• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    961
Håller helt med.

Väldigt många. Är inte det typ Europas messt sålda elbil? Jag ser jättemånga häromkring, vilket är mysko. Jag skulle varken av miljö- eller kostnadsskäl prioritera bort krocksäkerhet.
Dessutom, stjärnor eller ej, jag har varit på ett antal trafikolyckor, och min högst anekdotiska slutsats är ”mindre bil - mindre kvar av bilen efter krock”.
Det är märkligt. Många kommuner som köper upp dessa i upphandlingar, trots krav på 5 stjärnor i Euro NCAP. Men som @alfgren nämner så har de haft fler stjärnor tidigare, men tappar alla på senaste testet.
 
Har nån provkört mokka-e?

Nej men för de där pengarna - hur dålig kan den vara? Opel gör inte dåliga bilar, deras största problem i Sverige är deras klena återförsäljarnätverk. 3200kr/mån inkl. försäkring är väldigt billigt.

edit: Ser att den kostar 2899kr+350kr/förs om man leasar hos Opel själv. Strunta i carplus således.
 
Nej men för de där pengarna - hur dålig kan den vara? Opel gör inte dåliga bilar, deras största problem i Sverige är deras klena återförsäljarnätverk. 3200kr/mån inkl. försäkring är väldigt billigt.

edit: Ser att den kostar 2899kr+350kr/förs om man leasar hos Opel själv. Strunta i carplus således.
Summan blir ju det samma. Carplus har ju alla kostnader inräknade, just det känns seriöst att inte tänka på sådant.
Hedin säljer Opel och har carplus så jag tror inte att det blir nån skillnad alls. Kaaaanske kan det skilja litegrann ang försäkringen, men jag är tillräckligt gammal och bor på rätt sidan av stan.
 
Första vintern med hybrid (530e touring)
Satan vad batterikapaciteten är försämrad under denna kalla period. 30% sämre. Och upplever det tar längre tid att ladda.
på sommaren kunde jag glida runt 100% på batteri med mitt arbete / pendlade , men gör man inte på vintern ..
 
Jag funderar på att döpa om den här tråden till elbilstråden och fokusera på rena elbilar.
laddhybrider är ganska så ointressant framöver, en övergångsteknik som om några år kommer förbli en liten parentes i vår bilhistoria. Vad tror ni?

Ja! Och småbilsägarna kan skriva av sig i tråden om radiostyrt eller nåt. Så blir det ordning här! 🤣🤣🤣
 
Jag funderar på att döpa om den här tråden till elbilstråden och fokusera på rena elbilar.
laddhybrider är ganska så ointressant framöver, en övergångsteknik som om några år kommer förbli en liten parentes i vår bilhistoria. Vad tror ni?
Röstar klart emot. Laddhybrid är första steget in i elbilsvärlden för så många. Det är läskigt med ett för stort steg. Låt oss vara välkomnande.
Jättemånga som börjar åka hybrid går sen över till el eftersom det är ju eldriften man vill åt, bensinmotorn visar sig sen bara en snuttefilt.
 
Senast ändrad:
Röstar klart emot. Laddhybrid är första steget in i elbilsvärlden för så många. Det är läskigt med ett för stort steg. Låt oss vara välkomnande.
Jättemånga som börjar åka hybrid går sen över till el eftersom det är ju eldriften man vill åt, bensinmotorn visar sig sen bara en snuttefilt.
Puuuuh, tack, vågade inte höja rösten ifall man skulle få sig en hurring av Denke....
 
Jag funderar på att döpa om den här tråden till elbilstråden och fokusera på rena elbilar.
laddhybrider är ganska så ointressant framöver, en övergångsteknik som om några år kommer förbli en liten parentes i vår bilhistoria. Vad tror ni?
Spontant är jag tveksam, laddhybriderna säljer fortfarande mer än de renodlade elbilarna och frågorna är ju desamma; vilka modeller har lägst förmånsvärde, hur och var kan jag ladda, hur långt kommer jag... osv. Kundgruppen / intressegruppen är ungefär densamma tänker jag.

Sen kan det ju vara så att det mycket riktigt är en övergångsteknik men det kommer antagligen dröja några år innan de är helt uträknade, längre än man tror.
 
