Med i kalkylen för milkostnaden ligger även annat än energin, vilket jag gissar att @Burnman syftar på.
Förstås. Däremot måste man (vilket många dieselbilsägare medvetet eller omedvetet inte vill greppa) är att det är stor skillnad på utgift och kostnad. Elbilar idag har ett bra restvärde både i kronor och procent vilket gör att själva kostnaden inte blir så mycket större bara för att utgiften är det. Sen är man pigg på att jämföra nytt och begagnat hela tiden av nån märklig anledning...
Men vi kan ju ta ett rimligt exempel på två motsvarande bilar och räkna lite vad det kostar:
VW Tiguan 2.0tdi 4m Elegance
Pris 480tkr ink utrustning, restvärde 60%, rabatt 10% värdeminskning = 144 tusen/3= 48 tusen per år
Skatt under första 3 år = 12 tusen
Drivmedel 2000 mil per år = 2000x0,7x18 = 25200kr
Halvförsäkring 5000kr år
Kostnad per år första 36 mån = 90.200kr = 7.516kr
VW ID4 GTX
Pris 580tkr ink utrustning, restvärde 63%, rabatt 5% värdeminskning = 185,6 tusen/3= 61,8 tusen per år
Skatt under första 3 år = -16,7 tusen
Drivmedel 2000 mil per år = 2000x2kwh/milx2kr kwh = 8000kr
Halvförsäkring 8000kr år
Kostnad per år första 36 mån = 61.100kr = 5.091kr
Visst, man säkert ändra någon variabel ovan som inte stämmer för alla men den övergripande bilden stämmer. Det blir fort lönsammare med elbil vid nyköp även för en privatperson trots att de kostar mer. För ett företag blir skillnaden ännu större åt det positiva hållet.