• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    962
Undrar varför och om eller när Tesla kommer exv uppdatera för model 3 perf

Dem borde ha reggat in den som 684 990 och lagt till Performance som ett paket. Deras egna spec är t om så.... Nu inreggad som 724k, dessutom har priset höjts ytterligare.

Screenshot 2022-08-15 113515.jpg
Var tittar du? Ser inte att skv uppdaterat nybilspriserna än men kanske letar på fel ställe.
 
Var tittar du? Ser inte att skv uppdaterat nybilspriserna än men kanske letar på fel ställe.
Hos SKV ligger den fortsatt inlagd som 724 000

1660564691025.png


även i deras lista 2022:3

1660564765528.png

Model 3 LR ligger kvar som 682 900 även om priset gått upp på bilen. Antingen så struntar Tesla att uppdatera eller så uppdaterar dem till nästa omgång när SKV uppdaterar priser vilket utesluter även den ifrån bonus
 
  • Like
Reactions: LS
Hos SKV ligger den fortsatt inlagd som 724 000

1660564691025.png
Intressant, jag kollar på samma sak fast tvärtom. Mustang Mach-E ligger fortfarande inlagd med ett lägre pris än faktiska nuvarande priset. 670k för Long Range i deras prislista, 764k hos Ford (velar fortfarande mellan privat- eller företagsleasing). Surt att leasa på företaget och så sticker den i förmån direkt när man får den :)
 
Intressant, jag kollar på samma sak fast tvärtom. Mustang Mach-E ligger fortfarande inlagd med ett lägre pris än faktiska nuvarande priset. 670k för Long Range i deras prislista, 764k hos Ford (velar fortfarande mellan privat- eller företagsleasing). Surt att leasa på företaget och så sticker den i förmån direkt när man får den :)
Ford har meckat lite med listpriserna hos SKV, kommer inte vilka bilar dem lagt precis under 700 även om listpriset är högre.
SKV uppdaterar listan 1-2ggr per år som jag förstått det
 
Med två dieslar har jag tillslut börjat snegla på elbil. Mitt argument mot har väl varit att jag tycker de går för kort på full laddning. Kör 80 mil tur retur flera ggr/år plus all vardagskörning hemmavid. Nyss fick man ganska bra i inbyte för nyare beg dieslar pga lågt utbud, men det kanske vänt tillbaka igen? Är helt lost på vilka märken man bör börja kolla på dock. Kör XC60 idag. 🫣
 
Med två dieslar har jag tillslut börjat snegla på elbil. Mitt argument mot har väl varit att jag tycker de går för kort på full laddning. Kör 80 mil tur retur flera ggr/år plus all vardagskörning hemmavid. Nyss fick man ganska bra i inbyte för nyare beg dieslar pga lågt utbud, men det kanske vänt tillbaka igen? Är helt lost på vilka märken man bör börja kolla på dock. Kör XC60 idag. 🫣
80 mil klarar du på 1 laddning med de flesta elbilar idag (sommartid). Även med dieselbil måste man äta och kissa. Du kommer inte förlora särskilt mycket tid på att gå över till elbil, däremot kommer du känna dig mera styrd och kontrollerad. Det går inte bara att åka utan att planera som det går med en dieselbil. Men för all slags åkning dagstripper på <20 mil är elbilar så ofantligt mycket trevligare än diesel.
 
80 mil klarar du på 1 laddning med de flesta elbilar idag (sommartid). Även med dieselbil måste man äta och kissa. Du kommer inte förlora särskilt mycket tid på att gå över till elbil, däremot kommer du känna dig mera styrd och kontrollerad. Det går inte bara att åka utan att planera som det går med en dieselbil. Men för all slags åkning dagstripper på <20 mil är elbilar så ofantligt mycket trevligare än diesel.

Tack för input. Ja, mycket att beakta helt klart. Framtiden talar för elbilar så med tålamod jämnar det nog ut sig. Dags att ge sig ut och provköra!
 
Kolla teslabjörn på YT @Corgi han kör exv 1000km challenge med många nya elbilar.

