• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    961
Ja 30 mil funkar ju.
Kör själv inte så ofta mer än 20 mil på en gång.

E tron verkar va en bra vagn annars.

Nu kör jag hybrid o har ej kollat elpriserna, men ni som har rörligt elpris o laddar nu, vad blir milkostnaden egentligen ?
Min etron har snittat 31,5 kwh/mil sedan köp. Mest tilljobbet, 90-väg, men lite motorväg. Om jag kollar korttidsminnet så verkar det var rätt så jämn förbrukning, även då vi varit flera och lite packning i.
Här uppe är elen billigare, så milkostnaden för 400 hk/ 2,5 ton känns bra. Åsså skatten då, en motsvarande fossilbil skulle ju kosta huggorm.
 
Min etron har snittat 31,5 kwh/mil sedan köp. Mest tilljobbet, 90-väg, men lite motorväg. Om jag kollar korttidsminnet så verkar det var rätt så jämn förbrukning, även då vi varit flera och lite packning i.
Här uppe är elen billigare, så milkostnaden för 400 hk/ 2,5 ton känns bra. Åsså skatten då, en motsvarande fossilbil skulle ju kosta huggorm.
Jag gissar att det ska vara 3.15. Annars har du slagit något rekord.
 
Nu kör jag hybrid o har ej kollat elpriserna, men ni som har rörligt elpris o laddar nu, vad blir milkostnaden egentligen ?
Även när elen varit som dyrast har min elkostnad (med timpris) legat på max 2kr/kwh (plus distribution. Behöver sällan ladda mer än 3-4 timmar nattetid. Under sommaren och hösten har jag laddat för runt 50 öre per kwh. Man måste minnas nu när man blir deprimerad över elpriserna hur billigt det var tidigare under året. Över hela året står elbilen för bara 13% av min elräkning vilket jämfört med runt 2500kr/månaden i diesel förut märks. Har timpris via Tibber.
 
ok doki, ja det är ju bättre än fossilt.
Beror väl på vilken fossilbil man jämför med?? Finns ju en hel del riktigt snåla dieselkärror som drar runt, eller strax under, 0,4l/milen. Och då är det marginellt. Och många av dessa bilar har några år på nacken så flertalet är betalada för länge sen. Med relativt låga årsskatter, service och underhållskostnader osv. Jag är absolut ingen bakåtsträvare eller anti-el. Kör hybrid själv. Men för att det ska vara ekonomiskt försvarbart för gemena man behöver vi ha en säkrare elförsörjning, stabilare elpriser etc. Svårt att diskutera detta utan att det spårar ur och blir politiskt. Som det är nu i Sverige har man ju ingen aning om hur elpriserna kommer utvecklas framöver.
 
Beror väl på vilken fossilbil man jämför med?? Finns ju en hel del riktigt snåla dieselkärror som drar runt, eller strax under, 0,4l/milen.
Främst på papperet i NEDC-cykeln. I praktiken är det omöjligt att få en normal familjekombi att dra så lite om man inte alltid åker i 68 km/h i 25 gradig värme. Nånstans runt 0.60-0.65 verkar det vara stopp att få riktig blandad körning lägre även med de mest moderna familjekombis. 0,65*18kr = 11.70kr milen.
 
Främst på papperet i NEDC-cykeln. I praktiken är det omöjligt att få en normal familjekombi att dra så lite om man inte alltid åker i 68 km/h i 25 gradig värme. Nånstans runt 0.60-0.65 verkar det vara stopp att få riktig blandad körning lägre även med de mest moderna familjekombis. 0,65*18kr = 11.70kr milen.
Med i kalkylen för milkostnaden ligger även annat än energin, vilket jag gissar att @Burnman syftar på.
En elbil har ju betydligt högre kapitalkostnad, så ur en helt strikt ekonomisk synvinkel utan hänsyn för miljö och annat är det inte säkert att elbilen är billigare på denna nivå.

Nu får vi verkligen hoppas att politiken tar sig i kragen och gör något åt detta, och precis som du skrev så laddade man ju nästan gratis i höstas så det jämnar ju ut sig över året.
 
Med i kalkylen för milkostnaden ligger även annat än energin, vilket jag gissar att @Burnman syftar på.
Förstås. Däremot måste man (vilket många dieselbilsägare medvetet eller omedvetet inte vill greppa) är att det är stor skillnad på utgift och kostnad. Elbilar idag har ett bra restvärde både i kronor och procent vilket gör att själva kostnaden inte blir så mycket större bara för att utgiften är det. Sen är man pigg på att jämföra nytt och begagnat hela tiden av nån märklig anledning...

Men vi kan ju ta ett rimligt exempel på två motsvarande bilar och räkna lite vad det kostar:

VW Tiguan 2.0tdi 4m Elegance
Pris 480tkr ink utrustning, restvärde 60%, rabatt 10% värdeminskning = 144 tusen/3= 48 tusen per år
Skatt under första 3 år = 12 tusen
Drivmedel 2000 mil per år = 2000x0,7x18 = 25200kr
Halvförsäkring 5000kr år

Kostnad per år första 36 mån = 90.200kr = 7.516kr

VW ID4 GTX
Pris 580tkr ink utrustning, restvärde 63%, rabatt 5% värdeminskning = 185,6 tusen/3= 61,8 tusen per år
Skatt under första 3 år = -16,7 tusen
Drivmedel 2000 mil per år = 2000x2kwh/milx2kr kwh = 8000kr
Halvförsäkring 8000kr år

Kostnad per år första 36 mån = 61.100kr = 5.091kr

Visst, man säkert ändra någon variabel ovan som inte stämmer för alla men den övergripande bilden stämmer. Det blir fort lönsammare med elbil vid nyköp även för en privatperson trots att de kostar mer. För ett företag blir skillnaden ännu större åt det positiva hållet.
 
