• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    961
OM man bortser från att "alla får" 1000 kr så känns det ju skapligt ihåligt för de som verkligen är i behov av bil för att ta sig någon stans. kör du mycket så är ju 1.000 inte ens en full tank..
1000 kr är bättre än 0 kronor.
sen finns det ju annat som är mer kostsamt än drivmedel. Värdeminskningen på bilen exempelvis. Men den är det ingen som klagar över…
Och det är väl ingen överraskning att drivmedelspriset ökar, det har den gjort de senast 50 åren. Så man har ju haft ganska lång tid på sig att undvika att hamna den här situationen.
 
Och det är väl ingen överraskning att drivmedelspriset ökar, det har den gjort de senast 50 åren. Så man har ju haft ganska lång tid på sig att undvika att hamna den här situationen.

Tankade senast för 26:-/liter och för mig var det en överraskning med en så stor prishöjning på så kort tid, även om priset gått upp i 50 år. Man får väl skylla sig själv om man inte har råd med en elbil?

Personligen behöver jag hög markfrigång, 4wd, plats för 5 personer och har 4 mil enkel resa till arbetet.

Inbillar mig att den kravspeccen på en elbil är rätt dyr...
 
1000 kr är bättre än 0 kronor.
sen finns det ju annat som är mer kostsamt än drivmedel. Värdeminskningen på bilen exempelvis. Men den är det ingen som klagar över…
Och det är väl ingen överraskning att drivmedelspriset ökar, det har den gjort de senast 50 åren. Så man har ju haft ganska lång tid på sig att undvika att hamna den här situationen.
Det är en överraskning att dieseln kostade 28kr när den bättre eurodieseln kostade 18.8kr i Danmark. Polen 12kr etc.


Det är vårat sjuka skattesystem som gör detta så dyrt. Råoljepriset är inte mkt högre än 2011.
 
1000 kr är bättre än 0 kronor.
sen finns det ju annat som är mer kostsamt än drivmedel. Värdeminskningen på bilen exempelvis. Men den är det ingen som klagar över…
Och det är väl ingen överraskning att drivmedelspriset ökar, det har den gjort de senast 50 åren. Så man har ju haft ganska lång tid på sig att undvika att hamna den här situationen.

Du kan väll knappast missat den senaste tidens (vi pratar månad) prisutveckling? Att priser går upp över tid är självklart och inget konstigt. Att priser ökar i händelse av krig är inte heller särskilt konstigt. Men när priserna sticker iväg ca 8:-/l inom så pass kort tid är en annan sak. Det är som sagt mer än bara själva råvarupriset som spelar in och där har vi skatt, moms och tillsatser tex. Att ha högra krav på miljöomställning av drivmedel är såklart bra men att byta till en elbil är inte lösningen för folk kommer fortfarande få betala för detta i allt annat som köps in än just drivmedel. Som sagt, det finns många parametrar som påverkas av drivmedel och energipriser och jag tror ingen är så sugen på att betala 40:- för en mjölk som ett exempel..

Problemet är inte att det kostar mer att fylla sin egen tank. Det är snarare allt annat som ska inköpas där det är ett bekymmer och att då "ge tillbaka" 1.000:- är ett skämt. Alltså inte en fråga om elbil eller inte utan en helt annan fråga.
 
Du kan väll knappast missat den senaste tidens (vi pratar månad) prisutveckling? Att priser går upp över tid är självklart och inget konstigt. Att priser ökar i händelse av krig är inte heller särskilt konstigt. Men när priserna sticker iväg ca 8:-/l inom så pass kort tid är en annan sak. Det är som sagt mer än bara själva råvarupriset som spelar in och där har vi skatt, moms och tillsatser tex. Att ha högra krav på miljöomställning av drivmedel är såklart bra men att byta till en elbil är inte lösningen för folk kommer fortfarande få betala för detta i allt annat som köps in än just drivmedel. Som sagt, det finns många parametrar som påverkas av drivmedel och energipriser och jag tror ingen är så sugen på att betala 40:- för en mjölk som ett exempel..

