• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    961
Elbilen skall alltså laddas med vindkraft, i villaområden vars matning och uppsäkring inte räcker till när alla skall ha batterivolvo.
Antar sen att alla kommer att, den dag nätet är tillräckligt utbyggt, få börja jobba nattskift eftersom det ytterst sällan blåser på nätterna...
Du utgår från att alla kommer gå över till elbil imorgon samt att alla kommer hem exakt samtidigt och pluggar i bilen för att ladda eftersom de har ett helt tomt batteri och att det inte kommer några som helst nya affärsmodeller för laddning.
Så ser inte verkligheten ut.

Istället kommer det ta några år innan alla kör på el. Fram till dess kommer nätet byggas ut och produktionskapaciteten öka. Samtidigt behöver inte alla ladda varje dag. Själv laddar jag cirka 2-3 gånger i månaden bara. Med större batterier kommer behovet att ladda ofta minska. Alla kommer inte heller ladda samtidigt. Man kommer använda sig av smart laddteknik som ser till att ge dig en tillräckligt laddad bil inför din avgång, utan att belasta nätet mer än nödvändigt. Dessutom kommer du ladda när priset är som lägst.
 
Du utgår från att alla kommer gå över till elbil imorgon samt att alla kommer hem exakt samtidigt och pluggar i bilen för att ladda eftersom de har ett helt tomt batteri och att det inte kommer några som helst nya affärsmodeller för laddning.
Så ser inte verkligheten ut.

Istället kommer det ta några år innan alla kör på el. Fram till dess kommer nätet byggas ut och produktionskapaciteten öka. Samtidigt behöver inte alla ladda varje dag. Själv laddar jag cirka 2-3 gånger i månaden bara. Med större batterier kommer behovet att ladda ofta minska. Alla kommer inte heller ladda samtidigt. Man kommer använda sig av smart laddteknik som ser till att ge dig en tillräckligt laddad bil inför din avgång, utan att belasta nätet mer än nödvändigt. Dessutom kommer du ladda när priset är som lägst.

Sen lär V2G bli mer vanligt framöver och kan hjälpa nätet att hantera lokala spikar.

Och man behöver inte brassa på med max laddeffekt heller. 3-fas på 6A ger ungefär 4kW så på 10 timmar (20:00-06:00) har du "tankat" 40kWh. De flesta kör mycket mindre så med lite smart styrlogik kan bilarna i ett område turas om och ändå ladda fullt varje natt.

Det här är problem som kan lösas. Inte alla behöver plugga in sin eTron på 3x16A kl 1700 varje dag.
 
Rätt intressant att titta på decembers registreringssiffror. Det har registrerats fler elbilar än bensinbilar och dieselbilar tillsammans!
Köper man en bensin- eller dieselbil under 2022 så kan jag lova att man sitter med svarte petter när det väl är dags att sälja bilen.
Skärmavbild 2021-12-30 kl. 09.37.23.png
 
Du utgår från att alla kommer gå över till elbil imorgon samt att alla kommer hem exakt samtidigt och pluggar i bilen för att ladda eftersom de har ett helt tomt batteri och att det inte kommer några som helst nya affärsmodeller för laddning.
Så ser inte verkligheten ut.

Istället kommer det ta några år innan alla kör på el. Fram till dess kommer nätet byggas ut och produktionskapaciteten öka. Samtidigt behöver inte alla ladda varje dag. Själv laddar jag cirka 2-3 gånger i månaden bara. Med större batterier kommer behovet att ladda ofta minska. Alla kommer inte heller ladda samtidigt. Man kommer använda sig av smart laddteknik som ser till att ge dig en tillräckligt laddad bil inför din avgång, utan att belasta nätet mer än nödvändigt. Dessutom kommer du ladda när priset är som lägst.
Jag utgår från verkligheten. Brukar vara bäst så.
 
Sen lär V2G bli mer vanligt framöver och kan hjälpa nätet att hantera lokala spikar.

Och man behöver inte brassa på med max laddeffekt heller. 3-fas på 6A ger ungefär 4kW så på 10 timmar (20:00-06:00) har du "tankat" 40kWh. De flesta kör mycket mindre så med lite smart styrlogik kan bilarna i ett område turas om och ändå ladda fullt varje natt.