Sen kan det ju vara så att det mycket riktigt är en övergångsteknik men det kommer antagligen dröja några år innan de är helt uträknade, längre än man tror.
Det är fortfarande ren pest att ladda på långresa för alla andra märken än Tesla exempelvis. Vi har hyfsat många som har fjällstugor, släkt långt bort osv. Men gruppen som absolut inte kan ha en elbil minskar hela tiden absolut.
 
Spontant är jag tveksam, laddhybriderna säljer fortfarande mer än de renodlade elbilarna och frågorna är ju desamma; vilka modeller har lägst förmånsvärde, hur och var kan jag ladda, hur långt kommer jag... osv. Kundgruppen / intressegruppen är ungefär densamma tänker jag.

Sen kan det ju vara så att det mycket riktigt är en övergångsteknik men det kommer antagligen dröja några år innan de är helt uträknade, längre än man tror.
Statistiken är faktiskt 50/50 mellan laddhybrid och elbil numer 👍🏽
 
Tycker personligen att laddhybrider är helt ointressanta. Varför ska man köpa en laddhybrid när man kan åka 30-35 riktiga mil med en elbil? Vilka fördelar finns kvar med laddhybrider?
dragkrok, fyrhjulsdrift och kombi finns på elbilar nu, så det argumentet håller inte heller.
 
Tycker personligen att laddhybrider är helt ointressanta. Varför ska man köpa en laddhybrid när man kan åka 30-35 riktiga mil med en elbil? Vilka fördelar finns kvar med laddhybrider?
dragkrok, fyrhjulsdrift och kombi finns på elbilar nu, så det argumentet håller inte heller.
1800+kg dragvikt, möjlighet att åka till ställen utan laddinfrastruktur, slippa planera sin rutt efter laddarna, slippa vänta på laddning, lägre inköpspris. Visst en Tesla Model X löser det mesta....men den är utom räckhåll för typ alla. Plus att den är hiskeligt ful från alla vinklar.
 
Tycker personligen att laddhybrider är helt ointressanta. Varför ska man köpa en laddhybrid när man kan åka 30-35 riktiga mil med en elbil? Vilka fördelar finns kvar med laddhybrider?
dragkrok, fyrhjulsdrift och kombi finns på elbilar nu, så det argumentet håller inte heller.
Jag tror att det finns en övertro på hur ofta man kör längre än 35 mil på en dag. Och ärligt talat tänker jag lite i de banorna också. Typ ”hur skulle den här åre-resan bli med elbil”.

Men såklart, kopplar man in den logiska delen av hjärnan så kan inte en enskild resa per år styra bilköpet. Svårt att alltid vara logisk bara.

Sen verkar laddnings-infrastrukturen skilja enormt och göra skillnad när man nu gör den här teoretiska åre-resan. Jag vill nog ha en Polestar 2 för den är snyggast, men en Tesla för den har supercharger :)
 
Tycker personligen att laddhybrider är helt ointressanta. Varför ska man köpa en laddhybrid när man kan åka 30-35 riktiga mil med en elbil? Vilka fördelar finns kvar med laddhybrider?
dragkrok, fyrhjulsdrift och kombi finns på elbilar nu, så det argumentet håller inte heller.
Kan bara tala för mig själv men jag har plug in hybrid, kör typ 5mil varje dag plus kanske 5-6 långresor varje år på 100mil TOR.

Laddar hemma så kör på el typ 99% av tiden och slipper tänka på hur jag ska ladda på långresor.

Privatleasar så slipper tänka på dyrare underhåll eller eventuellt sämre framtida andrahandsvärde för hybrid kontra elbil.

Dessutom mycket billigare än vettig elbil i samma storlek, skatten samma osv.

För mig såg jag alltså ingen fördel med elbil jämfört hybrid, tycker jag får alla fördelar av båda samt till ett billigare pris. Men jag kanske missar något?
 
Statistiken är faktiskt 50/50 mellan laddhybrid och elbil numer 👍🏽
Möjligen nu på slutet av året, sett över hela 2021 står elbilarna för ca 17 procent av nyregistreringarna och laddhybriderna för 26 procent.

