• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    961
Worst case scenario är om bilen stått i -20 ett dygn, du kallstartar och kör 100km/h. Då halveras räckvidden. Men hur ofta är man i den situationen? Välj inte bil efter ett scenario som sker 1 gång per år. Välj bil som du klarar 95% av dina resor med.
Menar du att man inte ska kräva att man borde kunna dra husvagn över Hallandsåsen i 130 under en snöstorm och fortfarande ha 50 mil räckvidd?!
 
Tror det var P4 Jämtland eller liknande som skrev en artikel nyligen om en trafikskolelärare med Tesla som körde 50 mil om dagen.
Elbilshatarna gick banans i kommentarsfältet och trodde bland annat att hon fått betalt av Tesla för att göra intervjun :rolleyes:
 
Ingenting här uppe förutom möjligen varg, är lika ”laddat” som elbilar. Jävlar, vad arga folk är.
Jag förstår att det kan bli bli en symbol för en politik man ogillar, men ändå.
 
Ingenting här uppe förutom möjligen varg, är lika ”laddat” som elbilar. Jävlar, vad arga folk är.
Jag förstår att det kan bli bli en symbol för en politik man ogillar, men ändå.
Skulle väl vara vargjaktens vara eller icke-vara? Råkade nämna min åsikt bland lite jordbruksfolk i Dalsland en gång. Jävlar vad skäll jag fick.
 
Worst case scenario är om bilen stått i -20 ett dygn, du kallstartar och kör 100km/h. Då halveras räckvidden. Men hur ofta är man i den situationen? Välj inte bil efter ett scenario som sker 1 gång per år. Välj bil som du klarar 95% av dina resor med.

Det här gäller en Id4 som jämförts med sommardäck och sedan med vinterdäck i snö-slush. Jag misstänker att motstånd på vägbanan gör en jäkla skillnad?
 
Senast ändrad:
Worst case scenario är om bilen stått i -20 ett dygn, du kallstartar och kör 100km/h. Då halveras räckvidden. Men hur ofta är man i den situationen? Välj inte bil efter ett scenario som sker 1 gång per år. Välj bil som du klarar 95% av dina resor med.

Det är lite det jag menar. Vintertid är lite oroväckande för mig än så länge. Vi har ganska ofta kallt och jag kör långa sträckor. Men jag är väldigt sugen på elbil.
 
Senast ändrad:
Det är lite det jag menar. Vintertid är lite oroväckande för mig än så länge. Vi har ganska ofta kallt och jag kör långa sträckor. Men jag är väldigt sugen på elbil.
Min bil står i garage. Vintertid tappar jag 5-6 mil ungefär i max räckvidd. Det är stor skillnad om bilen är iskall när man åker iväg eller uppvärmd. När man väl åker är det inte lika dramatiskt.
 
Worst case scenario är om bilen stått i -20 ett dygn, du kallstartar och kör 100km/h. Då halveras räckvidden. Men hur ofta är man i den situationen? Välj inte bil efter ett scenario som sker 1 gång per år. Välj bil som du klarar 95% av dina resor med.

Så är det i princip varje morgon för mig just nu. Bilen står och är minus 7-10 grader på morgonen. Kort sträcka sedan motorväg till jobbet. Drar något så innihelvete. Har "långsam" snabbladdare i garaget på jobbet och hinner inte ladda lika mycket som det går till och från jobbet. Så går lite "back" varje dag. Drar ungefär dubbelt så mycket på väg till jobbet som hem.
 
Så är det i princip varje morgon för mig just nu. Bilen står och är minus 7-10 grader på morgonen. Kort sträcka sedan motorväg till jobbet. Drar något så innihelvete. Har "långsam" snabbladdare i garaget på jobbet och hinner inte ladda lika mycket som det går till och från jobbet. Så går lite "back" varje dag. Drar ungefär dubbelt så mycket på väg till jobbet som hem.
Just därför brukar jag oftast säga att laddare hemmavid är nödvändigt för att kunna köra eldrivet…
 
Så är det i princip varje morgon för mig just nu. Bilen står och är minus 7-10 grader på morgonen. Kort sträcka sedan motorväg till jobbet. Drar något så innihelvete. Har "långsam" snabbladdare i garaget på jobbet och hinner inte ladda lika mycket som det går till och från jobbet. Så går lite "back" varje dag. Drar ungefär dubbelt så mycket på väg till jobbet som hem.
Det är ju det här som gör att det känns för dåligt med elbil just nu i många fall. Bilen måste stå inne, för att om det är minus 10 då kan man tappa 50% av batteriet. Så de som bor i mitten/norra sverige är ju minus 10+ standard en vanlig vinter. Har vän som precis köpt en ny Enyaq. Han tog den nu upp till Åre över jul och ska nu sälja skiten :D

Den har ju WLTP 53mil och han kom 23 mil, inget garage hemma, full packad och takbox.. Fast det är ju sjukt dåligt.
 
