• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    962
Jag tror att Nio är inne på något riktigt bra för att slippa ladda ute på vägarna. De vill skapa en lösning där du istället byter batteri, vilket (enligt mina behov) skulle vara en klockren lösning.

Kör längre sträckor ganska ofta, att då slippa lägga tid att vänta på laddning - skulle vara fantastiskt!
Bevisligen funkar det. Men det funkar bara för Nio eftersom alla bilar ser olika ut. Bilbranschen kommer aldrig komma överens om ett standardbatteri vilket innebär att varje bilmärke måste ha sin egen batteribytesstation. Vet inte om det är helt optimal lösning.
 
Tror inte att det är IONITY isf, finns bara en vad jag vet. Den ligger vid Scandic direkt efter motorvägsbron. :)
Det har du säkert rätt i. Vet inte ens om jag reflekterade över det, den dök upp som HPC laddning i Audi appen så jag åkte dit bara. Bara utgick från att det var Ionity eftersom Audi är en del av dem.
 
Det har du säkert rätt i. Vet inte ens om jag reflekterade över det, den dök upp som HPC laddning i Audi appen så jag åkte dit bara. Bara utgick från att det var Ionity eftersom Audi är en del av dem.

Tror att du varit någon annanstans, Vattenfall har några HPC i krokarna. De är kassa. :)
 
Bevisligen funkar det. Men det funkar bara för Nio eftersom alla bilar ser olika ut. Bilbranschen kommer aldrig komma överens om ett standardbatteri vilket innebär att varje bilmärke måste ha sin egen batteribytesstation. Vet inte om det är helt optimal lösning.
Tror inte heller att bilbranschen kommer att lösa det. Krävs ett större beslut för det. Tex EU-beslut. Lyckades med laddare för små elektronik:p

Däremot är ett scenario att de tecknar avtal med specifika aktörer. Vill minnas att Nio har något avtal med någon vanlig mack (tror det var Shell).
För oss konsumenter kan det knappast vara till någon nackdel att få en fulladdat batteri på 3-5 min.
 
Tror inte heller att bilbranschen kommer att lösa det. Krävs ett större beslut för det. Tex EU-beslut. Lyckades med laddare för små elektronik:p

Däremot är ett scenario att de tecknar avtal med specifika aktörer. Vill minnas att Nio har något avtal med någon vanlig mack (tror det var Shell).
För oss konsumenter kan det knappast vara till någon nackdel att få en fulladdat batteri på 3-5 min.
Jag tror också det kommer att bli svårt och då tänker jag mer i aspekten att det är en integrerad och bärande del i chassit. Sedan vet jag inte hur det blir om bilen är med i en krock och krockskyddet inte är som planerat på grund av ett batteribyte som inte äger rum hos en auktoriserad verkstad.
 
Jag tror också det kommer att bli svårt och då tänker jag mer i aspekten att det är en integrerad och bärande del i chassit. Sedan vet jag inte hur det blir om bilen är med i en krock och krockskyddet inte är som planerat på grund av ett batteribyte som inte äger rum hos en auktoriserad verkstad.
Tekniken finns och används idag utav Nio. De har X stationer i drift i Kina, där tar någon minut att få ett fulladdat.
 
Bevisligen funkar det. Men det funkar bara för Nio eftersom alla bilar ser olika ut. Bilbranschen kommer aldrig komma överens om ett standardbatteri vilket innebär att varje bilmärke måste ha sin egen batteribytesstation. Vet inte om det är helt optimal lösning.
Ta även med miljöaspekten i detta.
Idag anses batteriet vara den absolut smutsigaste delen med en elbil. Med detta system räcker det inte med ett batteri per bil.

Detta hade varit något för tio år sedan då laddning tog längre tid. Idag ser jag det som överflödigt.
Spara en kvart?
Kan pissa och köpa en kaffe den tiden.
 
Idag anses batteriet vara den absolut smutsigaste delen med en elbil. Med detta system räcker det inte med ett batteri per bil.
Det kommer bli en helt annan uträkning framöver dock på den fronten. Även ett "trasigt" batteri går att rädda till andra användningsområden eftersom det i princip aldrig är alla celler som gått sönder.

(Med det sagt tror jag inte heller på att byta batteri)
 
Det kommer bli en helt annan uträkning framöver dock på den fronten. Även ett "trasigt" batteri går att rädda till andra användningsområden eftersom det i princip aldrig är alla celler som gått sönder.

