• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    962
Bagage går ju alltid att lösa med takbox. Får låna hem en och prova helt enkelt.

Vi sitter ju inte direkt svinbra i Passaten idag. En Multivan hade ju varit drömmen, men den är utanför bilpolicy och kostar fläsk privat.
Det tycker jag. Testa även EV6 och Ioniq5, lite mindre men bättre teknik och framförallt snabbare laddning.
Det enda jag vill ha på min ID4. Snabbare laddning.
 
Det tycker jag. Testa även EV6 och Ioniq5, lite mindre men bättre teknik och framförallt snabbare laddning.
Det enda jag vill ha på min ID4. Snabbare laddning.
En Id4 GTX beställd. Vi (frun) satt betydligt bättre i den mitten bak än i Passaten. Mycket positivt överraskad.

Bagaget bedömer jag ungefär halva mot Passaten (när man inkluderar utrymmet under golvet). Men vi fick in en Bugaboo Donkey, Antilop-stol och packning för en helg och kunde ändå stänga insynsskyddet. Är väl någon vecka på sommaren och under fjällensemestern bagaget är för litet. Men med takbox skall det nog gå att få med alla familjemedlemmar och femtio-elva par skidor och pjäxor i denna bilen också.

Stör mig dock på paketeringen av utrustning. Ett riktigt sattyg att inte kunna välja det som är viktigt utan att man tvingas köpa hela paket innehållandes massa ”skit”!
 
Stör mig dock på paketeringen av utrustning. Ett riktigt sattyg att inte kunna välja det som är viktigt utan att man tvingas köpa hela paket innehållandes massa ”skit”!
Vet. Paketeringen gör att modellen gick bort för mig. Vill man ha backkamera måste man köpa med en massa parkeringsassistans och skit mm mm.
Enyaq kan man lyckligtvis köpa det mesta löst på och det är ju samma (i viss mån till och med bättre) bil.
 
Fan också, avbeställde den

Screenshot_20220802-095856_Gmail.jpg
 
Någon med tre kids som kör en Enyaq/ID4/Q4 etron?

Måste lämna tillbaka Passaten på jobbet och elbil är ju det enda rimliga med tanke på förmånsvärdena nu för tiden.

Äldste i framåtvänd stol, de två yngsta i bakåtvända.
Jag har tre kids, dock bara en som sitter i bilbarnstol. Vi sitter alla bra i bilen, även jag som är 187 sitter bra i baksätet. Vi hade en VW Touran tidigare och var lite oroliga att vi skulle trängas men det funkar hur bra som helst. Vi kör mycket bil, bor i sthlm och har familj i både skåne och norrbotten. Inga problem med Enyaqen. Supernöjd! Takbox blir det på vintern när vi ska åka skidor.
 
Novisfråga (jag laddar nästan bara hemma):
Ska åka till Astrid Lindgrens värld nästa helg. Vilken typ av station är det minst tryck på? Jag tänker att man klarar sig på Ionity, i och med att de som står där bör i teorin inte behöva stå så länge, stämmer det?
Eller måste man räkna med att behöva slöladda på typ 50 kw och trängas med hybrid-fôlk som står en extra halvtimme medan de äter?
 
Jag har tre kids, dock bara en som sitter i bilbarnstol. Vi sitter alla bra i bilen, även jag som är 187 sitter bra i baksätet. Vi hade en VW Touran tidigare och var lite oroliga att vi skulle trängas men det funkar hur bra som helst. Vi kör mycket bil, bor i sthlm och har familj i både skåne och norrbotten. Inga problem med Enyaqen. Supernöjd! Takbox blir det på vintern när vi ska åka skidor.
Är inte Touran rätt liten (byggd på Golf-plattformen).

Jag hade valt Enyaqen framför Id4 om jag haft möjlighet. Men på grund av orsaker blev det en Id4.

Hur mycket i procent upplever du att förbrukningen ökar på vintern med takbox på jämfört med av?
 
Novisfråga (jag laddar nästan bara hemma):
Ska åka till Astrid Lindgrens värld nästa helg. Vilken typ av station är det minst tryck på? Jag tänker att man klarar sig på Ionity, i och med att de som står där bör i teorin inte behöva stå så länge, stämmer det?
Eller måste man räkna med att behöva slöladda på typ 50 kw och trängas med hybrid-fôlk som står en extra halvtimme medan de äter?
På Österlen har det varit oväntat lugnt och enkelt att ladda denna sommar. 11-200 kw. De flesta köer uppstår vid större vägar, typ E4 och E6.

Så bör vara ganska enkelt. Planera och ha backup i åtanke, kolla status på upptagna när ni närmar er.
 
Är inte Touran rätt liten (byggd på Golf-plattformen).

Jag hade valt Enyaqen framför Id4 om jag haft möjlighet. Men på grund av orsaker blev det en Id4.

