• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    961
Det är väl rätt sällan som en ny bil blir billigare än att behålla en befintlig gammal bil? En ganska märklig jämförelse? "Det är dyrare för mig att köpa en ny vinterjacka än att behålla den här gamla"
Jag var otydlig, jag skulle aldrig kunna räkna hem säg en XC40 som elbil kontra fossilt pga glappet i nyköp. Jag åker alldeles för lite för det i dagsläget. Sen tror jag inte på elbilen i dagens utförande, står bilar borta vid lidl och ica i 1-2 timmar och folk sitter i sina bilar och väntar på att de ska laddas. Det är något jag aldrig skulle utsätta mig för 🤷🏻‍♂️

En XC40 med core och ren eldrift kostar 530, en bensinare med automat ligger på 310. Ja elbilen lär garanterat vara en trevligare bil att köra, men inte att äga så som det ser ut idag. Även efter miljöbonus och bonus malus så är det ett skapligt glapp.
 
Senast ändrad:
Sen tror jag inte på elbilen i dagens utförande, står bilar borta vid lidl och ica i 1-2 timmar och folk sitter i sina bilar och väntar på att de ska laddas. Det är något jag aldrig skulle utsätta mig för 🤷🏻‍♂️

En XC40 med core och ren eldrift kostar 530, en bensinare med automat ligger på 310. Ja elbilen lär garanterat vara en trevligare bil att köra, men inte att äga så som det ser ut idag. Även efter miljöbonus och bonus malus så är det ett skapligt glapp.
Ja handla på Lidl önskar man inte sin värsta fiende. 😆

XC40 Core har halva effekten och halva utrustningen mot elbilen. Det är en orimlig jämförelse. Jämför samma motoreffekt och samma utrustningsnivå så ska du se att det inte skiljer så mycket. Dyrare är de absolut - men inte så mycket.
 
Ja handla på Lidl önskar man inte sin värsta fiende. 😆

XC40 Core har halva effekten och halva utrustningen mot elbilen. Det är en orimlig jämförelse. Jämför samma motoreffekt och samma utrustningsnivå så ska du se att det inte skiljer så mycket. Dyrare är de absolut - men inte så mycket.
Haha nä det önskar man inte åt någon 😂

Tar man en bensinare med likvärdig 0-100 så blir det 400 kontra 530. Har inte kikat så noga om core till el kontra core till bensin skiljer sig i vad man får. Helt klart skulle jag köra på el om jag pendlat mer än jag gör idag. Det lilla jag kör runt idag får min lilla V40 fortsätta göra tills jag får längre till jobbet. Önskar bara att de kavlade upp ärmarna och la lite mer krut på laddnätverket då det verkar vara den svagaste punkten just nu.
 
Elbilen är renare ur ett livscykelperspektiv var i världen man än kör. Och det kommer bli ännu bättre längre fram. Så bock på den.
Med enklare menade jag mindre underhåll, inga växlar osv. Men visst, laddinfrastrukturen är en utmaning idag.
Det skulle behövas en räckvidd som räcker till en dags körning och ”lite till” som förbränningsmotorbilarna idag, då tror jag laddinfrastrukturen blir ett mindre problem. Så snart elbilarna börjar gå 60-70 mil på vintern med takbox så blir det kanon. Jag väntar på en Q4 etron och ser med skräckblandad förtjusning fram emot fjällresorna..
 
Det skulle behövas en räckvidd som räcker till en dags körning och ”lite till” som förbränningsmotorbilarna idag, då tror jag laddinfrastrukturen blir ett mindre problem. Så snart elbilarna börjar gå 60-70 mil på vintern med takbox så blir det kanon. Jag väntar på en Q4 etron och ser med skräckblandad förtjusning fram emot fjällresorna..
Hur stor kissblåsa måste man ha för att kunna köra 70 mil utan paus? 😂
 
På 350kW-laddare får du över 50kWh på 10 min. Det är cirka 25-30mil. Det borde räcka till nästa kisspaus 👌🏽
Jo precis men jag vill ha 80mil på två minuter som vid pumpen, och välja själv när jag ”tankar”. Räcker batteripacket 60-80mil kan man ta sig till de flesta resmål utan stopp. Man kanske inte är pinknödig eller hungrig när packet behöver laddas. Ger man tillverkarna nåt år till så är vi där. En förbränningsmotorbil som kräver ofrivilligt stopp var 25mil skulle ju vara osäljbar idag.
 
Det kommer nog inte bli så. Det är alldeles för resurskrävande att bygga batterier för 60-80 mil när de används 5 mil 342 dagar om året på sin höjd.

