• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    977
Alternativet är ju att hyra dieselbil 5 ggr per år 👍🏽
Det går ju men det känns krångligt, i synnerhet när andelen förmånsbilar är så stor, det känns inte som att bilpolicyn på företagen öppnar för hyrbil på det sättet.

Är elbil ens SÅ förmånligt numera, försvann inte många av fördelarna vid årsskiftet 20-21?

Nu känns det som att man kan spara några hundralappar i månaden på bensinräkningen, men kanske inte så mycket mer än så.
 
Det går ju men det känns krångligt, i synnerhet när andelen förmånsbilar är så stor, det känns inte som att bilpolicyn på företagen öppnar för hyrbil på det sättet.

Är elbil ens SÅ förmånligt numera, försvann inte många av fördelarna vid årsskiftet 20-21?

Nu känns det som att man kan spara några hundralappar i månaden på bensinräkningen, men kanske inte så mycket mer än så.

Du slipper tanka och årsskatten är sjukt mycket lägre än motsvarande fossilbil.
 
Tycker personligen att laddhybrider är helt ointressanta. Varför ska man köpa en laddhybrid när man kan åka 30-35 riktiga mil med en elbil? Vilka fördelar finns kvar med laddhybrider?
dragkrok, fyrhjulsdrift och kombi finns på elbilar nu, så det argumentet håller inte heller.
Årsskatten/förmånsvärdet. Kör för det mesta ca 5mil om dagen och då blir det uteslutande el. Men i mitt jobb förekommer även resor på mellan 50-100mil på en dag och då kan det vara skönt att bara fylla på bränsle på ca 2min och vara iväg igen.
 
Med andra ord... En vanlig SUV 😀
Upplever dock att ID4 känns lite plastigare
Det uppenbara felsteget på id3,4/enyaq är ju att man krympt ner huvudinstrumentet till pyttenivå för att man ville att alla skulle välja HUD - ett tillval man nu inte kan leverera pga komponentbrist :banghead: (plus att det är jättedyrt). Sen tog man bort alla fysiska knappar och ersatte det med 1) ej upplysta touchknappar 2) en röststyrning som är dummare än tåget.

Varför kunde den inte bara få vara som en Tiguan/Kodiaq invändigt?!
 
Det uppenbara felsteget på id3,4/enyaq är ju att man krympt ner huvudinstrumentet till pyttenivå för att man ville att alla skulle välja HUD - ett tillval man nu inte kan leverera pga komponentbrist :banghead: (plus att det är jättedyrt). Sen tog man bort alla fysiska knappar och ersatte det med 1) ej upplysta touchknappar 2) en röststyrning som är dummare än tåget.

Varför kunde den inte bara få vara som en Tiguan/Kodiaq invändigt?!
Plus att man måste välja "skinnklädsel" för att få välja till HUD 🙃

Kände inte till att Enyac hade touchknappar. Trodde att det bara var Audi som hade det.
 
Plus att man måste välja "skinnklädsel" för att få välja till HUD 🙃

Kände inte till att Enyac hade touchknappar. Trodde att det bara var Audi som hade det.
Du kan ha rätt att man slipper sliders under skärmen som på id3/id4 i alla fall. Ett litet steg framåt ändå mot en normal bil. Min nuvarande etron har precis samma inredning som a6, är supernöjd. Förstår inte varför man måste krångla till saker bara för att det är elmotor.
1640124598303.png
 
Tänkte köpa en Mini (electric) SE som andrabil men är totalt novis på detta med el.

Vilken laddbox är bäst?
Något särskilt att tänka på?
 
Nära nog samma funktionalitet i alla. Mycket små skillnader. Många är nöjda med Easee exempelvis.
Tack för svar.
Är inte så insatt som sagt men jag tror det vintigaste för mig är lastbalansering så inte huset brinner ned och möjlighet att ställa in i boxen att bilen ska laddas på natten.
 
Tack för svar.
Är inte så insatt som sagt men jag tror det vintigaste för mig är lastbalansering så inte huset brinner ned och möjlighet att ställa in i boxen att bilen ska laddas på natten.
Lastbalansering sitter inte i själva boxen utan är ett tillbehör. Samma lastbalansering kan användas till flera boxar (men inte hur som helst). Risken för brand är opåverkad det är mer att du slipper tänka på att schemalägga bilens laddning till lågbelastade perioder så man inte lagar mat samtidigt osv. Själva huvudsäkringen skyddar alltid på samma sätt.
 
Lastbalansering sitter inte i själva boxen utan är ett tillbehör. Samma lastbalansering kan användas till flera boxar (men inte hur som helst). Risken för brand är opåverkad det är mer att du slipper tänka på att schemalägga bilens laddning till lågbelastade perioder så man inte lagar mat samtidigt osv. Själva huvudsäkringen skyddar alltid på samma sätt.
Är det inte så att vissa laddboxar stöder LB och vissa inte?
 