Men oaktat den detaljen, det känns som att laddhybrider och frågeställningarna som kommer med dem är mer besläktade med frågorna i denna tråd, än i den som behandlar ICE-bilar. Alternativet är väl att bryta ut dem till ett eget ämne men det känns lite onödigt kan jag personligen tycka.
 
1800+kg dragvikt, möjlighet att åka till ställen utan laddinfrastruktur, slippa planera sin rutt efter laddarna, slippa vänta på laddning, lägre inköpspris. Visst en Tesla Model X löser det mesta....men den är utom räckhåll för typ alla. Plus att den är hiskeligt ful från alla vinklar.
Jag har kört elbil i 10 år och har aldrig behövt dragkrok. Jag har aldrig blivit lidande pga bristande laddinfra, jag har aldrig behövt ändra min rutt efter var laddarna finns, jag har aldrig stått i kö för laddning. Men visst, alla har olika behov och förutsättningar.
men har man alla dessa behov så ska man köpa en snål dieselbil istället tänker jag.
 
Jag har kört elbil i 10 år och har aldrig behövt dragkrok. Jag har aldrig blivit lidande pga bristande laddinfra, jag har aldrig behövt ändra min rutt efter var laddarna finns, jag har aldrig stått i kö för laddning. Men visst, alla har olika behov och förutsättningar.
men har man alla dessa behov så ska man köpa en snål dieselbil istället tänker jag.
Många företag har ju tyvärr policys som säger att man måste köra laddbart, samt att det i alla fall fram tills nyligen fanns uppenbara ekonomiska incitament att välja laddbart framför konventionella bilar, även om man valde att aldrig ladda i praktiken.
 
Jag har kört elbil i 10 år och har aldrig behövt dragkrok. Jag har aldrig blivit lidande pga bristande laddinfra, jag har aldrig behövt ändra min rutt efter var laddarna finns, jag har aldrig stått i kö för laddning. Men visst, alla har olika behov och förutsättningar.
men har man alla dessa behov så ska man köpa en snål dieselbil istället tänker jag.
Testa att åka till fjällen vecka 9 så får du se varför man väljer en hybrid ;)

5ggr om året så HATAR jag min elbil pga laddinfrastrukturen men mer än så är det inte. Övriga 360 dagar är det bara bättre.

Tesla hade löst det problemet men jag tycker inte bilarna är tillräckligt välbyggda för att vara värda pengarna.
 
Testa att åka till fjällen vecka 9 så får du se varför man väljer en hybrid ;)

5ggr om året så HATAR jag min elbil pga laddinfrastrukturen men mer än så är det inte. Övriga 360 dagar är det bara bättre.

Tesla hade löst det problemet men jag tycker inte bilarna är tillräckligt välbyggda för att vara värda pengarna.
Alternativet är ju att hyra dieselbil 5 ggr per år 👍🏽
 
Alternativet är ju att hyra dieselbil 5 ggr per år 👍🏽
Förstås. Men tillgången är ju tyvärr som allra sämst då. Det kostar också 8-10 tusen för sportlovsveckan. Behöver man göra det 2-3 gånger per år förstår jag att man sneglar mot hybrid.

Det som också lite lockar mig med hybrid är att jag då får en "vanlig" bil. Jag HATAR ID3/ID4/Enyaq/Koreanerna mm som ska hålla på med en massa tingeltangel i bilen design-. och funktionsmässigt bara för att den är eldriven. Audi har lyckligtvis gått en annan väg där men etron (som jag har idag) är så eftersatt på räckviddsfronten tyvärr.
 
Förstås. Men tillgången är ju tyvärr som allra sämst då. Det kostar också 8-10 tusen för sportlovsveckan. Behöver man göra det 2-3 gånger per år förstår jag att man sneglar mot hybrid.

Det som också lite lockar mig med hybrid är att jag då får en "vanlig" bil. Jag HATAR ID3/ID4/Enyaq/Koreanerna mm som ska hålla på med en massa tingeltangel i bilen design-. och funktionsmässigt bara för att den är eldriven. Audi har lyckligtvis gått en annan väg där men etron (som jag har idag) är så eftersatt på räckviddsfronten tyvärr.

Ser inte Enyac ut som en helt vanlig SUV? 😌
 
Tillbaka
Topp