• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    962
Är det någon som har gjort en excel där man enkelt kan fylla i kostnader och drift för att kunna se den totala kostnaden och diffen på tex en hybrid och en elbil eller liknande?
Med tanke på allt som pågår så velar jag fram och tillbaka om det kanske är bättre att vänta några år till jag går full electric...
 
Exakt, den Blåa GTN, den skulle du fan inte sålt!
ja den var bra shit på riktigt!
Vilket jävla kap Hedin gjorde när jag sålde den :(, skulle behållt den här kombon. Billigaste lösningen(el/hybrid eller inte) ..... Sorry för OT

1662626045653.png
 
Senast ändrad:
Åker XC70 diesel idag, AWD aut. Såklart apdyr per mil i bränsle, och börjar bli rätt begagnad. I övrigt så fyller den familjens behov väldigt väl.

Fram till för bara några veckor sedan så tänkte jag att vi typ "måste" skaffa full electric så fort det bara går (jag är vuxen student just nu, så låna upp pengar till bilbyte är liksom inte aktuellt för dagen, men vill vara förberedd och göra rätt val). För mig så känns Tesla Model 3 LR som den bästa "folk elbilen" för oss som är rädda för laddningskaos osv. Typ 500K för en 2019 med ok miltal får i sammanhanget anses vara acceptabelt tycker jag.

Jag vill av miljöskäl (ja, går att diskutera såklart) väldigt gärna köra elbil, men måste få ihop det ekonomiska om det ska funka med för oss lägre inkomster och högre utgifter generellt. Tänkte för några veckor sedan att timpris och ladda bilen på natten kommer bli svinbilligt jämfört med att tanka diesel, win win liksom. Men plötsligt nu så är ju även nattliga elpriser svindyra (bor i Skåne) och man hotar med att eventuellt behöva stänga ner delar av elnätet ifall det blir för kallt. Känslan just nu är ju att elen kan bli typ "hur dyr som helst", medans oljan nästan framstår som prisstabil(???) i jämförelse.

Miljöaspekten säger att jag vill köra elbil, men för att låna upp pengar och amortera på en dyrare bil (nuvarande är betald och värd kanske 150-200K typ) så vill jag att driftskostnaderna blir märkbart lägre också. Tror man att dom kommer bli det? Vad säger spåkulan? Eller ska man hänga kvar i sin dieselbil några år till för att se var det landar??
 
Miljöaspekten säger att jag vill köra elbil, men för att låna upp pengar och amortera på en dyrare bil (nuvarande är betald och värd kanske 150-200K typ) så vill jag att driftskostnaderna blir märkbart lägre också. Tror man att dom kommer bli det? Vad säger spåkulan? Eller ska man hänga kvar i sin dieselbil några år till för att se var det landar??
Just nu så är det nog inte ekonomiskt att gå över till elbil i skåne jmf med en avbetald xc70. Hade jag varit dig hade jag suttit still i båten 2-3 år. Elen kommer inte få vara så dyr som den är idag, det är en samhällsmässig katastrof (även om det är billigare att köra elbil upp till typ 15kr kwh).

Alternativ 2 är ju om du bor så att du kan installera solceller, det borde vara väldigt kort avbetalningstid på det i Skåne idag....
 
Fram till för bara några veckor sedan så tänkte jag att vi typ "måste" skaffa full electric så fort det bara går (jag är vuxen student just nu, så låna upp pengar till bilbyte är liksom inte aktuellt för dagen, men vill vara förberedd och göra rätt val). För mig så känns Tesla Model 3 LR som den bästa "folk elbilen" för oss som är rädda för laddningskaos osv.
Har inte Tesla öppnat upp sina superchargers till andra bilar nu?
 
Just nu så är det nog inte ekonomiskt att gå över till elbil i skåne jmf med en avbetald xc70. Hade jag varit dig hade jag suttit still i båten 2-3 år. Elen kommer inte få vara så dyr som den är idag, det är en samhällsmässig katastrof (även om det är billigare att köra elbil upp till typ 15kr kwh).

Alternativ 2 är ju om du bor så att du kan installera solceller, det borde vara väldigt kort avbetalningstid på det i Skåne idag....
Problemet med solceller just nu är om man inte installerar dem själv eller dylikt så är det 16-20 veckors leveranstid om inte mer
 
Senast ändrad:
Väntar lite med elbil. Har ingen lust att bära bilföretagens utvecklingskostnader.
Folkbilarna låter vänta på sig.
Funderar på en Renault 5.
Jag gillar idén med att ikonisera en gammal modell i Renault-stallet - tyder på en hälsosam stolthet inom företaget.
Om den fortfarande känns aktuell när den väl börjar säljas. 2024 säger Renault. Får la se...
 
Senast ändrad:
Så här har det inte sett ut på länge(nya bilar), ingen bonus, kaoz rent allmänt och att produktionen tilltagit en aning som är anledningen?

