• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    961
Det står visst i det finstilta ”kostnadsökningar som uthyraren skäligen inte kunde förutse när hyrestiden startade.”
Att räntan kan stiga i framtiden borde ju dock vara något man kan förutse kan jag tycka.
9D6C1384-EFAC-4744-84CD-F9A757A02D52.jpeg


Också lite motsägelsefullt när det i samma blad står såhär:
D0B65AD3-339D-4D51-B807-1BBD20219A0D.jpeg
Solklart rörligt. Priset varierar med finansbolagets upplåningskostnad.
 
Ja det där kan såklart tolkas lite missvisande, men tekniskt sett vet man vad bilen kostar per månad om man får en faktura.

Mercedes plus med att ha en fast leasingavgift vägs dock ner x10 utav att behöva ha att göra med Hedin Bil.
ja, varför är dom så kassa generellt ?
helt otroligt dåligt skött företag verkar det som
 
Provkörde kollegans Polestar 2.
Bra klös och rolig att köra trots bara FWD och 200hk eller vad den har.
Första elbilen jag kör och absolut förstår jag körglädjen folk beskriver i elbilar.

Men tankarna på Tesla Model S lägger jag på hyllan.
Känns sådär att gå från en problemfri och generellt hög ansett bra kvalitetsbil (Lexus) till en bil som har rätt mycket bekymmer. Om än inte så värst stora bekymmer så är det ändock bekymmer.
Och så kostar den nästan 3x mer…
 
Ja det där kan såklart tolkas lite missvisande, men tekniskt sett vet man vad bilen kostar per månad om man får en faktura.

Mercedes plus med att ha en fast leasingavgift vägs dock ner x10 utav att behöva ha att göra med Hedin Bil.
Håller med, dom kunde ha leasat minst en bil till mig genom åren, säkert två, det enda dom hade behövt göra var att sköta sitt försäljarjobb någorlunda bra. Förstår inte, öppet mål, står med pengarna i handen och vill bara skriva på, jag kräver inte ens kaffe, hur kan man misslyckas?
 
Provkörde kollegans Polestar 2.
Bra klös och rolig att köra trots bara FWD och 200hk eller vad den har.
Första elbilen jag kör och absolut förstår jag körglädjen folk beskriver i elbilar.

Men tankarna på Tesla Model S lägger jag på hyllan.
Känns sådär att gå från en problemfri och generellt hög ansett bra kvalitetsbil (Lexus) till en bil som har rätt mycket bekymmer. Om än inte så värst stora bekymmer så är det ändock bekymmer.
Och så kostar den nästan 3x mer…
Elbil går nästan inte att jämföra, brukar åka med kompisens "kommerinteihåg vilken modell det är", men en enklare japan, och draget i förhållande till bilen i övrigt är galet.
 
ja, varför är dom så kassa generellt ?
helt otroligt dåligt skött företag verkar det som

Håller med, dom kunde ha leasat minst en bil till mig genom åren, säkert två, det enda dom hade behövt göra var att sköta sitt försäljarjobb någorlunda bra. Förstår inte, öppet mål, står med pengarna i handen och vill bara skriva på, jag kräver inte ens kaffe, hur kan man misslyckas?

Ja helt kassa!

Beställde en bil med privatleasing där enligt min önskade spec, när jag sen får länken till bilen som byggs så ser jag att säljaren gjort några fel val. Påpekar detta och håller på fram och tillbaka 3-4ggr med bekräftelse varje gång på att det nu var åtgärdat. När bilen sen levereras så är det såklart ändå med fel färg på klädsel, lister och vissa extraval saknas, men jag stuntade i det och tog bilen ändå pga ökade covidleveranser. Efter några månader så gick kupéfläkten sönder vilket resulterade i olika verkstadsbesök där dom glömde beställa delar, bytte fel delar, bucklade bilen, förstörde massa annat osv osv. Totalt var bilen inne 6ggr utöver ordinarie service på mindre än 12mån. Efter det tröttnade jag och ville avbryta leasingen (vilket var ok efter 12mån). Hedin krånglade än en gång och ville att jag skulle betala 35.000kr för att säljaren påstod att bilen var värd mindre än beräknat marknadsvärde (trots bilbristen som råder nu). Jag ledsnade än en gång på alla lögner och allt krångel så jag kontaktade istället Veho bil i smista som löste ut bilen kostnadsfritt och utan krångel efter ett samtal på 5min och ett besök på 10min.
 
