• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    961
Är detta en försmak av framtiden?
  • Verklig räckvidd: 100 mil
  • Batterikapacitet: 100 kWh
  • Energiförbrukning: 1kWh/mil
  • Motoreffekt: 200 hk
  • Luftmotstånd: 0,17
  • Vikt: 1 750 kg
  • 900V-system
  • Solceller på taket, fyra huvuddatorer, 3D printade komponenter, återvunna material
  • Kommer 2024
Mercedes säger att tekniken ska finnas i alla storlekar av bilar, så inte bara någon exklusiv miljonbil.
Mercedes EQXX: https://www.mestmotor.se/recharge/a...edes-eqxx-kommer-over-100-mil-pa-en-laddning/
 
Är detta en försmak av framtiden?
  • Verklig räckvidd: 100 mil
  • Batterikapacitet: 100 kWh
  • Energiförbrukning: 1kWh/mil
  • Motoreffekt: 200 hk
  • Luftmotstånd: 0,17
  • Vikt: 1 750 kg
  • 900V-system
  • Solceller på taket, fyra huvuddatorer, 3D printade komponenter, återvunna material
  • Kommer 2024
Mercedes säger att tekniken ska finnas i alla storlekar av bilar, så inte bara någon exklusiv miljonbil.
Mercedes EQXX: https://www.mestmotor.se/recharge/a...edes-eqxx-kommer-over-100-mil-pa-en-laddning/
Låt oss hoppas.

Jag har inget att klaga på räckvidden i min Id4. Självklart är ju mer alltid bra.
Men hastigheten den kan ladda, det är där jag skulle önska att det gick snabbare. Att inte behöva stå och ladda så pass länge på längre turer.

Sen är ju laddinfrastrukturen inte så jäkla nice kring där jag bor och kör mest. Men det kommer med tiden.
 
Låt oss hoppas.

Jag har inget att klaga på räckvidden i min Id4. Självklart är ju mer alltid bra.
Men hastigheten den kan ladda, det är där jag skulle önska att det gick snabbare. Att inte behöva stå och ladda så pass länge på längre turer.

Sen är ju laddinfrastrukturen inte så jäkla nice kring där jag bor och kör mest. Men det kommer med tiden.
Mercedes säger 30 mil på 15 minuter. Så cirka 250 kW laddeffekt. Inget revolutionerade. Inte så imponerade i 2024.
Men största problemet med elbilskörning idag är just laddinfrastrukturen. Den hänger inte alls med i samma takt som utrullningen av elbilar.
Alldeles för få publika laddstationer, alldeles för lite effekt och alldeles för krångliga att hitta, starta och betala för sin laddning.

Jag håller med dig. Jag tror inte största problemet är räckvidd på bilarna, utan bristen på laddstationer.
 
Håller med om infrastrukturen. Jag körde en 70-milaresa i somras med min gamla e-golf. Enligt ABRP skulle resan ta typ 2h längre än nonstop med fossilbil. Eftersom jag ju ändå velat stanna ett par gånger så skulle det ju i praktiken bli typ samma.
I teorin, asbra.

Dock blev det lite av en helvetesresa, som hämtad ur en elbilshatares hjärna, enbart pga dålig laddstruktur. 70 mil blev 85, och laddstoppen blev svinlånga. Strulande appar och långsamladdning pga inget alternativ höll på att ta knäcken på mig och farsan. Hemresan med etron och ionity-avtal var perfekt. Två relativt korta stopp för laddning, vi fick till och med ta ett extra stopp så vi hann äta.
 
Jag kör systerbilen Hyundai Kona Electric som också kan ta max 77 kW. Har dock aldrig åkt så långt att jag behövt snabbladda eftersom den har imponerade räckvidd! :)

Var rätt sugen på Kona när de sålde ut 2020 modellerna med rejäl rabatt men tyckte baksätet och bagaget var lite väl trångt för familjen. Väldigt rolig att köra dock.
 
Var rätt sugen på Kona när de sålde ut 2020 modellerna med rejäl rabatt men tyckte baksätet och bagaget var lite väl trångt för familjen. Väldigt rolig att köra dock.
Jag har faceliftade versionen som har snyggare front, mindre plastdetaljer och bättre infotainmentsystem. Fick barn för 3 månader sen och märker att bagageutrymmet är alldeles för litet. Lägger jag i barnvagnen (liggvagn) så får jag inte plats med någonting mer. Men det är enda nackdelen jag kan komma på faktiskt.
 
