• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    962
Jag kan tänka mig att innehållet i en torktumlare kan bli varmt och börja brinna utan att det inträffat ett jordfel.

Jordfelsbrytare är till för att ta hand om just jordfel, det vill säga att något leder ström till skyddsjorden, och specifikt då en ström som inte är tillräckligt hög för att lösa en säkring, men tillräcklig hög för att orsaka elfara, det vill säga högre än 30 mA.

Maskiner som orsakar hetta och potentiellt brand, som värmeelement i diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare kan nog göra detta utan att det föreligger något egentligt elfel.
Word
 
För timpris är det extremt viktigt att ens apparater som är i gång dygnet runt inte är gamla och eltörstiga (kyl, frys och allt annat som tuggar på dygnet runt)
Jag har timpris nu men skall byta tillbaka till rörligt pga som andra sa, jag vill kunna laga mat när elen kostar 15kr/KW utan att få hjärtattack :D
 
För timpris är det extremt viktigt att ens apparater som är i gång dygnet runt inte är gamla och eltörstiga (kyl, frys och allt annat som tuggar på dygnet runt)
Jag har timpris nu men skall byta tillbaka till rörligt pga som andra sa, jag vill kunna laga mat när elen kostar 15kr/KW utan att få hjärtattack :D

En bra grej med timpris är ju om en har solceller. Då är det rätt smutt att sälja på de dyra timmarna och köpa när det är lite billigare.
 
För timpris är det extremt viktigt att ens apparater som är i gång dygnet runt inte är gamla och eltörstiga

OT, OCD: heter det eltörstiga eller elhungriga?

För flytande bränslen handlar det naturligtvis om törst, men i mitt huvud låter det bättre att beskriva det som att elektriska maskiner är hungriga på elektroner och kilowattimmar.

Vad tycker ni andra?
 
Senast ändrad:
OT, OCD: heter det eltörstiga eller elhungriga?

För flytande bränslen handlar det naturligtvis om törst, men i mitt huvud låter det bättre att beskriva det som att elektriska maskiner är hunriga på elektroner och kilowattimmar.

Vad tycker ni andra?
Eltörstiga, elhungriga, elslukande... Hur som helst - folk kommer att ha det tufft framöver
 
3 laddplatser.
0 laddbara bilar.
D342C87D-5BB1-4554-8911-6982544637FC.jpeg
 
Värme och varmvatten står för cirka 70 procent av förbrukningen. Jag tycker det är helt ok att huset känns svalt framåt kvällen, då vi värmer huset på natten. Mellan 22-06 är det full patte på bergvärmepumpen, och den går bara igång om huset hamnar under 18 grader.

Snittpriset 22-06 mot att jämföra 06-22 lär ju vara en bra bit under hälften.

Varför skulle det vara en större risk att köra torktumlare på natten? Har man brandvarnare i tvättstugan blir man varse lika fort som om det är dag.
 
Värme och varmvatten står för cirka 70 procent av förbrukningen. Jag tycker det är helt ok att huset känns svalt framåt kvällen, då vi värmer huset på natten. Mellan 22-06 är det full patte på bergvärmepumpen, och den går bara igång om huset hamnar under 18 grader.

Snittpriset 22-06 mot att jämföra 06-22 lär ju vara en bra bit under hälften.

Varför skulle det vara en större risk att köra torktumlare på natten? Har man brandvarnare i tvättstugan blir man varse lika fort som om det är dag.
Värma huset på natten tycker jag verkar lite bakvänt. Jag måste ha svalt, annars kan jag inte sova (litet hus).

En tanke som slog mig häromdagen, det är nog bra om man försöker styra så mycket förbrukning som möjligt till natten, oavsett avtal. Om tillräckligt många gör det så borde ju elpriset sjunka en smula, samt att det blir mer över till industrin etc på dagen. Lite av solidaritetsskäl skulle man kunna säga.
Som med försäkringar etc, om alla sköter sig blir det billigare.
 
En tanke som slog mig häromdagen, det är nog bra om man försöker styra så mycket förbrukning som möjligt till natten, oavsett avtal. Om tillräckligt många gör det så borde ju elpriset sjunka en smula, samt att det blir mer över till industrin etc på dagen. Lite av solidaritetsskäl skulle man kunna säga.
Som med försäkringar etc, om alla sköter sig blir det billigare.
Precis! Jag förutsätter att alla med elbil laddar på natten, om de kan, oavsett om de har timpris eller ej.