Håller med, dom kunde ha leasat minst en bil till mig genom åren, säkert två, det enda dom hade behövt göra var att sköta sitt försäljarjobb någorlunda bra. Förstår inte, öppet mål, står med pengarna i handen och vill bara skriva på, jag kräver inte ens kaffe, hur kan man misslyckas?

Mamma skulle beställa ny bil i höstas från Hedin. Tog över en kvart innan vi hittade någon som var villig att hjälpa till och det var ett satans massa suckande och tjafs om att det skulle köpas på avbetalning och gud vet vad. Slutade med att hon traskade rakt in till Säljchefen hos Segeltop och frågade om man ska behöva bli behandlad som nån idiot när hon viste exakt vad hon ville ha och skulle betala kontant.
Hon kommer aldrig att köpa en bil från Hedin och troligen aldrig en Mb heller nu.
 
Beställde en bil med privatleasing där enligt min önskade spec, när jag sen får länken till bilen som byggs så ser jag att säljaren gjort några fel val. Påpekar detta och håller på fram och tillbaka 3-4ggr med bekräftelse varje gång på att det nu var åtgärdat. När bilen sen levereras så är det såklart ändå med fel färg på klädsel, lister och vissa extraval saknas, men jag stuntade i det och tog bilen ändå pga ökade covidleveranser. Efter några månader så gick kupéfläkten sönder vilket resulterade i olika verkstadsbesök där dom glömde beställa delar, bytte fel delar, bucklade bilen, förstörde massa annat osv osv. Totalt var bilen inne 6ggr utöver ordinarie service på mindre än 12mån. Efter det tröttnade jag och ville avbryta leasingen (vilket var ok efter 12mån). Hedin krånglade än en gång och ville att jag skulle betala 35.000kr för att säljaren påstod att bilen var värd mindre än beräknat marknadsvärde (trots bilbristen som råder nu). Jag ledsnade än en gång på alla lögner och allt krångel så jag kontaktade istället Veho bil i smista som löste ut bilen kostnadsfritt och utan krångel efter ett samtal på 5min och ett besök på 10min.

Mamma skulle beställa ny bil i höstas från Hedin. Tog över en kvart innan vi hittade någon som var villig att hjälpa till och det var ett satans massa suckande och tjafs om att det skulle köpas på avbetalning och gud vet vad. Slutade med att hon traskade rakt in till Säljchefen hos Segeltop och frågade om man ska behöva bli behandlad som nån idiot när hon viste exakt vad hon ville ha och skulle betala kontant.
Hon kommer aldrig att köpa en bil från Hedin och troligen aldrig en Mb heller nu.

Vad trist det måste vara att jobba på ett sånt ställe.
Mer än hälften av glädjen med ett serviceyrke är när kunden är svinnöjd och rekommenderar en. Och just Mercedes känns som ett märke man kan vara glad att få sälja.
 
Mamma skulle beställa ny bil i höstas från Hedin. Tog över en kvart innan vi hittade någon som var villig att hjälpa till och det var ett satans massa suckande och tjafs om att det skulle köpas på avbetalning och gud vet vad. Slutade med att hon traskade rakt in till Säljchefen hos Segeltop och frågade om man ska behöva bli behandlad som nån idiot när hon viste exakt vad hon ville ha och skulle betala kontant.
Hon kommer aldrig att köpa en bil från Hedin och troligen aldrig en Mb heller nu.
Hedin bil ja jävlar sämre bilverkstad och service får man leta efter.

