• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    962
Bokat in en provkörning av Enyaq iv 80x i nästa vecka.

Men tänker ni som är allvetande, finns där andra elbilar i samma prisklass som ger liknande bil? Det som gjort att vi kör diesel fortfarande är att vår Superb Kombi är fantastisk när det kommer till utrymme för alla passagerare och ändå låter oss lasta in barnvagn samt träningsgrejer utan minsta problem. Alla bilar jag kikat på innan har snålt med utrymme antingen för passagerare eller för last
Har inget matnyttigt att tillföra egentligen mer än att jag förstår ditt resonemang. Vi bytte ut frugans superb mot en Tesla3. Inget behov av barnvagn längre och våra två stora hundar är tyvärr inte i livet längre. Körglädjen, ekonomin osv är suverän i teslan. Men lastutrymmet jämfört med superben lämnar en del övrigt att önska… o andra sidan är det få bilar som kan mäta sig med superben sett till utrymmet. Lycka till med kommande bilbyte
 
Jag har inte hängt med riktigt de senaste månaderna, men hur ser kalkylen ut nu om man jämför el/hybrid/diesel/bensin nu när el (bundet elavtal på runt 170 öre idag och ett år framåt) och bränsle gått upp så mycket i pris?
Lutar åt hybrid (tror jag). Typ en V60 recharge, nya som går runt 8 mil per laddning. Är ju i behov av en större bil men den största jag kan välja är Passat, men den kör jag idag och det är den tråkigaste bilen jag någonsin har kört... All-road diesel på typ 200 hästar.
Hel-el är nog bara XC40 som är aktuellt och den är för liten så den går bort.
 
Jag har inte hängt med riktigt de senaste månaderna, men hur ser kalkylen ut nu om man jämför el/hybrid/diesel/bensin nu när el (bundet elavtal på runt 170 öre idag och ett år framåt) och bränsle gått upp så mycket i pris?
Lutar åt hybrid (tror jag). Typ en V60 recharge, nya som går runt 8 mil per laddning. Är ju i behov av en större bil men den största jag kan välja är Passat, men den kör jag idag och det är den tråkigaste bilen jag någonsin har kört... All-road diesel på typ 200 hästar.
Hel-el är nog bara XC40 som är aktuellt och den är för liten så den går bort.
Hur den kalkylen ser ut är naturligtvis väldigt individuellt och beror till stor del på vilka bilar du jämför med varandra.

Personligen kör jag fortfarande hybrid (ej laddbar), men jag funderar på att byta till en elbil. Mitt ekonomiska resonemang ser ut ungefär så här:

Den elbil jag är mest sugen på (BMW i4 M50 med mycket utrustning) har ett förmånsvärde som är högre än jag har idag, men den höjda skatten kompenseras av att jag slutar köpa dyr bensin och i stället börjar ladda hemma.

Eftersom jag äger företaget måste jag dock ta hänsyn till ekonomin i företaget, och där blir det dyrare med en ny elbil än min nuvarande, helt enkelt för att det är en dyrare bil (~830 KSEK vs 500 KSEK) med högre värdeminskning och dyrare försäkring. Kostnaden för service borde vara ungefär densamma. Möjligtvis går däck-kontot upp en del, men det är marginellt i förhållande till värdeminskningen som borde bli cirka 80-100 KSEK om året de första åren. (Jag föredrar att räkna på värdeminskningen, snarare än på leasingavgiften, som mest handlar om cash flow och har svag koppling till verklig kostnad).
 
Senast ändrad:
Jag har inte hängt med riktigt de senaste månaderna, men hur ser kalkylen ut nu om man jämför el/hybrid/diesel/bensin nu när el (bundet elavtal på runt 170 öre idag och ett år framåt) och bränsle gått upp så mycket i pris?
Lutar åt hybrid (tror jag). Typ en V60 recharge, nya som går runt 8 mil per laddning. Är ju i behov av en större bil men den största jag kan välja är Passat, men den kör jag idag och det är den tråkigaste bilen jag någonsin har kört... All-road diesel på typ 200 hästar.
Hel-el är nog bara XC40 som är aktuellt och den är för liten så den går bort.
Kalkylen påverkas väl också ganska mycket av hur din arbetsgivare hanterar det, har du någon form av avdrag på lönen eller liknande?
 