(Med det sagt tror jag inte heller på att byta batteri)
Ja, och northvolt kommer mala ner och återvinna de smutsiga metallerna, så kalkylen kommer se helt annorlunda ut.
Men när vi är där är bilarna ännu snabbare på att ladda, så då måste man välja om man ska köpa en kaffe eller hinna gå och pissa 😉
 
I Kina tror jag de kör egna verkstäder. Men de har skrivit avtal med en mack (som jag vill minnas är Shell), för att köra bytet.
Det är inte verkstäder som byter batterier. Det är automatiska batteribytesstationer. De har skrivit avtal med Shell i Norge och kommer bygga upp ett nät av batteribytesstationer i Norge också. De kommer även att börja sälja bilar i Sverige nästa år, så då lär det komma batteribytesstationer hit också.
Klipp på hur stationen funkar:
 
Ta även med miljöaspekten i detta.
Idag anses batteriet vara den absolut smutsigaste delen med en elbil. Med detta system räcker det inte med ett batteri per bil.

Detta hade varit något för tio år sedan då laddning tog längre tid. Idag ser jag det som överflödigt.
Spara en kvart?
Kan pissa och köpa en kaffe den tiden.
Det funkade inte för tio år sen heller. Då testade företaget Better Place just detta. De konkade ganska omgående.
men det handlar inte bara om att spara tid. Det är en affärsmodell som de kallar ”battery as a service”. Du får bilen billigare men sen betalar du ett abonnemang för batteriet och du får alltid fräscha batterier.
jag tror att det finns en plats för batteribytesstationer i samhället. Nu kör Nio hårt på det, men blir ohållbart om alla märken ska ta efter och göra samma sak.
tesla testade detta i USA men la ner stationen efter något år.
 
Funderar på en Polestar 2 Dual Motor Long Range, ngn som har erfarenhet av den?
 
Det funkade inte för tio år sen heller. Då testade företaget Better Place just detta. De konkade ganska omgående.
men det handlar inte bara om att spara tid. Det är en affärsmodell som de kallar ”battery as a service”. Du får bilen billigare men sen betalar du ett abonnemang för batteriet och du får alltid fräscha batterier.
jag tror att det finns en plats för batteribytesstationer i samhället. Nu kör Nio hårt på det, men blir ohållbart om alla märken ska ta efter och göra samma sak.
tesla testade detta i USA men la ner stationen efter något år.
Precis som Tesla var tvugna att börja ta betalt för laddning tror jag denna tjänst kommer behöva kosta mer än den gör idag.
Idén är naturligtvis bra, men skillnaden i pris kommer göra den oatraktiv är min gissning.
Att slippa ägandet av batteriet gör säkert tilltänkta kunder mindre oroliga över steget till elbil, men hyra batteri har ju varit möjligt länge med tex Zoe, och Toyotas batterigaranti på 100k mil borde lugna oroliga själar, så automatbyten krävs inte för att uppnå den delen tänker jag.
 
Precis som Tesla var tvugna att börja ta betalt för laddning tror jag denna tjänst kommer behöva kosta mer än den gör idag.
Idén är naturligtvis bra, men skillnaden i pris kommer göra den oatraktiv är min gissning.
Att slippa ägandet av batteriet gör säkert tilltänkta kunder mindre oroliga över steget till elbil, men hyra batteri har ju varit möjligt länge med tex Zoe, och Toyotas batterigaranti på 100k mil borde lugna oroliga själar, så automatbyten krävs inte för att uppnå den delen tänker jag.
Jag tycker inte det behöver vara den ena eller den andra tekniken. Jag tror att flera tekniker behövs för att nå en högre andel elektrifiering. BaaS passar säkert vissa kunder, medan andra vill köpa loss batteriet. Nio har ju en kombination av batteribytesstationer, vanliga laddstationer samt att man kan få bilen laddad som en service där man står parkerad. Alltså att någon åker ut till dig och laddar din bil.
 
Funderar på en Polestar 2 Dual Motor Long Range, ngn som har erfarenhet av den?
Polestar 2 hade ju en del barnsjukdomar när den kom. Bland annat dog 12V-batteriet och bilen fick bärgas. Men det verkar vara fixat nu. Bilen är något trång i baksätet, man sitter kanske inte så bekvämt. Annars är det ju en bra bil, men beror helt vad du jämfört med. Jämför man med Tesla, som många gör, så saknar man ju laddnätverket.
 
