• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    962
Att ha egen laddplats kommer höja värdet på sin lägenhet enormt framöver.

Med egen stolpe kan man ha förvärmning mm också hela tiden vilket gör att bilen är uppvärmd när man kommer.
OM p-platsen hänger ihop med lägenheten kanske. Dock skeptisk.
Men jag har personligen aldrig hört att en p-plats hänger ihop med lägenheten. Den är ju oftast ett separat avtal på. således kötid till att få när man bor i såväl bostadsrätt som hyresrätt. Jobbar med fastighetssystem till hyresbolag med och visst, det finns dom som har dedikerad p-plats till lägenheterna men inte alla.

Anledningen till min skepsis är samma som den om ett hur är mer värt om det har anslutit sig till fiber eller ej när det ska säljas. Absolut en usp men jag bryr mig inte det minsta om att det är det eller inte om det är rätt hus i övrigt. Så nej, jag tror inte det spelar någon roll eller ej.
 
Nice! Grattis

Hörde mig för igår och hörde leverans feb 2023 om man beställde nu...
Hade varit gångbart för mig som sådant men jag vill verkligen ha de där 70k..... oklart hur det blir med den biten

Hur känns den
Jag är blint förälskad. Visserligen Bmw-fanboy sedan länge.
 
OM p-platsen hänger ihop med lägenheten kanske. Dock skeptisk.
Men jag har personligen aldrig hört att en p-plats hänger ihop med lägenheten. Den är ju oftast ett separat avtal på. således kötid till att få när man bor i såväl bostadsrätt som hyresrätt. Jobbar med fastighetssystem till hyresbolag med och visst, det finns dom som har dedikerad p-plats till lägenheterna men inte alla.

Anledningen till min skepsis är samma som den om ett hur är mer värt om det har anslutit sig till fiber eller ej när det ska säljas. Absolut en usp men jag bryr mig inte det minsta om att det är det eller inte om det är rätt hus i övrigt. Så nej, jag tror inte det spelar någon roll eller ej.
Min p-plats med laddstolpe tillhör min lägenhet endast och skulle således också följa med lägenheten till nästa ägare.
Iof en liten brf så hör nog inte till vanligheten.

Men jag skulle själv lätt betalat en del extra för en lägenhet om den kommer med en egen laddstolpe allt annat lika, långt mer än de 10-15k det kostar att installera en.
 
Anledningen till min skepsis är samma som den om ett hur är mer värt om det har anslutit sig till fiber eller ej när det ska säljas. Absolut en usp men jag bryr mig inte det minsta om att det är det eller inte om det är rätt hus i övrigt. Så nej, jag tror inte det spelar någon roll eller ej.
På hus spelar det ingen roll, där kan man ju ta beslutet själv eller inte. Men en BRF dras med en massa krångel och bakåtsträvande gubbar i styrelsen hela tiden. En laddplats (egen eller kö) ger möjlighet att ha en bil med flera tusen kronor lägre driftskostnad per månad, jag håller benhårt fast vid att det kommer ha betydelse för lägenhetens värdering.
 
På hus spelar det ingen roll, där kan man ju ta beslutet själv eller inte. Men en BRF dras med en massa krångel och bakåtsträvande gubbar i styrelsen hela tiden. En laddplats (egen eller kö) ger möjlighet att ha en bil med flera tusen kronor lägre driftskostnad per månad, jag håller benhårt fast vid att det kommer ha betydelse för lägenhetens värdering.
Jag var lite av en av de bakåtsträvande gubbarna...
Är dock med dig på att om föreningen sätter upp ladd stolpar till dess p-platser där det är möjligt för en rimlig peng är det gynnsamt för hela föreningen och dess bestånd. Absolut. Jag är ju för att @erdeljan täcknar sig för en laddbox. Men då övervägande del bostadsrätter av lgh-form inte har en fast p-plats så är det inte gynsamt direkt. Men indirekt ja.