Förstås. Däremot måste man (vilket många dieselbilsägare medvetet eller omedvetet inte vill greppa) är att det är stor skillnad på utgift och kostnad. Elbilar idag har ett bra restvärde både i kronor och procent vilket gör att själva kostnaden inte blir så mycket större bara för att utgiften är det. Sen är man pigg på att jämföra nytt och begagnat hela tiden av nån märklig anledning...

Men vi kan ju ta ett rimligt exempel på två motsvarande bilar och räkna lite vad det kostar:

VW Tiguan 2.0tdi 4m Elegance
Pris 480tkr ink utrustning, restvärde 60%, rabatt 10% värdeminskning = 144 tusen/3= 48 tusen per år
Skatt under första 3 år = 12 tusen
Drivmedel 2000 mil per år = 2000x0,7x18 = 25200kr
Halvförsäkring 5000kr år

Kostnad per år första 36 mån = 90.200kr = 7.516kr

VW ID4 GTX
Pris 580tkr ink utrustning, restvärde 63%, rabatt 5% värdeminskning = 185,6 tusen/3= 61,8 tusen per år
Skatt under första 3 år = -16,7 tusen
Drivmedel 2000 mil per år = 2000x2kwh/milx2kr kwh = 8000kr
Halvförsäkring 8000kr år

Kostnad per år första 36 mån = 61.100kr = 5.091kr

Visst, man säkert ändra någon variabel ovan som inte stämmer för alla men den övergripande bilden stämmer. Det blir fort lönsammare med elbil vid nyköp även för en privatperson trots att de kostar mer. För ett företag blir skillnaden ännu större åt det positiva hållet.
Varför är skatten på elbilen negativ?
Även utan detta är elbilen billigare, till och med vid tilltagna 2kr/kWh enligt uträkningen så du har ju helt rätt i vilket fall.

Man skulle kunna lägga på kapitalkostnaden för de extra 100k man ska ligga ute med, men även om man lägger den på höga 5% så blir elbilen billigare.
 
Lite julaftonskörning igår, en uppvärmning av kupén ingår i detta(eller två men tror jag jag hade laddning igång vid första)! Temp ute -7 till -9 blandade hastigheter med tre vuxna i bilen delvis snö på backen, dubbfria 215/18 runtom

A4B0FA00-A1FC-4C90-B56F-8D957D448223.jpeg
 
Är det någon som kör med en adapter för att få ut data från sin Elbil och om ja, vilken?

ABRP stödjer detta nu.

Denna var bland de rekommenderade att använda.
Jag har bara nån billig generic blåtandare köpt på ebay för typ 5 år sedan.
Det var den enkla biten med MGn. En programvara som stödjer bilen var den svåra.

Om det är en BMW du ska koppla in kan det kanske vara värt att betala premium för den där, men de flesta funkar nog annars.
 
Jag har bara nån billig generic blåtandare köpt på ebay för typ 5 år sedan.
Det var den enkla biten med MGn. En programvara som stödjer bilen var den svåra.

Om det är en BMW du ska koppla in kan det kanske vara värt att betala premium för den där, men de flesta funkar nog annars.
Det är en Id4. Den verkade bra och hade någon typ av säkerhet åtminstone. Får googla lite och se.
 
Det är en Id4. Den verkade bra och hade någon typ av säkerhet åtminstone. Får googla lite och se.
Ska du läsa och checka av basic felkoder och kolla batteriinfo duger nog det mesta som sagt med rätt programvara.
Börja i den änden och se att läsaren är kompatibel med appen du tänkt använda.

När det kommer till läsare så kan typ alla läsa av standardkoder som är lika mellan alla tillverkare.
Sedan finns det dem som är gjorda för mer avancerade och specifika läsningar och skrivningar som är unika för just det märket/modellen, tex den du länkade för BMW.
Finns säkert för VW med, men frågan är om det är vad du behöver.
 
Nu är Fiskers svenska webbsida uppe och man kan reservera bilen:
Ska bli intressant att se om de lyckas denna gång. Har ju varit många turer fram och tillbaka med detta bolag
 
Det är vinterkörningen som jag fortfarande tycker verkar vara ett frågetecken.
Kallt och dåliga vägar verkar äta batteri?
Snöslask och spårigt gjorde att en kollega kunde köra 23mil istället för de vanliga 47.
Men nu när folk använder elbil i tjänsten och jobbar över hela Norrland så borde det inte vara några problem för er i söder. 😉
 
Riktigt såna extrema tapp har jag inte märkt av men visst har väglaget och temperaturen avsevärd påverkan. På sommaren kommer jag lätt 47-48 mil med Niron, nu är det runt 35 som värst. Så tappar runt 30% vilket inte är orimligt. Kör man utan värmepump så kan det säkert bli en del mer.
 
Det är vinterkörningen som jag fortfarande tycker verkar vara ett frågetecken.
Kallt och dåliga vägar verkar äta batteri?
Snöslask och spårigt gjorde att en kollega kunde köra 23mil istället för de vanliga 47.
Men nu när folk använder elbil i tjänsten och jobbar över hela Norrland så borde det inte vara några problem för er i söder.
Worst case scenario är om bilen stått i -20 ett dygn, du kallstartar och kör 100km/h. Då halveras räckvidden. Men hur ofta är man i den situationen? Välj inte bil efter ett scenario som sker 1 gång per år. Välj bil som du klarar 95% av dina resor med.
 
Tillbaka
Topp