Det här är problem som kan lösas. Inte alla behöver plugga in sin eTron på 3x16A kl 1700 varje dag.
BMW körde ett projekt ihop med det lokala energibolaget i Kalifornien. 100 hushåll fick låna en BMW i3 var. Så lät man energibolaget styra ens laddning. För detta fick man en liten slant tillbaka. Man valde alltså i en app vilken tid man behövde en fulladdad bil och energibolaget såg till att ladda din bil fullt till din avgångstid utan att överbelasta nätet!
Jag tror att väldigt många elbilister kan tänka sig att gå med på ett sådant upplägg om man får pengar tillbaka. Om min bil ska stå hemma från 17:00 till 07:00 dagen efter så spelar det ju ingen som helst roll för mig om den laddas direkt, mitt i natten eller nära avgångstiden. Det viktiga är att jag har tillräckligt med laddning för nästa resa.
 
Rätt intressant att titta på decembers registreringssiffror. Det har registrerats fler elbilar än bensinbilar och dieselbilar tillsammans!
Köper man en bensin- eller dieselbil under 2022 så kan jag lova att man sitter med svarte petter när det väl är dags att sälja bilen.
Skärmavbild 2021-12-30 kl. 09.37.23.png

Men, dras inte de där siffrorna upp lite av att Tesla levererar bilar typ i bulk under en och samma månad? Ja, jag killgissar. :)
 
Men, dras inte de där siffrorna upp lite av att Tesla levererar bilar typ i bulk under en och samma månad? Ja, jag killgissar. :)
Din killgissning stämmer bra. För att få en rättvisare bild kan vi titta på nyregistreringar under Q4 2021.
Då ser vi att det har registrerats fler rena elbilar än bensinbilar, och fler rena elbilar än dieselbilar.
Det har registrerats cirka 1 700 elbilar färre än bensin- och dieselbilar kombinerat.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2021-12-30 kl. 09.46.49.png
    Skärmavbild 2021-12-30 kl. 09.46.49.png
    16.6 KB · Visningar: 8
Vi lever i ett land där industrin snart inte har el, och där vi samtidigt skall byta vår bilpark till elbilar.

Kommer att bli episkt.
Sveriges elförsörjning tycker jag ligger lite utanför den här trådens syfte. Det är liksom inte bilen som är problemet i denna fråga. Om hela Sveriges bilflotta skulle elektrifieras imorgon så skulle det krävas 13 TWh el årligen. Det är mindre än vad vi exporterar varje år. Som en jämförelse kan man säga att Hybrit i Luleå kommer kräva 15 TWh årligen.

Däremot kan jag säga att en bil körs på svenska vägar i snitt i 17 år. Och med tanke på att folk fortfarande köper nya bensin- och dieselbilar så är det väldigt många år kvar till Sverige bytt ut hela sin bilpark till elbilar. Faktum är att jag inte tror att Sveriges bilpark i framtiden kommer bestå av bara elbilar. Bilparken kommer bestå av fordon som går på el, vätgas, olika biodrivmedel och säkert nya framtida bränslen....Vi kommer säkert ha en och annan som kommer fortsätta köra på bensin eller diesel även om 20 år.
 
Men varför väljer då folk så stora bilar? Säkert sitter det i 95% av tiden en person i bilen? Varför väljer så många fortfarande "kombi"? Lastar dom den full 50% av tiden? Man köper en bil för att den ska möta ens behov. Ja egoistiskt, ja lathet, men så är människor i 95% av fallen. Ens näst-dyraste ägodel ska inte gör en besviken.
Det är en rimlig fråga, till alla egentligen. För min del är det rent egoistiskt. Har bara skitstora bilar, e-tronen är minst.
Bekvämt att tjonga in ungar, vagnar osv. Skönt att slippa sätta sig ”ned” i bilen (gubbvarning!)
Krocksäkerhet, jag har jobbat i räddningstjänsten, och antal stjärnor hit-och-dit spelar mindre roll än tonnage vid en avkörning in i ett träd i 100 knyck.

Men om jag lyfter blicken så är det såklart knasigt. Nämnda etron är pendlarbil, och den är ju lite överkvalificerad. Jag hade en e-Golf innan, och den klarade uppgiften galant då det var varmt ute. Fick ta Volvon då det var -15.
Det hade ju räckt bra. Vi åkte till och med på en del familjeutflykter med golfen.
 
Vi lever i ett land där industrin snart inte har el, och där vi samtidigt skall byta vår bilpark till elbilar.