När jag bodde i lgh så satt jag i styrelsen och drev för att lägga ner laddstolpar i föreningens garage där det var möjligt utan sätta upp. Dock torskade vi på att öka matningen från 63A till över 100A och då vart det helt andra avtal. Varför? tvättstuga med 36 grupper, 40 lägenheter och sen 30 p-platser på det gick inte med befintlig anslutning. Det skulle kosta multum att dra om anslutning och sen dra om hela elnätet till garaget så var bara att lägga ner när 30 av 600 medlemmar skulle gynnas av miljoninvestering i det läget...
 
På hus spelar det ingen roll, där kan man ju ta beslutet själv eller inte. Men en BRF dras med en massa krångel och bakåtsträvande gubbar i styrelsen hela tiden. En laddplats (egen eller kö) ger möjlighet att ha en bil med flera tusen kronor lägre driftskostnad per månad, jag håller benhårt fast vid att det kommer ha betydelse för lägenhetens värdering.
Bakåtsträvande i all ära men det är faktiskt också vanligt med elbilsägare som en dag ringer sig säger ”Nya BMW:n kommer på måndag, fixar ni en laddplats eller? Va va va?”.

Det finns ju en logik i att styrelsen tar tid på sig och utvärderar vilka system som är bäst lämpade för föreningen, vilka förutsättningar som finns osv. Vill man öka hastigheten på den processen får man väl engagera sig lite.

Sen är tyvärr efterfrågan ännu ganska låg, de flesta av de brf:er jag har stött på har ofta väldigt låg beläggning på laddplatserna, men visst är det bra att vara ute i god tid.

Som kommersiell hyresvärd säger jag alltid nej till laddning, betalningsviljan är för låg, tyvärr.
 
Apropå parkeringsladdplatser så invigs ju Haga-garaget i Stockholm nu, 800elplatser i garage.
Skulle kosta 50kr/tim 250kr/dag nästan 3000kr/mån och då ingick laddningen i priserna som jag fattade det.

Vad kostar en "vanlig" p-plats i garage i Stockholm idagsläget? Som jmf om 3000kr/mån är ok/dyrt/billigt.
 
Apropå parkeringsladdplatser så invigs ju Haga-garaget i Stockholm nu, 800elplatser i garage.
Skulle kosta 50kr/tim 250kr/dag nästan 3000kr/mån och då ingick laddningen i priserna som jag fattade det.

Vad kostar en "vanlig" p-plats i garage i Stockholm idagsläget? Som jmf om 3000kr/mån är ok/dyrt/billigt.
Det finns konventionella garage i närheten för 2500kr/mån ungefär. Så 500kr för laddningen. Rimligt.
 
Hjälp - nybörjare på elektrifierat men väntar leverans av en hybrid, Volvo XC 60 om det nu har någon inverkan, och behöver en laddbox. Vad skall man tänka på? Jag har förstått att Volvon laddar ganska slött och vill att boxen klarar modernare hybrider / elbilar också.
 
Hjälp - nybörjare på elektrifierat men väntar leverans av en hybrid, Volvo XC 60 om det nu har någon inverkan, och behöver en laddbox. Vad skall man tänka på? Jag har förstått att Volvon laddar ganska slött och vill att boxen klarar modernare hybrider / elbilar också.
Sök i tråden, finns massor av information och förslag.
 
Hjälp - nybörjare på elektrifierat men väntar leverans av en hybrid, Volvo XC 60 om det nu har någon inverkan, och behöver en laddbox. Vad skall man tänka på? Jag har förstått att Volvon laddar ganska slött och vill att boxen klarar modernare hybrider / elbilar också.
Köp en 3fas 11kw. Inte för att Volvon kan ladda så mycket utan för att din nästa bil kommer kunna det och prisskillnaden är minimal ;) Easee är ett bra tips på box.
 
