• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    962
Beställt laddbox nu eftersom Teslan levereras utan. Det blev Wallbox Pulsar Plus. Nån som har nåt negativt att säga? Tystnad tolkar jag som positivt ;)

(Har hittils laddat med medföljande 11kw CEE 3-fas laddare till Audin men den måste jag ju lämna tillbaka)
 
Någon här som kör Mini SE?

Lite sugen som andra bil men osäker på om räckvidden är lite väl låg då jag bor i Nynäs och det måste absolut räcka för nynäs - Stockholm med några mils marginal oavsett årstid/väder
 
Någon här som kör Mini SE?

Lite sugen som andra bil men osäker på om räckvidden är lite väl låg då jag bor i Nynäs och det måste absolut räcka för nynäs - Stockholm med några mils marginal oavsett årstid/väder
Jag tror det räcker. Men inte med mkt. Det kommer vara svårt att åka ärenden med bilen sen när du kommer hem men det kanske är ointressant.
 
Jag tror det räcker. Men inte med mkt. Det kommer vara svårt att åka ärenden med bilen sen när du kommer hem men det kanske är ointressant.
Ärendena är i så fall på vägen. Typ Ica, byggmax/Bauhaus/biltema osv. Allt efter vägen. Är en ren andra bil i så fall och kommer enbart rulla hemma vid. Men måste få ut 20 mil på en laddning. Då har man några mil extra.
 
4670kr/månad 1500mil per år kind of deal
Standard range RWD med teknikpaket och metallic, mao privatleasing. Bilen kommer i aug-sep(mest troligt i september)

Kan vara högre nu pga av räntan. Hade jag inte haft ett ego så hade jag bara kört på den. Grymt bra deal, motsvarande nu ligger på 6500 om inte mer.
Om du är allvarlig med att överlåta avtalet är jag och min sambo intresserade. Har flyttat ut från stan och letar en vettig vardagsbil. Skicka PM om det är så :)
 
Snygg elbil. Aldrig sett den här modellen förut. Någon som vet vad det är? 😁
534590A0-3CC3-4062-9F34-A48434415806.jpeg
 
Tja! Parkeringsfråga här. Nån som vet hur länge man får stå kvar efter att bilen laddat klart på en elbilsplats på en parkering som har skylten ”Endast fordon med pågående laddning”?

Min bil beräknas vara fulladdad kl 02 inatt, ska jag då behöva gå upp mitt i natten (bor på hotell i närheten) för att flytta den eller kan jag flytta den imorgon bitti? Eller dra nere amperen i Tesla appen för att göra laddningen långsammare? 😬. Laddstolpen byter lömskt nog färg när den slutar ladda så p-lisorna kanske är där och spanar ibland, eller?
 
  • Like
Reactions: par
Tja! Parkeringsfråga här. Nån som vet hur länge man får stå kvar efter att bilen laddat klart på en elbilsplats på en parkering som har skylten ”Endast fordon med pågående laddning”?

Min bil beräknas vara fulladdad kl 02 inatt, ska jag då behöva gå upp mitt i natten (bor på hotell i närheten) för att flytta den eller kan jag flytta den imorgon bitti? Eller dra nere amperen i Tesla appen för att göra laddningen långsammare? 😬. Laddstolpen byter lömskt nog färg när den slutar ladda så p-lisorna kanske är där och spanar ibland, eller?
Det är parkeringsreglerna som bestämmer hur länge du får stå på platsen. Så om det inte är några sådana restriktioner så får du stå hur länge du vill, så länge du bara är inkopplad.
Mig veterligen så kollar p-vakterna inte om laddningen är ”pågående” eller ej.
Kan ju också vara så att laddningen avbrutits mitt i natten av någon anledning. Då ska inte du behöva bötfällas för det…
 
Det är parkeringsreglerna som bestämmer hur länge du får stå på platsen. Så om det inte är några sådana restriktioner så får du stå hur länge du vill, så länge du bara är inkopplad.
Mig veterligen så kollar p-vakterna inte om laddningen är ”pågående” eller ej.
Kan ju också vara så att laddningen avbrutits mitt i natten av någon anledning. Då ska inte du behöva bötfällas för det…
Så det är en låtsasskylt egentligen?