Kommer att bli episkt.
Håller med. Jag passar på att åka elbil nu, när pappa staten ger mig en massa förmåner, och jag älskar min elbil. Att det är ett ekonomiskt och praktiskt val om ett par år är jag tveksam till.
 
Statistiken elbil/hybrid kontra bensin/diesel blir ju som den bli när det är subventionerat med att köra elbil-hybrid

Jag skulle vilja se statistik över rena köp/privatleasat/förmånsbil

rena köp och elbil lär inte vara står procent kan jag tänka mig eller!?. Sen när subventionerna tas bort och man ”påtvingats” att gå över till el så kommer i alla fall kostandsdelen(besparingarna) vara överspelat
 
Vi lever i ett land där industrin snart inte har el, och där vi samtidigt skall byta vår bilpark till elbilar.

Kommer att bli episkt.
Fast du tänker snett. Redan idag är det så stor skillnad över dygnet i förbrukning att vi kan ladda Sveriges alla elbilar med "överkapaciteten" som uppstår nattetid utan att göra någonting. Det är inte mycket värre att ladda elbilen än att starta spisen. Det är inte elbilar som orsakar kapacitetsbristen för industrin lokalt. De två sakerna har noll och ingenting med varandra att göra.
 
Vissa kallar det huvudvärk. Jag kallar det effektivare, tystare, snabbare, renare, mer ekonomisk, roligare, hållbar, enklare.
Men du kanske gillar ineffektiva, tråkiga och smutsiga bilar som krånglar och bidrar till oljud och smutsig luft och som du behöver betala mycket mer för? :cool:
Jag vill inte sitta och va negativ här inne då många fortfarande verkar vara i smekmånads perioden med sin elbil.
Tystare, snabbare och roligare håller jag med om. Renare får vi nog vänta och se hur det utvecklas.
För mig skulle det inte bli mer ekonomiskt att byta till en elbil så det stämmer inte alls för mig.
Enklare? Det är nog det sista ordet jag skulle säga att det är att ha elbil, snarare tvärtom faktiskt.
 
För mig skulle det inte bli mer ekonomiskt att byta till en elbil så det stämmer inte alls för mig.
Vad jämför du mellan? Du behöver bara titta på förra sidan för att se att för nyköp vs nyköp så är elbilen redan idag billigare. Har man en begagnad bil och jämför att åka kvar i sin gamla bil vs köpa en ny håller det förstås inte. Men det har inte så mycket med drivmedlet att göra ;)
 
Jag vill inte sitta och va negativ här inne då många fortfarande verkar vara i smekmånads perioden med sin elbil.
Tystare, snabbare och roligare håller jag med om. Renare får vi nog vänta och se hur det utvecklas.
För mig skulle det inte bli mer ekonomiskt att byta till en elbil så det stämmer inte alls för mig.
Enklare? Det är nog det sista ordet jag skulle säga att det är att ha elbil, snarare tvärtom faktiskt.
Elbilen är renare ur ett livscykelperspektiv var i världen man än kör. Och det kommer bli ännu bättre längre fram. Så bock på den.
Med enklare menade jag mindre underhåll, inga växlar osv. Men visst, laddinfrastrukturen är en utmaning idag.
 
Statistiken elbil/hybrid kontra bensin/diesel blir ju som den bli när det är subventionerat med att köra elbil-hybrid

Jag skulle vilja se statistik över rena köp/privatleasat/förmånsbil

rena köp och elbil lär inte vara står procent kan jag tänka mig eller!?. Sen när subventionerna tas bort och man ”påtvingats” att gå över till el så kommer i alla fall kostandsdelen(besparingarna) vara överspelat
Nu kanske jag sticker ut hakan lite. Men jag tror inte subventionerna egentligen behövs. Det är inte subventioner som driver försäljningen av laddbart.
det är i första hand EUs utsläppskrav som driver försäljningen. Det leder till att vi får en stor mängd olika laddbara modeller att välja på.
 
Vad har du för elbil? Hur långt behöver du köra och hur långt kommer du på vintern?
Jag anser att en elbil duger gott och väl om man kan köra 30 verkliga mil året runt. Efter 30 mil behöver du ändå stanna och ta en kaffe eller kissa. Då passar du på att ladda. Att det inte finns tillräckligt med laddstationer är inte bilens fel.

