• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    923

parasec

Rolex
2-Faktor
Rent generellt så kan man säga att om man hänvisar till resonemanget att en bil för X antal kronor borde erbjuda Y osv så är Teslan helt fel bil.

Det är inte en bil som är bättre än konkurenterna på de konventionella grenarna trots att den är dyrare och att man därför ”kan förvänta sig” något utifrån prislappen sett.

Det är en bil som erbjuder något som ingen annan tillverkare erbjuder på väldigt många plan, och det är där prislappen sitter.
I min värld är Tesla mer "ett statement" från ett mjukvarubolag än vad det är en bil.
Har en granne som skaffat en 3:a och erbjudit att jag ska få en demo och provköra. Får se om jag blir imponerad eller inte. Smaken är ju alltid tvådelad och alla är olika.
 
Räckvidd, bästa uppdateringslösningen, laddning, prestanda sett till pengarna

Samt inte att förglömma den enda app som funkar 100 gånger av 100, och en sinnessjuk värme som jag aldrig haft förut i någon bil.

Sen är fjädringskomforten sedan den nya komfortuppdateringen något utöver det vanliga. Den är anmärkningsvärt bekväm, ett par pinnhål över alla andra.
 

Tapiren

Cartier
Jag måste provköra Tesla 3 känner jag, den verkar vara speciell, innan jag läste denna tråd var jag inte alls sugen men denna tråden är ju rena reklamkanalen:)
 

demondave

Rolex
7FDC7656-4BF7-492A-8CB0-7407398C0057.png
56798B3D-912F-4F76-A183-DEF82ED07921.png
3649DA71-1E70-45C4-B419-F1CCD2F1C7B9.png


Börjar närma sig slutet på jobbdagen, så sprätter igång värmen sju mil från bilen. Busenkelt.

Nu står den med sladd i, men hade funkat lika bra ner till 20% batterinivå.
 

parasec

Rolex
2-Faktor
Räckvidd, bästa uppdateringslösningen, laddning, prestanda sett till pengarna

För min del är det väldigt som när man gick från knappar till iphone. En helt ny tolkning av konceptet bil, med ett interface och en användbarhet som är något helt annat än vad dom andra erbjuder. Livet blir så mycket bättre med Tesla :D
Jag både håller med er båda och inte. Prestandan i en elmotor är fantastisk och verkningsgraden mycket bättre än i en förbränningsmotor.
Touchskärm och bilkörning hör inte ihop i min värld och känns farligt. Synd att många tillverkare mer och mer övergår till skärmar. Reglage där man kan ändra inställningar genom att känna sig fram utan att släppa ögonen från vägen är bättre imo.

Jag älskar att köra bil, föredrar manuell växellåda och när jag väl kör så är jag koncentrerad på själva körningen. GPS och annat är överskattat. Vi är dock alla olika.

Jag känner mig än så länge väldigt old-school gällande detta och kan inte fatta hypen men kanske även jag omvänds i framtiden.
 

demondave

Rolex
Jag både håller med er båda och inte. Prestandan i en elmotor är fantastisk och verkningsgraden mycket bättre än i en förbränningsmotor.
Touchskärm och bilkörning hör inte ihop i min värld och känns farligt. Synd att många tillverkare mer och mer övergår till skärmar. Reglage där man kan ändra inställningar genom att känna sig fram utan att släppa ögonen från vägen är bättre imo.

Jag älskar att köra bil, föredrar manuell växellåda och när jag väl kör så är jag koncentrerad på själva körningen. GPS och annat är överskattat. Vi är dock alla olika.

Jag känner mig än så länge väldigt old-school gällande detta och kan inte fatta hypen men kanske även jag omvänds i framtiden.

Fast skillnaden är att alla andra håller på med half assed lösningar med massa knappar i kombination touchskärmar för att det är det senaste. Tesla har tjonkat in ALLT (som man lagligt får typ i Model 3) med användarvänligheten i fokus och faktiskt fått det att funka. När man vant sig med det (tog nog en dag eller två) så funkar det faktiskt riktigt bra. Bättre än alternativet. Jag lånade en ny Caddy härom månaden och blev förvirrad och alldeles överväldigad av alla jäkla knappar. Jag använde säkert max hälften av knapparna i M2:an på dom två åren jag hade den.

Drar telefonparallellen igen. Knappar har ju försvunnit från i stort sett allt utom specialare för bakåtsträvare.
 
