• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    962
Xpeng?
Jag körde lite paparazzi igår, gillar att han inte gillade att jag filmade :D, han viftar med fingret när han ser att jag filmar...

Såg en (eller ett par, i showroomet) idag när vi var i Köpenhamn, ser iaf riktigt bra ut! Ingen ny modell dock :)
DSC02592.png
 
Nu är jag villrådig igen. Förra gången jag var villrådig i den här tråden slutade det med att jag beställde en Model 3LR. Den skulle levereras i augusti och allt var frid och fröjd. Nu är den försenad och levereras nån gång i oktober vilket är lagom opraktiskt (eftersom nuvarande bil ska lämnas tillbaka i augusti) men nu är den dessutom prishöjd över 700k! Det innebär som jag tolkar det att den inte kommer få någon miljöbilspremie (trots att min bil kostar 658') eftersom miljöbilspremien baseras på listpriset hos skatteverket.

Är det någon som är 100% säker på att det kommer bli så? Bilen kostade ju trots allt 658 när jag beställde men 708 när den levereras. Hittills i Skatteverkets listor så är nybilspriset 629' SKV: 2021:29. Är det någon som vet hur ofta de uppdaterar?

Alternativ 2 är att avbeställa och istället köpa en Model S begagnad eller Model 3. Är något osugen på det eftersom de kostar huggorm att försäkra (1500kr/mån minst) och Model 3 innan facelift inte är nån kul bil byggkvalitetsmässigt. Model S har sina kvalitetsproblem rent mekaniskt (dörrhandtag, trasig lampor, trasig infotainment) istället.

edit: nu är leveranstiden ändrad till Augusti 21 – Oktober 05. Vet inte hur mkt man kan lita på det dock...
 
Senast ändrad:
Nu är jag villrådig igen. Förra gången jag var villrådig i den här tråden slutade det med att jag beställde en Model 3LR. Den skulle levereras i augusti och allt var frid och fröjd. Nu är den försenad och levereras nån gång i oktober vilket är lagom opraktiskt (eftersom nuvarande bil ska lämnas tillbaka i augusti) men nu är den dessutom prishöjd över 700k! Det innebär som jag tolkar det att den inte kommer få någon miljöbilspremie (trots att min bil kostar 658') eftersom miljöbilspremien baseras på listpriset hos skatteverket.

Är det någon som är 100% säker på att det kommer bli så? Bilen kostade ju trots allt 658 när jag beställde men 708 när den levereras. Hittills i Skatteverkets listor så är nybilspriset 629' SKV: 2021:29. Är det någon som vet hur ofta de uppdaterar?

Alternativ 2 är att avbeställa och istället köpa en Model S begagnad eller Model 3. Är något osugen på det eftersom de kostar huggorm att försäkra (1500kr/mån minst) och Model 3 innan facelift inte är nån kul bil byggkvalitetsmässigt. Model S har sina kvalitetsproblem rent mekaniskt (dörrhandtag, trasig lampor, trasig infotainment) istället.

edit: nu är leveranstiden ändrad till Augusti 21 – Oktober 05. Vet inte hur mkt man kan lita på det dock...
Vad är skillnaden på SKV:2021:29 och SKVFS 2022:3? Den första gäller from 1/1 och den andra från 1/7 2022.

Du får mail ansvariga och fråga.

D2A37DD3-8001-43F1-87A9-66AD888A1FFB.png
 
Om den gäller så klarar jag mig. Men kommer det någon mer under 2022? :eek:
Det är det som ditt mail måste klargöra! Posta svaret sen :)

Om det kom en 1/1 och en 1/7….så känns det som ett rimligt intervall? Men med inflation, krig, räntor och C19 så vet man inte om det kommer fler höjningar?
 
Om den gäller så klarar jag mig. Men kommer det någon mer under 2022? :eek:

Det är det som ditt mail måste klargöra! Posta svaret sen :)

Om det kom en 1/1 och en 1/7….så känns det som ett rimligt intervall? Men med inflation, krig, räntor och C19 så vet man inte om det kommer fler höjningar?