Finns ingen biltillverkare som lovar hur lång räckvidd en elbil ska ha. Biltillverkarna är tvungna att redovisa WLTP-siffror, men det är inget räckviddslöfte. Det är ett verktyg för dig som konsument så att du kan jämföra olika bilar mot varandra.
Jag håller i princip med dig , om verkligheten var att det fanns snabbladdare var 30:e mil som det inte uppstår långa okontrollerade köer vid. Men ja vi kommer väl dit till slut, om man inte valt tesla ska kanske tilläggas…
 
Nu kanske jag sticker ut hakan lite. Men jag tror inte subventionerna egentligen behövs. Det är inte subventioner som driver försäljningen av laddbart.
det är i första hand EUs utsläppskrav som driver försäljningen. Det leder till att vi får en stor mängd olika laddbara modeller att välja på.
Min killgissning är att en absolut majoritet av nysålda elbilar går som förmånsbilar just för att förmånsvärdet är så lågt satt, samt för att miljöbonusen (70 tkr, momsfritt) betalas ut till företaget som leasar. Det gör att båda kostnaden för förmånstagare och leasingtagare blir väldigt fördelaktigt jämfört med andra (fossil-)alternativ.

Om subventionerna behövs eller inte kan man debattera men jag tror, tvärtemot dig, att en stor andel av elbilarna går att sälja just pga subventioner och inte skulle ha sålts annars. Kostnaden är hög för de flesta privatpersoner, och många som hade valt förmånsbil hade valt en billigare fossilbil om förmånsvärdet verkligen speglat nypriset.
 
Min killgissning är att en absolut majoritet av nysålda elbilar går som förmånsbilar just för att förmånsvärdet är så lågt satt, samt för att miljöbonusen (70 tkr, momsfritt) betalas ut till företaget som leasar. Det gör att båda kostnaden för förmånstagare och leasingtagare blir väldigt fördelaktigt jämfört med andra (fossil-)alternativ.

Om subventionerna behövs eller inte kan man debattera men jag tror, tvärtemot dig, att en stor andel av elbilarna går att sälja just pga subventioner och inte skulle ha sålts annars. Kostnaden är hög för de flesta privatpersoner, och många som hade valt förmånsbil hade valt en billigare fossilbil om förmånsvärdet verkligen speglat nypriset.
Fast tillverkarna har krav på sig att minska utsläppen från sålda bilar, annars väntar enorma böter. Så hade vi inte haft subventioner hade tillverkarna blivit tvungna att sänka priserna för att sälja mer laddbart, är min gissning.
 
Fast tillverkarna har krav på sig att minska utsläppen från sålda bilar, annars väntar enorma böter. Så hade vi inte haft subventioner hade tillverkarna blivit tvungna att sänka priserna för att sälja mer laddbart, är min gissning.
Det är faktiskt en bra poäng. Antagligen hade tillverkarna då tvingats höja priserna på fossilbilarna och ”subventionera” (ta lägre vinst på) elbilarna. Intressant :)
 
Vad jämför du mellan? Du behöver bara titta på förra sidan för att se att för nyköp vs nyköp så är elbilen redan idag billigare. Har man en begagnad bil och jämför att åka kvar i sin gamla bil vs köpa en ny håller det förstås inte. Men det har inte så mycket med drivmedlet att göra ;)
Nej det är just precis där det spricker med att min bil nu utan lån kostar max 1000kr i månaden. Visst blir det orättvist att jämföra det med en ny elbil. Men jag tror faktiskt inte jag skulle spara många kronor med en liten elbil med mitt resemönster jag har nu om jag ens skulle spara något. Lägg då till all huvudvärk som jag anser att det är med laddning, köer, kyla för att inte spara något. Skulle jag börja pendla 6-8 mil eller något till jobb så hade det såklart varit en annan sak.
 
Men jag tror faktiskt inte jag skulle spara många kronor med en liten elbil med mitt resemönster jag har nu om jag ens skulle spara något.
Nej du skulle definitivt inte spara ett öre. Men det är liksom inte det man menar när man säger att "elbil är billigare" utan nyköp vs nyköp. Är du nöjd med din bil och den håller ihop är det bästa att hålla fast vid den.
 
Vad har ni för laddare på jobbet? laddar man på 3,6 kW får man ju cirka 2 mil per timme. En arbetsdag så har du fått 16 mil. Har du längre än 16 mil till och från jobbet?