Problemet är inte att det kostar mer att fylla sin egen tank. Det är snarare allt annat som ska inköpas där det är ett bekymmer och att då "ge tillbaka" 1.000:- är ett skämt. Alltså inte en fråga om elbil eller inte utan en helt annan fråga.
Den senaste tidens prisutveckling är ju på grund av kriget i Ukraina och sanktionerna som riktas mot Ryssland, det har nästan ingenting med Sveriges höga skattetryck att göra. Den största delen av skatten är en fast del per liter bensin, dvs skatten påverkas inte av råvarupriset. Jag är ganska övertygad om att folk hade skrikit precis lika högt angående drivmedelspriserna även om vi hade haft nästintill obefintlig skatt på bensin och gått från ca 10kr/l till 18kr/l.
 
Den senaste tidens prisutveckling är ju på grund av kriget i Ukraina och sanktionerna som riktas mot Ryssland, det har nästan ingenting med Sveriges höga skattetryck att göra. Den största delen av skatten är en fast del per liter bensin, dvs skatten påverkas inte av råvarupriset. Jag är ganska övertygad om att folk hade skrikit precis lika högt angående drivmedelspriserna även om vi hade haft nästintill obefintlig skatt på bensin och gått från ca 10kr/l till 18kr/l.
Nej nej. Det är reduktionsplikten som fått priserna att sticka. Råoljan är inte orsaken.
 
Den senaste tidens prisutveckling är ju på grund av kriget i Ukraina och sanktionerna som riktas mot Ryssland, det har nästan ingenting med Sveriges höga skattetryck att göra. Den största delen av skatten är en fast del per liter bensin, dvs skatten påverkas inte av råvarupriset. Jag är ganska övertygad om att folk hade skrikit precis lika högt angående drivmedelspriserna även om vi hade haft nästintill obefintlig skatt på bensin och gått från ca 10kr/l till 18kr/l.
Åter igen, bensin och diesel består av mer än olja. Priset består av mer än bara dess innehålls råvarupris. Och sen kommer såväl fast skatt (energi- och koldioxid skatt), rörlig skatt, moms. Skatt på skatt så att säga. Sen är det ju som @alfgren säger att reduktionsplikten spelar stor roll och är det som fått priserna att sticka iväg såpass sedan i somras.
Sen är ju 50% skatt i runda slängar på en liter drivmedel är ju helt klart "sunt"...
 
Nej nej. Det är reduktionsplikten som fått priserna att sticka. Råoljan är inte orsaken.
Åter igen, bensin och diesel består av mer än olja. Priset består av mer än bara dess innehålls råvarupris. Och sen kommer såväl fast skatt (energi- och koldioxid skatt), rörlig skatt, moms. Skatt på skatt så att säga. Sen är det ju som @alfgren säger att reduktionsplikten spelar stor roll och är det som fått priserna att sticka iväg såpass sedan i somras.
Sen är ju 50% skatt i runda slängar på en liter drivmedel är ju helt klart "sunt"...
Jag är medveten om reduktionsplikten och att priserna har stigit kraftigt men i en jämn takt ett ganska bra tag. Det stor hoppet upp som kom i samband med att Ryssland gick in i Ukraina har ju dock inte med något annat att göra än just det, vi såg kraftiga prisökningar över hela världen. Inte bara på drivmedel. Nu har priserna sjunkit en del igen.

Den rörliga delen av skatten utgör en ganska liten del av den totala skatten. Vi har väldigt högt pris på drivmedel i Sverige men faktum är att i relation till våra inkomster så är drivmedel billigt i Sverige.
 