Köpt 2helt nya MB (E-klass och B-klass) samt en 18mån beg (ML-klass)

Ok haft problem med bilarna premium bilar me felmonterade dörrar från fabrik och läder som släppte efter 1dag på vissa stället och servopumpar som gick sönder på 4000mil samt 4hjuls fördelare som inte funkade osv)


Ok kan fått måndagsexemplar men hur de hanterade felen är katastrof

Bytade fel delar lyssnade inte på vad jag sa var tvungen att filma felen för de skulle tro mig och föra ett jävla liv för att ens få hjälp.

Verkstaden visste inte vad de gjorde osv.

Snutiga säljare.

Nä gärna MB men aldrig någonsin Hedin bil.


Trodde MB var premium men fått fler problemfria mil från Dodge och Volvo än MB.


Nä aldrig igen
 
istället för att köpa mina bilar på Hedin i Uppsala / Stockholm har jag köpt på Landrins bil i Sundsvall, kanonservice, handlar man en premiumprodukt vill man ändå ha premiumservice, annat vore konstigt...
 
Alla MB-säljare har reducerats till ordermottagare som säljer till fastpris. Tro fasen det är dåligt för motivationen. Det finns inga MB återförsäljare längre, de är agenter. Äger inte bilarna de säljer.
 
istället för att köpa mina bilar på Hedin i Uppsala / Stockholm har jag köpt på Landrins bil i Sundsvall, kanonservice, handlar man en premiumprodukt vill man ändå ha premiumservice, annat vore konstigt...
Där har svågern också handlat ett par bilar, och varit supernöjd. Nu senast blev det beg Volvo istf MB, och den krånglade litet. De var supertrevliga och tillmötesgående. Först fick vår lokala Volvo-handlare prova att fixa ett strulande tanklock (självklart på Landrins omkostnad och utan att svågern behövde göra något alls), när det blev lite mer omfattande så fixade Landrins det själva.
Inga diskussioner, skyll-ifrån eller andra dumheter.
 
Alla MB-säljare har reducerats till ordermottagare som säljer till fastpris. Tro fasen det är dåligt för motivationen. Det finns inga MB återförsäljare längre, de är agenter. Äger inte bilarna de säljer.
Jo, men priset skiljer ändå när man börjar med däck på sidan, inbyte etc, sen kan det inte vara olönsamt att sälja .
Har svårt o tro att Mercedes inte premierar dom som säljer mest bilar ?

Är väl snarare smart att det inte är High Chaparall angående prissättningen och deras egna åf konkurrerar ut varandra.
 
Där har svågern också handlat ett par bilar, och varit supernöjd. Nu senast blev det beg Volvo istf MB, och den krånglade litet. De var supertrevliga och tillmötesgående. Först fick vår lokala Volvo-handlare prova att fixa ett strulande tanklock (självklart på Landrins omkostnad och utan att svågern behövde göra något alls), när det blev lite mer omfattande så fixade Landrins det själva.
Inga diskussioner, skyll-ifrån eller andra dumheter.
Låter som dom! :)
 
Det sitter väl värmepump i alla elbilar idag? Börjar bli sugen på att skaffa en elbil nu faktiskt. Bara kikat på 2008, och mokkan än. Ska kika på c4 imorgon tänkte jag. Vad är vettigast för runt 3200-3500 att privatleasa ni som varit och klämt och känt på de flesta bilarna?
 
Det sitter väl värmepump i alla elbilar idag?
Börjar bli sugen på att skaffa en elbil nu faktiskt. Bara kikat på 2008, och mokkan än. Ska kika på c4 imorgon tänkte jag. Vad är vettigast för runt 3200-3500 att privatleasa ni som varit och klämt och känt på de flesta bilarna?
Nej. Men de flesta.

