Tapiren
Basic
Hur ser folk på att äga två elbilar i dagsläget? Beroende av elpriset visst. Men med solceller på taket och ladda där det är billigt så är mest frågan om det blir skräp i omvärlden och man måste kunna köra 60-80 mil i stöten…
Lite osäker på om jag förstår frågan... men jag tänker såhär, jag har alltid varit övertygad om att min nästa bil blir en elbil men nu senaste tiden har jag blivit osäker;
1) Vår nya politiska ledning kommer antagligen inte driva på frågan om omställning lika hårt som tidigare majoritet
2) Det finns ännu ingen vettig lösning för laddning, i alla fall inte på ett lika smidigt sätt som för tankning av en traditionell bil
3) Jag har fet räckviddsångest, de bilar som ligger runt 70 mil är alla väldigt, väldigt dyra och helt enkelt inte realistiska för min del. Då får man titta på Tesla 3 och BMW I4 men i alla fall den sistnämnda har en räckvidd på närmare 60 mil, dock dock snabbt blir 35 mil enligt BMW:s hemsida. Vill man köra den ned till... tja, minst 50km kvar i batteriet? Då är vi nere på under 30 mils räckvidd.
Tesla känns som det enda vettiga alternativet sett till deras laddnätverk, men hur kul är en sådan? Ja ja, den är jättesnabb, har pruttkudde och har fått fin kritik avseende körglädje men den ger mig inget "vill-ha", och Modell S är alldeles för dyr. Kia EV6 är mycket tuffare, men den hämmas av räckvidden.
Det blir billigare med elbil än dieselbil men jag skulle nog ändå välja en diesel idag, mest för att el verkar ganska krångligt och det finns fler modeller att välja på om man är öppen för diesel / bensin. Men näst-nästa gång, då blir det nog el.