Senast ändrad:
Jag är medveten om reduktionsplikten och att priserna har stigit kraftigt men i en jämn takt ett ganska bra tag. Det stor hoppet upp som kom i samband med att Ryssland gick in i Ukraina har ju dock inte med något annat att göra än just det, vi såg kraftiga prisökningar över hela världen. Inte bara på drivmedel. Nu har priserna sjunkit en del igen.

Den rörliga delen av skatten utgör en ganska liten del av den totala skatten. Vi har väldigt hög skatt på drivmedel i Sverige men faktum är att i relation till våra inkomster så är drivmedel väldigt billigt i Sverige.
Dock är reduktionsplikten på diesel i sverige högre än övriga EU så oavsett skatten är vi dyrare än andra länder i EU.
Men nu var det inte där jag började ranta utan det faktum att man "får" 1.000 kronor av staten som bidrag för ratt drivmedel är så dyrt. 1.000 kronor är cirkus en tank idag. Och vart kommer dom pengarna från? och vad kostar det administrativt att få ut detta? Ändra prisbilden genom skatt eller moms så det fördelas bättre för dom som måste köra och inte kan ta bussen och sen inte driver upp priset för övrig konsumtion genom ökade transportkostnader.
El har ju även den dragit iväg i pris och det känns ju verkligen vettigt att reservverket i tex Karlshamn ska dra igång för att det är "lönsamt" att elda olja för att få fram elektrisitet...

Igen, svensk energipolitik är ju så bra....
 
Dock är reduktionsplikten på diesel i sverige högre än övriga EU så oavsett skatten är vi dyrare än andra länder i EU.
Men nu var det inte där jag började ranta utan det faktum att man "får" 1.000 kronor av staten som bidrag för ratt drivmedel är så dyrt. 1.000 kronor är cirkus en tank idag. Och vart kommer dom pengarna från? och vad kostar det administrativt att få ut detta? Ändra prisbilden genom skatt eller moms så det fördelas bättre för dom som måste köra och inte kan ta bussen och sen inte driver upp priset för övrig konsumtion genom ökade transportkostnader.
El har ju även den dragit iväg i pris och det känns ju verkligen vettigt att reservverket i tex Karlshamn ska dra igång för att det är "lönsamt" att elda olja för att få fram elektrisitet...

Igen, svensk energipolitik är ju så bra....
Håller i stort med om det du skriver tycker bara det blir lite skevt att använda argumentet "Sverige har ett sjukt skattesystemet!!!!" för prisökningarna som varit senaste 2-3 veckorna när det egentligen inte har något med det att göra. Tycker man att Sverige hade för höga skatter på drivmedel även tidigare har jag full förståelse för det.

Håller med om att 1000-lappen blir en lite märklig lösning på problemet. En bättre lösning kunde vara att temporärt sänka momsen på drivmedel men låta energi och koldioxidskatten vara kvar. Det borde ge ungefär samma effekt men känns lättare att genomföra administrativt. Problemet kommer väl när det blir läge för att gå tillbaka till den vanliga momsen, lär bli en massa protester.

Jag tror att en kilometerskatt baserat på var och vad du kör skulle vara väldigt bra, finns väl dock en del svårigheter med att införa det.
 
Håller i stort med om det du skriver tycker bara det blir lite skevt att använda argumentet "Sverige har ett sjukt skattesystemet!!!!" för prisökningarna som varit senaste 2-3 veckorna när det egentligen inte har något med det att göra. Tycker man att Sverige hade för höga skatter på drivmedel även tidigare har jag full förståelse för det.
Det tål att upprepas igen, det är inte ökningen av råoljepriset utan att effekten multipliceras av reduktionsplikten och momsen som är problemet. Titta hur lite som utgörs av råoljans prisökning.
1647460362020.png



1647460372802.png

Känns dock som att denna tråd inte riktigt är till för just en bensin/dieseldiskussion ;)
 
Senast ändrad:
För att gå åter till ämnet -

Har någon provkärt Coupra Born? är det exakt samma som ID 3?
Gillar den invändigt då den går att få med "bättre stolar" för en som är 195 cm lång men vet inte vad jag tycker om utseendet. Hade nyss vant mig och till och med tycker att ID3 är rätt snygg. funderar lite på en då jag fått garageplats på kontoret så det skulle kunna vara dags att gå över till en ren brukis och en busbil i garaget istället för något halvdant där i mellan...
 