(Min tolkning är att varje kommun får bestämma lokalt, man måste alltså kolla lokala föreskrifter)
 
Så det är en låtsasskylt egentligen?

(Min tolkning är att varje kommun får bestämma lokalt, man måste alltså kolla lokala föreskrifter)
Nja. Som det står i artikeln så är det upp till markägaren. Markägare kan vara kommunen eller någon privat aktör. Men en tilläggsskylt med texten ”endast för fordon med pågående laddning” finns inte i Transportstyrelsens standardtavlor så det är egentligen oklart vad den innebär, och vilka regler som gäller på den p-platsen.
Men min erfarenhet säger att p-vakten inte kollar om laddning verkligen pågår eller ej. För p-vakten så innebär laddning att man kopplat in bilen i laddstationen med en kabel.
 
Klarade mig utan bot. Såg också att laddstolpen lös som att den laddade fortfarande, men blev klar inatt. 4kr per kWh här, landade på 270 spänn så helt okej för en full laddning.

8DA8C2E9-4724-4A51-86F0-151DA2710C75.jpeg
Jag är inte säker på att laddstationen slår ifrån helt när den laddat färdigt. Tror att den kanske ligger och underhållsladdar till och från i takt med att energi används till olika funktioner i bilen (i viloläge) Men jag bara killgissar.
 
Jag är inte säker på att laddstationen slår ifrån helt när den laddat färdigt. Tror att den kanske ligger och underhållsladdar till och från i takt med att energi används till olika funktioner i bilen (i viloläge) Men jag bara killgissar.
Teslan slutar helt att ladda när den nått sin gräns om man själv inte aktiverar laddningen igen, men kan säkert vara så för en del modeller.
 
Subventioneras elpriserna för att ladda elbilar något eller hur känsliga är priserna för generellt dyrare el?
4kr kwh är ingen subvention om man kollar på vad snittpriset blir för ett dygn. Men förstås, nån enstaka timme kanske inte priset räcker för att klara spotpriset den timmen. Men min gissning är att laddstationsleverantörerna har upphandlat en viss mängd el till fast pris i förhand. Även en privatperson kan ju binda till 2kr/kwh nu så 100% marginal är väl inte så illa ;)
 
Tjena, jag har börjat spana in nästa elbil eller eventuellt laddhybrid med relativt lång range. Har nu en Tesla Model 3 SR+ Som jag är riktigt nöjd med, men leasingavtalet tar slut i mars nästa år. Fick en bra deal på den men leasing är inte aktuellt längre eftersom priserna verkar ha gått upp ganska mycket under de tre senaste åren. Kommer alltså att köpa nästa bil.

En ny likadan Tesla är det ledande alternativet för tillfället men lite omväxling kunde ju också vara trevligt så funderar därför även på andra alternativ. Har ni några förslag i ungefär samma prisklass eller billigare?

Jag har provat ID3 (för liten och ful) ID4 (gillar den, så den är fortfarande med i spelet) och Polestar 2 (den är snygg men provkörningen ledde till att jag tappade intresset…otroligt lågt till tak i baksätet går ju inte att sitta där om man är över 180cm!, relativt slö jämfört med teslan och för att få motsvarande utrustningsnivå som i teslan stiger priset för mycket).

Jag har ganska dålig koll på andra alternativ men är lite nyfiken tex på Lexus UX, och BMW 330e, X1 etc (fast tror elversionen av X1 blir för dyr och hybriden verkar inte finnas till beställning ännu, åtminstone i Finland där jag bor).

Andra förslag mottages gärna, och jag är öppen för det mesta men med beaktande att jag inte vill känna att jag byter ner mig till något sämre och tråkigare jämfört med Teslan. Bilen skall helst inte vara mycket mindre än Model 3, och jag kör mest i stan så en jätte lång range är inte kritiskt.
 