”Onödigt” lång räckvidd behövs bara så länge laddnätverken är outbyggda. Det spelar ingen roll om det tar 20 eller 35 minuter att ladda - det spelar roll att det inte går alls. Så länge den osäkerheten finns så vill man ha större batteri än vad som egentligen ”behövs”. Man behöver också vara säker på att det går att ladda över natten när man kommer fram. Resmålen har mycket att göra där. Sist jag var på vildmarkshotellet var vi 240 gäster, det fanns 10 laddare….
 
Det kommer nog inte bli så. Det är alldeles för resurskrävande att bygga batterier för 60-80 mil när de används 5 mil 342 dagar om året på sin höjd.

”Onödigt” lång räckvidd behövs bara så länge laddnätverken är outbyggda. Det spelar ingen roll om det tar 20 eller 35 minuter att ladda - det spelar roll att det inte går alls. Så länge den osäkerheten finns så vill man ha större batteri än vad som egentligen ”behövs”. Man behöver också vara säker på att det går att ladda över natten när man kommer fram. Resmålen har mycket att göra där. Sist jag var på vildmarkshotellet var vi 240 gäster, det fanns 10 laddare….
Jag tror tvärtom att räckvidden kommer bli ett jättebra säljargument ungefär som mobiltelefonernas standbytid när de kom, megapixlar för kameror och megahertz för datorer. Det är ju perfekt för alla begriper och det går superenkelt att jämföra. Dessutom har väl vad jag förstår flera tillverkare längre räckvidd i pipen. Ex Audi. Känslan att bränna förbi en laddstation där flera står och ”häckar” måste ju dessutom vara underbar. 😊

 
Jo precis men jag vill ha 80mil på två minuter som vid pumpen, och välja själv när jag ”tankar”. Räcker batteripacket 60-80mil kan man ta sig till de flesta resmål utan stopp. Man kanske inte är pinknödig eller hungrig när packet behöver laddas. Ger man tillverkarna nåt år till så är vi där. En förbränningsmotorbil som kräver ofrivilligt stopp var 25mil skulle ju vara osäljbar idag.
95% av alla resor i Sverige är under 5 mil. Men visst, alla har olika körmönster.
Elbilen är fulladdad varje morgon när man vaknar. Oslagbart!
 
Jag tror tvärtom att räckvidden kommer bli ett jättebra säljargument ungefär som mobiltelefonernas standbytid när de kom, megapixlar för kameror och megahertz för datorer. Det är ju perfekt för alla begriper och det går superenkelt att jämföra. Dessutom har väl vad jag förstår flera tillverkare längre räckvidd i pipen. Ex Audi. Känslan att bränna förbi en laddstation där flera står och ”häckar” måste ju dessutom vara underbar. 😊

Känslan att tyst susa förbi en bensinmack i en elbil är underbar. Speciellt när man ser priserna för bensin och diesel 😅
 
Känslan att tyst susa förbi en bensinmack i en elbil är underbar. Speciellt när man ser priserna för bensin och diesel 😅
Jag håller helt med, men med elbil går det ju inte idag på längre resor. Jag brukar själv inte tanka på vägen när vi åker långt. Som sagt ger man det några år till kommer man kunna få både känslan av fulladdad bil hemma varje dag om man vill och känslan av att kunna åka i ett streck och att inte bilen dikterar stoppen. Jag gillar båda känslorna idag men de går inte att kombinera än. Vi har en id3 och en förbränningsmotor-SUV.
 
Glöm inte bort att fossilbilarna har ju gigantiska förluster på sommaren som man till viss del tar vara på på vintern. Ni har vant er vid att >50% av energin i bränslet är ren waste.

Lite som att ha elementen på fullt hemma och sen vädra ut överskottsvärmen på sommaren och stänga fönstren på vintern bara för att det ska vara samma förbrukning året om 🙄

Batteribilar har små förluster och då får man skjuta till extra på vintern. Jag förlänger räckvidden på min Passat GTE genom att ha en kupévärmare. Varm kupé när jag åker på morgonen förlänger räckvidden med 20% en kall dag.
 
6C5934F6-1CEB-4216-9D17-84ACCEC3BB7B.jpeg
 
Har du varit med om en fossilbil där det skilt 30% på vintern ?
Eftersom de drar 30-45% mer än angiven förbrukning från början syns det inte lika tydligt.

förbrukningen på en fossilbil ökar markant på vintern också. Dock mer fokuserat till de första milen. Så åker man mycket kortsträckor kan förbrukningen lätt öka 30% från normalt genomsnitt.
 
Det får du på bilar som kan ta emot det och om laddaren ger tillräckligt med effekt. Men man måste titta framåt. fossilbilen har haft 100 år på sig att utvecklas. elbilen har haft 10 år på sig. Ge det tid så kommer det bli ännu bättre
Och om laddstationen inte är full när du kommer dit eller har ngt fel som gör att den inte ger full effekt osv...
 
Tillbaka
Topp