För att gå åter till ämnet -

Har någon provkärt Coupra Born? är det exakt samma som ID 3?
Gillar den invändigt då den går att få med "bättre stolar" för en som är 195 cm lång men vet inte vad jag tycker om utseendet. Hade nyss vant mig och till och med tycker att ID3 är rätt snygg. funderar lite på en då jag fått garageplats på kontoret så det skulle kunna vara dags att gå över till en ren brukis och en busbil i garaget istället för något halvdant där i mellan...
Jag har bara suttit i båda, ej kört, men min bild är att Born är trevligare invändigt. Dock beror det lite på utförandet - id3 i grundutförande är mer snik än Born. Likvärdigt utrustade är de säkert samma. Tycker även den är snyggare exteriört men det är ju personligt.

Tyvärr är det 100% stopp på ID3 produktionen för tillfället pga leverantör av kabelstammar finns i Ukraina. Eventuellt byggs Born nån annanstans, det var iaf inte med på listan över produktionsstopp (id3/id4+enyaq).
 
Det tål att upprepas igen, det är inte ökningen av råoljepriset utan att effekten multipliceras av reduktionsplikten och momsen som är problemet. Titta hur lite som utgörs av råoljans prisökning.
1647460362020.png



1647460372802.png

Känns dock som att denna tråd inte riktigt är till för just en bensin/dieseldiskussion ;)
Du glömde skatt på momsen……
 
Apropå den där 1.000:- till alla bilägare, gäller det även alla bilmålvakter som äger hundratals bilar 😳
Blir ju sjukt om så är fallet. Nu sitter väl de flesta av dessa målisar med ordentliga skulder hos kronolle. Men kronofogden brukar väl inte få rycka bidrag hursomhelst??

hoppas givetvis detta är uttänkt och blir en ickefråga. Men som det här landet styrs skulle det inte förvåna mig om denna detalj missats…
 
Apropå den där 1.000:- till alla bilägare, gäller det även alla bilmålvakter som äger hundratals bilar 😳
Blir ju sjukt om så är fallet. Nu sitter väl de flesta av dessa målisar med ordentliga skulder hos kronolle. Men kronofogden brukar väl inte få rycka bidrag hursomhelst??

hoppas givetvis detta är uttänkt och blir en ickefråga. Men som det här landet styrs skulle det inte förvåna mig om denna detalj missats…
1000 kronor per person och en bil.
 
Vore intressant att veta vad ni tycker är ett rimligt pris på bensinen? Är 10 kr/liter rimligt? Eller 15kr/liter?
Låt oss räkna på att man kör 1 100 mil per år (medelkörsträckan 2020) med sin bensinare som drar 0,8 liter/mil. Då betalar man idag (20kr/liter) 17 600 kronor per år i drivmedelkostnad. Skulle bensinen kostat 10 kr/liter skulle man istället betala hälften. Det är alltså en kostnadsökning på 8 800 kronor per år, vilket utslaget per månad blir 733 kronor. Jag har absolut förståelse för att detta har en stor påverkan i plånboken för en ensamstående låginkomsttagare. Men för oss som hänger på ett klockforum och kränger klockor för tusenlappar till höger och vänster borde detta inte vara speciellt smärtsamt. Då har jag ändå räknat på skillnaden mellan priset idag och för 22 år sedan!
 