Jag har inte hängt med riktigt de senaste månaderna, men hur ser kalkylen ut nu om man jämför el/hybrid/diesel/bensin nu när el (bundet elavtal på runt 170 öre idag och ett år framåt) och bränsle gått upp så mycket i pris?
Lutar åt hybrid (tror jag). Typ en V60 recharge, nya som går runt 8 mil per laddning. Är ju i behov av en större bil men den största jag kan välja är Passat, men den kör jag idag och det är den tråkigaste bilen jag någonsin har kört... All-road diesel på typ 200 hästar.
Hel-el är nog bara XC40 som är aktuellt och den är för liten så den går bort.
18 månaders leveranstid på en V60 Recharge. Vi lackade ur på jobbet och avbokade några dussin Racharge-bilar för ett tag sedan. Numera är det dieselhärke eller full-el i policyn som gäller.

Jag går från Passat till ID4, bättre på allt utom bagageutrymme. Relativt prisvärd också med sub 600’ efter diverse paket och vinterdäck, innan miljöbonusen.
 
Då var man medlem här med en Mustang Mach-E Long Range :)

Provladdade på publika laddaren på Bauhaus som ska ge 22kw men fick ut hälften. Verkar som Mustangen bara supportar 11kw för AC-laddning, stämmer det? Är det normalt? 😂

I övrigt är första intrycket riktigt stabilt.

2DAA8C46-AB9C-4F2B-8929-0636C3007E27.jpeg
 
Senast ändrad:
Aktuella privatleasingpriser Niro Plug-in
1661864010147.png
Om man får leverans i år (annars lägg på 20 000/36) samt under förutsättning att RB inte fortsätter höja reporäntan.

Lägg på en tusenlapp i månaden på de priserna för en realistisk kostnad de närmaste 36 månaderna.

Man skall fan inte ha bil nu! Eller egentligen skulle man ha massor av bilar nu, köpta 2021 😂 Marknaden är fucking crazy nu!
 
fyfan va dyrt, hur är inköpspriset kontra innan? Har de skett lika stora prisökningar där som på privatleasing?
Sån koll på Kia har jag inte men utebliven/sänkt miljöbonus i kombination med räntehöjningar får stora effekter på månadsbeloppen. Dessutom "behöver" inte priserna vara lika låga längre - märkena säljer precis allt de lyckas få till Sverige.
 
Sån koll på Kia har jag inte men utebliven/sänkt miljöbonus i kombination med räntehöjningar får stora effekter på månadsbeloppen. Dessutom "behöver" inte priserna vara lika låga längre - märkena säljer precis allt de lyckas få till Sverige.
Har kanske missuppfattat fel men dessa bilar påverkas väl inte av slopade miljöbonusen, är inte det bara elbilar dyrare än 700k?
 
Kalkylen påverkas väl också ganska mycket av hur din arbetsgivare hanterar det, har du någon form av avdrag på lönen eller liknande?
Man förmånsbeskattas ju enligt skatteverkets tabeller.

18 månaders leveranstid på en V60 Recharge. Vi lackade ur på jobbet och avbokade några dussin Racharge-bilar för ett tag sedan. Numera är det dieselhärke eller full-el i policyn som gäller.

Jag går från Passat till ID4, bättre på allt utom bagageutrymme. Relativt prisvärd också med sub 600’ efter diverse paket och vinterdäck, innan miljöbonusen.
Care by Volvo har ju bra lösningar nu så man får tillfällig bil under tiden man väntar. Så jag ska kolla lite mer.
 
Vad tror ”panelen” om elbilspriserna framgent, med tanke på de högst oförutsägbara elpriserna?
Det känns väl som om även fossildrivmedel kommer att kosta mer och mer, men särskilt i elområde 4 kan det väl inte vara särskilt lönsamt rent ekonomiskt att ha elbil?
 