Det är ju det här som gör att det känns för dåligt med elbil just nu i många fall. Bilen måste stå inne, för att om det är minus 10 då kan man tappa 50% av batteriet. Så de som bor i mitten/norra sverige är ju minus 10+ standard en vanlig vinter. Har vän som precis köpt en ny Enyaq. Han tog den nu upp till Åre över jul och ska nu sälja skiten :D

Den har ju WLTP 53mil och han kom 23 mil, inget garage hemma, full packad och takbox.. Fast det är ju sjukt dåligt.
Nja. Läs mitt tidigare inlägg. För att tappa 50% måste du stå i -20 grader ett dygn. Sen kallstarta bilen och köra 100km/h. Långt ifrån alla som bor i mitten/norra Sverige har ju det körmönstret.

För övrigt så är WLTP-siffran inget räckviddslöfte. Det är ett verktyg för dig som konsument så att du kan jämföra olika bilar mot varandra.
Det finns ingen tillverkare som lovar att du kommer nå WLTP-siffran varje gång du kör bilen. Det är något som EU tvingar biltillverkarna att speca. Hade man fått välja så hade nog inte biltillverkarna skrivit ut WLTP-siffror, utan använt sig av andra typer av siffror istället.
 
Nja. Läs mitt tidigare inlägg. För att tappa 50% måste du stå i -20 grader ett dygn. Sen kallstarta bilen och köra 100km/h. Långt ifrån alla som bor i mitten/norra Sverige har ju det körmönstret.

För övrigt så är WLTP-siffran inget räckviddslöfte. Det är ett verktyg för dig som konsument så att du kan jämföra olika bilar mot varandra.
Det finns ingen tillverkare som lovar att du kommer nå WLTP-siffran varje gång du kör bilen. Det är något som EU tvingar biltillverkarna att speca. Hade man fått välja så hade nog inte biltillverkarna skrivit ut WLTP-siffror, utan använt sig av andra typer av siffror istället.
Ja den ska man nog inte utgå från men fakta kvarstår ju att han hade 23mils räckvidd på en sprittny Enyaq 80 när det var minus 10 ute vilket är sjukt dåligt, dvs för tidigt att byta sin familjebil mot en elkärra för många i alla fall. Tror många missar detta när de köper och tror de ska komma full räckvidd även på vintern.
 
Är elbil något annat än huvudvärk?
Är det inte dålig räckvid för man står i kö eller det är kallt så är det uselt laddnätverk.
Jag är imponerad att folk orkar med den huvudvärken faktiskt 😂
 
Kalasbra med elbil för vissa grejer, vi bor i Solna, kör o handlar och till padelbanan. Laddstolpe hemma. Men om jag behövde köra lite längre är det inte nåt alternativ, speciellt inte nu på vintern.
 
Är elbil något annat än huvudvärk?
Är det inte dålig räckvid för man står i kö eller det är kallt så är det uselt laddnätverk.
Jag är imponerad att folk orkar med den huvudvärken faktiskt 😂
Vissa kallar det huvudvärk. Jag kallar det effektivare, tystare, snabbare, renare, mer ekonomisk, roligare, hållbar, enklare.
Men du kanske gillar ineffektiva, tråkiga och smutsiga bilar som krånglar och bidrar till oljud och smutsig luft och som du behöver betala mycket mer för? :cool:
 
Kalasbra med elbil för vissa grejer, vi bor i Solna, kör o handlar och till padelbanan. Laddstolpe hemma. Men om jag behövde köra lite längre är det inte nåt alternativ, speciellt inte nu på vintern.
Jag har nu under vintern kört från Stockholm till Göteborg och vidare till Karlstad och tillbaka till Stockholm. Strax över 100 mil utan problem.
Men visst blir det mycket mer utmaning om man kommer norr om Dalarna.
 
Är elbil något annat än huvudvärk?
Är det inte dålig räckvid för man står i kö eller det är kallt så är det uselt laddnätverk.
Jag är imponerad att folk orkar med den huvudvärken faktiskt 😂
Känns lite tidigt i många fall men allt blir ju bättre, ge det några år till. Skulle jag gå el finns det bara ett val :)

3.jpg
 
Är elbil något annat än huvudvärk?
Är det inte dålig räckvid för man står i kö eller det är kallt så är det uselt laddnätverk.
Jag är imponerad att folk orkar med den huvudvärken faktiskt 😂
99% av dagarna är det bara bättre. Det som många inte förstår heller är hur mycket trevligare de är att köra. Förr krävdes V12 för att få motsvarande vridmoment på låga varv, tyst gång och vibrationsfrihet - nu är varenda elbil bättre på den fronten. De som klagar på att elbilar är tråkiga att köra åker inte sällan heller 2l dieselmotor som är kanske den vedervärdigaste drivlina som går att uppbringa. Tanken på att gå tillbaka till bensin/dieselbil ger mig mardrömmar.