Vore intressant att veta vad ni tycker är ett rimligt pris på bensinen? Är 10 kr/liter rimligt? Eller 15kr/liter?
Låt oss räkna på att man kör 1 100 mil per år (medelkörsträckan 2020) med sin bensinare som drar 0,8 liter/mil. Då betalar man idag (20kr/liter) 17 600 kronor per år i drivmedelkostnad. Skulle bensinen kostat 10 kr/liter skulle man istället betala hälften. Det är alltså en kostnadsökning på 8 800 kronor per år, vilket utslaget per månad blir 733 kronor. Jag har absolut förståelse för att detta har en stor påverkan i plånboken för en ensamstående låginkomsttagare. Men för oss som hänger på ett klockforum och kränger klockor för tusenlappar till höger och vänster borde detta inte vara speciellt smärtsamt. Då har jag ändå räknat på skillnaden mellan priset idag och för 22 år sedan!
Så jävla svårt att svara på egentligen. Men om vi ser till min och frugans situation: vi bor ute på landet (självvalt) och hon pendlar 10mil, ToR, varje dag. Så för två veckor sedan sålde vi hennes 7 år gamla Skoda som vad avbetald och köpte en tesla 3. Alla utgifter summerat ger oss ca 800-1100:- mer i plånboken nu varje månad. Alternativt hade hon kunnat säga upp sig och tagit jobb på orten vi bor intill och köpt en elcykel eller liknande. Då hade hon kunnat gå ned ca 10.000:- i lön brutto varje månad och vi hade haft samma nettopengar att röra oss med. Dock är frugan specialistutbildad sjuksköterska inom psykiatrin och känner ett ”kall” att jobba där hon gör (Sveriges mest välkända rättspsyk)

Återigen väljer vi att bo där vi gör, och frugan väljer att jobba kvar. Men jag tycker ändå det är så jävla galet och fel att så stor del av ens inkomst går till att ta sig till och från jobbet, särskilt när man har ett så viktigt jobb som hon har. Drivmedelspriserna är lite sekundära här egentligen, däremot måste de höja skatteavdraget för ”Svensson” som bor lite avskilt och åker långt till jobbet. Att nöjesåka kan få kosta lite. Även val att ta bil när fungerande kommunala färdmedel finns. Men i fall likt min frus anser jag att skatteavdraget för resor till och från jobbet måste justeras upp rejält.

inser nu att ovan är med käbbel och inget direkt svar på din fråga 🤣
 
Dom där skattefria ~18,50kr (som legat still i 10år+) är på väg att höjas/justeras.
När lär väl ske efter ett gäng utredningar och bollande fram och tillbaka, men borde ju komma som skarpt vallöfte nu till hösten.
 
Vore intressant att veta vad ni tycker är ett rimligt pris på bensinen? Är 10 kr/liter rimligt? Eller 15kr/liter?
Låt oss räkna på att man kör 1 100 mil per år (medelkörsträckan 2020) med sin bensinare som drar 0,8 liter/mil. Då betalar man idag (20kr/liter) 17 600 kronor per år i drivmedelkostnad. Skulle bensinen kostat 10 kr/liter skulle man istället betala hälften. Det är alltså en kostnadsökning på 8 800 kronor per år, vilket utslaget per månad blir 733 kronor. Jag har absolut förståelse för att detta har en stor påverkan i plånboken för en ensamstående låginkomsttagare. Men för oss som hänger på ett klockforum och kränger klockor för tusenlappar till höger och vänster borde detta inte vara speciellt smärtsamt. Då har jag ändå räknat på skillnaden mellan priset idag och för 22 år sedan!
Spontant tror jag inte problemet ligger kring de som kör 1100 mil per år, bor man i glesbyggd kör man lätt mycket, mycket mer. Inte bara tur och retur till arbetet, utan till allt annat som ligger långt bort. Bilprovningen, fritidsaktiviteter, vänner osv.

Jag tror att den statistiken är missvisande, den bygger antagligen på att många bilar knappt körs alls, hobbybilar/reservbilar/andrabilar osv. Norrlandsregionerna har ju också generellt en hög andel pensionärer, de kör ju mycket mindre bil.
 
Tillbaka
Topp