Vad tror ”panelen” om elbilspriserna framgent, med tanke på de högst oförutsägbara elpriserna?
Det känns väl som om även fossildrivmedel kommer att kosta mer och mer, men särskilt i elområde 4 kan det väl inte vara särskilt lönsamt rent ekonomiskt att ha elbil?
jadu!
exv de som har timpriser, kommer det fortsatt ha relativt sett billig el på natten? Om så vad kommer den ligga på!?
Vi som har rörligt är väl screwed oavsett

Även om elpriset är på 5kwh i snitt så blir själva drivmedlet fortsatt billigare än bensin/diesel men sen när man börjar räkna på vad en elbilkostar så kanske ekonomin inte längre håller. Dessutom så blir ju förbrukningen av energi 30-ish % högre under vintern med elbil så högst oklart.

Men som någon skrev på ett forum, han hade varit hos Vattenfall genom jobbet och dem hade förklarat att de såg priser som är 3x högre i Q4 jämfört med Q3
Jag har kollat under senaste veckorna även i Sthlm så har det varit spotpriser på 1000öre/kwh och då var vi ändå i Augusti månad :S

Just nu i Sthlm 860, nu man skulle haft solceller och sålt tillbaka det som går och "bunkrat" den intäkten för vintern....
På tal om solceller har försökt få någon ifrån Svea solar att ge oss en ordentlig uppskattning på antalet paneler som vi kan ha, den som jag varit mailkontakt med verkar sitta och killgissa. Jag påpekade att hans uppskattning inte verkar rimlig, då efter två offerter säger han "jadu det verkar du ha rätt i, skall jag skicka ut någon som kommer och mäter" FFS, antar att man kan göra så när business går bra och folk bara tar vad som !?. Så äntligen är det någon som skall komma och kolla förutsättningar i OKTOBER ....... Detta är alltså för att bara mäta sen om det går så långt att vi beställer något så är vi säkert inne i april månad eller dylikt för installation


Screenshot_20220901_083314.jpg




något att fundera på med detta baserat på priser i Frankrike och Tyskland. Sen att människan som gjort graferna inte har ens pedagogik i sig är en annan femma blå bil = röd graf, Röd bil - blå graf. Sen är väl detta extremfall, kan säker göra en graf åt andra hållet med
1662014613417.png
 
Senast ändrad:
jadu!
exv de som har timpriser, kommer det fortsatt ha relativt sett billig el på natten? Om så vad kommer den ligga på!?
Vi som har rörligt är väl screwed oavsett

Även om elpriset är på 5kwh i snitt så blir själva drivmedlet fortsatt billigare än bensin/diesel men sen när man börjar räkna på vad en elbilkostar så kanske ekonomin inte längre håller. Dessutom så blir ju förbrukningen av energi 30-ish % högre under vintern med elbil så högst oklart.

Men som någon skrev på ett forum, han hade varit hos Vattenfall genom jobbet och dem hade förklarat att de såg priser som är 3x högre i Q4 jämfört med Q3
Jag har kollat under senaste veckorna även i Sthlm så har det varit spotpriser på 1000öre/kwh och då är vi ändå i Augusti månad :S

Just nu i Sthlm 860, nu man skulle haft solceller och sålt tillbaka det som går och "bunkrat" den intäkten för vintern....
På tal om solceller har försökt få någon ifrån Svea solar att ge oss en ordentlig uppskattning på antalet paneler som vi kan ha, den som jag varit mailkontakt med verkar sitta och killgissa. Jag påpekade att hans uppskattning inte verkar rimlig, då efter två offerter säger han "jadu det verkar du ha rätt i, skall jag skicka ut någon som kommer och mäter" FFS, antar att man kan göra så när business går bra och folk bara tar vad som !?. Så äntligen är det någon som skall komma och kolla förutsättningar i OKTOBER ....... Detta är alltså för att bara mäta sen om det går så långt att vi beställer något så är vi säkert inne i april månad eller dylikt för installation


Screenshot_20220901_083314.jpg




något att fundera på med detta baserat på priser i Frankrike och Tyskland. Sen att människan som gjort graferna inte har ens pedagogik i sig är en annan femma blå bil = röd graf, Röd bil - blå graf
1662014613417.png
Sen ni i Människobyn har väl detta att se fram emot också? För att göra nattladdning lite sämre liksom.
 
