jadu!
exv de som har timpriser, kommer det fortsatt ha relativt sett billig el på natten? Om så vad kommer den ligga på!?
Vi som har rörligt är väl screwed oavsett
Även om elpriset är på 5kwh i snitt så blir själva drivmedlet fortsatt billigare än bensin/diesel men sen när man börjar räkna på vad en elbilkostar så kanske ekonomin inte längre håller. Dessutom så blir ju förbrukningen av energi 30-ish % högre under vintern med elbil så högst oklart.
Men som någon skrev på ett forum, han hade varit hos Vattenfall genom jobbet och dem hade förklarat att de såg priser som är 3x högre i Q4 jämfört med Q3
Jag har kollat under senaste veckorna även i Sthlm så har det varit spotpriser på 1000öre/kwh och då är vi ändå i Augusti månad :S
Just nu i Sthlm 860, nu man skulle haft solceller och sålt tillbaka det som går och "bunkrat" den intäkten för vintern....
På tal om solceller har försökt få någon ifrån Svea solar att ge oss en ordentlig uppskattning på antalet paneler som vi kan ha, den som jag varit mailkontakt med verkar sitta och killgissa. Jag påpekade att hans uppskattning inte verkar rimlig, då efter två offerter säger han "jadu det verkar du ha rätt i, skall jag skicka ut någon som kommer och mäter" FFS, antar att man kan göra så när business går bra och folk bara tar vad som !?. Så äntligen är det någon som skall komma och kolla förutsättningar i OKTOBER ....... Detta är alltså för att bara mäta sen om det går så långt att vi beställer något så är vi säkert inne i april månad eller dylikt för installation
något att fundera på med detta baserat på priser i Frankrike och Tyskland. Sen att människan som gjort graferna inte har ens pedagogik i sig är en annan femma blå bil = röd graf, Röd bil - blå graf