Polestar 2 hade ju en del barnsjukdomar när den kom. Bland annat dog 12V-batteriet och bilen fick bärgas. Men det verkar vara fixat nu. Bilen är något trång i baksätet, man sitter kanske inte så bekvämt. Annars är det ju en bra bil, men beror helt vad du jämfört med. Jämför man med Tesla, som många gör, så saknar man ju laddnätverket.
många märken/modeller verkar ha haft problem med 12v, även Ev6 verkar ha problem med det.
Barnsjukdomar är en sak, är mer hur man hanterar det.

personlingen så åker jag 90% själv i bilen så baksätet som sådant är fine. Just dual motor med "trimmet" man kan få nu är intressant.
Men Öhlinarna är tempting :D i perf. paketet
 
många märken/modeller verkar ha haft problem med 12v, även Ev6 verkar ha problem med det.
Barnsjukdomar är en sak, är mer hur man hanterar det.

personlingen så åker jag 90% själv i bilen så baksätet som sådant är fine. Just dual motor med "trimmet" man kan få nu är intressant.
Men Öhlinarna är tempting :D i perf. paketet
Nog att det är nice med Öhlins-dämpare. Men hur ofta pallar man justera dämpningen manuellt? https://www.polestar.com/se/manual/polestar-2/2021/article/Justera-inställning-för-dämpning*/
 
många märken/modeller verkar ha haft problem med 12v, även Ev6 verkar ha problem med det.
Barnsjukdomar är en sak, är mer hur man hanterar det.

personlingen så åker jag 90% själv i bilen så baksätet som sådant är fine. Just dual motor med "trimmet" man kan få nu är intressant.
Men Öhlinarna är tempting :D i perf. paketet
Läste även om 12V-urladdning av Teslor, så det drabbar verkligen alla i nån omfattning. Viktiga är väl bara att företagen tar problemet på allvar.

Öhlinare är fräckt, men det finns ju baksidor.
Har inte bilen själv men kört polarens. Väghållningen är riktigt fin, men den är ju rätt stötig.
Dämparna är ju justerbara så det går ju att åtgärda till viss del.
Väldigt synd att Polestar inte gick hela vägen och gjorde dämparna inställningsbara via menysystem i bilen, eller åtminstone framdragna mekaniska reglage till frunk och bagage.
Som det är nu när man måste lyfta bilen för att justera faller det lite tycker jag.
 
Läste även om 12V-urladdning av Teslor, så det drabbar verkligen alla i nån omfattning. Viktiga är väl bara att företagen tar problemet på allvar.

Öhlinare är fräckt, men det finns ju baksidor.
Har inte bilen själv men kört polarens. Väghållningen är riktigt fin, men den är ju rätt stötig.
Dämparna är ju justerbara så det går ju att åtgärda till viss del.
Väldigt synd att Polestar inte gick hela vägen och gjorde dämparna inställningsbara via menysystem i bilen, eller åtminstone framdragna mekaniska reglage till frunk och bagage.
Som det är nu när man måste lyfta bilen för att justera faller det lite tycker jag.
stötigt är inget problem för mig, allt är relativt dock.
Om det är samma som Öhlins road and track så är det en grym balans mellan komfort och väghållning. Priset för aktiva öhlinsdämpare vill jag inte ens veta vad det hade landat på :eek:.

Det mesta jämfört med min andrabil har hög komfort om vi säger så :D
 
Senast ändrad:
Exakt min erfarenhet också. Hur kan det vara en så enkelt att tanka på mack men så fullständigt j****** omöjligt att ladda? Varför behöver man göra annat än att slå koden och välja "pump"? Dessutom är många laddare gjorda med fula små displayer, separata kortläsare med en annan display och ett språk som om det är gjort med Google Translate.
Hehe...
  • Är du medlem ?
  • Vill du tanka spolarvätska?
  • Köpa korv?
  • Vill du börja tanka?
  • Snabbtanka?

Tycker nog att en vanlig bensintankning kan likna en quiz ibland, för att inte tala om hur det ens är möjligt att fylla fel bränsle (besin/diesel) i en bil 2021.
 
Hehe...
  • Är du medlem ?
  • Vill du tanka spolarvätska?
  • Köpa korv?
  • Vill du börja tanka?
  • Snabbtanka?

Tycker nog att en vanlig bensintankning kan likna en quiz ibland, för att inte tala om hur det ens är möjligt att fylla fel bränsle (besin/diesel) i en bil 2021.
Kommer inte ens ihåg sist jag var på en bensinmack! Känns gött att åka förbi och se priserna på bensin- och diesel som höjs varje vecka och veta att jag aldrig mer behöver betala dessa kostnader! :cool:
 
Nu kommer det ännu ett nytt kinesisk elbilsmärke till Sverige. Denna gång är det Aiways som lanserar sin femsittsiga SUV U5:

Vad tycker ni om utseendet?
Aiways_U5.jpg
 
Tillbaka
Topp