• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    962
Ska skaffa elbil nu då jag pendlar en del men tvekar mellan att köpa en E-Niro -19 eller leasa en Born 77kwh. Born är ju klart häftigare och ny men ganska hög leasingkostnad samt leveranstid som med all sannolikhet innebär sänkt bonus vilket höjer priset ytterligare.

Hur ”till åren” är en 3 år gammal Niro elbilsmässigt? Får ju några extramil i Cupran också men inte så många.
 
Ska skaffa elbil nu då jag pendlar en del men tvekar mellan att köpa en E-Niro -19 eller leasa en Born 77kwh. Born är ju klart häftigare och ny men ganska hög leasingkostnad samt leveranstid som med all sannolikhet innebär sänkt bonus vilket höjer priset ytterligare.

Hur ”till åren” är en 3 år gammal Niro elbilsmässigt? Får ju några extramil i Cupran också men inte så många.
Kolla o jämför, testa bägge bilar o skapa kalkyl...

 
Nu har även Polestar höjt priser

Motsvarande den jag bokat kostar nu 47k mer :S
 
Senast ändrad:
Det är väl inte klubbat än, utan bara ett förslag?
Har för mig att jag såg hos Polestar att fr.o.m 2023 är det 50,000kr som gäller. De hade det som ett meddelande i gult när man konfigurerade en Polestar 2.

Lade till bild;
6ED5BE9B-A86F-4FA9-9212-87E6BCE36EC0.png
 
Senast ändrad:
Hur skall det vända, att elbilar blir billigare menar du?
Ja, att batteriproduktionen ökar, och kommer närmare produktion för lägre transportkostnader. Och att de befintliga försörjningsproblemen med halvledare åtgärdas - fler s.k. ”fabs” som tillverkar halvledare skall också byggas på sikt, i USA bl.a. Att hela världen förlitar sig på TSMC, Samsung och några fler är inte rimligt.

Jag pratar också om ”vanliga” elbilar, de bör rimligtvis kunnas prispressas i takt med att konkurrensen ökar - om de befintliga problemen löses då.
Jag förväntar mig inte några fler ”incentives” från staten annat än att skatten hålls på noll (basskatten på 360kr/år då)
 
Någon som har Tesla M3 med 3 barn? Har idag två barn på 6 och 4 och en till på väg. Kör Passat GTE idag och skulle säga att det funkar ok med 2 stolar bak, en fram och en vuxen i mitten.
 
Det här är ju lite intressant, kanske är old news, men jag har inte sett någon sälja ett leasingavtal förut…

Han säljer väl inte leasingavtalet i sig utan han har nog antagligen bara betalat en bra slant i första förhöjd leasingavgift för att få ner kostnaden till 4000kr/ex. moms per mån. Det är nog lite utav dom pengarna han vill ha tillbaka. Gissar på att bilen hade kostat en bit över 10' ex. moms per månad inkl vinterdäck om man inte hade betalat den första förhjöjda avgiften.
 
I tabellen nedan ser ni hur bonusen förändras dels den 12 juli 2022 dels den 1 januari 2023.
Dessutom införs ett tak för utbetalning av bonus på 700 000 kr samt att 35%-regeln för juridisk person tas bort från 12 juli 2022.
Skärmavbild 2022-07-07 kl. 15.22.13.png
 
I tabellen nedan ser ni hur bonusen förändras dels den 12 juli 2022 dels den 1 januari 2023.
Dessutom införs ett tak för utbetalning av bonus på 700 000 kr samt att 35%-regeln för juridisk person tas bort från 12 juli 2022.
Skärmavbild 2022-07-07 kl. 15.22.13.png
Någon som vet om 70 000 gäller för alla bilar levererade under 2022 eller är det tidpunkten när bonus betalas ut som avgör? Dvs om jag hämtar ny elbil idag så kommer bonus betalas ut efter 6 månader vilket är i början av 2023, ska jag då räkna med 70 000 eller 50 000?
 
Någon som vet om 70 000 gäller för alla bilar levererade under 2022 eller är det tidpunkten när bonus betalas ut som avgör? Dvs om jag hämtar ny elbil idag så kommer bonus betalas ut efter 6 månader vilket är i början av 2023, ska jag då räkna med 70 000 eller 50 000?
Den behöver vara reggad innan 12e Juli för att få 70000 om bilen kostar över 700000, är bilen reggad under 2022 och kostar under 700 000 så ska det vara 70 000 som jag tolkar det

Listpris enligt det som är inrapporterat hos SKV styr. Är bilen reggad under 2023 så är det 50 000kr som gäller om bilen är berättigad till bonus
 
Oklart hur jag ska göra själv.

Kopierar in text ifrån ett inlägg jag gjorde!

"Var och provkörde en P2 perf idag, extra roligt att det var likadan spec som på den jag beställt vad gäller kulör utvändigt och klädsel invändigt samt paket.