Vi kan diskutera detta om 10 år och om du fortfarande kör samma bil (dvs. om ditt exemplar fortfarande håller). Först då kanske jag kan bli övertygad om att Tesla är en riktig bil och inte en mjukvaruplatform/surfplatta/telefon på hjul. :cool:;)

EDIT: Vi kan säga 5-6 år.

Ingen idé, jag har endast mina bilar i tre år, jag har ingen aning eller bryr mig inte om vad som händer med bilen efter det.
Jag är till 100% övertygad om att Tesla inte är en bil för dig, du måste leta något annat då dessa bilar inte har något som du föredrar.
 
Fast skillnaden är att alla andra håller på med half assed lösningar med massa knappar i kombination touchskärmar för att det är det senaste. Tesla har tjonkat in ALLT (som man lagligt får typ i Model 3) med användarvänligheten i fokus och faktiskt fått det att funka. När man vant sig med det (tog nog en dag eller två) så funkar det faktiskt riktigt bra. Bättre än alternativet. Jag lånade en ny Caddy härom månaden och blev förvirrad och alldeles överväldigad av alla jäkla knappar. Jag använde säkert max hälften av knapparna i M2:an på dom två åren jag hade den.

Drar telefonparallellen igen. Knappar har ju försvunnit från i stort sett allt utom specialare för bakåtsträvare.


Snubben föredrar manuell låda, att köra själv, ej touch-skärm utan mekaniska reglage.
Det är ganska exakt 100% vad dessa bilar inte har.
 
Hur många av er Teslaägare i tråden, äger bilen privat?
Funderar på vad man ska satsa på till hösten när leasingen går ut på nuvarande. Har funderat på model 3 LR, mest för att kunna välja till drag.
Det är ju mycket pengar sett till inköp, men jag tänker att månadskostnaden bör hamna någorlunda lika om man slår ut soppa och service på motsvarande fossilbil.
Lär väl ligga på mellan 1500-2000 mil/år och gissar att soppan inte kommer bli billigare kommande år.
 

Limpas

Cartier
Lite i stil med föregående post vore det intressant med en liten inblick i den faktiska ekonomin i en elbil, speciellt Tesla. Ni som har t ex Model 3, vad kostar den per mil?
Har räknat fram och tillbaka när jag skulle byta bil nyligen och fick aldrig ihop kalkylen på ens ”billigare” elbilar, t ex Kia Niro. Då gäller det privatägt men undersökte även s k personalbil som alla säger ska vara förmånligt för bilar som ligger långt år bonushållet i bonus malus (alltså elbilar och laddhybrider). De blev dyrare än att åka en fossilare av bra mycket högre standard och ska jag dras med sladdar och minskad flexibilitet så vill jag nog iaf inte betala mer för det. Samtidigt påstår var och varannan Teslaåkare att de valt elbil och Tesla av rent ekonomiska skäl. Får inte ihop det och antagligen är det något jag inte förstår här men anar att många ägares påståenden inte är helt sanna och att man motiverar en högre bilkostnad för att få ”iPhone”-känslan i Tesla. Blir gärna motbevisad :)
 
Lite i stil med föregående post vore det intressant med en liten inblick i den faktiska ekonomin i en elbil, speciellt Tesla. Ni som har t ex Model 3, vad kostar den per mil?
Har räknat fram och tillbaka när jag skulle byta bil nyligen och fick aldrig ihop kalkylen på ens ”billigare” elbilar, t ex Kia Niro. Då gäller det privatägt men undersökte även s k personalbil som alla säger ska vara förmånligt för bilar som ligger långt år bonushållet i bonus malus (alltså elbilar och laddhybrider). De blev dyrare än att åka en fossilare av bra mycket högre standard och ska jag dras med sladdar och minskad flexibilitet så vill jag nog iaf inte betala mer för det. Samtidigt påstår var och varannan Teslaåkare att de valt elbil och Tesla av rent ekonomiska skäl. Får inte ihop det och antagligen är det något jag inte förstår här men anar att många ägares påståenden inte är helt sanna och att man motiverar en högre bilkostnad för att få ”iPhone”-känslan i Tesla. Blir gärna motbevisad :)


Kolla teslakalkylen, där finns infon du söker
Jag har Xen på min firma och M3an som personalbil. Sparar ca 75tkr/år motför min gamla BMW 520D & A6 Allroad.

Hurpass förmånligt det är beror i princip bara på din årliga körsträcka. Det är ingen krånglig kalkyl.

Själv kör jag elbil främst pga elbilens körmässiga egenskaper, de ekonomiska fördelarna är bara en bonus.

