Tack för bra input!
Det är sant att jag själv knappt någonsin kommer att sitta bak i bilen, men nog skulle där sitta vuxna ibland (inte ofta dock). Min fru som är 171 tar också nästan i taket och vår son kommer antagligen att vara längre än hon inom ett par år (jag byter inte bil lika ofta som du så måste tänka lite framåt
P2 kändes lite tråkig jämfört med Tesla framförallt pga accelerationen, men i och med att jag väldigt sällan accelererar hårt med teslan heller är det i praktiken inte så viktigt. Men körkänslan överlag var lite tråkigare och så gillar jag faktiskt teslans avskalade inredning och vegansäten mera, konstigt nog. P2 är dock snyggare utifrån än Teslan. Jag har inte koll på priserna i Sverige men i Finland stiger tyvärr priset lite över min smärtgräns med perf och plus paket på P2. Det stiger även över gränsen för elbilsbonus i Finland.
Jag gillar verkligen min nuvarande Tesla, tycker den är bra att köra och allt som har med software att göra fungerar otroligt bra enligt mig, och nästan all utrustning jag behöver kommer som standard. Det enda jag stör mig på är att fönstren och dörrhandtagen har en tendens att frysa på vintern så vanliga dörrkarmar skulle jag uppskatta. Men de än är nu min benchmark så att säga och jag vill ogärna betala mera än för en ny sådan eller bli av med egenskaper som tex välfungerande adaptiv farthållare och elektriska säten med minne (inte standard hos så värst många traditionella biltillverkare).
Enyaq har jag faktiskt funderat på men är inte helt såld på den. Behöver egentligen inte så en så stor bil och välutrustad tror jag den blir för dyr. Borde dock titta närmare på priser med olika konfigurationer och provköra. BMW I4 skulle absolut vara trevlig men den blir tyvärr för dyr. Men gillar BMW (kanske en aning påverkad av att min pappa alltid hade BMW i min barndom) och tycker de är grymt snygga, men bara om de har M Sport paket. Därför funderar jag främst på lätt begagnade alternativ från BMW. Provkörde faktiskt en 330e förra året då min fru skulle byta bil och gillade den även om den känns lite mer instängd som du säger.
Inte lätt att ta beslut, och känner mig lite stressad av de långa leveranstiderna på nya bilar. Om det blir begagnat köper jag först i feb-mars nästa år men om jag vill ha tex en ny tesla borde jag beställa snarast.
Hoppas det löser sig för dig med polestar! Annars är ju inte tesla helt fel heller