• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    962
Det kan jag inte tänka mig. Kommer lanseras i februari i Sverige.
Bildbevis 🙄
6087BBC7-24C7-43F6-A522-D4E1646421A2.jpeg
 
Stackars jävlar! :D (har själv BMW och skulle jättegärna ha en i4 M50) Men är det ngt jag tar med mig som personlig lärdom efter ett gäng år jobbandes mot fordonsbranschen är det att inte vara först ut på en ny modell! :) Alldeles för mycket barnsjukdomar (oavsett tillverkare).
Äsch, det där fixar BMW.
 
Vad menar du med att förmånsvärdet spelar minst roll? Du tänker mellan de två specifika bilarna?

Kostnaden för bolaget är den samma nettolöneavdrag eller inte skillnaden är att vid nettolöneavdrag får du räkna in det som SGI kontra när du tar det som en förmån på lönen.
Man höjer upp bruttolönen samtidigt som förmånsvärdet blir noll. Skatt och sociala blir detsamma oavsett men fördelaktigt med tanke på 3:12.

Det jag menar är att ett förmånsvärde på 5 eller 6 000 är mindre viktigt för mig med förmånsbil i eget bolag. Det är alla kostnader runtomkring som drift och restvärde som blir avgörande där istället.
 
Man höjer upp bruttolönen samtidigt som förmånsvärdet blir noll. Skatt och sociala blir detsamma oavsett men fördelaktigt med tanke på 3:12.

Det jag menar är att ett förmånsvärde på 5 eller 6 000 är mindre viktigt för mig med förmånsbil i eget bolag. Det är alla kostnader runtomkring som drift och restvärde som blir avgörande där istället.
Men det blir ju en högre kostnad för bolaget, som du äger. På så vis blir det ju en kostnad för dig, även om du inte ser den privat. om inte bolaget haft kostnaden kunde du tex plockat ut pengarna enligt 5:25 reglerna till betydligt lägre skatt när det är dags för pension.

Absolut är 1000kr skillnad i förmånsvärde inte något avgörande men det är ändå en diff på ca 500 ”privata pengar”.
 
Men det blir ju en högre kostnad för bolaget, som du äger. På så vis blir det ju en kostnad för dig, även om du inte ser den privat. om inte bolaget haft kostnaden kunde du tex plockat ut pengarna enligt 5:25 reglerna till betydligt lägre skatt när det är dags för pension.

Absolut är 1000kr skillnad i förmånsvärde inte något avgörande men det är ändå en diff på ca 500 ”privata pengar”.
Pension? 😀

Du har rätt i detta och hur man än gör kan man inte lura systemet tillräckligt mycket.

Har aldrig räknat på det så långt men ett upplägg med nettolöneavdrag och 3:12 känns kortsiktigt försvarbart om vilande bolag och 5:25 är 20-30 år bort? Vissa pengar gör mer nytta som 30-åring än när man är 70+.

Är långt ifrån expert och min tanke kring frågan om förmånsvärdet handlade om att det är en så liten del i det hela som egenföretagare med förmånsbil.

För att återgå till tråden så visade e-tronen 172 km räckvidd idag med fulladdat batteri. Känns stabilt!
 
Pension? 😀

Du har rätt i detta och hur man än gör kan man inte lura systemet tillräckligt mycket.

Har aldrig räknat på det så långt men ett upplägg med nettolöneavdrag och 3:12 känns kortsiktigt försvarbart om vilande bolag och 5:25 är 20-30 år bort? Vissa pengar gör mer nytta som 30-åring än när man är 70+.

Är långt ifrån expert och min tanke kring frågan om förmånsvärdet handlade om att det är en så liten del i det hela som egenföretagare med förmånsbil.

För att återgå till tråden så visade e-tronen 172 km räckvidd idag med fulladdat batteri. Känns stabilt!
beror ju på vilken bil vad gäller förmånsvärde, på svenssonbilar så är väl förmånsvärdet hyfsat lika men på en Taycan Turbo S bränner i alla ändar....

Det går ju att reglera hyfsat om man kan, är bara att dra ner nettlönen med motsvarade förmånsvärdet då kan man fortfarande ligga under brytpunkt. Som sagt givet att man då klarar sig på x-kr netto
 
Senast ändrad:
Ja det verkar helt klart så att jag siktat på Ionity, åkt fel, och ändå lyckats snabbladda någon annanstans ;) . Jag betalade med vanligt kreditkort. På själva laddaren stod såvitt jag såg ingenting om vilken leverantör det var.
Jahaja… Det var alltså du som var förbi mig och blåste huvudsäkringarna….:-/
 
Jag har funderat vidare på det där med batteribyte och läst på lite mer. Det kanske inte är så dum idé ändå. Här är några fördelar:
1. Du får köpa bilen till typ halva priset och istället prenumerera på en "batteritjänst".
2. Du får alltid den senaste tekniken i batteriväg.
3. Du slipper tänka på batteridegradering och garantier.
4. Potentiellt skulle du kunna betala för ett mindre batteri när du inte åker så långt, och betala lite mer för ett större batteri när du behöver åka längre.
5. Du får ett fulladdat batteri på mindre än 10 minuter. Perfekt för exempelvis budfirmor, taxibilar etc. där det inte finns tid att ladda konventionellt.