Tjena, jag har börjat spana in nästa elbil eller eventuellt laddhybrid med relativt lång range. Har nu en Tesla Model 3 SR+ Som jag är riktigt nöjd med, men leasingavtalet tar slut i mars nästa år. Fick en bra deal på den men leasing är inte aktuellt längre eftersom priserna verkar ha gått upp ganska mycket under de tre senaste åren. Kommer alltså att köpa nästa bil.

En ny likadan Tesla är det ledande alternativet för tillfället men lite omväxling kunde ju också vara trevligt så funderar därför även på andra alternativ. Har ni några förslag i ungefär samma prisklass eller billigare?

Jag har provat ID3 (för liten och ful) ID4 (gillar den, så den är fortfarande med i spelet) och Polestar 2 (den är snygg men provkörningen ledde till att jag tappade intresset…otroligt lågt till tak i baksätet går ju inte att sitta där om man är över 180cm!, relativt slö jämfört med teslan och för att få motsvarande utrustningsnivå som i teslan stiger priset för mycket).

Jag har ganska dålig koll på andra alternativ men är lite nyfiken tex på Lexus UX, och BMW 330e, X1 etc (fast tror elversionen av X1 blir för dyr och hybriden verkar inte finnas till beställning ännu, åtminstone i Finland där jag bor).

Andra förslag mottages gärna, och jag är öppen för det mesta men med beaktande att jag inte vill känna att jag byter ner mig till något sämre och tråkigare jämfört med Teslan. Bilen skall helst inte vara mycket mindre än Model 3, och jag kör mest i stan så en jätte lång range är inte kritiskt.
Hur ofta sitter du bak i din egna bil eller har passagerare över 180?

P2 med panoramatak är det inte stor skillnad mot teslan bak och med exv performance uppgraderingen på LRDM så går den ganska bra, främst i fart.

När du säger tråkig är det främst acc du tänker på? Vad är det som gör din SR+ rolig? mao vad är det som du värdesätter.

Har haft en G20 330e inredningen är i min mening trevligare än M3 dock mer instängd känsla och mindre baksäte. Med det sagt så har jag en P2 perf (med pilot och plus) och en M3 perf beställd. Jag sjabblade mig när jag bokade P2 och trodde i min enfald att det var finansiell leasing de hade men visar sig att det är operationell leasing. Det går att byta finansiering men polestar säger att jag då hamnar i den nya prislista, fattar inte ens hur det är möjligt.... Dem skall återkomma i veckan. Om dem inte löser det så blir det Teslan. 330e går bra men inte samma känsla som en elbil vad gäller prestandan. Den går dock att köra snålt om man kör mycket inom räckvidden för vad batteriet klarar.

Gillar inredningen och exteriören på P2 mer än M3, gillar även chassit med i P2 perf. Men prestanda och räckvidd på M3 Perf är svårslaget. Alla P2-modeller är berättigade till bonus med.

Har haft en ID3 med och den går tystare än både P2 och M3 och gick mjukare med DCC och 20". Dock så är prestandan inte i närheten av P2 och M3. Har du kollat in Enyaq RS eller BMW I4 40 verkar vara riktigt bra bilar. Även Mustang Mach-e är bra men dem är tyvärr tokdyra för tillfället :(
 
Senast ändrad:
Hur ofta sitter du bak i din egna bil eller har passagerare över 180?

P2 med panoramatak är det inte stor skillnad mot teslan bak och med exv performance uppgraderingen på LRDM så går den ganska bra, främst i fart.

När du säger tråkig är det främst acc du tänker på? Vad är det som gör din SR+ rolig? mao vad är det som du värdesätter.

