• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    977
Hur ser folk på att äga två elbilar i dagsläget? Beroende av elpriset visst. Men med solceller på taket och ladda där det är billigt så är mest frågan om det blir skräp i omvärlden och man måste kunna köra 60-80 mil i stöten…

Lite osäker på om jag förstår frågan... men jag tänker såhär, jag har alltid varit övertygad om att min nästa bil blir en elbil men nu senaste tiden har jag blivit osäker;

1) Vår nya politiska ledning kommer antagligen inte driva på frågan om omställning lika hårt som tidigare majoritet
2) Det finns ännu ingen vettig lösning för laddning, i alla fall inte på ett lika smidigt sätt som för tankning av en traditionell bil
3) Jag har fet räckviddsångest, de bilar som ligger runt 70 mil är alla väldigt, väldigt dyra och helt enkelt inte realistiska för min del. Då får man titta på Tesla 3 och BMW I4 men i alla fall den sistnämnda har en räckvidd på närmare 60 mil, dock dock snabbt blir 35 mil enligt BMW:s hemsida. Vill man köra den ned till... tja, minst 50km kvar i batteriet? Då är vi nere på under 30 mils räckvidd.

Tesla känns som det enda vettiga alternativet sett till deras laddnätverk, men hur kul är en sådan? Ja ja, den är jättesnabb, har pruttkudde och har fått fin kritik avseende körglädje men den ger mig inget "vill-ha", och Modell S är alldeles för dyr. Kia EV6 är mycket tuffare, men den hämmas av räckvidden.

Det blir billigare med elbil än dieselbil men jag skulle nog ändå välja en diesel idag, mest för att el verkar ganska krångligt och det finns fler modeller att välja på om man är öppen för diesel / bensin. Men näst-nästa gång, då blir det nog el.
 
Lite osäker på om jag förstår frågan... men jag tänker såhär, jag har alltid varit övertygad om att min nästa bil blir en elbil men nu senaste tiden har jag blivit osäker;

1) Vår nya politiska ledning kommer antagligen inte driva på frågan om omställning lika hårt som tidigare majoritet
2) Det finns ännu ingen vettig lösning för laddning, i alla fall inte på ett lika smidigt sätt som för tankning av en traditionell bil
3) Jag har fet räckviddsångest, de bilar som ligger runt 70 mil är alla väldigt, väldigt dyra och helt enkelt inte realistiska för min del. Då får man titta på Tesla 3 och BMW I4 men i alla fall den sistnämnda har en räckvidd på närmare 60 mil, dock dock snabbt blir 35 mil enligt BMW:s hemsida. Vill man köra den ned till... tja, minst 50km kvar i batteriet? Då är vi nere på under 30 mils räckvidd.

Tesla känns som det enda vettiga alternativet sett till deras laddnätverk, men hur kul är en sådan? Ja ja, den är jättesnabb, har pruttkudde och har fått fin kritik avseende körglädje men den ger mig inget "vill-ha", och Modell S är alldeles för dyr. Kia EV6 är mycket tuffare, men den hämmas av räckvidden.

Det blir billigare med elbil än dieselbil men jag skulle nog ändå välja en diesel idag, mest för att el verkar ganska krångligt och det finns fler modeller att välja på om man är öppen för diesel / bensin. Men näst-nästa gång, då blir det nog el.
Tack för svar! Jag tror utifrån det jag läser dock att du måste köra lite elbil. Räckviddsångest är något många har innan elbil sedan lär man sig. Jag kör väldigt sällan mer än 30 mil utan att stanna.

Laddmöjligheterna i södra och Mellansverige får jag kalla goda. En bensträckare och du har oftast nog för att ta dig den sista biten.

Min fråga är utifrån ett perspektiv att elen blir dyr, elbilar minskar i andrahandsvärde. Diesel är stabilt och vid krig så vill man inte ha el, typ.
 
Min fråga är utifrån ett perspektiv att elen blir dyr, elbilar minskar i andrahandsvärde. Diesel är stabilt och vid krig så vill man inte ha el, typ.
Erfarenheten från Ukraina visar tvärtom. Det är ganska enkelt att slå ut drivmedelsförsörjningen till ett land men mycket svårare att slå ut elförsörjningen. Ryssarna slog tidigt ut drivmedelsdepåerna så det blev tomt på de flesta mackar och det drivmedel som fanns kvar blev extremt dyrt och till slut ransonerat till militären. Det är helt enkelt oändligt mycket svårare att slå ut hundratusentals eluttag än 3-4 depåer för drivmedel.
 
