Vad kostade installationen då?Bundet elpris på 48 öre tills 2026, och solpaneler på taket som säljer el till dagens priser ger detta resultat:
De där staplarna hade jag gärna haft här hemma
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vad kostade installationen då?Bundet elpris på 48 öre tills 2026, och solpaneler på taket som säljer el till dagens priser ger detta resultat:
Vad kostade installationen då?
De där staplarna hade jag gärna haft här hemma
Härligt, grattis!Äntligen fått leverans nu då efter att ha varit billös en vecka sedan jag lämnade tillbaka min E-tron. Intrycken hittills är väl att bilen är så långt bort ifrån en E-tron man kan komma Den är helt enkelt jättebra på allt som Audin var dålig på - eldriften, räckvidden, infotainment, reseplanering, navigering osv. Komfortmässigt är den förstås sämre men det var väntat. I ärlighetens namn är den dock inte sämre än vilken Audi A4, 3-serie eller liknande som helst. Ljudkomforten är förbättrad märkbart vid faceliften då den exempelvis fick dubbelglas fram.
Funderingar för framtiden är att montera dragkrok på den kanske. Har ingen annan bil med drag just nu. Jag är fullt medveten att den inte är typad men låt oss säga att jag har en 750kg cykelhållare att montera Det verkar finnas krokar att köpa själv från etablerade tillverkare men det bär samtidigt emot lite att sätta avbitartången i en kabelstammen i en helt ny bil...
Som att gå från soffa till uteserveringsstol på det lokala asiatiskamat-haket med rättigheter, sett till komfort?Äntligen fått leverans nu då efter att ha varit billös en vecka sedan jag lämnade tillbaka min E-tron. Intrycken hittills är väl att bilen är så långt bort ifrån en E-tron man kan komma Den är helt enkelt jättebra på allt som Audin var dålig på - eldriften, räckvidden, infotainment, reseplanering, navigering osv. Komfortmässigt är den förstås sämre men det var väntat. I ärlighetens namn är den dock inte sämre än vilken Audi A4, 3-serie eller liknande som helst. Ljudkomforten är förbättrad märkbart vid faceliften då den exempelvis fick dubbelglas fram.
Funderingar för framtiden är att montera dragkrok på den kanske. Har ingen annan bil med drag just nu. Jag är fullt medveten att den inte är typad men låt oss säga att jag har en 750kg cykelhållare att montera Det verkar finnas krokar att köpa själv från etablerade tillverkare men det bär samtidigt emot lite att sätta avbitartången i en kabelstammen i en helt ny bil...
Haha, nej riktigt så illa är det inte. Det är som en normal A4 eller 3-serie kanske. Men en luftfjädrad E-tron var förstås nåt helt annat. Det var som att åka runt i en värld inlindad i bomull. Men Audin hade också superkorkad Infotainment som verkligen gjorde allt för att vara så besvärlig som möjligt varenda gång man skulle använda den. Som elbil räknat var den oduglig också, 2,7kwh/mil genomsnittsförbrukning och 71kwh batteri samt inget vettigt laddnätverk (tills Tesla öppnade sitt) skapade en räckvidd på ungefär 26 mil - sommartid. På vintern låg jag under 20 mil många gånger.Som att gå från soffa till uteserveringsstol på det lokala asiatiskamat-haket med rättigheter, sett till komfort?
2.7 är verkligheten högt. Min Model X ligger på 2.2 över 5000 mil.Haha, nej riktigt så illa är det inte. Det är som en normal A4 eller 3-serie kanske. Men en luftfjädrad E-tron var förstås nåt helt annat. Det var som att åka runt i en värld inlindad i bomull. Men Audin hade också superkorkad Infotainment som verkligen gjorde allt för att vara så besvärlig som möjligt varenda gång man skulle använda den. Som elbil räknat var den oduglig också, 2,7kwh/mil genomsnittsförbrukning och 71kwh batteri samt inget vettigt laddnätverk (tills Tesla öppnade sitt) skapade en räckvidd på ungefär 26 mil - sommartid. På vintern låg jag under 20 mil många gånger.
Tror att förklaring är att de helt enkelt inte brytt sig om det. Min etron har dragit i snitt 2,74 sedan jag skaffade den (ett år). En 55 med 21” fälgar.2.7 är verkligheten högt. Min Model X ligger på 2.2 över 5000 mil.