Har haft en G20 330e inredningen är i min mening trevligare än M3 dock mer instängd känsla och mindre baksäte. Med det sagt så har jag en P2 perf (med pilot och plus) och en M3 perf beställd. Jag sjabblade mig när jag bokade P2 och trodde i min enfald att det var finansiell leasing de hade men visar sig att det är operationell leasing. Det går att byta finansiering men polestar säger att jag då hamnar i den nya prislista, fattar inte ens hur det är möjligt.... Dem skall återkomma i veckan. Om dem inte löser det så blir det Teslan. 330e går bra men inte samma känsla som en elbil vad gäller prestandan. Den går dock att köra snålt om man kör mycket inom räckvidden för vad batteriet klarar.

Gillar inredningen och exteriören på P2 mer än M3, gillar även chassit med i P2 perf. Men prestanda och räckvidd på M3 Perf är svårslaget. Alla P2-modeller är berättigade till bonus med.

Har haft en ID3 med och den går tystare än både P2 och M3 och gick mjukare med DCC och 20". Dock så är prestandan inte i närheten av P2 och M3. Har du kollat in Enyaq RS eller BMW I4 40 verkar vara riktigt bra bilar. Även Mustang Mach-e är bra men dem är tyvärr tokdyra för tillfället :(
Finansieringen borde vara helt frikopplad från beställningen. Så fungerar iaf ”vanliga” märken. Men med tanke på bilbristen nu så verkar alla normala regler vara satta ur spel. Tillverkarna gör lite vad de känner för och passar det inte är det bara att hoppa av.
 
Finansieringen borde vara helt frikopplad från beställningen. Så fungerar iaf ”vanliga” märken. Men med tanke på bilbristen nu så verkar alla normala regler vara satta ur spel. Tillverkarna gör lite vad de känner för och passar det inte är det bara att hoppa av.
Ja jag påpekade för dem att det låter orimligt. Får se vad dem säger i veckan. Volvofinans hade inga problem med det var Polestars kundtjänst som nämnde det :/
 
Senast ändrad:
Hur ofta sitter du bak i din egna bil eller har passagerare över 180?

P2 med panoramatak är det inte stor skillnad mot teslan bak och med exv performance uppgraderingen på LRDM så går den ganska bra, främst i fart.

När du säger tråkig är det främst acc du tänker på? Vad är det som gör din SR+ rolig? mao vad är det som du värdesätter.

Har haft en G20 330e inredningen är i min mening trevligare än M3 dock mer instängd känsla och mindre baksäte. Med det sagt så har jag en P2 perf (med pilot och plus) och en M3 perf beställd. Jag sjabblade mig när jag bokade P2 och trodde i min enfald att det var finansiell leasing de hade men visar sig att det är operationell leasing. Det går att byta finansiering men polestar säger att jag då hamnar i den nya prislista, fattar inte ens hur det är möjligt.... Dem skall återkomma i veckan. Om dem inte löser det så blir det Teslan. 330e går bra men inte samma känsla som en elbil vad gäller prestandan. Den går dock att köra snålt om man kör mycket inom räckvidden för vad batteriet klarar.

Gillar inredningen och exteriören på P2 mer än M3, gillar även chassit med i P2 perf. Men prestanda och räckvidd på M3 Perf är svårslaget. Alla P2-modeller är berättigade till bonus med.

Har haft en ID3 med och den går tystare än både P2 och M3 och gick mjukare med DCC och 20". Dock så är prestandan inte i närheten av P2 och M3. Har du kollat in Enyaq RS eller BMW I4 40 verkar vara riktigt bra bilar. Även Mustang Mach-e är bra men dem är tyvärr tokdyra för tillfället :(
Tack för bra input!
Det är sant att jag själv knappt någonsin kommer att sitta bak i bilen, men nog skulle där sitta vuxna ibland (inte ofta dock). Min fru som är 171 tar också nästan i taket och vår son kommer antagligen att vara längre än hon inom ett par år (jag byter inte bil lika ofta som du så måste tänka lite framåt;)

P2 kändes lite tråkig jämfört med Tesla framförallt pga accelerationen, men i och med att jag väldigt sällan accelererar hårt med teslan heller är det i praktiken inte så viktigt. Men körkänslan överlag var lite tråkigare och så gillar jag faktiskt teslans avskalade inredning och vegansäten mera, konstigt nog. P2 är dock snyggare utifrån än Teslan. Jag har inte koll på priserna i Sverige men i Finland stiger tyvärr priset lite över min smärtgräns med perf och plus paket på P2. Det stiger även över gränsen för elbilsbonus i Finland.