Exv körde han 2022 Model 3 Perf 100 mil på 9h15min så inga problem som sådant vad gäller tid. Givet att det inte är 1h kö vid varannan laddplats
 
jag hade valt att speca den utan dem två på avtalet och bara få en separat faktura, men det är jag det :p
Jag förutsätter att det slutliga underlaget på bilen inte innehåller de posterna, annars får jag bråka lite med säljaren. Det här är bara beställningen. Annars är det ju liksom ingen mening med separat faktura ;)
 
Kött och diesel är ju min ledstjärna. Men frugan skaffade precis en Toyota CHR Hybrid och den går riktigt fint. Vi har nog kört för lite med den för att ha bra uppfattning för vad bränsleförbrukningen verkligen är. Vi skall dock på långfärd i helgen så då får vi mer svart på vitt. Kan återkomma med det. Trevlig bil men kanske inget för barnfamiljen om man har ett par ungar med barnstolar och vagn och hela midevitten. Med ungar som är förbi allt jox med bilstolar etc så är den dock helt ok.
 
Dags att byta familjebil om ca 6 mån och vi funderar på privatleasing. Kör mest små resor i stadstrafik till och från till affären mm, Max 5 mil den dagen bilen nyttjas. Varannan månad blir det väl någon tripp till landet som är ca 20 mil enkel väg. En gång per år (kanske) blir det väl någon långresa >50 mil. Hade ni valt en elbil rakt av eller sneglat mot en hybrid?
 
Dags att byta familjebil om ca 6 mån och vi funderar på privatleasing. Kör mest små resor i stadstrafik till och från till affären mm, Max 5 mil den dagen bilen nyttjas. Varannan månad blir det väl någon tripp till landet som är ca 20 mil enkel väg. En gång per år (kanske) blir det väl någon långresa >50 mil. Hade ni valt en elbil rakt av eller sneglat mot en hybrid?
Ert körmönster är ungefär som vårt och vi tycker det fungerar utmärkt med en laddhybrid som klarar 6mil på el. Vi kan ladda hemma så kör alla vardagliga sträckor på bara el.

Nu var detta snart 2år sedan och kanske har hänt mycket sedan dess men då fann jag ingen vettig hel el i samma storlek till ens i närheten av samma pris som vi betalar och på de längre resorna tycker jag det är skönt att kunna köra på bensin.

Vi har en Kia Ceed och betalar ca 3000kr/månad.
 
Dags att byta familjebil om ca 6 mån och vi funderar på privatleasing. Kör mest små resor i stadstrafik till och från till affären mm, Max 5 mil den dagen bilen nyttjas. Varannan månad blir det väl någon tripp till landet som är ca 20 mil enkel väg. En gång per år (kanske) blir det väl någon långresa >50 mil. Hade ni valt en elbil rakt av eller sneglat mot en hybrid?
Elbil. Ser ingen anledning att åka runt med en halv elbil för att göra det lättare 2-3 gånger per år. En resa på 20 mil klarar lätt en elbil idag och även utan laddbox går det fylla batteriet om man kan ladda 1 dag eller 2 på plats.

Det svåra idag är ju att få tag i någon elbil överhuvudtaget tyvärr.
 
Elbil. Ser ingen anledning att åka runt med en halv elbil för att göra det lättare 2-3 gånger per år. En resa på 20 mil klarar lätt en elbil idag och även utan laddbox går det fylla batteriet om man kan ladda 1 dag eller 2 på plats.

Det svåra idag är ju att få tag i någon elbil överhuvudtaget tyvärr.
Finns det elbilar i Kia Ceed storlek för 3000kr/månad idag? De jag hittar är MGs modeller som ser ut som ett stort steg ner från Kia till och med.
 
Finns det elbilar i Kia Ceed storlek för 3000kr/månad idag? De jag hittar är MGs modeller som ser ut som ett stort steg ner från Kia till och med.
Nej. Det kommer inte finnas något för 3000kr/mn i största allmänhet. En Ceed hybrid idag kostar 4500kr. Men om man räknar att man kanske ska tanka för 1000kr i månaden också så kommer många elbilar inom räckhåll.
 
Finns det elbilar i Kia Ceed storlek för 3000kr/månad idag? De jag hittar är MGs modeller som ser ut som ett stort steg ner från Kia till och med.
Ja det verkar vara MG som är närmast prismässigt Kia när det kommer till den billigaste elbilen som fyller våra behov. Kia Niro EV är ju intressant men priset är inte så förmånligt längre dessvärre. Ja i värsta fall får man väl ta någon lätt begagnad hybrid/elbil i 1,5 år och hoppas elbils situationen ser annorlunda ut 2024-2025.
 