Jag har programmerat vår till att ladda mellan 23.00 och 5.00.
 
Finns det någonstans man kan se det rörliga priset för en månad (typ augusti) för att kunna jämföra med sitt eget snittpris med Tibber? För att se om det har lönat sig att sätta diskmaskinen på timer etc. :D
 
Finns det någonstans man kan se det rörliga priset för en månad (typ augusti) för att kunna jämföra med sitt eget snittpris med Tibber? För att se om det har lönat sig att sätta diskmaskinen på timer etc. :D
Nordpool exempelvis men du måste räkna med några öres marginal som ditt elhandelsbolag lägger på.
 
Jag står lite i valet och kvalet mellan en 330e xdrive Touring som jag kan få om någon vecka eller försöka beställa någon elbil med oklar leveranstid. Vad säger ni?
 
Jag står lite i valet och kvalet mellan en 330e xdrive Touring som jag kan få om någon vecka eller försöka beställa någon elbil med oklar leveranstid. Vad säger ni?
Beror mycket på körmönstret. Åker man bara kortsträckor funkar hybrid. Men ingen som haft en hybrid har tänkt ”jag önskar jag åkte mer på bensin” ALLA vill bara ha eldriften. Så ur den aspekten är det kanske bättre att gå på 100% el direkt. Men då bortser jag ju från leveranstiderna vilket egentligen var en stor del av din ursprungsfråga ;)
 
Beror mycket på körmönstret. Åker man bara kortsträckor funkar hybrid. Men ingen som haft en hybrid har tänkt ”jag önskar jag åkte mer på bensin” ALLA vill bara ha eldriften. Så ur den aspekten är det kanske bättre att gå på 100% el direkt. Men då bortser jag ju från leveranstiderna vilket egentligen var en stor del av din ursprungsfråga ;)
Jag har en Passat GTE idag, så jag kör typ 90% el idag, men det ju snart en hel 3 årsleasing i väntan på en elbil. Enda gången det var meckigt var på Gotlandssemestern i somras. För att vara en så miljömedveten ö var det hopplöst att hitta någonstans att ladda.
 
Då var ny bil beställd igen (avbeställde en Range Rove som de prishöjde med 12% efter jag beställt). Nu blir det en Mercedes Eqe 500. Beräknad leverans i april 2023. Nån annan här som har erfarenhet av eqe?
Jag har bera provkört den. Mitt intryck är att den är väldigt komfortinriktad och absolut inte är någon sportsedan.

Observera att jag inte hann lära mig några inställningar. Den kanske hade justerbart chassi inställt på mjukaste läget?
 
Jag har bera provkört den. Mitt intryck är att den är väldigt komfortinriktad och absolut inte är någon sportsedan.

Observera att jag inte hann lära mig några inställningar. Den kanske hade justerbart chassi inställt på mjukaste läget?
Precis, nån sportsedan är det inte, mer en ”gubbräser”. Har bara provkört en eqe350 och den var väldigt komfortabel
 
Då var ny bil beställd igen (avbeställde en Range Rove som de prishöjde med 12% efter jag beställt). Nu blir det en Mercedes Eqe 500. Beräknad leverans i april 2023. Nån annan här som har erfarenhet av eqe?
Har en kollega som kör EQS som taxi och när han skjutsar "Tesla-folk" så får han mycket beröm i form av vad tyst och komfortabel bilen är.
Dyra är dem men vad fan, slå till! ;)
 
Ny bil beställd. Blev en Model Y. Mer eller mindre så standard den kan bli. Landa på att leverans är ev redan i december och att med bonus i så fall är det samma som jag fick en offert från Skoda på en Enyaq. Förvisso med en del extra på men Tesla känns lite mer spännande. När de dessutom säger att den ”kanske” kommer i maj så känns det inte så kul. VW, Kia, Hyundai, BMW är ännu värre och säger 12-18 månader… Hade Long Range gått in under bonusgränsen hade det verkligen varit en nobrainer. Nu får jag nöja mig med 45 mils räckvidd, inte för att jag någonsin kört mer än 30 mil utan stopp. Har fru och 2 barn, att köra mer än 15-20 mil är en utopi…
27FDCB94-5025-4FB6-B3E1-B43FA7D8E6DF.jpeg
 
Tillbaka
Topp