Snabb sammanfattning ifrån min sida

  • Magnesium är en snygg färg, bra med kontrast mot de svarta detaljerna
  • Slateklädsen ger interiören ett luftigare intryck
  • Helt ok utrymmen i kupén dock inte lika luftigt som ID3, Model 3, exv "kardantunnel"....
  • Bra bagage (påverkar inte mig nämnvärt)
  • Sköna stolar fram, bak rätt hårda(påverkar inte mig nämnvärt)
  • Rätt dålig sikt ut genom bakrutan
  • Infotainment funkade bra och var responsiv, instrumentklustret var även den bra
  • Bilen är alldeles för hög :) tur att det numer finns sänkfjädrar till perf. modellen, förhoppningsvis så förbättras även kördynamiken då vikten förflyttas längre ner
  • Prestandan är klart godkänd, 60-120 är krispigt
  • Känns att bilen är tung väger som två MX5or ...
  • Var en del vägljud i kupén, min ID3 med 20" upplevde jag som tystare (den hade dock smalare däck)
  • Dämpning/fjädring åt det hårdare hållet för mig inga problem då min roligbil är bra mycket stötitgare. Men för gemene förare så kan det vara stötigt
  • Rätt intetsägande styrkänsla/kommunikation från vad framvagnen gör
  • Räckvidd kan jag inte uttala mig om, körde för kort tid. Men under provkörningen (1h 20m) så gick den ner 14-15% körde rätt hårt bitvis. Var drygt 50km körning.....22 grader ute"
 
Senast ändrad:
Oklart hur jag ska göra själv.
Det är ju bara du själv som kan avgöra. För egen del gillar jag inte P2 alls, tycker helt enkelt den ser ut att stå på styltor. Inte säker på att sänkfjädrar löser det problemet, det är inte särskilt mycket luft i hjulhusen. Problemet ligger i designen av hjulhusen och midjelinjen på nåt sätt.
1657971716005.png
 
Det är ju bara du själv som kan avgöra. För egen del gillar jag inte P2 alls, tycker helt enkelt den ser ut att stå på styltor. Inte säker på att sänkfjädrar löser det problemet, det är inte särskilt mycket luft i hjulhusen. Problemet ligger i designen av hjulhusen och midjelinjen på nåt sätt.
1657971716005.png
Jo den ser hög ut allmänt, men jag gillar den mer och mer. Jag är inte säker på att jag kommer vara kompatibel med Teslans interiör dock .... inte storleken utan själva känslan och saknaden av förarinstrument
 
Jo den ser hög ut allmänt, men jag gillar den mer och mer. Jag är inte säker på att jag kommer vara kompatibel med Teslans interiör dock .... inte storleken utan själva känslan och saknaden av förarinstrument
Finns ju en del (varierande snygga) lösningar på det dock. Lutar åt att försöka mig på något sådant själv sen.
1657972437084.png

1657972455544.png

1657972473930.png
 
Oklart hur jag ska göra själv.

Kopierar in text ifrån ett inlägg jag gjorde!

"Var och provkörde en P2 perf idag, extra roligt att det var likadan spec som på den jag beställt vad gäller kulör utvändigt och klädsel invändigt samt paket.

Snabb sammanfattning ifrån min sida

  • Magnesium är en snygg färg, bra med kontrast mot de svarta detaljerna
  • Slateklädsen ger interiören ett luftigare intryck
  • Helt ok utrymmen i kupén dock inte lika luftigt som ID3, Model 3, exv "kardantunnel"....
  • Bra bagage (påverkar inte mig nämnvärt)
  • Sköna stolar fram, bak rätt hårda(påverkar inte mig nämnvärt)
  • Rätt dålig sikt ut genom bakrutan
  • Infotainment funkade bra och var responsiv, instrumentklustret var även den bra
  • Bilen är alldeles för hög :) tur att det numer finns sänkfjädrar till perf. modellen, förhoppningsvis så förbättras även kördynamiken då vikten förflyttas längre ner
  • Prestandan är klart godkänd, 60-120 är krispigt
  • Känns att bilen är tung väger som två MX5or ...
  • Var en del vägljud i kupén, min ID3 med 20" upplevde jag som tystare (den hade dock smalare däck)
  • Dämpning/fjädring åt det hårdare hållet för mig inga problem då min roligbil är bra mycket stötitgare. Men för gemene förare så kan det vara stötigt
  • Rätt intetsägande styrkänsla/kommunikation från vad framvagnen gör
  • Räckvidd kan jag inte uttala mig om, körde för kort tid. Men under provkörningen (1h 20m) så gick den ner 14-15% körde rätt hårt bitvis. Var drygt 50km körning.....22 grader ute"
När jag valde mellan Model 3 och Polestar 2 så var det enkelt pga laddnätverket. P2 var rolig att köra jag tycker också att den kändes klumpig samt sikten var sådär.

Tveksam hur jag skulle göra i nuläget nu när de håller på att öppna upp sina super chargers för alla bilar. Lutar mer åt Tesla fortfarande.

Det är alltid skoj att sätta sig i bilen för att köra. 😊 Valde en M3LR istället för M3P pga dragkrok och för att den var ganska mycket billigare.

Galet att den modell jag köpte i december kostar nästan 70k mer nu än då och att man längre inte får bonus då den hamnar lite över 700k.. 😬

Hur som helst är jag nöjd med bilen. Alltid roligt att åka någonstans. 😀

Kul med teslamate också för att få statistik över alla körningar m.m. Finns hur mycket data som helst där. Har inte koll på om Polestar har något liknande.
 
Haft min model y performance i en månad nu. Det är en fröjd varje dag att köra. Jag var riktigt tesla skeptisk innan men efter provkörning och test av alla funktioner så var jag helt såld. Det är en fantastisk bil och kan säga att ID4 som det stod emellan var 150 tkr billigare men hade absolut ingenting att hämta mot teslan enligt mig :)
 
  • Like
Reactions: ajs
Snart dags för första "långresan" (Stockholm-Kalmar-Stockholm), samt att jag kommer att behöva ladda lite på plats.
Hur är det generellt, behöver man släpa med sig sin laddkabel eller finns det alltid kabel på (betal)laddstationerna?
Eftersom "superchargers" har annorlunda kabel, måste man även ha en sådan med sig?
Jag har enbart laddat hemma och är totalt rudis på betalladdstationer.
Bilen är en BMW iX3.
 
Tillbaka
Topp