Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Laga mat drar inte så mycket. Min spishäll berättar förbrukningen.För timpris är det extremt viktigt att ens apparater som är i gång dygnet runt inte är gamla och eltörstiga (kyl, frys och allt annat som tuggar på dygnet runt)
Jag har timpris nu men skall byta tillbaka till rörligt pga som andra sa, jag vill kunna laga mat när elen kostar 15kr/KW utan att få hjärtattack
Laga mat drar inte så mycket. Min spishäll berättar förbrukningen.
Korv och mackaronder bukar dra runt 0,2kWh.
Förra helgen gjorde jag långkok på fläsklägg och rotmos. Hällen kokade på i tre timmar; 2kWh.
Det är sant, men inte många procent skillnad. Energiförluster är värme och det är värme man vill ha, men visst får induktionshäll in värmen i grytan lite bättre.Om du har en spishäll som berättar sin elförbrukning är den sannolikt inte gammal och energiineffektiv…
Jäkligt intressant funktion ju om man vill nörda lite. Visste inte att det fanns.Laga mat drar inte så mycket. Min spishäll berättar förbrukningen.
Korv och mackaronder bukar dra runt 0,2kWh.
Förra helgen gjorde jag långkok på fläsklägg och rotmos. Hällen kokade på i tre timmar; 2kWh.
Precis! Att tillverka något som har hundra procent verkningsgrad som värmekälla är den enklaste sak i världen.Det är sant, men inte många procent skillnad. Energiförluster är värme och det är värme man vill ha, men visst får induktionshäll in värmen i grytan lite bättre.
Mest är skillnaden i hastigheten man får in den på.
Roade mig med att sammanställa priserna för publik laddning hos olika operatörer.
Observera att priserna hos en viss operatör kan variera beroende på hur du betalar och vilken typ av medlemsskap eller abonnemang du har.
Normalladdning är AC. Snabbladdning är DC upp till 149kW. Supersnabbladdning är allt över 150 kW.
Jag har abonnemang hos MER, det är redan billigare än att ladda hemma. Betalar ca 1,5kr/kWh, oavsett laddhastighet.Snart billigare att ladda publikt, beroende på tid på dygnet/abonnemangsform.
japp, redan idag är det billigare att ladda publikt på vissa ställen. Speciellt södra Sverige. Gissar att laddoperatörerna bundit sina avtal på lång tid.Ser nästan billigt ut när man läser om vad elen kan kosta på fel tid och ställe, prishöjning kommer nog om elpriset blir högt i vinter.
Jag skulle tippa
Runt 4kr för vanlig laddning i snitt
Runt 6kr för snabbladdning i snitt
Och ca:7,5kr i snitt för supersnabb.
Misstänker att priserna kommer att tidsdifferenteras framöver, dvs dyrare att ladda när det är elbrist/dyrtid. Typ som med parkeringskostnad.
Kanske även prisskillnad beroende på elområde (1,2,3,4)
Snart billigare att ladda publikt, beroende på tid på dygnet/abonnemangsform.
Möjligt att det blir så under enstaka perioder men på lång sikt kommer det aldrig kunna vara så.Snart billigare att ladda publikt, beroende på tid på dygnet/abonnemangsform.
IX3 är en kompromiss eftersom den är byggd på "vanlig" bil så man får inte samma utrymmen invändigt som motsvarande elbil. Räckvidd verkar "ok" men inte mer. Nej den kommer antagligen inte vara fantastiskt eftertraktad på lång sikt men om ni tänkt äga bilen i 2-3 år så tror jag leveransproblemen kommer göra andrahandsvärdet bra på allt eldrivet.Andrahandsvärdet på en IX3 känns lägre än på Enyaq eller är jag fel ute? Iofs Enyaqen kommer med 204hk och är rätt slö så mot den kanske BMWn vinner?
Jag hittar väldigt lite om räckvidden, runt 40 mil är vad jag hör och sett från något håll. Utrymmet invändigt är inget jag märkt när vi kört den, ska tänka på det, fick för mig att de lagt batteriet under bilen.IX3 är en kompromiss eftersom den är byggd på "vanlig" bil så man får inte samma utrymmen invändigt som motsvarande elbil. Räckvidd verkar "ok" men inte mer. Nej den kommer antagligen inte vara fantastiskt eftertraktad på lång sikt men om ni tänkt äga bilen i 2-3 år så tror jag leveransproblemen kommer göra andrahandsvärdet bra på allt eldrivet.