Hur mycket i procent upplever du att förbrukningen ökar på vintern med takbox på jämfört med av?
Aah, missade att du redan slagit till på ID 4, kul grattis.

Touran är hyfsat stor, framför allt är sätena bak separata (vilket vi saknar). Svårt att göra en bedömning av förbrukningen med takboxen då vi inte kört så mycket motorväg utan box vintertid. Men kan konstatera att räckvidden minskar brutalt mycket vintertid.
 
Novisfråga (jag laddar nästan bara hemma):
Ska åka till Astrid Lindgrens värld nästa helg. Vilken typ av station är det minst tryck på? Jag tänker att man klarar sig på Ionity, i och med att de som står där bör i teorin inte behöva stå så länge, stämmer det?
Eller måste man räkna med att behöva slöladda på typ 50 kw och trängas med hybrid-fôlk som står en extra halvtimme medan de äter?
Tveklöst minst tryck på Teslas stationer eftersom de är så mkt större än övriga. Visst, det är dyrare men tycker personligen det är värt det för att slippa vänta. Har under sommarens resor (Stockholm-Västkusten-Skåne-Berlin/Nordtyskland-Skåne-Västkusten) inte behövt köa en enda gång och då kört en mix av laddning på Teslas stationer/Ionity/andra 150-250kw laddare. Kör inte Tesla ska tilläggas men nu när de öppnat för andra har antalet snabba stationer ökat rejält.
 
Tjena, jag har börjat spana in nästa elbil eller eventuellt laddhybrid med relativt lång range. Har nu en Tesla Model 3 SR+ Som jag är riktigt nöjd med, men leasingavtalet tar slut i mars nästa år. Fick en bra deal på den men leasing är inte aktuellt längre eftersom priserna verkar ha gått upp ganska mycket under de tre senaste åren. Kommer alltså att köpa nästa bil.

En ny likadan Tesla är det ledande alternativet för tillfället men lite omväxling kunde ju också vara trevligt så funderar därför även på andra alternativ. Har ni några förslag i ungefär samma prisklass eller billigare?

Jag har provat ID3 (för liten och ful) ID4 (gillar den, så den är fortfarande med i spelet) och Polestar 2 (den är snygg men provkörningen ledde till att jag tappade intresset…otroligt lågt till tak i baksätet går ju inte att sitta där om man är över 180cm!, relativt slö jämfört med teslan och för att få motsvarande utrustningsnivå som i teslan stiger priset för mycket).

Jag har ganska dålig koll på andra alternativ men är lite nyfiken tex på Lexus UX, och BMW 330e, X1 etc (fast tror elversionen av X1 blir för dyr och hybriden verkar inte finnas till beställning ännu, åtminstone i Finland där jag bor).

Andra förslag mottages gärna, och jag är öppen för det mesta men med beaktande att jag inte vill känna att jag byter ner mig till något sämre och tråkigare jämfört med Teslan. Bilen skall helst inte vara mycket mindre än Model 3, och jag kör mest i stan så en jätte lång range är inte kritiskt.

Tack för bra input!
Det är sant att jag själv knappt någonsin kommer att sitta bak i bilen, men nog skulle där sitta vuxna ibland (inte ofta dock). Min fru som är 171 tar också nästan i taket och vår son kommer antagligen att vara längre än hon inom ett par år (jag byter inte bil lika ofta som du så måste tänka lite framåt;)

P2 kändes lite tråkig jämfört med Tesla framförallt pga accelerationen, men i och med att jag väldigt sällan accelererar hårt med teslan heller är det i praktiken inte så viktigt. Men körkänslan överlag var lite tråkigare och så gillar jag faktiskt teslans avskalade inredning och vegansäten mera, konstigt nog. P2 är dock snyggare utifrån än Teslan. Jag har inte koll på priserna i Sverige men i Finland stiger tyvärr priset lite över min smärtgräns med perf och plus paket på P2. Det stiger även över gränsen för elbilsbonus i Finland.

Jag gillar verkligen min nuvarande Tesla, tycker den är bra att köra och allt som har med software att göra fungerar otroligt bra enligt mig, och nästan all utrustning jag behöver kommer som standard. Det enda jag stör mig på är att fönstren och dörrhandtagen har en tendens att frysa på vintern så vanliga dörrkarmar skulle jag uppskatta. Men de än är nu min benchmark så att säga och jag vill ogärna betala mera än för en ny sådan eller bli av med egenskaper som tex välfungerande adaptiv farthållare och elektriska säten med minne (inte standard hos så värst många traditionella biltillverkare).