Tack för svar! Jag tror utifrån det jag läser dock att du måste köra lite elbil. Räckviddsångest är något många har innan elbil sedan lär man sig. Jag kör väldigt sällan mer än 30 mil utan att stanna.

Laddmöjligheterna i södra och Mellansverige får jag kalla goda. En bensträckare och du har oftast nog för att ta dig den sista biten.

Min fråga är utifrån ett perspektiv att elen blir dyr, elbilar minskar i andrahandsvärde. Diesel är stabilt och vid krig så vill man inte ha el, typ.
Det där med räckviddsångest är svårt, men beror inte det mycket på att de som har ”ångest” också har ett körmönster som helt enkelt inte passar elbil?

För min del kör jag relativt ofta 50-70 mil och även om jag kanske stannar vill jag ju helst göra det när jag är sugen på en paus, inte inte när bilen är det.

Sen kör jag också ofta 30 mil på en dag, och kommer man ens garanterat 30-40 mil på så många elbilar utan att behöva ladda?

Hursom; mitt intryck är att elbilens goda andrahandsvärde är lite av en myt, några modeller sticker såklart ut men även fossilbilar har ju haft en extrem värdeutveckling senaste åren. Jag skulle antagligen få mer för min dieselvolvo idag än när jag köpte den för tre år sedan, och det gäller nästan alla som köpt bil senaste tiden.

Jag tror att elbilarnas värdeutveckling kommer att dämpas lite av att marknaden är lite rörig och att det händer relativt mycket hela tiden, samt att det kommer finnas otroligt många begagnade bilar att välja på medan de som vill ha diesel har ett relativt smalt utbud.
 
Det där med räckviddsångest är svårt, men beror inte det mycket på att de som har ”ångest” också har ett körmönster som helt enkelt inte passar elbil?

För min del kör jag relativt ofta 50-70 mil och även om jag kanske stannar vill jag ju helst göra det när jag är sugen på en paus, inte inte när bilen är det.

Sen kör jag också ofta 30 mil på en dag, och kommer man ens garanterat 30-40 mil på så många elbilar utan att behöva ladda?

Hursom; mitt intryck är att elbilens goda andrahandsvärde är lite av en myt, några modeller sticker såklart ut men även fossilbilar har ju haft en extrem värdeutveckling senaste åren. Jag skulle antagligen få mer för min dieselvolvo idag än när jag köpte den för tre år sedan, och det gäller nästan alla som köpt bil senaste tiden.

Jag tror att elbilarnas värdeutveckling kommer att dämpas lite av att marknaden är lite rörig och att det händer relativt mycket hela tiden, samt att det kommer finnas otroligt många begagnade bilar att välja på medan de som vill ha diesel har ett relativt smalt utbud.
Kör du inte med blyfot så kommer de flesta bilar man generellt tänker på 30-40 mil. Enyaq, ID4, IX3 osv.
 
Kör du inte med blyfot så kommer de flesta bilar man generellt tänker på 30-40 mil. Enyaq, ID4, IX3 osv.
Jo, dom kanske gör det, detta test är ganska intressant:

Dock ska man komma ihåg att de verkligen ansträngde sig för att komma så långt det bara gick, en normal förare som kör normalt tappar nog rejält mot deras siffror, men visst, runt 35 mil kanske man kan komma. Då utgår jag också från att man kanske inte vill köra ned till 0% batteri utan att man gärna håller lite marginal.

Men, vi får se, kalkylen på elbilar har ju såklart bättrats av låga kostnader för elen i kombination med att pengar har varit gratis. Jag tror att attraktiviteten kommer att minska lite om elbilarna går från ett självklart val till ett lite mindre självklart val. I synnerhet om privatekonomin blir mer ansträngd för medelklassen, då är det inte lika roligt att köpa ny bil.

För egen del hoppas jag att nuvarande bilen håller två-tre år till, sen hoppas jag att marknaden ger möjligheter att köpa en snål dieselbil. Det beror lite på hur reglerna för förmånsbil utvecklas, om det blir lika gratis med elbil som det var för några år sedan så är det såklart ett attraktivt val.
 
Har en fullutrustad GLA Laddhybrid som vi leasar för 4500 månaden som går ut December 2023. Har kollat under sommaren på vad jag ska byta den mot när leasingen går ut men fick svår huvudvärk när man ser prisnivåerna idag. Låter som att man måste lägga en beställning snart för att ens få en bil innan december 2023? Måste man räkna med 8 000+ för en motsvarande bil oavsett märke i dagsläget, någon som sitter i jämförbar sits?
 