Har kört Niro hybrid så låga hastigheter har jag ju kunnat uppleva. Rätt intetsägande.
Höga hastigheter? Som att åka x2000 / eller shinkansen kan jag tänka mig?
Det går inte att jämföra med en lätt bil med varvvillig sugmotor och manuell låda, men den bil man byter ut är ju en familjekombi med automat och diesel...
 
Missar man inte mkt av körglädjen med elbil? Rivstarter, motorn som går upp i varv vid sköna uppväxlingar osv.

Man kan ju vända och fråga sig om man inte missar mycket av körglädjen med ICE-bil? Fullt moment från stillastående, ljudlös acceleration, dröm i stadstrafik. Osv.

Är absolut inte fanatisk. Menar bara att det finns fler definitioner av körglädje.
 
Man kan ju vända och fråga sig om man inte missar mycket av körglädjen med ICE-bil? Fullt moment från stillastående, ljudlös acceleration, dröm i stadstrafik. Osv.

Är absolut inte fanatisk. Menar bara att det finns fler definitioner av körglädje.
Den direkta kraften elmotorn ger är absolut ett plus på glädjekontot i min bok, men det sömlösa, linjära, tysta blir väldigt själlöst tycker jag.
Elbilar kan oxå vara körglada, men på ett annat sätt.
 
Plockade ut en Skoda Enyaq 80X idag. Tycker än så länge att den verkar helt ok. Är rätt anti touch knappar, så tyckte att det var lite muppigt att man styr panoramataket med touch 🥲

Har fått höra att infotainmentskärmen är rätt seg, men bortsett från den inbyggda GPS:en så kändes den ändå rätt rapp. Ska ju inte surfa eller spela på den så 😬

Återkommer efter att jag har kört runt med den ett tag...

10279451-39A4-4CC1-B0F7-EEAECB282F1A.jpeg
812FA617-7EBB-4C31-8FF6-C70336EEBADC.jpeg
ED78B5EC-65E6-435B-B462-62BF32F1977C.jpeg
 
Missar man inte mkt av körglädjen med elbil? Rivstarter, motorn som går upp i varv vid sköna uppväxlingar osv.
Man kanske vänjer sig men när jag har kört elbil har jag saknat ljudet och ”livet” i en förbränningsmotor, till den grad att jag som hybridförare ofta startade förbränningsmotorn för nöjes skull, även om jag hade laddat batteriet (vilket förvisso sällan hände).

I ViBilägares Podcast pratade de om körglädje nyligen och framförallt en elbil fick väldigt bra kritik, men den var så ointressant i övrigt så jag minns inte vilken det var.

Däremot befarar jag att vi som är bilintresserade kanske tappar en del av intresset när övergången till el sker, samtidigt som det är lite spännande att alla regler är brutna; helt plötsligt är det koreanska bilar som är heta och attraktiva, usa har en bil som attraherar andra än Elvis-fanatiker och Mercedes som brukar leda utvecklingen ligger plötsligt efter.
 
Plockade ut en Skoda Enyaq 80X idag. Tycker än så länge att den verkar helt ok. Är rätt anti touch knappar, så tyckte att det var lite muppigt att man styr panoramataket med touch 🥲

Har fått höra att infotainmentskärmen är rätt seg, men bortsett från den inbyggda GPS:en så kändes den ändå rätt rapp. Ska ju inte surfa eller spela på den så 😬

Återkommer efter att jag har kört runt med den ett tag...

10279451-39A4-4CC1-B0F7-EEAECB282F1A.jpeg
812FA617-7EBB-4C31-8FF6-C70336EEBADC.jpeg
ED78B5EC-65E6-435B-B462-62BF32F1977C.jpeg
Schysst! Hur länge fick du vänta? Beställde en 80X i samma färg i slutet av november och har inte ens fått tillverkningskvartal än. :arghh:
 
Schysst! Hur länge fick du vänta? Beställde en 80X i samma färg i slutet av november och har inte ens fått tillverkningskvartal än. :arghh:
Beställde den 14 september och var redo 17 december, men jag valde att plocka ut den idag. Säljaren sa att den kom från ingenstans och kunde därför bara ge mig en två veckors heads up.

Hade varken beställt vinterdäck, sålt gamla bilen eller beställt laddbox. Väntar fortfarande på laddbox 🙃

Så det var smidigast att skjuta på det, med tanke på julstök och nyår
 
Beställde den 14 september och var redo 17 december, men jag valde att plocka ut den idag. Säljaren sa att den kom från ingenstans och kunde därför bara ge mig en två veckors heads up.

