• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    962
1655384164931.png



Helt sjukt Mach-e som var på kampanjen listar nu på följande med den lack jag valde. For fuck sake 729k för en basmodell...... System collapse is near..
1655384218362.png


Samt detta
Screenshot_20220616-142800_Facebook.jpg
 
Senast ändrad:
Vi får fixa gruvor i Sverige där vi kan gräva upp snabba batterier så vi blir lika svinrika som Norge. Alla svenskar jobbar där och får bra rabatter.

Så blir det nog.

Nä, priserna på en olyxig bil är fan uppåt väggarna. Vettefan var det här tar vägen.
 
Vi får fixa gruvor i Sverige där vi kan gräva upp snabba batterier så vi blir lika svinrika som Norge. Alla svenskar jobbar där och får bra rabatter.

Så blir det nog.

Nä, priserna på en olyxig bil är fan uppåt väggarna. Vettefan var det här tar vägen.
Kanske blir vi återigen jagare och samlare?
 
Min far är ute efter något bättre begagnad elhybrid för max 400k, han har fastnat lite för en Jeep Compass plug-in nu. Jag har noll koll på dessa bilar, men gissar att Jeep inte gör motor och drivlina själva..? Är det någon här med erfarenhet av dessa bilar, är det något man bör avråda från eller är det något han kan pendla med bekymmersfritt i några år?
 
Min far är ute efter något bättre begagnad elhybrid för max 400k, han har fastnat lite för en Jeep Compass plug-in nu. Jag har noll koll på dessa bilar, men gissar att Jeep inte gör motor och drivlina själva..? Är det någon här med erfarenhet av dessa bilar, är det något man bör avråda från eller är det något han kan pendla med bekymmersfritt i några år?
Bilen är i princip en Fiat, vet inte hur mycket det lugnar honom ;)

Jag hade köpt en Passat GTE om jag skulle lagt 400k på en elhybrid men så är jag ju en förnuftig och tråkig människa.
 
Bilen är i princip en Fiat, vet inte hur mycket det lugnar honom ;)

Jag hade köpt en Passat GTE om jag skulle lagt 400k på en elhybrid men så är jag ju en förnuftig och tråkig människa.
Jag är nog ”tyvärr” också förnuftig och tråkig, och att det är en sminkad Fiat är väl kanske tillräckligt avskräckande för att han också ska bli förnuftig och tråkig :) Tack för input!
 
Min far är ute efter något bättre begagnad elhybrid för max 400k, han har fastnat lite för en Jeep Compass plug-in nu. Jag har noll koll på dessa bilar, men gissar att Jeep inte gör motor och drivlina själva..? Är det någon här med erfarenhet av dessa bilar, är det något man bör avråda från eller är det något han kan pendla med bekymmersfritt i några år?
Nej.
Nej nej nej.
Aldrig.

Hade en som hyrbil, 20 mil gammal.
Det måste ha varit det sämsta jag någonsin kört. Den var så dålig att den stallade motorn själv när jag kom till ett rödljus.
Hack och bank när motor gick i ur och var normen.
Och så drog den ofantligt mycket soppa, typ 0.75L/mil på landsväg om jag inte minns fel vilket är MER än min bensin Lexus.
Absolut största skräpet jag rattat.

Kia gör fin fina hybrider tycker jag.
 
Nej.
Nej nej nej.
Aldrig.

Hade en som hyrbil, 20 mil gammal.
Det måste ha varit det sämsta jag någonsin kört. Den var så dålig att den stallade motorn själv när jag kom till ett rödljus.
Hack och bank när motor gick i ur och var normen.
Och så drog den ofantligt mycket soppa, typ 0.75L/mil på landsväg om jag inte minns fel vilket är MER än min bensin Lexus.
Absolut största skräpet jag rattat.

Kia gör fin fina hybrider tycker jag.

Får hoppas att det var ett måndagsexemplar du hade, men det är förståeligt om det tillräckligt för att avskräcka för all framtid. Har som tur är redan pratat honom bort från Jeep nu så vi får se var det landar, nu kom både fyrhjulsdrift och ”hög” bil (han vill sätta sig i bilen och inte på marken som han uttrycker det) som krav och då krymper utbudet markant. Men Jeep blir det inte iallafall :)
 
Får hoppas att det var ett måndagsexemplar du hade, men det är förståeligt om det tillräckligt för att avskräcka för all framtid. Har som tur är redan pratat honom bort från Jeep nu så vi får se var det landar, nu kom både fyrhjulsdrift och ”hög” bil (han vill sätta sig i bilen och inte på marken som han uttrycker det) som krav och då krymper utbudet markant. Men Jeep blir det inte iallafall :)
En kollega kör Toyota Rav4 laddhybrid. Åkte med en sväng och måste säga att komforten var riktigt bra.
 
Får hoppas att det var ett måndagsexemplar du hade, men det är förståeligt om det tillräckligt för att avskräcka för all framtid. Har som tur är redan pratat honom bort från Jeep nu så vi får se var det landar, nu kom både fyrhjulsdrift och ”hög” bil (han vill sätta sig i bilen och inte på marken som han uttrycker det) som krav och då krymper utbudet markant. Men Jeep blir det inte iallafall :)
Bra, håll er undan något sådant hemskt som en Compass.
RAV4 ska väl vara trevliga har man hört
 
Det där med elbil blir bara mer och mer distant för vanliga folket. Trots att de blir mer och mer tvingade till det.
En helt vanlig j**** sedan för 630 papp.
Vet inte om jag skulle kalla Tesla Model 3 för en helt vanlig sedan….
Däremot ska man inte bara titta på prislappen när man jämför en konventionell bil med en elbil.
Hitta två likartade bilar och titta på total cost of ownership. I många fall så har man nått prisparitet mellan elbil och konventionell bil. Mycket på grund av de höga bränslepriserna.
 
Vet inte om jag skulle kalla Tesla Model 3 för en helt vanlig sedan….
Däremot ska man inte bara titta på prislappen när man jämför en konventionell bil med en elbil.
Hitta två likartade bilar och titta på total cost of ownership. I många fall så har man nått prisparitet mellan elbil och konventionell bil. Mycket på grund av de höga bränslepriserna.
Det är ju knappast en lyxbil.
 
Tillbaka
Topp