Enyaq har jag faktiskt funderat på men är inte helt såld på den. Behöver egentligen inte så en så stor bil och välutrustad tror jag den blir för dyr. Borde dock titta närmare på priser med olika konfigurationer och provköra. BMW I4 skulle absolut vara trevlig men den blir tyvärr för dyr. Men gillar BMW (kanske en aning påverkad av att min pappa alltid hade BMW i min barndom) och tycker de är grymt snygga, men bara om de har M Sport paket. Därför funderar jag främst på lätt begagnade alternativ från BMW. Provkörde faktiskt en 330e förra året då min fru skulle byta bil och gillade den även om den känns lite mer instängd som du säger.

Inte lätt att ta beslut, och känner mig lite stressad av de långa leveranstiderna på nya bilar. Om det blir begagnat köper jag först i feb-mars nästa år men om jag vill ha tex en ny tesla borde jag beställa snarast.

Hoppas det löser sig för dig med polestar! Annars är ju inte tesla helt fel heller😉
Här kommer en liten uppdatering på mina bilfunderingar. Provkörde även MB CLA shooting break AMG edition hybrid samt BMW 330e. Gillade båda rätt mycket, även om BMWn har minimal baklucka! Tittade också lite på Kia EV6 och Skoda Enyaq men leveranstiderna är lite väl långa för dem (och de är också lite onödigt stora för mina behov).

Slutade med att jag nyss beställde en ny Tesla Model 3:)
 
Vet inte vad man skall säga, verkar som att det är systemtekniskt fel vad gäller ändring av finansiering. Sjukt jäkla dåligt om så är fallet och inte heller verkar dem vilja hitta en workaround... Då jag jobbar med ERP-system så är det rätt tragiskt om så är fallet

"Gällande finaseringen så är det så att vi gjorde en prisjustering, i samband med detta så gick vi in och låste alla ordrar som gjorts innan för att dom inte skulle få det nya priset. Så om man då väljer att gå in och ändra finansering nu så kommer ordern att öppnas upp igen och då kommer det bli det nya prisbeloppet, detta är inget som vi har möjlighet att förhindra nämligen."
 
Novisfråga (jag laddar nästan bara hemma):
Ska åka till Astrid Lindgrens värld nästa helg. Vilken typ av station är det minst tryck på? Jag tänker att man klarar sig på Ionity, i och med att de som står där bör i teorin inte behöva stå så länge, stämmer det?
Eller måste man räkna med att behöva slöladda på typ 50 kw och trängas med hybrid-fôlk som står en extra halvtimme medan de äter?
Det finns en 50kW laddare på VW handlaren, annars är det ofta lediga laddare vid Vimmerby Energi & Miljö. Därifrån är det gångavstånd till parken.
 
"Gällande finaseringen så är det så att vi gjorde en prisjustering, i samband med detta så gick vi in och låste alla ordrar som gjorts innan för att dom inte skulle få det nya priset. Så om man då väljer att gå in och ändra finansering nu så kommer ordern att öppnas upp igen och då kommer det bli det nya prisbeloppet, detta är inget som vi har möjlighet att förhindra nämligen."
Välkommen till världen av orderhantering i bilfabriker. Det brukar vara exakt så där illa. Lite konstigt dock att Polestar som ska vara ett "nytt" bolag inte kunna lösa det bättre.

(Det går förstås att lösa egentligen. Man kan uppfinna "låtsasutrustning" som man lägger i i en order med ett negativt pris. Så gör man inom VW/Audi/Skoda/Seat hela dagarna. Men de behöver inte, för de vet att bilen är såld på 5 minuter till någon annan)
 
Ni som har laddbox hemma, vad har ni valt och varför? Jag har kikat på easee tillsammans med tibber vilket verkar vara en av de populäraste lösningarna idag. Har inte solceller men modern luft/vattenvärmepump från Nibe.
 
Ni som har laddbox hemma, vad har ni valt och varför? Jag har kikat på easee tillsammans med tibber vilket verkar vara en av de populäraste lösningarna idag. Har inte solceller men modern luft/vattenvärmepump från Nibe.
Wallbox Pulsar Plus. Enbart för att jag snubblade över ett skyltex på Elgiganten till bra pengar. Har hört mycket bra om Easee så det är ett gott val.

Tibber är dock inte självklart. Jag körde förra året och snittade 81 öre i snitt vilket då var högre än man kunde binda för. Det är helt enkelt så att man förbrukar mer på att laga mat och värma kåken än man gör att ladda bilen så det lönar sig inte. Det lönar sig med timdebitering om man vill hålla på och stänga av värmen vissa timmar osv men det orkade jag helt enkelt inte. Så jag gick tillbaka till fastpris helt enkelt.
 
Nu har jag kört min BMW iX3 Stockholm-Kalmar 2 gånger på tre veckor.