Sen ni i Människobyn har väl detta att se fram emot också? För att göra nattladdning lite sämre liksom.
it all will go to shit
Jag som tyckte vi lyckades så bra med tajming att låsa räntorna, elen är typ dyrare än lånet nu med god marginal :D
Vi ligger dock typ på 6-7kw momentant när vi peakar med billaddning (har ställt ner laddstyrkan) på vintern. Den enda gången jag sett att vi varit över 10KW är när ett filter till BVPn hade blivit fullt och pumpen hade gått bananas med elpatronen..... Händer det nu i vinter då kommer det blir dyrt hahaha

21a december, var -13.9 kl 23:59. Man ser när bilen laddat i alla fall
Screenshot_20220901_090847.jpg
 
Senast ändrad:
Bra inlägg @MaziK

Känner mig rätt nöjd som skippade diesel bil och köpte bensin samt behöll bensin bilen istället för att byta mot en Model S.
Allt känns högst osäkert just nu och plöja ned så mycket pengar i en sådan osäkerhet just nu känns helt galet. Iallfall för mig med min ekonomi.
Vilket val man än gör så är det fel.
Alla val blir dyra oavsett vad.
Det är helt galet just nu, och det blev precis September idag.

Nu ska man egentligen bara harva runt i en gammal Toyota Corolla eller liknande…
 
Bra inlägg @MaziK

Känner mig rätt nöjd som skippade diesel bil och köpte bensin samt behöll bensin bilen istället för att byta mot en Model S.
Allt känns högst osäkert just nu och plöja ned så mycket pengar i en sådan osäkerhet just nu känns helt galet. Iallfall för mig med min ekonomi.
Vilket val man än gör så är det fel.
Alla val blir dyra oavsett vad.
Det är helt galet just nu, och det blev precis September idag.

Nu ska man egentligen bara harva runt i en gammal Toyota Corolla eller liknande…

För en 10-11 år sedan ansågs dieslar miljövänliga och var skattebefriade i fem år. Jag och min fru köpte varsin.

Efter fem år fick jag ändrade förutsättningar och behövde en ny bil. Då var helt plötsligt dieslar miljösvin och straffbeskattades, så det blev en bensin.

Nu är alla nya fosildrivna fordon miljösvin och straffbeskattas hårt dom tre första åren. Det är el som gäller, eller möjligen laddhybrider. Svindyra i inköp (om du ens får tag på en), svindyr el och osäkert om det ens kommer att finnas el så det räcker.

Det är fan inte lätt att vara bilspekulant i dessa dagar, så när min fru nyligen behövde byta ut sin nästan 11 år gamla diesel fick det bli en ett år gammal bensinare. Nu kör vi båda bensin tills dimman lättat ... ;)
 
mitt ego är som mitt ego är ... Borde bara kört på Mach-en men nää måste ha något fränare/snabbare.... Oklart hur det blir får se
Som du säger en Polo eller whatever slit och slängbil är väl egentligen det enda som behövs.
Jo så är det ju, man vill alltid åka trevligt och fint.

För en 10-11 år sedan ansågs dieslar miljövänliga och var skattebefriade i fem år. Jag och min fru köpte varsin.

Efter fem år fick jag ändrade förutsättningar och behövde en ny bil. Då var helt plötsligt dieslar miljösvin och straffbeskattades, så det blev en bensin.

Nu är alla nya fosildrivna fordon miljösvin och straffbeskattas hårt dom tre första åren. Det är el som gäller, eller möjligen laddhybrider. Svindyra i inköp (om du ens får tag på en), svindyr el och osäkert om det ens kommer att finnas el så det räcker.

Det är fan inte lätt att vara bilspekulant i dessa dagar, så när min fru nyligen behövde byta ut sin nästan 11 år gamla diesel fick det bli en ett år gammal bensinare. Nu kör vi båda bensin tills dimman lättat ... ;)
Jag håller mig också till bensin tills dimman har lättat.
Är skeptiskt till elbilar i överlag och det lär väl bli samma som med diesel, bensin och etanol bilar där de premieras nu som miljöbilar men om x år så är de världens miljöbovar…
Samma visa varje gång, historien återupprepas och de enda som klarar av att åka billigt och enligt regeringens önskemål är de rika.
 
Tillbaka
Topp