Min normala användning senaste 150 milen ligger den på 2 blankt.
Vad är det som gör att Audi inte får ner förbrukningen tro?
Alltså vindrutetorkarna går ju inte igång bara för att man sätter på farthållaren, men automatiken startar. Dvs om det kommer några regndroppar så drar det igång.Är saker som att det inte finns någon regnsensor i model 3 utan det är en kamera som styr det , helljusassistenten verkar funka lite som den vill, matrix-led funkar ej som får mig att tänka wtf
Dels är ju bilen väldigt tung men sen tror jag det har med motor- eller batterityp att göra. Med samma körning har jag gått från 2,74 till 1,74kw. Visst, det är ju inte jättemycket i pengar räknat om man har vettigt elavtal men i % är det ju otroligt att det kan skilja så mycket.2.7 är verkligheten högt. Min Model X ligger på 2.2 över 5000 mil.
Min normala användning senaste 150 milen ligger den på 2 blankt.
Vad är det som gör att Audi inte får ner förbrukningen tro?
Vad är det för bredd på däcken hos respektive bil? Rullmotstånd (och luftmotstånd) spelar ju stor roll för räckvidden hos elbilar.Dels är ju bilen väldigt tung men sen tror jag det har med motor- eller batterityp att göra. Med samma körning har jag gått från 2,74 till 1,74kw. Visst, det är ju inte jättemycket i pengar räknat om man har vettigt elavtal men i % är det ju otroligt att det kan skilja så mycket.
Jag har inget ljud som stör. Dock har jag ljudisolerande glas på min ID4.Jag provkörde VW ID4 igår och blev ganska positivt överraskad. Visst, stolarna var manuella och något billigt tyg, kupén var plastig och menyssystemet gick inte att förstå sig på vid testkörning. Men storleken i kupén och bagaget var toppen. Det är endast möjligt att få "snabb" leverans om man inte väljer el-stolar och skinn.
Känns väldigt fel att betala premium för manuella stolar med tyg...
Det som störde mig väldigt mycket var ljudet från hjulen/däcken. Det var någon sorts ihåligt hummande från hjulen, svårt att förklara. Men tex så provkörde jag Enyaq som har ljudisolerad kupé och där upplevde jag inte ljudet. Ni som har kört/äger en id4, är det däcken som gör att ljudet uppstår och kan man då välja andra som får bort det störande ljudet?
Har VW någon liknande lösning som Care by Volvo har? De var extremt trötta så jag fick inte riktigt svar på mina frågor på plats...
Audin hade 255or, Teslan har 235or. Så ingen gigantisk skillnad men Teslan väger 1847kg och Audin 2445kg Plus att jag helt enkelt tror att drivlinan är mer effektiv på Teslan, det bara är så. De är före på det området. Men efter på andra. Det finns liksom inga fördelar med att inte ens kunna rikta om ett fläktmunstycke på nåt annat sätt än i menyer osv.Vad är det för bredd på däcken hos respektive bil? Rullmotstånd (och luftmotstånd) spelar ju stor roll för räckvidden hos elbilar.
Enyaq är något tystare men det borde inte vara så stor skillnad med samma däck. Problemet är ju att du inte får välja däckstyp eller märke när du köper. Men det var inte 21" på ID4an? Det är ganska vanligt på demobilar och det är för stort tycker jag.Det som störde mig väldigt mycket var ljudet från hjulen/däcken. Det var någon sorts ihåligt hummande från hjulen, svårt att förklara. Men tex så provkörde jag Enyaq som har ljudisolerad kupé och där upplevde jag inte ljudet. Ni som har kört/äger en id4, är det däcken som gör att ljudet uppstår och kan man då välja andra som får bort det störande ljudet?
CBV är en svindyr privatleasing med försäkring inkluderad. I övrigt inget speciellt. I grundutförande är den inte mer flexibel men man kan betala extra för att få den utan bindningstid. Jag hade aldrig gått i närheten av CBV med dagens restvärden på elbilar, man skänker bort enorma pengar till Volvo.Har VW någon liknande lösning som Care by Volvo har? De var extremt trötta så jag fick inte riktigt svar på mina frågor på plats...