Vi bokade om vår bokade Mach-e RWD Standard Range med teknikpaket och metalliclack till en RWD Long Range med teknikpaket+ i solid svart

Även ifrån 36 till 18 mån med 1500mil/år

Blev 600kr mer/månad, de har en ny kampanj med rådande ränta så blir det inte mer i diff än de 600kr som det blev för oss.

Räckvidden på LR är bra mycket längre än SR, dessutom så verkar laddkurvan på LR vara bättre. Nu får vi även panoramaglastak, elstolar etc med. Även hela 25hk mer 🤣

Så om någon vill ha en helt ok deal på korttid så är detta värt att kolla in närmare på (tror det varit bra tryck på dem).
 
Senast ändrad:
Vi bokade om vår bokade Mach-e RWD Standard Range med teknikpaket och metalliclack till en RWD Long Range med teknikpaket+ i solid svart

Även ifrån 36 till 18 mån med 1500mil/år

Blev 600kr mer/månad, de har en ny kampanj med rådande ränta så blir det inte mer i diff än de 600kr som det blev för oss.

Räckvidden på LR är bra mycket längre än SR, dessutom så verkar laddkurvan på LR vara bättre. Nu får vi även panoramaglastak, elstolar etc med. Även hela 25hk mer 🤣

Så om någon vill ha en helt ok deal på korttid så är detta värt att kolla in närmare på (tror det varit bra tryck på dem).
Hur är det med leveranstid?
 
Är på gång att ta steget över till elbil, har haft min BMW G31 bensin nu i lite över 1 år och är otroligt nöjd över kvalite och komfort men känner att det dags för mig att bidrag till en bättre miljö för framtiden.

Är medlem i Tesla klubben på facebook sedan några månader tillbaka för att har lite koll till den dagen jag står i bilhallen.
Jag är enbart intresserad av en Model 3 performance då den tilltalar mig mest men när man läser runt så verkar det som lacksläpp/rost och diverse laddproblem vanligt förekommande bland Model 3 ägare och detta har gjort mig lite tveksamt till köp.

Är det något ni som är Model 3 ägare känner igen?
 
Är på gång att ta steget över till elbil, har haft min BMW G31 bensin nu i lite över 1 år och är otroligt nöjd över kvalite och komfort men känner att det dags för mig att bidrag till en bättre miljö för framtiden.

Är medlem i Tesla klubben på facebook sedan några månader tillbaka för att har lite koll till den dagen jag står i bilhallen.
Jag är enbart intresserad av en Model 3 performance då den tilltalar mig mest men när man läser runt så verkar det som lacksläpp/rost och diverse laddproblem vanligt förekommande bland Model 3 ägare och detta har gjort mig lite tveksamt till köp.

Är det något ni som är Model 3 ägare känner igen?
Bättre stänkskydd och eller ppf vid trösklar är nog bra att ha. Laddproblem är väl inte så vanligt?

Jag personligen tycker fortfarande de har en bit kvar i upplevd kvalitet min G20 var bra mycket trevligare ur det perspektivet
 
It's a sign

Kom tillbaka till bilen och då står följande bredvid :D
Mach-e upplevs som en hel del mindre sida vid sida

20221016_081112.jpg
 
Är på gång att ta steget över till elbil, har haft min BMW G31 bensin nu i lite över 1 år och är otroligt nöjd över kvalite och komfort men känner att det dags för mig att bidrag till en bättre miljö för framtiden.

Är medlem i Tesla klubben på facebook sedan några månader tillbaka för att har lite koll till den dagen jag står i bilhallen.
Jag är enbart intresserad av en Model 3 performance då den tilltalar mig mest men när man läser runt så verkar det som lacksläpp/rost och diverse laddproblem vanligt förekommande bland Model 3 ägare och detta har gjort mig lite tveksamt till köp.

Är det något ni som är Model 3 ägare känner igen?
Har kört min 3a i ett år o ca 2000 mil. Inga problem alls.
 
Är på gång att ta steget över till elbil, har haft min BMW G31 bensin nu i lite över 1 år och är otroligt nöjd över kvalite och komfort men känner att det dags för mig att bidrag till en bättre miljö för framtiden.