Screenshot_20220909_072231.jpg
 
Senast ändrad:
Åker XC70 diesel idag, AWD aut. Såklart apdyr per mil i bränsle, och börjar bli rätt begagnad. I övrigt så fyller den familjens behov väldigt väl.

Fram till för bara några veckor sedan så tänkte jag att vi typ "måste" skaffa full electric så fort det bara går (jag är vuxen student just nu, så låna upp pengar till bilbyte är liksom inte aktuellt för dagen, men vill vara förberedd och göra rätt val). För mig så känns Tesla Model 3 LR som den bästa "folk elbilen" för oss som är rädda för laddningskaos osv. Typ 500K för en 2019 med ok miltal får i sammanhanget anses vara acceptabelt tycker jag.

Jag vill av miljöskäl (ja, går att diskutera såklart) väldigt gärna köra elbil, men måste få ihop det ekonomiska om det ska funka med för oss lägre inkomster och högre utgifter generellt. Tänkte för några veckor sedan att timpris och ladda bilen på natten kommer bli svinbilligt jämfört med att tanka diesel, win win liksom. Men plötsligt nu så är ju även nattliga elpriser svindyra (bor i Skåne) och man hotar med att eventuellt behöva stänga ner delar av elnätet ifall det blir för kallt. Känslan just nu är ju att elen kan bli typ "hur dyr som helst", medans oljan nästan framstår som prisstabil(???) i jämförelse.

Miljöaspekten säger att jag vill köra elbil, men för att låna upp pengar och amortera på en dyrare bil (nuvarande är betald och värd kanske 150-200K typ) så vill jag att driftskostnaderna blir märkbart lägre också. Tror man att dom kommer bli det? Vad säger spåkulan? Eller ska man hänga kvar i sin dieselbil några år till för att se var det landar??
Om du som jag inte kör så många mil per månad så är uppvärmningen av huset den största elkostnaden. Då lönar sig inte timpris.
Annars hade det varit najs med 35:- för full tank varje morgon. Som det är nu kostar full eltank 210:- med mitt rörliga elavtal.
 
Om du som jag inte kör så många mil per månad så är uppvärmningen av huset den största elkostnaden. Då lönar sig inte timpris.
Annars hade det varit najs med 35:- för full tank varje morgon. Som det är nu kostar full eltank 210:- med mitt rörliga elavtal.
Intressant tanke. Men hur menar du att timpris inte lönar sig (om man exkluderar elbilsladdning)?

Liiite OT: Vi har en enkel frånluftsvärmepump från NIBE, men den är modern nog till att kunna koppla upp till Nibes Smart Price Adaption, dvs att den kan styras att förbruka mer (höja tempen i pannan) på timmar som elen är billigare och därmed försöka undvika dom dyrare timmarna. Ihop med att start tvätt o disk på natten så borde väl timpris kunna vara lönt? Jag gissar bara, har bundet avtal denna vintern också.......
 
Intressant tanke. Men hur menar du att timpris inte lönar sig (om man exkluderar elbilsladdning)?

Liiite OT: Vi har en enkel frånluftsvärmepump från NIBE, men den är modern nog till att kunna koppla upp till Nibes Smart Price Adaption, dvs att den kan styras att förbruka mer (höja tempen i pannan) på timmar som elen är billigare och därmed försöka undvika dom dyrare timmarna. Ihop med att start tvätt o disk på natten så borde väl timpris kunna vara lönt? Jag gissar bara, har bundet avtal denna vintern också.......

Jag ställer mig också frågan om timpris lönar sig. Jag tror att man per definition måste vara bättre än genomsnittet av alla elkonsumenter på att flytta förbrukning från dagtid till nattetid för att det ska löna sig.

Elbilsladdning på totalt cirka 3000 kWh per år sker ju uteslutande på natten, men en stor del av de övriga 20000 kWh som vi förbrukar i vårt hushåll är jämnt fördelat över dygnet eller rent av kopplat till aktiviteter på dagtid. Jag jobbar hemifrån flera dagar i veckan. Datorer och tekniska prylar används när vi är vakna. Matlagning sker på dagen. Diskmaskinen körs minst två gånger per dag, ibland upp till fem gånger per dag när det är mycket matlagning och bakning. Jag är inte förtjust i idén att köra torktumlare på natten.

Vi har motsvarande uppvärmning som du har, men hur stor energiförbrukning klarar ett sådant system att flytta till natten?
 
Vi har motsvarande uppvärmning som du har, men hur stor energiförbrukning klarar ett sådant system att flytta till natten?
Inte tillräckligt :(

Jag hade samma situation, spotpris och laddning av bilen på natten med tibber, men det gick inte att flytta tillräckligt mycket konsumption till natten för att kompensera för den extra kostnaden under topptimmarna. Man vill helt enkelt laga mat 17-19, det går inte att flytta på. Inte heller vill jag ha huset kallt på dagen och varmt på natten. Disk och tvätt gick att flytta på, det var allt. Visst är det häftigt att ladda elbilen för <10öre per kwh men snittkostnaden under året (för mig) blev högre än ett vanligt rörligt elpris.
 