Sladdar och minskad flexibilitet är inget man dras med. Kör laddbox hemma, alltid full tank när man ska iväg. En kvalificerad gissning är att jag spenderar en tiondel av tiden med att tanka min bil som när jag körde diesel.

Ett tankstopp på macken på 15min i veckan ger ca 13 timmar/år.
Att jacka i laddboxen tar kanske en minut i veckan vilket ger ca 1 timme/år. Jag snabbladdar i princip aldrig, har såklart testat för att testa men Jag kör aldrig längre än 50 mil så för min egen del är det en stor tidsvinst att köra eldrivet, men det beror såklart på hur man måste köra i sin vardag.
 
Senast ändrad:

parasec

Rolex
2-Faktor
Fast skillnaden är att alla andra håller på med half assed lösningar med massa knappar i kombination touchskärmar för att det är det senaste. Tesla har tjonkat in ALLT (som man lagligt får typ i Model 3) med användarvänligheten i fokus och faktiskt fått det att funka. När man vant sig med det (tog nog en dag eller två) så funkar det faktiskt riktigt bra. Bättre än alternativet. Jag lånade en ny Caddy härom månaden och blev förvirrad och alldeles överväldigad av alla jäkla knappar. Jag använde säkert max hälften av knapparna i M2:an på dom två åren jag hade den.

Drar telefonparallellen igen. Knappar har ju försvunnit från i stort sett allt utom specialare för bakåtsträvare.
Fast en telefon är inte en bil. Syftet med bilen är att du ska ta dig från punkt A till B genom att sitta i en metallåda på hjulning vrida på en cirkel.
Syftet med en telefon är att kommunicera.
 

parasec

Rolex
2-Faktor
Snubben föredrar manuell låda, att köra själv, ej touch-skärm utan mekaniska reglage.
Det är ganska exakt 100% vad dessa bilar inte har.

Kolla teslakalkylen, där finns infon du söker
Och denna snubben föredrar att köra en elbil fast bara o tre år och bryr sig inte ens om vad som händer med bilen efteråt?
Hur bra är det för miljön när det visar sig att dagens elbilar betalar av sin utsläppsskuld först senare? Det bästa för miljön vore att köra bilen tills den rasar eller cykla. Fast du verkar inte bry dig.
Vill man inte köra själv kan man ta bussen.
 
Och denna snubben föredrar att köra en elbil fast bara o tre år och bryr sig inte ens om vad som händer med bilen efteråt?
Hur bra är det för miljön när det visar sig att dagens elbilar betalar av sin utsläppsskuld först senare? Det bästa för miljön vore att köra bilen tills den rasar eller cykla. Fast du verkar inte bry dig.
Vill man inte köra själv kan man ta bussen.

Ingen av oss kan beräkna den totala miljöpåverkan som en bil har från början till slutet. Du måste förstå att det är alldeles för många variabler för oss att ta hänsyn till som vi saknar indata på, så den debatten är helt meningslös.

Du tillför noll och ingenting till tråden, blockar dig tills vidare och rekommenderar andra att göra detsamma och fortsätta med intressanta bilsamtal istället för detta halvtrötta trollande. :)
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Och denna snubben föredrar att köra en elbil fast bara o tre år och bryr sig inte ens om vad som händer med bilen efteråt?
Hur bra är det för miljön när det visar sig att dagens elbilar betalar av sin utsläppsskuld först senare? Det bästa för miljön vore att köra bilen tills den rasar eller cykla. Fast du verkar inte bry dig.
Vill man inte köra själv kan man ta bussen.
Läs senaste IVL-rapporten :)
 

seikodiverr

KS Explorers Club
Och denna snubben föredrar att köra en elbil fast bara o tre år och bryr sig inte ens om vad som händer med bilen efteråt?
Hur bra är det för miljön när det visar sig att dagens elbilar betalar av sin utsläppsskuld först senare? Det bästa för miljön vore att köra bilen tills den rasar eller cykla. Fast du verkar inte bry dig.
Vill man inte köra själv kan man ta bussen.

Ingen av oss kan beräkna den totala miljöpåverkan som en bil har från början till slutet. Du måste förstå att det är alldeles för många variabler för oss att ta hänsyn till som vi saknar indata på, så den debatten är helt meningslös.