Jag beställde en GTX för någon månad sen och de var tydliga med att jag ska räkna med en leveranstid på ett år, med det sagt så har jag också läst att ”de nu ska ha fått ordning på leveranstiderna” men det var inget säljaren kändes vid.Någon mer som väntar på iD 4/5 GTX? Någon som vet hur produktionen ser ut i höst? Min kärra beställdes feb/mars….
PM:ade @Dreas89 men postar här ifall någon annan är nyfiken om räckvidd på iX3.
Jag har aldrig brytt mig om vilken plattform etc bilen är byggd på, för mig är det viktigt att den känns bra och passar mig.
Jag tankar i princip alltid till 80%, det räcker ca 28 mil, då accelererar jag "hårt" vid varje tillfälle som ges, kör aningens över hastighetsbegränsningen, värme/stereo på etc. Sparar inte det minsta på elen. Skulle jag köra lite genomtänkt skulle jag lätt kunna spara 10-15%. Kanske mer på motorväg, då det märks markant skillnad efter 110km/h (På 110 väg kör jag kanske 130 om det är hyfsat bilfritt etc)
Du kör också en e-Niro, eller hur? Min har rullat ca 1500mil nu, ligger på 18kWh/100km. Då kör jag i princip uteslutande motorväg och 120km/h.Tror du underskattar hur mycket du skulle kunna spara med lite med konservativt körande. Jag ligger på under 15kWh/100km med Kian sen jag köpte den och hade jag kört som du (vilket jag provat att göra av ren nyfikenhet) hade jag legat på över 20 garanterat. Men då ligger jag i princip aldrig över hastighetsbegränsningen (ev. kanske jag kör 10 över på 50- eller 70-väg om situationen tillåter) och gasar lite lugnt.
Du kör också en e-Niro, eller hur? Min har rullat ca 1500mil nu, ligger på 18kWh/100km. Då kör jag i princip uteslutande motorväg och 120km/h.
Jo, du har nog rätt, jag ligger och snittar runt 21-24, men kommer lätt ner till ca 16-17.Tror du underskattar hur mycket du skulle kunna spara med lite med konservativt körande. Jag ligger på under 15kWh/100km med Kian sen jag köpte den och hade jag kört som du (vilket jag provat att göra av ren nyfikenhet) hade jag legat på över 20 garanterat. Men då ligger jag i princip aldrig över hastighetsbegränsningen (ev. kanske jag kör 10 över på 50- eller 70-väg om situationen tillåter) och gasar lite lugnt.
Nu har jag bara haft den sen januari så har inte riktigt hunnit med en hel vinter än. Gissar att medelförbrukningen kommer ha krupit upp något i januari när den har rullat ett helt år.Japp, 2021. 18 är jäkligt bra, har provat att "gasa på" lite på motorväg när jag ska nån timme bort och liggar jag i 125-130 så är det bra över 20 för min del.
Nu har jag bara haft den sen januari så har inte riktigt hunnit med en hel vinter än. Gissar att medelförbrukningen kommer ha krupit upp något i januari när den har rullat ett helt år.
Om man bara snabbladdar publikt så ja då är man omkring samma pris nu. Men kombinerat med långsamladdning och hemmaladdning är det ändå svårt att hamna på samma pris. En ICE-diesel kostar ändå 17-18kr per mil plus 15.000kr per år i skatt vilket lägger på runt 5kr per mil till (om den är <36mån).om man kör mycket Supercharging så kommer det under vintertid knappt vara något billigare än motsvarande ICE med tanke på nästan 30% kortare räckvidd på vintern för EV. I alla falla fall inte om priserna fortsätter så här
De höjer priset på AC-laddning med 100%På tal om att priserna kommer höjas, fick nyss detta av Mer. Jag har ett Mer Around abonnemang, i Augusti kostade det 399kr i månaden och då fick jag ladda 450kWh.