Står i ett Stockholms stad-drivet P-hus, verkar ha låg effekt. Bilen säger att jag laddar 10-15 km/h, kan inte se effekt tyvärr (ID3). Det normala är att det tar måndag-tisdag att ladda fullt efter helgens körning. Och sedan hinner jag ladda fullt om jag bara kör till och från jobbet. Men det var nu när det var smällkallt på morgonen och jag inte var på jobbet en full dag som det blev tight.

Jag är 100% nöjd med elbilen 90% av tiden. Och 80% nöjd övriga 10%. Så på det stora hela extremt bra för mina behov.

Men vi har såklart en stor familjediesel som passar bättre för andra typer av resor.
 
Nej det är just precis där det spricker med att min bil nu utan lån kostar max 1000kr i månaden. Visst blir det orättvist att jämföra det med en ny elbil. Men jag tror faktiskt inte jag skulle spara många kronor med en liten elbil med mitt resemönster jag har nu om jag ens skulle spara något. Lägg då till all huvudvärk som jag anser att det är med laddning, köer, kyla för att inte spara något. Skulle jag börja pendla 6-8 mil eller något till jobb så hade det såklart varit en annan sak.

Det är väl rätt sällan som en ny bil blir billigare än att behålla en befintlig gammal bil? En ganska märklig jämförelse? "Det är dyrare för mig att köpa en ny vinterjacka än att behålla den här gamla"
 
Vad har du för elbil? Hur långt behöver du köra och hur långt kommer du på vintern?
Jag anser att en elbil duger gott och väl om man kan köra 30 verkliga mil året runt. Efter 30 mil behöver du ändå stanna och ta en kaffe eller kissa. Då passar du på att ladda. Att det inte finns tillräckligt med laddstationer är inte bilens fel.

Finns ingen biltillverkare som lovar hur lång räckvidd en elbil ska ha. Biltillverkarna är tvungna att redovisa WLTP-siffror, men det är inget räckviddslöfte. Det är ett verktyg för dig som konsument så att du kan jämföra olika bilar mot varandra.
Leasar en MG 44.5kwh. (42verkliga)
Ska gå 263km på en laddning. Stämmer rätt hyfsat på sommaren. Kör 80-100väg halva vägen till min mor och resten 110-120väg. I 110km/h så äter den 1km i räckvidd var 700meter. När man kört ner de 18-19milen så brukar vi ha 20km kvar när vi är på plats. Och det är ok då vi är 5i bilen samt AC på hela vägen.

Tycker den funkar till det mesta men rätt ofta åker frun till Göteborg 15mil från oss och där vill hon inte behöva leta parkerings platser osv med laddare osv skulle vara skönt att åka upp En efter ett pass på hovrätten åka ner igen utan krångel.

Det går bara om vi lånar en väns Mustang med 100kw batteriet även den fullständigt bombar batteriet på 120vägen. Så av de 50-60milen man ska ha är det inte mkt kvar efter 30mil. Och då har det inte ens varit kallt.

Är det kallt som nu i julas 8-9minus så även om bilen står i vårt garage där det är uppvärmt så är det max 14-15mils räckvidd.

Tycker att batterierna behöver bli mer anpassade för vårt klimat.
 
Leasar en MG 44.5kwh. (42verkliga)
Ska gå 263km på en laddning. Stämmer rätt hyfsat på sommaren. Kör 80-100väg halva vägen till min mor och resten 110-120väg. I 110km/h så äter den 1km i räckvidd var 700meter. När man kört ner de 18-19milen så brukar vi ha 20km kvar när vi är på plats. Och det är ok då vi är 5i bilen samt AC på hela vägen.

Tycker den funkar till det mesta men rätt ofta åker frun till Göteborg 15mil från oss och där vill hon inte behöva leta parkerings platser osv med laddare osv skulle vara skönt att åka upp En efter ett pass på hovrätten åka ner igen utan krångel.

Det går bara om vi lånar en väns Mustang med 100kw batteriet även den fullständigt bombar batteriet på 120vägen. Så av de 50-60milen man ska ha är det inte mkt kvar efter 30mil. Och då har det inte ens varit kallt.

Är det kallt som nu i julas 8-9minus så även om bilen står i vårt garage där det är uppvärmt så är det max 14-15mils räckvidd.

Tycker att batterierna behöver bli mer anpassade för vårt klimat.
Som jag nämnde så innebär inte WLTP-siffran att bilen ska gå så långt.
 
Tillbaka
Topp