Hade varken beställt vinterdäck, sålt gamla bilen eller beställt laddbox. Väntar fortfarande på laddbox 🙃

Så det var smidigast att skjuta på det, med tanke på julstök och nyår
Oj! Kanske har de lyckats öka produktionstakten såpass. Behöver kolla med ÅF då. Jag hade räknat med midsommar, typ.
 
Oj! Kanske har de lyckats öka produktionstakten såpass. Behöver kolla med ÅF då. Jag hade räknat med midsommar, typ.
Enligt säljaren så ville Skoda få ut fler Enyaqs. Blir ju gratis reklam när folk ser dem rulla på vägarna.

Han nämnde också att tillverkarna har krav från EU att de måste tillverka ett visst antal elbilar. Annars får de böter. Något i den stilen 🙃
 
Man kanske vänjer sig men när jag har kört elbil har jag saknat ljudet och ”livet” i en förbränningsmotor, till den grad att jag som hybridförare ofta startade förbränningsmotorn för nöjes skull, även om jag hade laddat batteriet (vilket förvisso sällan hände).
Fast visst var det en Outlander? Det är en fullständigt bedrövlig bil och om möjligt ännu sämre med dieselmotorn...
 
Är det någon som vet om/när klimat/miljöbonus betalas ut för bilar köpta tidigt 2021? Köpte min hybrid i April, men har fortfarande inte fått någon information, förutom att ”pengarna är slut”.

Subventionen gillar man att nämna som en fördel vid inköp av miljöbil, men för mig är det lite som ett spöke. Hann få iväg elbilen lika fort som jag fick den (dock via fd. Arbetsgivare) och detsamma gäller hybriden (trodde att den enda fördelen med lång leveranstid av nästa bil innebar att jag skulle hinna få bonusen, men verkar ytterst osäkert).
 
Missar man inte mkt av körglädjen med elbil? Rivstarter, motorn som går upp i varv vid sköna uppväxlingar osv.
Antar att vi alla definierar körglädje på olika sätt men hur ofta rivstartar du och hur ofta varvar du motorn i vardagen?
Sen är ju inte en Niro hybrid den bästa representanten för en elbil, eftersom det inte ens är en elbil.

jämför du en ”vanlig” bil som typ Volkswagen Passat så har du ju inte den för att rivstarta och njuta av motorljudet på. Den ska ju bara ta dig från A till B. I sådant fall är elbilen ett mycket bättre alternativ. Bara skönt att slippa ljudet och njuta av tystnaden. Jag kör i alla fall mycket lugnare med elbil.

Tittar du på sportbilar så får du ju jämföra med elbilar som har liknande prestanda. Kolla in Porsche Taycan i så fall. Kan lova dig att du inte kommer bli besviken efter att ha provkört. Bästa porschen någonsin.
 
Senast ändrad:
Man kanske vänjer sig men när jag har kört elbil har jag saknat ljudet och ”livet” i en förbränningsmotor, till den grad att jag som hybridförare ofta startade förbränningsmotorn för nöjes skull, även om jag hade laddat batteriet (vilket förvisso sällan hände).

I ViBilägares Podcast pratade de om körglädje nyligen och framförallt en elbil fick väldigt bra kritik, men den var så ointressant i övrigt så jag minns inte vilken det var.

Däremot befarar jag att vi som är bilintresserade kanske tappar en del av intresset när övergången till el sker, samtidigt som det är lite spännande att alla regler är brutna; helt plötsligt är det koreanska bilar som är heta och attraktiva, usa har en bil som attraherar andra än Elvis-fanatiker och Mercedes som brukar leda utvecklingen ligger plötsligt efter.
Kolla in PWR racings elbil som Mikaela Åhlin-Kottulinsky kör. Inte exakt samma ljud och känsla som i en förbränningsmotor men ändå gött ljud tycker jag.
Jag tror inte att bilintresserade kommer tappa intresset vid övergången till el. Finns flera biltävlingar som sneglar på, eller redan gått över till, eldrift. Formel E var väl tidigt ute. Moto E motsvarar MotoGP och Extreme E är terrängtävling på udda platser.
Elen är en möjliggörare. Extreme E har körts i Amazonas regnskogar och Formula E körs mitt i storstäder och blir mer tillgängligt.
 