(Med det sagt så har jag gått och köpt en V70 som reservbil för så jävla irriterande är den där 1% 😁 )
 
Är elbil något annat än huvudvärk?
Är det inte dålig räckvid för man står i kö eller det är kallt så är det uselt laddnätverk.
Jag är imponerad att folk orkar med den huvudvärken faktiskt 😂
Älskar min elbil, men liksom @alfgren har jag en diesel för de resor där jag vet att elbilen inte är bra. Å andra sidan, så är det ju med alla biltyper, att de har sämre sidor. Min pickis som är kalasbra hemma ”inomskärs ” tar jag ju inte på långtesa, eftersom den är dålig på det.
 
Worst case scenario är om bilen stått i -20 ett dygn, du kallstartar och kör 100km/h. Då halveras räckvidden. Men hur ofta är man i den situationen? Välj inte bil efter ett scenario som sker 1 gång per år. Välj bil som du klarar 95% av dina resor med.
Men varför väljer då folk så stora bilar? Säkert sitter det i 95% av tiden en person i bilen? Varför väljer så många fortfarande "kombi"? Lastar dom den full 50% av tiden? Man köper en bil för att den ska möta ens behov. Ja egoistiskt, ja lathet, men så är människor i 95% av fallen. Ens näst-dyraste ägodel ska inte gör en besviken.
 
Tror att det blir bättre när solid state batterier kommer. De vi har nu är för dåligt helt enkelt. Tappar hur mkt som helst i räckvidd pgr kylan.

Vet det är de frälsta som skriver här men näst bil blir ingen elbil om de inte ordnar bättre batteriteknik.


Nöjd med bilen på sommaren då den nästan håller vad den lovar i form av räckvidd etc även med AC igång på varma dagar.

Vintern nope håller inte. Tur vi har en dieselbil med.
 
Men varför väljer då folk så stora bilar? Säkert sitter det i 95% av tiden en person i bilen? Varför väljer så många fortfarande "kombi"? Lastar dom den full 50% av tiden? Man köper en bil för att den ska möta ens behov. Ja egoistiskt, ja lathet, men så är människor i 95% av fallen. Ens näst-dyraste ägodel ska inte gör en besviken.

Nu är det lite skillnad på att lasta kombin full då och då eller nån skidresa en gång om året. Man får ju välja en bil som täcker ens behov större delen av tiden och acceptera att en eller ett par gånger om året får man lösa det på nåt alternativ sätt, tycker jag. Men vi är alla olika och prioriterar därefter.

Kör Niro då den räcker för vår familj (5 pers) och jag behöver lasta den full nån gång i veckan. Den nyttjas "fullt ut" relativt ofta och täcker behoven 98% av tiden. Skulle jag behöva åka riktigt långt där det är problem med laddning eller frakta nåt riktigt stort så får jag lösa det med hyrbil eller nåt. Är det 1-2 gånger om året är det ingen katastrof.
 
Senast ändrad:
Elbilen skall alltså laddas med vindkraft, i villaområden vars matning och uppsäkring inte räcker till när alla skall ha batterivolvo.
Antar sen att alla kommer att, den dag nätet är tillräckligt utbyggt, få börja jobba nattskift eftersom det ytterst sällan blåser på nätterna...
 
Men varför väljer då folk så stora bilar? Säkert sitter det i 95% av tiden en person i bilen? Varför väljer så många fortfarande "kombi"? Lastar dom den full 50% av tiden? Man köper en bil för att den ska möta ens behov. Ja egoistiskt, ja lathet, men så är människor i 95% av fallen. Ens näst-dyraste ägodel ska inte gör en besviken.
Du beskriver verkligheten. Men egentligen är det ju ologiskt att köpa en bil som ska klara två resor till fjällen per år, men resten av tiden ska den gå i innerstaden i Stockholm.
 
Tror att det blir bättre när solid state batterier kommer. De vi har nu är för dåligt helt enkelt. Tappar hur mkt som helst i räckvidd pgr kylan.

Vet det är de frälsta som skriver här men näst bil blir ingen elbil om de inte ordnar bättre batteriteknik.


Nöjd med bilen på sommaren då den nästan håller vad den lovar i form av räckvidd etc även med AC igång på varma dagar.

Vintern nope håller inte. Tur vi har en dieselbil med.
Vad har du för elbil? Hur långt behöver du köra och hur långt kommer du på vintern?
Jag anser att en elbil duger gott och väl om man kan köra 30 verkliga mil året runt. Efter 30 mil behöver du ändå stanna och ta en kaffe eller kissa. Då passar du på att ladda. Att det inte finns tillräckligt med laddstationer är inte bilens fel.

Finns ingen biltillverkare som lovar hur lång räckvidd en elbil ska ha. Biltillverkarna är tvungna att redovisa WLTP-siffror, men det är inget räckviddslöfte. Det är ett verktyg för dig som konsument så att du kan jämföra olika bilar mot varandra.
 
Tillbaka
Topp