• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    962
Nån som fått ut en Q4 nyligen? Beställde i våras så jag har långt kvar men skulle vara kul med någon form av status-uppdatering från Audi. Inte fått någon info än. Grannen beställde en ID4 efter mig och har fått en produktionsvecka.
 
Nån som fått ut en Q4 nyligen? Beställde i våras så jag har långt kvar men skulle vara kul med någon form av status-uppdatering från Audi. Inte fått någon info än. Grannen beställde en ID4 efter mig och har fått en produktionsvecka.
Audi har drabbats hårdare av leveransproblem än VW. Man har olika underleverantörer och lite annat. Sist jag hörde något om Q4 så skulle de börja byggas i mars 2023 igen för svenska marknaden.
 
Nån som fått ut en Q4 nyligen? Beställde i våras så jag har långt kvar men skulle vara kul med någon form av status-uppdatering från Audi. Inte fått någon info än. Grannen beställde en ID4 efter mig och har fått en produktionsvecka.
Jag kollade på Q4 etron, Id4 och Enyaq förra veckan. Provkörde aldrig Q4 av två anledningar. Ett, det fanns ingen att provköra. Två, om jag beställt en hade planerad byggtid varit tidigast Q4 2023. Id4 GTX som jag beställde har planerad byggtid vid årsskiftet, nästan ett år tidigare.
 
Audi har drabbats hårdare av leveransproblem än VW. Man har olika underleverantörer och lite annat. Sist jag hörde något om Q4 så skulle de börja byggas i mars 2023 igen för svenska marknaden.
Ok, visste inte det. Trodde det var samma problem för alla med samma plattform. Audi-versionen tycker jag dock är väsentligt mer sällsynt av dem på vägarna.
Jag kollade på Q4 etron, Id4 och Enyaq förra veckan. Provkörde aldrig Q4 av två anledningar. Ett, det fanns ingen att provköra. Två, om jag beställt en hade planerad byggtid varit tidigast Q4 2023. Id4 GTX som jag beställde har planerad byggtid vid årsskiftet, nästan ett år tidigare.
Stod mellan dem för mig också då de ryms inom kriterierna för förmånsbil på min firma. Min nuvarande bil, Passat GTE, skall bytas i April 2023 så jag tyckte inte leveranstiden för Audin var ett problem men nu verkar det dra ut på tiden rejält.
 
Ok, visste inte det. Trodde det var samma problem för alla med samma plattform. Audi-versionen tycker jag dock är väsentligt mer sällsynt av dem på vägarna.

Stod mellan dem för mig också då de ryms inom kriterierna för förmånsbil på min firma. Min nuvarande bil, Passat GTE, skall bytas i April 2023 så jag tyckte inte leveranstiden för Audin var ett problem men nu verkar det dra ut på tiden rejält.
Samma sits som mig alltså, med skillnaden att min Passat egentligen skulle bytts april 2021, glömde svara på det mailet 😉

Skämt å sido, har förmånsvärde på 3300 brutto på den bilen så har behållt den så länge det går.
 
Nån som fått ut en Q4 nyligen? Beställde i våras så jag har långt kvar men skulle vara kul med någon form av status-uppdatering från Audi. Inte fått någon info än. Grannen beställde en ID4 efter mig och har fått en produktionsvecka.

Har kört min Q4 i snart ett år. Antar att jag hade flyt… :)
 
  • Like
Reactions: F32
Ni som har laddbox hemma, vad har ni valt och varför? Jag har kikat på easee tillsammans med tibber vilket verkar vara en av de populäraste lösningarna idag. Har inte solceller men modern luft/vattenvärmepump från Nibe.
Valde Easee + lastbalanserare. Hört bra om boxen + Skårebo som jag beställde via. Är nöjd och har inget negativt att säga :)

Kör fast pris på el dvs inte tibber
 
Inte många ställen att tanka på Mallis?
Hur gör ni övriga när ni är långt hemifrån, är det första bästa som gäller oavsett pris eller är det hård planering som gäller?
20220808_221020.jpg
 
Senast ändrad:
Säljer Tesla inga reservdelar? 👀

Mjaeo, men de håller inte alls samma detaljnivå som andra märken. Man säljer hellre hela kompontenter. Det är bland annat därför försäkringarna är svindyra. Det blir helt enkelt så dyrt att laga dem för minsta grej.
 
Fick uppmaning att betala kontantinsats idag. Fortfarande inte ett livstecken från någon riktig människa eller något leveransdatum. Spännande process det här ;)
1660045750667.png
 
Fick uppmaning att betala kontantinsats idag. Fortfarande inte ett livstecken från någon riktig människa eller något leveransdatum. Spännande process det här ;)
1660045750667.png
jag blev uppringd och dem sa att jag blivit kopplad till en bil och att levereras snart kommer att ske men hade inget datum att ge mig. Samma dag gick det i appen ifrån 9-18 Aug till 11-25 Aug och idag kom ett SMS att beställningen är komplett och att dem kommer kontakta mig när upphämtning kan ske....

var ser man sitt VIN-nr förresten?
 
Senast ändrad:
om man inte ser VIN någonstans så har jag svårt att tro att en bil blivit tilldelad.... Vet att i US så ser dem VIN kanske inte är så i sverige
Om jag inte minns fel så kunde man söka rätt på sitt VIN även innan det var synligt om man öppnade källkoden på "mina sidor" och söker på LRW (alla shanghai tillverkade har vin som börjar på LRW).
 
Mu ha ha ha
Efter att jag kontaktat Polestar via andra kanaler så skall jag bli kontaktad i dagarna av någon manager. De säger att de kan hjälpa mig...

Edit nu säger dem att det ändå inte går, de skulle kolla vidare...
Bekräftade dock det jag skrev till dem att det är ren systemmässig uppsättning som gör att det är på detta sätt. Sen hur det nu kan vara uppsatt på ett sådant sätt att det inte går att uppdatera eller göra en ändring.... Den/de som jobbat med den uppsättningen skulle man vilja pratar med
 
Senast ändrad:
Undrar varför och om eller när Tesla kommer exv uppdatera för model 3 perf

Dem borde ha reggat in den som 684 990 och lagt till Performance som ett paket. Deras egna spec är t om så.... Nu inreggad som 724k, dessutom har priset höjts ytterligare.

Screenshot 2022-08-15 113515.jpg
 
Senast ändrad:
Vi är på G att bygga ett par laddplatser i vår BRF (Riksbyggen). Någon som har tips på hur man löst det i andra BRF? Pris/kWh m.m.? Vi lutar åt att sätta Easee, 4 uttag, max 22kW på platser som idag är gästparkering (än så länge finns bara ett par XC40, en av dom min, som inte kan ladda mer än 3,6kW, och dom behöver närmare 4 tim för att ladda för ett par ynka mils räckvidd)...
 
Tillbaka
Topp