Jag gillar verkligen min nuvarande Tesla, tycker den är bra att köra och allt som har med software att göra fungerar otroligt bra enligt mig, och nästan all utrustning jag behöver kommer som standard. Det enda jag stör mig på är att fönstren och dörrhandtagen har en tendens att frysa på vintern så vanliga dörrkarmar skulle jag uppskatta. Men de än är nu min benchmark så att säga och jag vill ogärna betala mera än för en ny sådan eller bli av med egenskaper som tex välfungerande adaptiv farthållare och elektriska säten med minne (inte standard hos så värst många traditionella biltillverkare).

Enyaq har jag faktiskt funderat på men är inte helt såld på den. Behöver egentligen inte så en så stor bil och välutrustad tror jag den blir för dyr. Borde dock titta närmare på priser med olika konfigurationer och provköra. BMW I4 skulle absolut vara trevlig men den blir tyvärr för dyr. Men gillar BMW (kanske en aning påverkad av att min pappa alltid hade BMW i min barndom) och tycker de är grymt snygga, men bara om de har M Sport paket. Därför funderar jag främst på lätt begagnade alternativ från BMW. Provkörde faktiskt en 330e förra året då min fru skulle byta bil och gillade den även om den känns lite mer instängd som du säger.

Inte lätt att ta beslut, och känner mig lite stressad av de långa leveranstiderna på nya bilar. Om det blir begagnat köper jag först i feb-mars nästa år men om jag vill ha tex en ny tesla borde jag beställa snarast.

Hoppas det löser sig för dig med polestar! Annars är ju inte tesla helt fel heller😉
 
Senast ändrad:
Ja jag påpekade för dem att det låter orimligt. Får se vad dem säger i veckan. Volvo finans hade inga problem med det var Polestars kundtjänst som nämnde det :/
Finansbolaget brukar kunna mer om finans än kundtjänsten. Normalt skriver man på en beställning av bil och sen aktiverar man finansieringen när bilen hämtas ut. Det finns alltså gott om tid att ändra.

Men med det sagt - Polestar kan fungera annorlunda. Det är ju ett nytt och ”ballt” märke och då får ibland inte så tråkiga saker som juridik alltid plats…
 
Någon med tre kids som kör en Enyaq/ID4/Q4 etron?

Måste lämna tillbaka Passaten på jobbet och elbil är ju det enda rimliga med tanke på förmånsvärdena nu för tiden.

Äldste i framåtvänd stol, de två yngsta i bakåtvända.
 
Finansbolaget brukar kunna mer om finans än kundtjänsten. Normalt skriver man på en beställning av bil och sen aktiverar man finansieringen när bilen hämtas ut. Det finns alltså gott om tid att ändra.

Men med det sagt - Polestar kan fungera annorlunda. Det är ju ett nytt och ”ballt” märke och då får ibland inte så tråkiga saker som juridik alltid plats…
Ja får se vad dem säger
 
Någon med tre kids som kör en Enyaq/ID4/Q4 etron?

Måste lämna tillbaka Passaten på jobbet och elbil är ju det enda rimliga med tanke på förmånsvärdena nu för tiden.

Äldste i framåtvänd stol, de två yngsta i bakåtvända.
Platformen är ju otroligt mycket rimligare i kupén än Passat. Men bagageutrymmet vågar jag inte jämföra.
 
Platformen är ju otroligt mycket rimligare i kupén än Passat. Men bagageutrymmet vågar jag inte jämföra.
Bagage går ju alltid att lösa med takbox. Får låna hem en och prova helt enkelt.

Vi sitter ju inte direkt svinbra i Passaten idag. En Multivan hade ju varit drömmen, men den är utanför bilpolicy och kostar fläsk privat.
 
Tillbaka
Topp