Någonstans (vet tyvärr ej var) har jag läst att det kommer en ny lista/listpris uppdatering från skatteverket i november, men skulle ju som sagt maila och fråga.

Som jag fattat så är det skatteverkets listprislista som ligger till grund för bonusutbetalning inte vad ditt listpris/inköpspris var.
Sen är det väl ändring av bonussummorna vid nyår också, fast kanske mest på laddhybridsidan.
 
Nu är jag villrådig igen. Förra gången jag var villrådig i den här tråden slutade det med att jag beställde en Model 3LR. Den skulle levereras i augusti och allt var frid och fröjd. Nu är den försenad och levereras nån gång i oktober vilket är lagom opraktiskt (eftersom nuvarande bil ska lämnas tillbaka i augusti) men nu är den dessutom prishöjd över 700k! Det innebär som jag tolkar det att den inte kommer få någon miljöbilspremie (trots att min bil kostar 658') eftersom miljöbilspremien baseras på listpriset hos skatteverket.

Är det någon som är 100% säker på att det kommer bli så? Bilen kostade ju trots allt 658 när jag beställde men 708 när den levereras. Hittills i Skatteverkets listor så är nybilspriset 629' SKV: 2021:29. Är det någon som vet hur ofta de uppdaterar?

Alternativ 2 är att avbeställa och istället köpa en Model S begagnad eller Model 3. Är något osugen på det eftersom de kostar huggorm att försäkra (1500kr/mån minst) och Model 3 innan facelift inte är nån kul bil byggkvalitetsmässigt. Model S har sina kvalitetsproblem rent mekaniskt (dörrhandtag, trasig lampor, trasig infotainment) istället.

edit: nu är leveranstiden ändrad till Augusti 21 – Oktober 05. Vet inte hur mkt man kan lita på det dock...
Är väl inte bestämt än men det lär vara det listpris som SKV har den dagen bilen reggas.
Exv för den model 3 perf jag beställde. Just nu ligger den på 724 och ingen bonus, men nu är även priset höjt. Så när väl listan uppdateras hos SKV så kommer jag åka på högre förmånsvärde med dessutom om bilen inte levererats innan ny priset läggs in :(

Ser mörkt ut för mig på teslafronten...
 
Senast ändrad:
Är väl inte bestämt än men det lär vara det listpris som SKV har den dagen bilen reggas.
Exv för den model 3 perf jag beställde. Just nu ligger den på 724 och ingen bonus, men nu är även priset höjt. Så när väl listan uppdateras hos SKV så kommer jag åka på högre förmånsvärde med dessutom om bilen inte levererats innan ny priset läggs in :(

Ser mörkt ut för mig på teslafronten...
Hur är det med Teslas el-cykel, kan inte du beställa den istället? :p

Skämt åt sidan, det är surt när någon annan ändrar ens planer!
 
Intressant min bil är tidigarelagd med en månad, ursprungligen så var det December som gällde :D

Såg nu även att dem erbjuder sänkningssats till Perf.modellen dock dyrt. 13.5k(ink installation) sänker 20mm tror jag det var


Screenshot_20220622-083415_Polestar.jpg
 
Senast ändrad:
Är väl inte bestämt än men det lär vara det listpris som SKV har den dagen bilen reggas.
Exv för den model 3 perf jag beställde. Just nu ligger den på 724 och ingen bonus, men nu är även priset höjt. Så när väl listan uppdateras hos SKV så kommer jag åka på högre förmånsvärde med dessutom om bilen inte levererats innan ny priset läggs in :(

Ser mörkt ut för mig på teslafronten...

Snart mer värt o lägga pengarna på nån gammal M / AMG modell o resten på reparationer o soppa.
om inte elbil är billigt , typ Tesla vill ingen köra dom.
 
Ett jäkla trüch i laddaren i alla fall. 1:45 full laddning…..brukar ta 3-4h i laddaren hemma i Bromma. Gräver ner nya kablar och säkrar upp till 32A i augusti. Så om nån behöver ladd i närheten av Ludvika på genomresa….ju bjuckar jag på ström………mot rimlig ersättning gvs :)
Ja i Ludvika vill man ogärna stanna en längre tid ...... sorry had to :D
 
Tillbaka
Topp