varit önskvärt i alla fall. Prisklass har jag inte satt något tak ännu, kommer ha den som förmånsbil i egna firman så egentligen spelar förmånsvärdet mest roll men de jag har funderat på är just de du nämner ID.4 eller Enyaq. Dock får inte den buren jag har just nu plats i någon av dessa utan får gå ner en storlek då men borde funka för min Golden ändå.
Hmm kanske är så att jag borde sätta mig in förmånsvärde och nettolöneavdrag lite bättre...Om du ska ha den i egna firman är det väl snarare så att förmånsvärdet spelar minst roll? Nettolöneavdrag…
Har en e-tron nu som troligtvis ersätts av en Q4. Inga problem med en Artfex-bur i mediumsize!
Vad menar du med att förmånsvärdet spelar minst roll? Du tänker mellan de två specifika bilarna?Om du ska ha den i egna firman är det väl snarare så att förmånsvärdet spelar minst roll? Nettolöneavdrag…
Har en e-tron nu som troligtvis ersätts av en Q4. Inga problem med en Artfex-bur i mediumsize!
Det kan jag inte tänka mig. Kommer lanseras i februari i Sverige.