Tycker personligen att laddhybrider är helt ointressanta. Varför ska man köpa en laddhybrid när man kan åka 30-35 riktiga mil med en elbil? Vilka fördelar finns kvar med laddhybrider?
dragkrok, fyrhjulsdrift och kombi finns på elbilar nu, så det argumentet håller inte heller.

Jag personligen vill ha en stor suv, lyxig också.
Som man får plats med familjen o hunden i.

Vad finns där för alternativ förutom testla model X? tror ej man får plats med hundbur där heller ?
Personligen är Tesla inget för mig, då det inte andas kvalitet i inredningen.

För min del är hybrid perfekt, då min GLE kommer iaf 7-8 mil på el.

Visst det är inte en bil som alla kan ha men den är perfekt då jag klarar daglig pendling, sen har jag en diesel som drar lite, årsskatt på 1000 kr.
 
Jag personligen vill ha en stor suv, lyxig också.
Som man får plats med familjen o hunden i.

Vad finns där för alternativ förutom testla model X? tror ej man får plats med hundbur där heller ?
Personligen är Tesla inget för mig, då det inte andas kvalitet i inredningen.

För min del är hybrid perfekt, då min GLE kommer iaf 7-8 mil på el.

Visst det är inte en bil som alla kan ha men den är perfekt då jag klarar daglig pendling, sen har jag en diesel som drar lite, årsskatt på 1000 kr.
Några alternativ om du vill ha ren elbil är mercedes EQC400, Audi e-tron, vw id4, skoda enyaq…
 
Några alternativ om du vill ha ren elbil är mercedes EQC400, Audi e-tron, vw id4, skoda enyaq…
EQC är för liten.
E tron verkar ju skräckdålig med 20 mils räckvidd typ.
ID4 är mer minibuss än suv, sen är samtliga för små.

Vill ha klass med GLE som jag har, X5 Q7 osv.

E tron är väl den bäst lämpad, förutom att den har kass räckvidd.

Jag ska alltså inte byta ut min GLE, eftersom den är kanon.
Men har ju förmånsbil så man kollar alltid lite framåt.

Änsålänge finns inga alternativ,
Just nu är det ändå dyrt o ladda med rörligt avtal . :)
 
EQC är för liten.
E tron verkar ju skräckdålig med 20 mils räckvidd typ.
ID4 är mer minibuss än suv, sen är samtliga för små.

Vill ha klass med GLE som jag har, X5 Q7 osv.

E tron är väl den bäst lämpad, förutom att den har kass räckvidd.

Jag ska alltså inte byta ut min GLE, eftersom den är kanon.
Men har ju förmånsbil så man kollar alltid lite framåt.

Änsålänge finns inga alternativ,
Just nu är det ändå dyrt o ladda med rörligt avtal . :)
Håller med att etron har risig räckvidd för pengen, men har man en 55 så är det helt ok, tycker jag.
Framförallt tack vare den snabb laddhastigheten.

Men, det finna absolut inte en perfekt elbils-modell för alla.
 
EQC är för liten.
E tron verkar ju skräckdålig med 20 mils räckvidd typ.
ID4 är mer minibuss än suv, sen är samtliga för små.

Vill ha klass med GLE som jag har, X5 Q7 osv.

E tron är väl den bäst lämpad, förutom att den har kass räckvidd.

Jag ska alltså inte byta ut min GLE, eftersom den är kanon.
Men har ju förmånsbil så man kollar alltid lite framåt.

Änsålänge finns inga alternativ,
Just nu är det ändå dyrt o ladda med rörligt avtal . :)
vill du ha X5 storlek så är det nog Tesla Model X eller e-tron som är enda alternativen just nu. Håller med om att e-tron har sjuk hög förbrukning.
När det gäller elpriset så skulle jag säga att ett timpris (ej rörligt avtal) är det bästa om man har elbil, då kan man själv bestämma att ladda då det är som billigast.
 
Är det inte så att vissa laddboxar stöder LB och vissa inte?
Exakt så. Men det finns ingen anledning att välja en utan. Bara att man kollar att det finns som möjlighet.
E tron verkar ju skräckdålig med 20 mils räckvidd typ.
En etron 50 mitt i vintern möjligen. Annars är det ändå över 30 mil på en 55 utan problem. Dessutom laddar den typ snabbast på marknaden i praktiken och inte bara i broschyren
Håller med om att e-tron har sjuk hög förbrukning.
Vad är högt egentligen? Jag snittade precis 2.4kwh motorväg + lite bilköer hem över 45km nyss. Tycker inte det är så illa egentligen. Men visst är den "törstigare" än en del annat. Men den är ju solid som ett kassaskåp i jämförelse med dem. Skilnaden mellan exempelvis en Id4 och en etron är mycket stor i byggkvalitet, ljudkomfort och fjädring. Om det innebär att jag får lägga 50 öre extra per mil så tar jag det ;)
 
Exakt så. Men det finns ingen anledning att välja en utan. Bara att man kollar att det finns som möjlighet.