Nej. Det kommer inte finnas något för 3000kr/mn i största allmänhet. En Ceed hybrid idag kostar 4500kr. Men om man räknar att man kanske ska tanka för 1000kr i månaden också så kommer många elbilar inom räckhåll.
Oj kollade precis och ser att de mycket riktigt kostar 4500kr/månad jämfört med de 3000kr de kostade för ett halvår sedan, iof en liten facelift men det var en rejäl prishöjning.
Får se vilket utbud det finns om lite mer än 1år när vi ska byta, hade också klarat oss på en helel som klarar 20+mil men vill ha samma praktiska storlek och helst inte så mycket dyrare än vi betalar nu. Men det kanske blir omöjligt!
 
Ja det verkar vara MG som är närmast prismässigt Kia när det kommer till den billigaste elbilen som fyller våra behov. Kia Niro EV är ju intressant men priset är inte så förmånligt längre dessvärre. Ja i värsta fall får man väl ta någon lätt begagnad hybrid/elbil i 1,5 år och hoppas elbils situationen ser annorlunda ut 2024-2025.
Jag tycker MG 5 ser intressant ut, ca 3500kr/månad privatleasing. Räckvidd enligt spec på 32mil så borde väl klara 20mil+ i verkligheten iaf. Har dock aldrig testat en MG så vet inte hur kvaliteten är.
 
Jag tycker MG 5 ser intressant ut, ca 3500kr/månad privatleasing. Räckvidd enligt spec på 32mil så borde väl klara 20mil+ i verkligheten iaf. Har dock aldrig testat en MG så vet inte hur kvaliteten är.
Ja samma här, man har inte koll på märket men tester ger bra betyg jämfört med prisbild men får ta mig en tur till bilhandlaren och bilda mig en egen uppfattning! :)
 
Jag tycker MG 5 ser intressant ut, ca 3500kr/månad privatleasing. Räckvidd enligt spec på 32mil så borde väl klara 20mil+ i verkligheten iaf. Har dock aldrig testat en MG så vet inte hur kvaliteten är.
Jag tittade på MG Marvel som alternativ men den jag tittade på kändes begagnad redan i nybilshallen med 0 mil på mätaren. Hållbarheten på plaster och "skinn" i stolarna är inte på nivå med tyska märken i alla fall. Stolarna kunde inte vinklas bakåt i dynan alls utan man fick sitta där man satt också. Sen fanns en del märkligheter i infotainment som kändes helt bakochfram (ni som läst en googleöversatt kinesisk manual förstår vad jag menar). Sen brukar det vara så att de snålar in på trefasladdning och värmepump - värt att kolla upp i alla fall om man är intresserad.

(edit: Det som tog bort bilen helt var leveranstiderna. Om man tänker på att man betalar typ 65% av vad motsvarande ID4 kostar kan man leva med lite brister kanske)
 
MG har ju den härliga kinesiska staten bakom sig som subventionerar vars syfte att slå sig in på den europeiska marknaden, varav deras långsiktiga mål är att få en del av europeiska bilmarknaden, utöver deras redan dominerande ställning på bilbatterier.

Lätt o sitta här o skriva att skippa MG, men har man råd kanske gå upp en nivå?
 
MG har ju den härliga kinesiska staten bakom sig som subventionerar vars syfte att slå sig in på den europeiska marknaden, varav deras långsiktiga mål är att få en del av europeiska bilmarknaden, utöver deras redan dominerande ställning på bilbatterier.

Lätt o sitta här o skriva att skippa MG, men har man råd kanske gå upp en nivå?
Nja vill helst inte betala mer än 5 papp i månaden men ser ju mörkt ut. Hade först tänkt mig en Kia Niro EV men den har blivit så jävla dyr nu dessvärre.
 
Bokat in en provkörning av Enyaq iv 80x i nästa vecka.

Men tänker ni som är allvetande, finns där andra elbilar i samma prisklass som ger liknande bil? Det som gjort att vi kör diesel fortfarande är att vår Superb Kombi är fantastisk när det kommer till utrymme för alla passagerare och ändå låter oss lasta in barnvagn samt träningsgrejer utan minsta problem. Alla bilar jag kikat på innan har snålt med utrymme antingen för passagerare eller för last
 
Tillbaka
Topp