Nackdelarna är dock att infrastrukturen är kostsam. Om en batteribytesstation är väldigt populär så kan det ju vara så att man som konsument kommer fram och det inte finns några fulladdade batterier. Har man då räckvidd kvar att åka till nästa batteribytesstation? Biltillverkarna kommer troligen aldrig komma överens om en standardstorlek och placering för batteriet vilket innebär att varje märke måste ha sina egna batteribytesstationer, vilket inte blir hållbart i längden.

Finns för- och nackdelar som sagt. Jag säger varken bu eller bä, utan tycker att det är viktigt med en fri marknad där företagen kan testa olika tekniker och affärsmodeller. Alla kunder är olika och föredrar olika, så det finns säkert personer eller verksamheter där just batteribyte passar perfekt.
 
Nån form av halvstandardiserat batteripack med bytesstationer för t.ex. transportbilar hade nog varit en god idé. Men för "vanliga" bilar finns det många fördelar med att göra som Tesla pratat om och integrera batterierna mer i bilen för att spara plats och vikt:
 
Wow! Denna verkar riktigt lovande. NIO ET5. Snygg exteriört och interiört, bra pris, bra prestanda och sjukt lång räckvidd. Hoppas den kommer till Sverige. Nio är ju klara för Sverige, men vilka modeller de kommer erbjuda är oklart fortfarande.
Skärmavbild 2021-12-20 kl. 08.20.24.png
Skärmavbild 2021-12-20 kl. 08.20.31.png
Skärmavbild 2021-12-20 kl. 08.20.40.png
Skärmavbild 2021-12-20 kl. 08.20.47.png
Skärmavbild 2021-12-20 kl. 08.20.57.png
 
Wow! Denna verkar riktigt lovande. NIO ET5. Snygg exteriört och interiört, bra pris, bra prestanda och sjukt lång räckvidd. Hoppas den kommer till Sverige. Nio är ju klara för Sverige, men vilka modeller de kommer erbjuda är oklart fortfarande.
Skärmavbild 2021-12-20 kl. 08.20.24.png
Skärmavbild 2021-12-20 kl. 08.20.31.png
Skärmavbild 2021-12-20 kl. 08.20.40.png
Skärmavbild 2021-12-20 kl. 08.20.47.png
Skärmavbild 2021-12-20 kl. 08.20.57.png
Ja den är nice, fronten kunde varit snyggare
Spännande med fler märken som kommer nu
 
Verkar bara finnas två formar att stöpa elbilar i, tesla-ish utan grill eller compact suv-ish med plastgrill. Känns ganska trist faktiskt.

(Nej, pyttesmå bilar gills inte, en Zoe är ju typ som en leksaksbil i skala 1:3, typ som en mopedbil)
 
Verkar bara finnas två formar att stöpa elbilar i, tesla-ish utan grill eller compact suv-ish med plastgrill. Känns ganska trist faktiskt.

(Nej, pyttesmå bilar gills inte, en Zoe är ju typ som en leksaksbil i skala 1:3, typ som en mopedbil)
Av erfarenhet så brukar kineserna vara väldigt bra på att kopiera, sällan innovera... Tyvärr
 
Verkar bara finnas två formar att stöpa elbilar i, tesla-ish utan grill eller compact suv-ish med plastgrill. Känns ganska trist faktiskt.

(Nej, pyttesmå bilar gills inte, en Zoe är ju typ som en leksaksbil i skala 1:3, typ som en mopedbil)
Håller helt med.
Zoe fick ju dessutom hela NOLL stjärnor i Euro NCAP. Vem vågar köpa en sån?
Väldigt många. Är inte det typ Europas messt sålda elbil? Jag ser jättemånga häromkring, vilket är mysko. Jag skulle varken av miljö- eller kostnadsskäl prioritera bort krocksäkerhet.
Dessutom, stjärnor eller ej, jag har varit på ett antal trafikolyckor, och min högst anekdotiska slutsats är ”mindre bil - mindre kvar av bilen efter krock”.
 
Zoe fick dock mest avdrag för att den saknade autobroms vilket med höjda krav nu gjorde att de tog bort en massa stjärnor. Själva bilen är inte riktigt lika osäker som det verkar. Men nej bra är det inte.
 
Tillbaka
Topp