• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    962
Någon mer som väntar på iD 4/5 GTX? Någon som vet hur produktionen ser ut i höst? Min kärra beställdes feb/mars….
 
För timpris är det extremt viktigt att ens apparater som är i gång dygnet runt inte är gamla och eltörstiga (kyl, frys och allt annat som tuggar på dygnet runt)
Jag har timpris nu men skall byta tillbaka till rörligt pga som andra sa, jag vill kunna laga mat när elen kostar 15kr/KW utan att få hjärtattack :D
Laga mat drar inte så mycket. Min spishäll berättar förbrukningen.
Korv och mackaronder bukar dra runt 0,2kWh.
Förra helgen gjorde jag långkok på fläsklägg och rotmos. Hällen kokade på i tre timmar; 2kWh.
 
Om du har en spishäll som berättar sin elförbrukning är den sannolikt inte gammal och energiineffektiv…
Det är sant, men inte många procent skillnad. Energiförluster är värme och det är värme man vill ha, men visst får induktionshäll in värmen i grytan lite bättre.
Mest är skillnaden i hastigheten man får in den på.
 
Det är sant, men inte många procent skillnad. Energiförluster är värme och det är värme man vill ha, men visst får induktionshäll in värmen i grytan lite bättre.
Mest är skillnaden i hastigheten man får in den på.
Precis! Att tillverka något som har hundra procent verkningsgrad som värmekälla är den enklaste sak i världen.
 
Roade mig med att sammanställa priserna för publik laddning hos olika operatörer.
Observera att priserna hos en viss operatör kan variera beroende på hur du betalar och vilken typ av medlemsskap eller abonnemang du har.
Normalladdning är AC. Snabbladdning är DC upp till 149kW. Supersnabbladdning är allt över 150 kW.
Skärmavbild 2022-09-29 kl. 08.47.38.png
 
Roade mig med att sammanställa priserna för publik laddning hos olika operatörer.
Observera att priserna hos en viss operatör kan variera beroende på hur du betalar och vilken typ av medlemsskap eller abonnemang du har.
Normalladdning är AC. Snabbladdning är DC upp till 149kW. Supersnabbladdning är allt över 150 kW.
Skärmavbild 2022-09-29 kl. 08.47.38.png

Ser nästan billigt ut när man läser om vad elen kan kosta på fel tid och ställe, prishöjning kommer nog om elpriset blir högt i vinter.

Jag skulle tippa
Runt 4kr för vanlig laddning i snitt
Runt 6kr för snabbladdning i snitt
Och ca:7,5kr i snitt för supersnabb.

Misstänker att priserna kommer att tidsdifferenteras framöver, dvs dyrare att ladda när det är elbrist/dyrtid. Typ som med parkeringskostnad.

Kanske även prisskillnad beroende på elområde (1,2,3,4)

Snart billigare att ladda publikt, beroende på tid på dygnet/abonnemangsform.
 
Ser nästan billigt ut när man läser om vad elen kan kosta på fel tid och ställe, prishöjning kommer nog om elpriset blir högt i vinter.

Jag skulle tippa
Runt 4kr för vanlig laddning i snitt
Runt 6kr för snabbladdning i snitt
Och ca:7,5kr i snitt för supersnabb.

Misstänker att priserna kommer att tidsdifferenteras framöver, dvs dyrare att ladda när det är elbrist/dyrtid. Typ som med parkeringskostnad.

Kanske även prisskillnad beroende på elområde (1,2,3,4)

Snart billigare att ladda publikt, beroende på tid på dygnet/abonnemangsform.
japp, redan idag är det billigare att ladda publikt på vissa ställen. Speciellt södra Sverige. Gissar att laddoperatörerna bundit sina avtal på lång tid.
men som du säger så kommer vi se prishöjningar. Det har vi sett i andra länder redan.
 
Frugan är sugen på IX3, hit me! Är det en bra bil? Kört den och gillar den bättre än Q4 etron.

Räckvidden, läst att den är hyfsad och 40 mil om man inte kör som en tok ska gå iaf. Någon utrustning man måste ha?

Jag är inne på Enyaq men frugan är otålig och vill ha bilen nuuuuuuuu.

Andrahandsvärdet på en IX3 känns lägre än på Enyaq eller är jag fel ute? Iofs Enyaqen kommer med 204hk och är rätt slö så mot den kanske BMWn vinner?
 
Andrahandsvärdet på en IX3 känns lägre än på Enyaq eller är jag fel ute? Iofs Enyaqen kommer med 204hk och är rätt slö så mot den kanske BMWn vinner?
IX3 är en kompromiss eftersom den är byggd på "vanlig" bil så man får inte samma utrymmen invändigt som motsvarande elbil. Räckvidd verkar "ok" men inte mer. Nej den kommer antagligen inte vara fantastiskt eftertraktad på lång sikt men om ni tänkt äga bilen i 2-3 år så tror jag leveransproblemen kommer göra andrahandsvärdet bra på allt eldrivet.
 
IX3 är en kompromiss eftersom den är byggd på "vanlig" bil så man får inte samma utrymmen invändigt som motsvarande elbil. Räckvidd verkar "ok" men inte mer. Nej den kommer antagligen inte vara fantastiskt eftertraktad på lång sikt men om ni tänkt äga bilen i 2-3 år så tror jag leveransproblemen kommer göra andrahandsvärdet bra på allt eldrivet.
Jag hittar väldigt lite om räckvidden, runt 40 mil är vad jag hör och sett från något håll. Utrymmet invändigt är inget jag märkt när vi kört den, ska tänka på det, fick för mig att de lagt batteriet under bilen.
 