Ja, Audi verkar inte ha prioriterat energieffektivitet i drivlinan. När jag provkörde BMW i4 M50 ordentligt över en helg blev jag positivt överraskad över hur låg förbrukningen var, trots att den bilen också väger en bit över två ton, har breda däck och att jag testade effekten med max accelleration så ofta det gick.Audin hade 255or, Teslan har 235or. Så ingen gigantisk skillnad men Teslan väger 1847kg och Audin 2445kg Plus att jag helt enkelt tror att drivlinan är mer effektiv på Teslan, det bara är så. De är före på det området. Men efter på andra. Det finns liksom inga fördelar med att inte ens kunna rikta om ett fläktmunstycke på nåt annat sätt än i menyer osv.
Jag flikar in i er diskussion om det går bra Jag har Model Y med enklaste fälgarna, 19” med navkapslar, de är 255 breda. Förbrukningen ligger i snitt på 1,64 kw/mil på de nästan 900 mil så det borde definitivt vara något mer än hjulen som gör Teslan effektivare än Audi. Om det inte är navkapslarna som gör detAudin hade 255or, Teslan har 235or. Så ingen gigantisk skillnad men Teslan väger 1847kg och Audin 2445kg Plus att jag helt enkelt tror att drivlinan är mer effektiv på Teslan, det bara är så. De är före på det området. Men efter på andra. Det finns liksom inga fördelar med att inte ens kunna rikta om ett fläktmunstycke på nåt annat sätt än i menyer osv.
Enyaq är något tystare men det borde inte vara så stor skillnad med samma däck. Problemet är ju att du inte får välja däckstyp eller märke när du köper. Men det var inte 21" på ID4an? Det är ganska vanligt på demobilar och det är för stort tycker jag.
CBV är en svindyr privatleasing med försäkring inkluderad. I övrigt inget speciellt. I grundutförande är den inte mer flexibel men man kan betala extra för att få den utan bindningstid. Jag hade aldrig gått i närheten av CBV med dagens restvärden på elbilar, man skänker bort enorma pengar till Volvo.
2,36 här på 1800 mil. 4s cross turismo.Var tvungen att kolla snittförbrukningen på min Taycan 4S+ och den landar på 1.84 kw/mil för de 3000 mil som jag kört. Åtminstone hälften av de milen har varit på motorväg så det känns som en helt ok förbrukning med tanke på effekt, vikt på en bit över 2 ton och att jag definitivt kör den som en Porsche ska köras
och att jag definitivt kör den som en Porsche ska köras
Var tvungen att kolla snittförbrukningen på min Taycan 4S+ och den landar på 1.84 kw/mil för de 3000 mil som jag kört. Åtminstone hälften av de milen har varit på motorväg så det känns som en helt ok förbrukning med tanke på effekt, vikt på en bit över 2 ton och att jag definitivt kör den som en Porsche ska köras
Det var riktigt bra respektive helt ok Fick för mig att jag har hört att de var törstiga men det var ju inte alls farligt.2,36 här på 1800 mil. 4s cross turismo.
Enyaq är något tystare men det borde inte vara så stor skillnad med samma däck. Problemet är ju att du inte får välja däckstyp eller märke när du köper. Men det var inte 21" på ID4an? Det är ganska vanligt på demobilar och det är för stort tycker jag.
CBV är en svindyr privatleasing med försäkring inkluderad. I övrigt inget speciellt. I grundutförande är den inte mer flexibel men man kan betala extra för att få den utan bindningstid. Jag hade aldrig gått i närheten av CBV med dagens restvärden på elbilar, man skänker bort enorma pengar till Volvo.
Dock kan väl huspriset ökat ett par hundra tusen pga detta?Installationen gjordes av förra ägarna för ca 6-7 år sedan, vet inte exakt vad de betalade. Anläggningen är på 5kw
Det där är perfekt. Snart kommer den svarta kabeln vara integrerad med asfalten tack vare värmen så man slipper köra över den/snubbla.Ladda på jobbet? Javiiisst
Kan hända att förra ägarna är mina föräldrarDock kan väl huspriset ökat ett par hundra tusen pga detta?
Inget är ju gratis liksom.
förskott på arvet...Kan hända att förra ägarna är mina föräldrar
Den statistiken skall bli intressant att se om 1år ...Andrahandsvärdet på elbilar ökar rekordsnabbt – så blir du en vinnare
Elbilar blir bara hetare och hetare, både på nybils- och begagnatmarknaden. Det innebär att andrahandsvärdet på elbilar, oavsett märke, har gått upp kraftigt under årets första sex månader.www.mestmotor.se