4000kr per månad är helt sjukt för en garageplats, det är ju nästan vad en mindre hyresrätt kostar i vissa delar av landet.
Absolut rimligt om det är centrala Stockholm. Rena rånmordet om vi pratar Sorsele.

Edit: Rätt sugen på Avant E-tron. Men känns som dom kommer svida i lädret oavsett utrustningen..
 
”Gudarnas bil” har landat.
6BE94E7D-7ADF-4646-9053-382FB75E398F.jpeg
Grattis! Väntar fortfarande på min som försenats p.g.a. "restriktioner" på fälgarna (868 M). Vilka fälgar valde du?
 
Ja, en röd blev beställd idag!

För typ en femhundring till i månaden kunde jag beställt SZ med mer lull lull som öppningsbar panorama mm men den är ju ännu fulare än MG5 :D
Så nu kommer vi att köra snålt! Enligt dagens priser ca 25% av bensin/diesel i förbrukning. Skatt inte att tala om :D
16526222886997034717341051194465.jpg

Måste få vänta in första avi för att kunna se vad efaktura eller autogiro kostar. Kanske nån som kan upplysa redan nu?
Har haft Santander tidigare, de erbjöd varken autogiro el e-faktura. Förtäckt sätt att ta betalt - blev sur och löste lånet….
 
Har haft Santander tidigare, de erbjöd varken autogiro el e-faktura. Förtäckt sätt att ta betalt - blev sur och löste lånet….
När var detta? Tog santander på frugans tesla och vi får e-faktura. Eller e-faktura kanske det inte räknas som?! Får inte fakturan för till mitt konto men det kommer till min kivra. Blir iofs osäker nu på om det är med eller utan faktura avgift… måste fan kolla
 
När var detta? Tog santander på frugans tesla och vi får e-faktura. Eller e-faktura kanske det inte räknas som?! Får inte fakturan för till mitt konto men det kommer till min kivra. Blir iofs osäker nu på om det är med eller utan faktura avgift… måste fan kolla
Något år sedan. Ingen stor grej, mestcprincipen som störde mig.
 
Behöver en liten smidig pendlarbil, beggad , till efter semestern. För frugan.
Tänker mig gärna något med minimala driftkostnader. Typ japanskt eller koreanskt.
Några tips i klassen upp till 200’?
Årsmodell typ Max 5 år gammal.
 
Dags att beställa laddbox som ska användas för att ladda en EV6.

Lutar åt en Easee Home men har några funderingar…

11 eller 22 kw?

Lutar på att samtidigt byte till tibber för rabatten. Nån som avråder?

Lastbalansering. Gör Tibber Pulse P1 jobbet? Köper man inte via Tibber rekommenderas en annan lastbalanserare till ett betydligt högre pris…
 
Dags att beställa laddbox som ska användas för att ladda en EV6.

Lutar åt en Easee Home men har några funderingar…

11 eller 22 kw?

Lutar på att samtidigt byte till tibber för rabatten. Nån som avråder?

Lastbalansering. Gör Tibber Pulse P1 jobbet? Köper man inte via Tibber rekommenderas en annan lastbalanserare till ett betydligt högre pris…
Min elektriker levererar bara 22 kW varianten. Om du någon gång i framtiden vill installera en till laddbox så kan man parkoppla dem och få ut 2x11kW vilket kan vara smidigt. Osäker på lastbalanseringen då jag fick en annan variant Enegic.
 
Nästan inga bilar kan ladda 22kw, det är inte värt pengarna. Ovanligt också med huvudsäkring som gör att man kan ta ut 22kW. (32a+all övrig förbrukning).
Det beror väl på pengarna. Jag betalade runt 7k med installation för min 22kW Easee.
Jag har oxå svårt att tro att jag kommer utnyttja det, men då framtidssäkringen knappt kostade något tyckte jag det var lika.

Vad blir mellanskillnaden?
 
Tillbaka
Topp