En etron 50 mitt i vintern möjligen. Annars är det ändå över 30 mil på en 55 utan problem. Dessutom laddar den typ snabbast på marknaden i praktiken och inte bara i broschyren

Vad är högt egentligen? Jag snittade precis 2.4kwh motorväg + lite bilköer hem över 45km nyss. Tycker inte det är så illa egentligen. Men visst är den "törstigare" än en del annat. Men den är ju solid som ett kassaskåp i jämförelse med dem. Skilnaden mellan exempelvis en Id4 och en etron är mycket stor i byggkvalitet, ljudkomfort och fjädring. Om det innebär att jag får lägga 50 öre extra per mil så tar jag det ;)
Om man jämför e-tron med andra bilar i samma storleksklass så drar den mycket mer. Den drar lika mycket som en skåpbil/minibuss i storleken toyota pro ace som ser ut som en stor kista på hjul.
men visst är den skön att köra och stabil.
Men tror de kunde jobbat lite mer på effektiviteten.
 
Om man jämför e-tron med andra bilar i samma storleksklass så drar den mycket mer. Den drar lika mycket som en skåpbil/minibuss i storleken toyota pro ace som ser ut som en stor kista på hjul.
men visst är den skön att köra och stabil.
Men tror de kunde jobbat lite mer på effektiviteten.
Model X är ju bättre och lika stor men exempelvis EQC drar lika mycket. ID4 mfl väger ju hundratals kg mindre (vilket också märks varför).
 
Tänkte köpa en Mini (electric) SE som andrabil men är totalt novis på detta med el.

Vilken laddbox är bäst?
Något särskilt att tänka på?
Jag valde en DEFA erange iq, kändes robust samt har inbygd lastbalansering.
Har inte extremt mkt finnesser men styr ändå laddningen via bilen så spelar ingen roll för min del.
 
Jag valde en DEFA erange iq, kändes robust samt har inbygd lastbalansering.
Har inte extremt mkt finnesser men styr ändå laddningen via bilen så spelar ingen roll för min del.
Låter toppen, ska kolla upp det. Är egentligen ute efter massa finesser utan mest någonting som är stabilt och som fungerar utan krångel.
 
Vilken elbil ser ni fram emot mest under 2022? Här är ett urval av vad som är på gång:
Asien tar verkligen täten vad gäller futuristisk design. Alla andra bilar ser ut som "vanliga bilar" medans ex.vis Ioniq 6 ser ut som något som kommer om 10-20 år.
Annars tycker jag det skall bli superkul med nya BMW i4, deras första M-serie som är elektrisk.
 
Exakt så. Men det finns ingen anledning att välja en utan. Bara att man kollar att det finns som möjlighet.

En etron 50 mitt i vintern möjligen. Annars är det ändå över 30 mil på en 55 utan problem. Dessutom laddar den typ snabbast på marknaden i praktiken och inte bara i broschyren

Vad är högt egentligen? Jag snittade precis 2.4kwh motorväg + lite bilköer hem över 45km nyss. Tycker inte det är så illa egentligen. Men visst är den "törstigare" än en del annat. Men den är ju solid som ett kassaskåp i jämförelse med dem. Skilnaden mellan exempelvis en Id4 och en etron är mycket stor i byggkvalitet, ljudkomfort och fjädring. Om det innebär att jag får lägga 50 öre extra per mil så tar jag det ;)

Ja 30 mil funkar ju.
Kör själv inte så ofta mer än 20 mil på en gång.

E tron verkar va en bra vagn annars.

Nu kör jag hybrid o har ej kollat elpriserna, men ni som har rörligt elpris o laddar nu, vad blir milkostnaden egentligen ?
 
Dum fråga (igen) men funkar alla laddboxar till alla elbilar?

Kan man tex köpa Teslas laddbox och ladda en BMW 330e? Eller en Easee och ladda en Tesla?
 
Ja 30 mil funkar ju.
Kör själv inte så ofta mer än 20 mil på en gång.

E tron verkar va en bra vagn annars.

Nu kör jag hybrid o har ej kollat elpriserna, men ni som har rörligt elpris o laddar nu, vad blir milkostnaden egentligen ?
Elen brukar kosta runt 3kr på natten.
Drar bilen 2,33kWh/mil så landar man alltså på 7kr.
 
Tillbaka
Topp