Lite lärdomar från en som bara laddat hemma:
  • Apparna ABRP samt Chargefinder som rekommnderades ovan är kanon
  • Har snabbladdat på Teslas stationer och lärt mig att:
-- Du behöver Tesla appen
-- Knappen på laddhandtaget är för att öppna batteriluckan på Teslabilar
-- Det är billigare att ladda på 150kw platserna ("tunna" kablarna)
  • I Kalmar lät jag bilen stå över natten på en 50kw-laddare för att toppa batteriet
  • Om man laddar utanför hemmet så sällan som jag gör, och vill ha ett enkelt liv så laddar man var som helst (med önskad effekt) oavsett leverantör. Ladda bara ner rätt app, knappa in kreditkortsnumret och kör. När du laddat ned en 5-10 appar så är du med i matchen.

I övrigt så kan jag för mitt liv inte förstå varför man inte kan ladda genom att blippa ett kreditkort.
 
Tillägg till ovan,
Om man bara laddar med snabbladdare (DC) så slipper man baxa med laddkabeln.
Min är fem meter, 75% chans att den får stanna hemma nästa gång.
 
  • I Kalmar lät jag bilen stå över natten på en 50kw-laddare för att toppa batteriet
50kw över natten?!

Laddhyfs och respekt för sina medelbils-människor är att inte låta bilen stå på en laddare när du laddat klart. Framförallt inte en DC.
Samt att om det finns flera DC-ladda fullt. Finns det fåtal eller är kö, ladda till 80 och kör till nästa laddare
 
Wallbox Pulsar Plus. Enbart för att jag snubblade över ett skyltex på Elgiganten till bra pengar. Har hört mycket bra om Easee så det är ett gott val.

Tibber är dock inte självklart. Jag körde förra året och snittade 81 öre i snitt vilket då var högre än man kunde binda för. Det är helt enkelt så att man förbrukar mer på att laga mat och värma kåken än man gör att ladda bilen så det lönar sig inte. Det lönar sig med timdebitering om man vill hålla på och stänga av värmen vissa timmar osv men det orkade jag helt enkelt inte. Så jag gick tillbaka till fastpris helt enkelt.

Tack för input! Läste lite snabbt att man även kunde styra uppvärmningen på samma sätt med tibber, som man gör med laddningen. Och det skulle troligen göra en hel del på slutnotan. Om man orkar, som du är inne på.
 
I övrigt så kan jag för mitt liv inte förstå varför man inte kan ladda genom att blippa ett kreditkort.

Laddningsföretagen har anställt "smarta" affärsutvecklare för att knyta upp kunderna ungefär som Netflix gör. Deras ambition är dock missriktad och konsumentfientlig. Det är ingen stor uppoffring att vara låst till ett fåtal streamingtjänster, men det är rejät opraktiskt att inte kunna ladda smidigt var som helst när man är på långresa.

Om inte laddningsföretagen fattar detta behövs tyvärr reglering i form av stärkt konsumentlagstiftning, anser jag.
 
50kw över natten?!

Laddhyfs och respekt för sina medelbils-människor är att inte låta bilen stå på en laddare när du laddat klart. Framförallt inte en DC.
Samt att om det finns flera DC-ladda fullt. Finns det fåtal eller är kö, ladda till 80 och kör till nästa laddare
Skrev fel, det var typ 30kw, fanns fyra precis utanför, alltid tomma. Perfekt att ladda på natten.
Gillade Teslas upplägg med straffavgift om man står kvar när man laddat fullt.
 
Blev lite antiklimax för min del. "Ny policy bla bla bla", endast till det sämre.
Är det någon här som har testat den nya V60 som ska ha nya batteriet som klarar runt 9 mil? +20 månader leveranstid är inte så upphetsande.
Just nu funderar jag på Enyaq och Sorento (tror jag måste köpa en ny motorcykel för att behålla någon sorts ungdomlig känsla :D ).
 
Kul att fler pratar om Enyaq:en!

Bilade ned till Skåne, 51 mil. Behövde bara ladda en gång via Ionity. Gick hur smidigt som helst.

Kunde även testköra Bonnet appen. Fick första laddningen gratis 😀

Körde en Tiguan innan, och då var jag tvungen att frakta min nya TV utan emballage. Gick dock bättre denna gång då Enyaq har ett helt ok bagageutrymme

A9D0553F-7989-4C01-BDD7-154612234E0E.jpeg
 
Kul att fler pratar om Enyaq:en!

Bilade ned till Skåne, 51 mil. Behövde bara ladda en gång via Ionity. Gick hur smidigt som helst.

Kunde även testköra Bonnet appen. Fick första laddningen gratis 😀

Körde en Tiguan innan, och då var jag tvungen att frakta min nya TV utan emballage. Gick dock bättre denna gång då Enyaq har ett helt ok bagageutrymme

A9D0553F-7989-4C01-BDD7-154612234E0E.jpeg
Mindre tv är enklare att flytta runt ;)
 
Tillbaka
Topp