PM:ade @Dreas89 men postar här ifall någon annan är nyfiken om räckvidd på iX3.
Jag har aldrig brytt mig om vilken plattform etc bilen är byggd på, för mig är det viktigt att den känns bra och passar mig.
Jag tankar i princip alltid till 80%, det räcker ca 28 mil, då accelererar jag "hårt" vid varje tillfälle som ges, kör aningens över hastighetsbegränsningen, värme/stereo på etc. Sparar inte det minsta på elen. Skulle jag köra lite genomtänkt skulle jag lätt kunna spara 10-15%. Kanske mer på motorväg, då det märks markant skillnad efter 110km/h (På 110 väg kör jag kanske 130 om det är hyfsat bilfritt etc)
 
Någon mer som väntar på iD 4/5 GTX? Någon som vet hur produktionen ser ut i höst? Min kärra beställdes feb/mars….
Jag beställde en GTX för någon månad sen och de var tydliga med att jag ska räkna med en leveranstid på ett år, med det sagt så har jag också läst att ”de nu ska ha fått ordning på leveranstiderna” men det var inget säljaren kändes vid.
 
PM:ade @Dreas89 men postar här ifall någon annan är nyfiken om räckvidd på iX3.
Jag har aldrig brytt mig om vilken plattform etc bilen är byggd på, för mig är det viktigt att den känns bra och passar mig.
Jag tankar i princip alltid till 80%, det räcker ca 28 mil, då accelererar jag "hårt" vid varje tillfälle som ges, kör aningens över hastighetsbegränsningen, värme/stereo på etc. Sparar inte det minsta på elen. Skulle jag köra lite genomtänkt skulle jag lätt kunna spara 10-15%. Kanske mer på motorväg, då det märks markant skillnad efter 110km/h (På 110 väg kör jag kanske 130 om det är hyfsat bilfritt etc)

Tror du underskattar hur mycket du skulle kunna spara med lite med konservativt körande. Jag ligger på under 15kWh/100km med Kian sen jag köpte den och hade jag kört som du (vilket jag provat att göra av ren nyfikenhet) hade jag legat på över 20 garanterat. Men då ligger jag i princip aldrig över hastighetsbegränsningen (ev. kanske jag kör 10 över på 50- eller 70-väg om situationen tillåter) och gasar lite lugnt.
 
Tror du underskattar hur mycket du skulle kunna spara med lite med konservativt körande. Jag ligger på under 15kWh/100km med Kian sen jag köpte den och hade jag kört som du (vilket jag provat att göra av ren nyfikenhet) hade jag legat på över 20 garanterat. Men då ligger jag i princip aldrig över hastighetsbegränsningen (ev. kanske jag kör 10 över på 50- eller 70-väg om situationen tillåter) och gasar lite lugnt.
Du kör också en e-Niro, eller hur? Min har rullat ca 1500mil nu, ligger på 18kWh/100km. Då kör jag i princip uteslutande motorväg och 120km/h.
 
Tror du underskattar hur mycket du skulle kunna spara med lite med konservativt körande. Jag ligger på under 15kWh/100km med Kian sen jag köpte den och hade jag kört som du (vilket jag provat att göra av ren nyfikenhet) hade jag legat på över 20 garanterat. Men då ligger jag i princip aldrig över hastighetsbegränsningen (ev. kanske jag kör 10 över på 50- eller 70-väg om situationen tillåter) och gasar lite lugnt.
Jo, du har nog rätt, jag ligger och snittar runt 21-24, men kommer lätt ner till ca 16-17.
Problemet är att det är så sjukt kul med elbilarnas linjära acceleration :)
Nu kanske det låter som om jag kör som värsta busen, men det gör jag verkligen inte, mer aktivt än olagligt.
 
Japp, 2021. 18 är jäkligt bra, har provat att "gasa på" lite på motorväg när jag ska nån timme bort och liggar jag i 125-130 så är det bra över 20 för min del.
Nu har jag bara haft den sen januari så har inte riktigt hunnit med en hel vinter än. Gissar att medelförbrukningen kommer ha krupit upp något i januari när den har rullat ett helt år.
 
Senast ändrad:
om man kör mycket Supercharging så kommer det under vintertid knappt vara något billigare än motsvarande ICE med tanke på nästan 30% kortare räckvidd på vintern för EV. I alla falla fall inte om priserna fortsätter så här
 
om man kör mycket Supercharging så kommer det under vintertid knappt vara något billigare än motsvarande ICE med tanke på nästan 30% kortare räckvidd på vintern för EV. I alla falla fall inte om priserna fortsätter så här
Om man bara snabbladdar publikt så ja då är man omkring samma pris nu. Men kombinerat med långsamladdning och hemmaladdning är det ändå svårt att hamna på samma pris. En ICE-diesel kostar ändå 17-18kr per mil plus 15.000kr per år i skatt vilket lägger på runt 5kr per mil till (om den är <36mån).
 
Hur ser folk på att äga två elbilar i dagsläget? Beroende av elpriset visst. Men med solceller på taket och ladda där det är billigt så är mest frågan om det blir skräp i omvärlden och man måste kunna köra 60-80 mil i stöten…
 
Tillbaka
Topp