Den andra frågan beror ju på ditt behov. Läs lite i tråden så ser du vad andra har kikat på och för vilka behov och bekvämligheter.
 
Det sitter väl värmepump i alla elbilar idag? Börjar bli sugen på att skaffa en elbil nu faktiskt. Bara kikat på 2008, och mokkan än. Ska kika på c4 imorgon tänkte jag. Vad är vettigast för runt 3200-3500 att privatleasa ni som varit och klämt och känt på de flesta bilarna?

E-Niro.

Inte testat C4. Men Mokka och 2008 var sämre på allt (förutom utseendet).

+1700 kr per månad om du inte får skattelättnaden. Bra att vara medveten om att det inte är en 100 procent självklarhet.
 
Det sitter väl värmepump i alla elbilar idag? Börjar bli sugen på att skaffa en elbil nu faktiskt. Bara kikat på 2008, och mokkan än. Ska kika på c4 imorgon tänkte jag. Vad är vettigast för runt 3200-3500 att privatleasa ni som varit och klämt och känt på de flesta bilarna?

Folkas ID3 hamnar ju också i ditt prisspann, sen verkar den finnas i typ 2varianter: hyfsat bil eller aldrig mer Volkswagen när man läser runt vad ägare tycker.

Fördelen med privatleasingen är ju att man kan välja något lite udda (färg, märke, modell) som man inte hade vågat prova på annars, någon annan står ju med svarte Petter när din tid är klar.

Kanske Mercedes el-A går att klämma in (ligger runt 3800-3900 nu) om dom kör något jippo, kändes rejäl och trevlig vid en snabb provtitt.
 
Många som har en splitterny bil klagar på bensin- och dieselpriserna nu. Får man inte skylla sig själv lite?

att priserna på bensin och diesel ökar är ju inget nytt. När jag kom till Sverige 1992 kostade bensinen 5kr/liter.

Man hade chansen att välja en elbil när man stod i bilhallen, ändå valde man en fossil dinosaurie. Jag skulle vilja gå så långt och säga att man till och med är med och finansierar kriget till viss del genom sitt val av bränsle.
 
Många som har en splitterny bil klagar på bensin- och dieselpriserna nu. Får man inte skylla sig själv lite?

att priserna på bensin och diesel ökar är ju inget nytt. När jag kom till Sverige 1992 kostade bensinen 5kr/liter.

Man hade chansen att välja en elbil när man stod i bilhallen, ändå valde man en fossil dinosaurie. Jag skulle vilja gå så långt och säga att man till och med är med och finansierar kriget till viss del genom sitt val av bränsle.
Ja och har man ett hem i Europa som värms utav gas så stödjer man kriget.

Har man elektronik från kina så stödjer man en diktaturer.

Har man en elbil så stödjer man som omänskliga arbetsförhållandena i gruvorna i Kongo Kinshasa

osv osv.

Jag håller i stort med dig fram till sista meningen, där blir det lite stoppa pressarna argumentering. Det är nog bättre att inte dra saker till sin extrema spets.

Sen att olja och krig hör ihop är väl inget nytt, majoriteten utav större krig i Mellanöstern under 1900-talet har haft med olja att göra, men jag tror inte dom diskussionerna passar in här.
 
Senast ändrad:
Fundera på en Honda e som pendlarbil. Någon med erfarenhet? Vet att räckvidden är inte så extrem, men vi bortser från det. Kvalitet, problem, rolighet ?
 
Fundera på en Honda e som pendlarbil. Någon med erfarenhet? Vet att räckvidden är inte så extrem, men vi bortser från det. Kvalitet, problem, rolighet ?

Har gjort en längre provkörning med e-Honda:n när den var helt ny, upplevde den som en liten pigg trevlig bil.
Kamera i backspeglar var ju en vanesak men väldigt smidigt, funkade bra med det även i innespegeln.

Sen är ju Honda lite av en pensionärsbil i Sverige, problemfri och tar dig dit du ska, känns dock roligare än Toyota som är en ren A till B bil.