Senast ändrad:
Inte tillräckligt :(

Jag hade samma situation, spotpris och laddning av bilen på natten med tibber, men det gick inte att flytta tillräckligt mycket konsumption till natten för att kompensera för den extra kostnaden under topptimmarna. Man vill helt enkelt laga mat 17-19, det går inte att flytta på. Inte heller vill jag ha huset kallt på dagen och varmt på natten. Disk och tvätt gick att flytta på, det var allt. Visst är det häftigt att ladda elbilen för <10öre per kwh men snittkostnaden under året (för mig) blev högre än ett vanligt rörligt elpris.
Jätteintressant!

Andra ställen där man har läst om "samma" sak så verkar ju folk vara snabba med att berätta hur mkt billigare kWh pris det har blivit i snitt genom att "bara" flytta tvätt o disk och ställa in värmen lite mer intelligent på natten.

Nu är jag personligen som sagt kvar i ett förmånligt bundet avtal, men så snart det löper ut så blir ju allt annorlunda. Då kan man iofs rätt enkelt testa att ta timpris och sen jämföra med ett vanligt rörligt och se hur det hamnar.

Finns många aspekter i detta hur man använder maskiner osv i hushållet. Personligen så gillar jag t.ex. att köra diskmaskinen på kvällen så jag hinner öppna luckan, då är allt torrt på morgonen så man kan tömma. Då vår maskin inte öppnar sig själv så kommer det vara opraktiskt att köra på natten.

Likadant med tvätt, känns ju inte särskilt kul att behöva stiga upp tidigt på morgonen och hänga tvätt liksom. Tvättar i princip varje dag pga mkt träning och begränsat med plats att hänga tvätt.

Det där är ju lätt i teorin, men ska ju funka 365 dagar om året också.
 
…sen ska man ju komma ihåg att Brandskyddsföreningen och typ alla andra sakkunniga absolut avråder ifrån tvätt, tumling och diskmaskinsanvändning nattetid.
Frågan är om de stackars hundralapparna (?) man kan tjäna är värt risken för brand?
 
…sen ska man ju komma ihåg att Brandskyddsföreningen och typ alla andra sakkunniga absolut avråder ifrån tvätt, tumling och diskmaskinsanvändning nattetid.
Frågan är om de stackars hundralapparna (?) man kan tjäna är värt risken för brand?
Hur ser "moderna" rekommendationer ut vad gäller det? Jag tänker rent krasst att en jordfelsbrytare borde väl nära på eliminera just brandrisken?
 
intressant om det införs mätning av effekt-toppar 24/7 när man kör sin diskmaskin/tvättmaskin och laddning samtidigit som man kör sin värmepump ..... fast på natten istället. Visst Kwh priset är kanske lägre men det lär ätas upp av näteffektsavgiften tänker jag (ok kanske inte jämfört mot när 1kwh kostar 1000öre)
 
…sen ska man ju komma ihåg att Brandskyddsföreningen och typ alla andra sakkunniga absolut avråder ifrån tvätt, tumling och diskmaskinsanvändning nattetid.
Frågan är om de stackars hundralapparna (?) man kan tjäna är värt risken för brand?

Torktumlaren förstår jag att en brandrisk finns med att bruka den nattetid men tvättmaskin och diskmaskin?
 
Hur ser "moderna" rekommendationer ut vad gäller det? Jag tänker rent krasst att en jordfelsbrytare borde väl nära på eliminera just brandrisken?

Jag kan tänka mig att innehållet i en torktumlare kan bli varmt och börja brinna utan att det inträffat ett jordfel.

Jordfelsbrytare är till för att ta hand om just jordfel, det vill säga att något leder ström till skyddsjorden, och specifikt då en ström som inte är tillräckligt hög för att lösa en säkring, men tillräcklig hög för att orsaka elfara, det vill säga högre än 30 mA.

Maskiner som orsakar hetta och potentiellt brand, som värmeelement i diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare kan nog göra detta utan att det föreligger något egentligt elfel.
 
Uj. Vi brukar sätta
Jag kan tänka mig att innehållet i en torktumlare kan bli varmt och börja brinna utan att det inträffat ett jordfel.

Jordfelsbrytare är till för att ta hand om just jordfel, det vill säga att något leder ström till skyddsjorden, och specifikt då en ström som inte är tillräckligt hög för att lösa en säkring, men tillräcklig hög för att orsaka elfara, det vill säga högre än 30 mA.

Maskiner som orsakar hetta och potentiellt brand, som värmeelement i diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare kan nog göra detta utan att det föreligger något egentligt elfel.

Uj vi brukar köra tvättmaskinen på timer och sen går vi ut. Ska sluta med det.
 
Tillbaka
Topp