Är medlem i Tesla klubben på facebook sedan några månader tillbaka för att har lite koll till den dagen jag står i bilhallen.
Jag är enbart intresserad av en Model 3 performance då den tilltalar mig mest men när man läser runt så verkar det som lacksläpp/rost och diverse laddproblem vanligt förekommande bland Model 3 ägare och detta har gjort mig lite tveksamt till köp.

Är det något ni som är Model 3 ägare känner igen?
Trösklar vid instegen, slitna ned till plåten om omlackerad på garanti. M3P från 2020.
 
Jag är enbart intresserad av en Model 3 performance då den tilltalar mig mest men när man läser runt så verkar det som lacksläpp/rost och diverse laddproblem vanligt förekommande bland Model 3 ägare och detta har gjort mig lite tveksamt till köp.
Inte märkt några laddproblem och min bild är att >90% av alla fel på Tesla förekommer på S och X. M3 och Y verkar mycket mer förskonade. Däremot har jag lika mycket stenskott efter 300mil i fronten på min M3 LR -22 som min E-tron efter 3000 mil. Lack är verkligen inte Teslas starka sida :(
 
Hörrni, Fisker Ocean One. Hiss eller diss tror ni? Funderar på nåt i denna prisklass. Tesla Y, Volvos nya (lär bli dyr?), annat alternativ?

Bild för annars är det tradigt.
3F8708EA-3DAB-4889-B941-4D7F64D84F06.jpeg
 
Hörrni, Fisker Ocean One. Hiss eller diss tror ni? Funderar på nåt i denna prisklass. Tesla Y, Volvos nya (lär bli dyr?), annat alternativ?

Bild för annars är det tradigt.
3F8708EA-3DAB-4889-B941-4D7F64D84F06.jpeg
Ix3 ligger ju där efter miljöbonus. Tryggare val, garanterat bättre komfort/körning. Resten kan dock den nog piska den i.
 
Härliga nyheter från Hedinbil...

"Kära kund,



Du får detta mejl då du beställt en MG av oss och väntar på leverans. Vi kommer kontakta dig på telefon de närmaste dagarna.



På grund av rådande omständigheter runt om i världen, kommer vi inte kunna leverera din bil under 2022. När vi ringer dig kommer vi ställa frågan om du önskar stå kvar i kölistan du redan står i eller vill välja att avstå (utan kostnad). Vi har inga exakta leveransdatum om du väljer att stanna kvar. Leveranser sker löpande och målet är att alla bilar som från början var planerade för 2022 skall levereras under första halvåret 2023.



Klimatbonusen som enligt regeringen i dagsläget är planerad att gå ner till 50.000 kr vid årsskiftet (tidigare 70.000 kr) kommer att påverka månadskostnaden på privatleasingbilar som tas ut under 2023. Detta enligt leasingavtalet. Exakt hur mycket det är på din bil har vi ingen information om, men enligt MG Sveriges uträkningar rör det sig om ca 750-1100 kr/mån. Höjda räntor har och kommer också påverka priset framåt. Det som påverkar din månadskostnad är två faktorer som vi inte kan påverka.



Har du valt att köpa bilen gäller pris enligt avtal. Om du önskar göra om din privatleasing till ett köp kan du be din säljare om hjälp när ni har kontakt.



Nedan kan du läsa mer om leveranssvårigheterna i ett brev från MG Sverige.



Vi är väldigt ledsna över att ge dig detta besked, vi hörs över telefon inom kort. Har du inte hört av oss senast den 2:e november ber vi dig vänligen ta kontakt med den anläggning där du beställde bilen."

page_1_low_fcvD.jpg



Spontant känns det som jag kommer att behålla både min bensinare och dieselbil ett tag till...
 
Kollar nu på alternativ... Kanske övertagande av leasing men är det jag eller är det något annat som inte stämmer?
Ford focus med skatt på 5960kr!
Audi A1 med knappt 4000 i skatt!
Vad faaaan händer?
 
Kollar nu på alternativ... Kanske övertagande av leasing men är det jag eller är det något annat som inte stämmer?
Ford focus med skatt på 5960kr!
Audi A1 med knappt 4000 i skatt!
Vad faaaan händer?
Det stämmer tyvärr..Förhöjd skatt de tre första åren. Betalar 10k för min Audi A5 bensinare med semistor motor
 
3995:-/mån för min nya Golf Alltrack, bensin 200hk…..inte xtra alles….men mkt….grisbilligt tycker jag…
 
Tillbaka
Topp