• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    962
Det beror väl på pengarna. Jag betalade runt 7k med installation för min 22kW Easee.
Jag har oxå svårt att tro att jag kommer utnyttja det, men då framtidssäkringen knappt kostade något tyckte jag det var lika.

Vad blir mellanskillnaden?
Verkar bara vara någon hundralapp i mellanskillnad. Måste man han ha 32A säkring för 22kw?
 
Nån som kör Easee tillsammans med Pulse P1? Funkar det lika bra som andra (dyrare) lastbalanserare?
 
Nån som kör Easee tillsammans med Pulse P1? Funkar det lika bra som andra (dyrare) lastbalanserare?
Har den inte själv, men har du P1-port på elmätaren borde det funka precis lika bra som någon annan. Det enda den ska göra är att skicka en signal till easee via tibber (gissar jag) att dra ner på laddningen om den känner av att du belastar en eller flera faser över ett inställt värde.
 
Har den inte själv, men har du P1-port på elmätaren borde det funka precis lika bra som någon annan. Det enda den ska göra är att skicka en signal till easee via tibber (gissar jag) att dra ner på laddningen om den känner av att du belastar en eller flera faser över ett inställt värde.
Pulse HAN menade jag. Har HAN-port på mätaren. Men antar funktionen är samma.
 
I-landsproblem
Funderar på att beställa en MYP med sen ta den som kommer först...

Hade sep-nov först som leverans. Har medvetet behållt min Mach-e beställning ifall det skulle bli så här....

Screenshot_20220604-203600_Tesla.jpg
 
Byter jobb och får erbjudande om förmånsbil, elbil för upp till 12pbb (580 000). Har pendling ca 5 mil till jobbet, behöver plats för barnvagn. Hade gärna valt enyaq, q4 eller id4, men då kan jag väl glömma att få en bil det närmsta året. Antar att samma gäller för ev6 och ioniq 5. Någon som är insatt i leveranstider som har nåt kul förslag?

Edit: polestar 2 finns för leverans i december enligt deras hemsida, men kanske är något för liten.
 
Byter jobb och får erbjudande om förmånsbil, elbil för upp till 12pbb (580 000). Har pendling ca 5 mil till jobbet, behöver plats för barnvagn. Hade gärna valt enyaq, q4 eller id4, men då kan jag väl glömma att få en bil det närmsta året. Antar att samma gäller för ev6 och ioniq 5. Någon som är insatt i leveranstider som har nåt kul förslag?

Edit: polestar 2 finns för leverans i december enligt deras hemsida, men kanske är något för liten.
Kanske något över budget, men kanske en Ford Mustang Mach-e? Det verkar t.ex som att Hedin har för ”snabb leverans” - https://www.hedinbil.se/bilar/37411...yugki6-lnWrfIjHmMsWqLKWBtSk0XSHRoC-jUQAvD_BwE
 
Byter jobb och får erbjudande om förmånsbil, elbil för upp till 12pbb (580 000). Har pendling ca 5 mil till jobbet, behöver plats för barnvagn. Hade gärna valt enyaq, q4 eller id4, men då kan jag väl glömma att få en bil det närmsta året. Antar att samma gäller för ev6 och ioniq 5. Någon som är insatt i leveranstider som har nåt kul förslag?

Edit: polestar 2 finns för leverans i december enligt deras hemsida, men kanske är något för liten.
En polare har en P2. Skidsemester med takbox fru och två ungar går utmärkt.
 
Elbilskränkt.
Sist på bollen kanske, men vad sjukt störigt att det inte finns några bilar. Jag som har obefintlig impulskontroll och tålamod kan ju inte beställa en bil med de leveranstider som är nu.
Well, dags att skanna begagnatmarknaden.
 
Elbilskränkt.
Sist på bollen kanske, men vad sjukt störigt att det inte finns några bilar. Jag som har obefintlig impulskontroll och tålamod kan ju inte beställa en bil med de leveranstider som är nu.
Well, dags att skanna begagnatmarknaden.
Förstår dig fullt ut. Har funderat och pratat hemma om elbil, även om laddningsmöjligheterna inte är optimala. Men till slut togs beslutet en torsdag kväll, efter en aw, tog ledigt fredag eftermiddag för att provköra och shoppa. Men leveranstiderna gjorde att vi drog oss ur och tappade i princip allt intresse. Vänta 8-12 månader - optimistisk räknat. Det klarar inte mitt tålamod. Särskilt inte när det förmodligen hinner släppas nya, mer intressanta modeller innan jag ens fått kliva in i min nydoftande elbil
 
Har någon en, eller känner någon som har en MX-30? Den verkar vettig som andrabil för mig, räckvidden till trots.
 
Någon här som långpendlar med elbil? Kör 30 mil x2 i veckan och börjar nu kika på elbil. Bästa alternativet vore en model 3 LR men de blir tyvärr för dyra för ändamålet känns det som så tittar på beggad SR+ alt beställa en Cupra Born 77 dock lång leveranstid.

Någon som kör SR+ från 19/20 och har koll på verklig räckvidd på landsväg/motorväg?
 
  • Like
Reactions: par
Torde dom inte titta på samma sätt som skatteverket sett? Alltså med utrustning?
Det kommer de få väldigt svårt att göra. Då skulle man ju behöva skicka in varenda kontrakt för granskning för det finns inga centrala register över hur en bil är utrustad. Undrar hur de tänkt hantera den administrationen.

MEN med det sagt - skatteverket gör ju ingen granskning heller utan förutsätter att köparnas arbetsgivare rapporterar korrekt belopp inklusive extrautrustning.
 
Torde dom inte titta på samma sätt som skatteverket sett? Alltså med utrustning?
Tror inte det är bestämt.
Tesla i DE sänkte priset och la till något paket för att komma runt det. BMW säljare sa för flera månader sedan att de diskuterade redan då att potentiellt komma runt det så man så länge det är oklart vad som gäller så blir det svårt.

Jag funderar på en Polestar 2 Performance som ligger under 700.... Har kvar teslabeställningen men 8700kr ex moms/månad är rätt surt i leasing. Tror dock att det kan bli så att restvärdet på den blir bra om nu inte tesla bestämmer sig för att sänka priset för att hamna under bryt
 
Senast ändrad:
Zlatan också

Oklart hur regeln är dock.
Om det är listpris eller om det är pris med tillval som inte får överstiga


Torde dom inte titta på samma sätt som skatteverket sett? Alltså med utrustning?


Var in på Volkswagen här i Uppsala och som deras jurister (enligt säljaren) tolkat det var att det var listpris på bilen som var avgörande, inte vad du betalade med utrustning.
 
Var in på Volkswagen här i Uppsala och som deras jurister (enligt säljaren) tolkat det var att det var listpris på bilen som var avgörande, inte vad du betalade med utrustning.
Skall bli intressant och se vad tillverkarna göra om det är så, mao lägger sig på 699 eller dylikt och sen får man köpa till paket.
 
Tillbaka
Topp