Du tillför noll och ingenting till tråden, blockar dig tills vidare och rekommenderar andra att göra detsamma och fortsätta med intressanta bilsamtal istället för detta halvtrötta trollande. :)

Läs senaste IVL-rapporten :)

Senaste numret av tidningen Elbilen har en hel sektion med sanning och myter om elbilar. Tror inte att ligger på sajten men kan fota av lite exempel senare ikväll.
 

parasec

Rolex
2-Faktor
Ingen av oss kan beräkna den totala miljöpåverkan som en bil har från början till slutet. Du måste förstå att det är alldeles för många variabler för oss att ta hänsyn till som vi saknar indata på, så den debatten är helt meningslös.

Du tillför noll och ingenting till tråden, blockar dig tills vidare och rekommenderar andra att göra detsamma och fortsätta med intressanta bilsamtal istället för detta halvtrötta trollande. :)
Jag försöker bara ha en diskussion/debatt men du försökte göra dig rolig genom att använda utryck som ”snubben”. Kände att det blev lite otrevligt där.
Du besvarar dessutom frågor om baksätet med att du inte sitter o det eller synpunkter om framsätet som att det inte är några problem alls. Jag respekterar detta och säger till och med att jag kanske blir omvänd så småningom. Hänger här i tråden för att lära mig mer om elbilar men med såna respektlösa svar och inlägg utan uns av ödmjukhet behöver jag inte hänga här mer utan kan istället söka information på internetz eller hänga i Mikrotråden.
EDIT: Enligt din uppmaning så är det ”antingen håller du med om att Tesla är väldens bästa bil eller så bör ingen lyssna på dina åsikter”. Högst demokratiskt. Råder dig att hänga i Mikrotråden så att du kan bli snäppet trevligare.

För att hålla mig ännu mer på ämnet. Ser fram emot att testa Tesla 3. Jag blev imponerad av förarsätet och körkomforten + prestandan i Model S för 6 år sedan men inte så mycket mer.
 
Senast ändrad:

seikodiverr

KS Explorers Club
B9DE22F8-6D54-44EF-B2F9-57D8BB944609.jpeg
51953BF9-D8DD-4191-8A29-E868E47EFDC4.jpeg
6A311369-5D31-4B58-92BB-6AEE46A85016.jpeg
42C9D9C8-FD3C-49F0-B049-F897A72ECB60.jpeg
B9CA25CF-0059-4AD6-BE3B-C3D0D06E9767.jpeg


Här är exempel. Hoppas det går att läsa! I värsta fall får den som intresserad köpa tidningen ... Finns även för ipad, i den där appen som ska vara som spotify för tidningar, har glömt vad den heter.
EDIT: Readly!
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Hur många av er Teslaägare i tråden, äger bilen privat?
Funderar på vad man ska satsa på till hösten när leasingen går ut på nuvarande. Har funderat på model 3 LR, mest för att kunna välja till drag.
Det är ju mycket pengar sett till inköp, men jag tänker att månadskostnaden bör hamna någorlunda lika om man slår ut soppa och service på motsvarande fossilbil.
Lär väl ligga på mellan 1500-2000 mil/år och gissar att soppan inte kommer bli billigare kommande år.
Undrar exakt samma som dig :)

Ska beställa ny bil efter sommaren då nuvarande leasing går ut. Är taggad på både Model 3 eller 330e.
Är dock inte helt övertygad om hur förmånligt det blir att ha ex. en Tesla privat kontra en "vanlig" bil.
Kör endast ca 1000 mil/år.

Gällande att gå 100% el så undrar jag även hur omständligt det är när man som jag bor i stan och inte har möjlighet att ladda hemma... :)
 
Undrar exakt samma som dig :)

Ska beställa ny bil efter sommaren då nuvarande leasing går ut. Är taggad på både Model 3 eller 330e.
Är dock inte helt övertygad om hur förmånligt det blir att ha ex. en Tesla privat kontra en "vanlig" bil.
Kör endast ca 1000 mil/år.

Gällande att gå 100% el så undrar jag även hur omständligt det är när man som jag bor i stan och inte har möjlighet att ladda hemma... :)
Ladda hemma kan jag göra till nästan 100% och jag funderar även på solceller inom några år oavsett vilken bil det blir. Lär inte bli så mycket kostnader för varken Suc eller destinationsladdning.
Jag gissar att jag kommer behålla en tesla längre än valfri leasingbil (3 år) för att få ekvationen att någorlunda gå ihop sig.
Får nog leta upp nån räknesnurra och laborera lite.
Hur är det med servicekostnader och var servar man? Är det bara Sthlm, Gbg, Malmö som gäller då?
 
Topp