Senast ändrad:
Kolla in PWR racings elbil som Mikaela Åhlin-Kottulinsky kör. Inte exakt samma ljud och känsla som i en förbränningsmotor men ändå gött ljud tycker jag.
Jag tror inte att bilintresserade kommer tappa intresset vid övergången till el. Finns flera biltävlingar som sneglar på, eller redan gått över till, eldrift. Formel E var väl tidigt ute. Moto E motsvarar MotoGP och Extreme E är terrängtävling på udda platser.
Elen är en möjliggörare. Extreme E har körts i Amazonas regnskogar och Formula E körs mitt i storstäder och blir mer tillgängligt.
Har du varit på MotoGP eller F1, det handlar om känsla. Ljudet är en av dem viktigaste komponenterna om man har lite bensin i blodet. Oavsett hur effektiv eller snabb en elbil är och om den komponenten saknas så försvinner en stor del i glädjen med motorsport eller roliga bilar.

En annan sak är vikt och som det är nu så är ju vissa elbilar i alla fall extremt tunga och vikt är en annan viktig komponent när vi pratar körglädje i dess vanliga bemärkelse. Lite sjukt att exv en Polestar 2 väger över 1 ton mer än min Mazda…. Visst den är snabbare men det är det enda(kommer alltid finnas något som är snabbare ).

Körkänsla skall ej i min mening likställas med hur snabb bilen är 0-100, visst grymt att ha prestandan rakt fram men….

Classic
 
Har du varit på MotoGP eller F1, det handlar om känsla. Ljudet är en av dem viktigaste komponenterna om man har lite bensin i blodet. Oavsett hur effektiv eller snabb en elbil är och om den komponenten saknas så försvinner en stor del i glädjen med motorsport eller roliga bilar.

En annan sak är vikt och som det är nu så är ju vissa elbilar i alla fall extremt tunga och vikt är en annan viktig komponent när vi pratar körglädje i dess vanliga bemärkelse. Lite sjukt att exv en Polestar 2 väger över 1 ton mer än min Mazda…. Visst den är snabbare men det är det enda(kommer alltid finnas något som är snabbare ).

Körkänsla skall ej i min mening likställas med hur snabb bilen är 0-100, visst grymt att ha prestandan rakt fram men….
Vet inte om jag kan hålla med dig om ljudet. Ärligt talat så är ljudet bara störande. På TV så sänker jag ljudet på F1, samma sak när jag tittar på Formula e. På plats använder de flesta öronproppar. Ljudet må vara viktigt när du kör en sportbil själv, men inte när du sitter i soffan och tittar.

Men den här diskussionen är egentligen meningslös. För hur vi än vrider och vänder på det så kommer elbilarna tar mer och mer plats i samhället. Det är en förändring som vi är mitt uppe i och som vi inte kan stoppa. Men det är ju inte supersportbilarna som kommer elektrifieras i första hand, utan man vill åt massmarknaden för att få ner utsläppen. Men förr eller senare (jag gissar 2040-2045) kommer formula E ta över Formel 1, hur tråkigt det än må vara. Så det är bara att vänja sig.
Man kan tycka att det fanns mycket mer känsla i att knappa på en skrivmaskin och att ljudet var underbart härligt, men datorn har ändå sina fördelar. Samma sak med vinylen. Den knastrar härligt och har en helt annan känsla. Men de flesta föredrar Spotify ändå.
 
Vet inte om jag kan hålla med dig om ljudet. Ärligt talat så är ljudet bara störande. På TV så sänker jag ljudet på F1, samma sak när jag tittar på Formula e. På plats använder de flesta öronproppar. Ljudet må vara viktigt när du kör en sportbil själv, men inte när du sitter i soffan och tittar.

Men den här diskussionen är egentligen meningslös. För hur vi än vrider och vänder på det så kommer elbilarna tar mer och mer plats i samhället. Det är en förändring som vi är mitt uppe i och som vi inte kan stoppa. Men det är ju inte supersportbilarna som kommer elektrifieras i första hand, utan man vill åt massmarknaden för att få ner utsläppen. Men förr eller senare (jag gissar 2040-2045) kommer formula E ta över Formel 1, hur tråkigt det än må vara. Så det är bara att vänja sig.
Man kan tycka att det fanns mycket mer känsla i att knappa på en skrivmaskin och att ljudet var underbart härligt, men datorn har ändå sina fördelar. Samma sak med vinylen. Den knastrar härligt och har en helt annan känsla. Men de flesta föredrar Spotify ändå.
Sen så har du inte bensin blodet heller så… :D
 
Tillbaka
Topp