Nackdelarna jag upplevde var kanske framförallt priset i förhållande till räckvidden.
Laddluckans placering mitt på huven lär ställa till problem i Sverige när det är vinterslask runt nollgradigt, med nedrinnande vatten som smälter/fryser om vartannat. Fanns små skyddstält/handske att köpa för att liksom ("värma")/skydda luckan.
Även dörrhandtagen kändes lite udda/tunna med risk för frysning.
Sen får man bara åka 2 i baksätet, kanske inte ett problem för dig men ändå bra att vara medveten om.

Vändradien är helt oslagbar inga problem I trånga parkeringsgarage, roligt på små slingervägar/citykörning också.

Sen är ju designen trevlig tycker jag iom att det är en lite udda bil i Sverige utan att man sticker ut allt för mycket.
 
Senast ändrad:
@Isodor

Som tilläg måste jag ju nämna hdmiutgång och vägguttag i bilen.

En av fördelarna jag såg var också att det finns bakdörrar vilket närmsta konkurrenterna saknar, blir så mycket lättare i stadstrafik/parkering med kortare framdörrar.

I vår brf kommer det förhoppningsvis upp elstolpar för laddningar när badrumsrenoveringarna är klara dvs nästa vår.
Så för min del hoppas jag på en liten elbil med vettig räckvidd/pris som funkar som första/enda bil för en eller tvåpersoners hushåll hinner dyka upp till dess.
 
@Isodor Jag har inte kört Honda E men blir sugen bara av att se den på bild. Så oerhört mycket mer spännande än ID3, Peugeot 208 mfl.

Ett alternativ kanske skulle kunna vara Mini SE? Också stilig design och lite kort räckvidd. Säljs just nu till attraktiva privatleasingpriser.
 
@Isodor

Jag hade en Honda E i 7-8 mån när den kom ut. Som du nämner är räckvidden katastrofal (~110km på vintern), knappt något lastutrymme, men om inte det är ett problem för dig så är det en väldigt rolig liten bil.
Som en liten gokart. 50/50 viktfördelning, bra tryck och extrem svängradie (minns inte om jag någonsin behövde lägga i backen vid vändning).

Kan även bekräfta att dörrhandtagen inte var roliga att ha och göra med på vintern. Fick slita upp bakdörrarna ett par gånger och klättra över till framsätet. Laddluckan kunde vara lite seg ibland, men inte så farligt.
 
Kul att även vi elbilister får minst en 1000-lapp från staten. För oss ger den 1000-lappen fler mil än för någon som kör en bensin- eller dieselbil.
Lite onödigt kan tyckas, men jag tackar inte nej :cool:
Känns som en jäkla administration att först skicka ut en tusenlapp för att om någon månad begära in fordonsskatten?
Och hur ska de lösa det för alla som leasar bil? Är det leasingbolaget som får 1000-lappen och som sedan får administrera med att ge en tusenlapp till varje förare? Blir spännande att följa.
 
Kul att även vi elbilister får minst en 1000-lapp från staten. För oss ger den 1000-lappen fler mil än för någon som kör en bensin- eller dieselbil.
Lite onödigt kan tyckas, men jag tackar inte nej :cool:
Känns som en jäkla administration att först skicka ut en tusenlapp för att om någon månad begära in fordonsskatten?
Och hur ska de lösa det för alla som leasar bil? Är det leasingbolaget som får 1000-lappen och som sedan får administrera med att ge en tusenlapp till varje förare? Blir spännande att följa.

Inte bara det, vi får ju även lite pengar för elen som vi laddar med. Blir rätt billigt att köra.
 
OM man bortser från att "alla får" 1000 kr så känns det ju skapligt ihåligt för de som verkligen är i behov av bil för att ta sig någon stans. kör du mycket så är ju 1.000 inte ens en full tank..
 
Tillbaka
Topp