• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,027
Vilken jävla soppa!
Nästan billigare att gå över till V8 igen :)
Rätt sjukt faktiskt.
Men så är det alltid, det är dyrt vad man än gör. Och vad man än väljer så förlorar man på ett sätt eller annat.
Ligger en Lincoln Town Car på blocket för 15 tusen, billigare blir det nog inte att köra V8.
Noll värdeminskning, låg skatt (snart skattefri) och bara bränslekostnader…

Korrekt. Blir en kul dag för bilhandlare och fleet-bolag. Vi fick iväg ett 50-tal beställningar nu på morgonen. Vår KAM var tydligen ”lite” stressad 😁

Har ni fått klarhet i vad detta egentligen betyder? Gäller "de regler" även SKVs prislista? För i så fall kan det bli lite trista överraskningar framöver.
Den bil som köpts eller beställts senast den 8 november 2022 ska för att få klimatbonus uppfylla de regler som gäller vid den tidpunkt när utbetalning ska ske, det vill säga tidigast sex månader efter att bilen för första gången har ställts på i vägtrafikregistret

🤣

Som om M3P blir berörd av det senaste beslutet.... Indirekt kanske på något sätt...
Screenshot_20221108_075213_Blocket.jpg

Läste på Tesla forumet att Riddermark kan ha råkat köpa på sig lite väl mycket till lite för generösa priser och har det svettigt just nu.

Har ni fått klarhet i vad detta egentligen betyder? Gäller "de regler" även SKVs prislista? För i så fall kan det bli lite trista överraskningar framöver.
Nej, allt är väldigt otydligt. Men det vi vet är att hade vi inget gjort beställningarna idag hade sannolikheten till bonus varit typ noll. Nu finns det iaf en chans.

Men vi vet att ID4, Model 3, Q4 är bilar som kommer gå åt i tjänstebilsflottan framöver. Vi ligger alltid med några hundra bilar i beställningsstadiet. Så nu gick vi upp till typ 300 istället för 200-250 som är normalt.

Jag är lite orolig över vad dem menar med följande

"Den bil som köpts eller beställts senast den 8 november 2022 ska för att få klimatbonus uppfylla de regler som gäller vid den tidpunkt när utbetalning ska ske, det vill säga tidigast sex månader efter att bilen för första gången har ställts på i vägtrafikregistret"

Tänker på följande
"klimatbonus uppfylla de regler som gäller vid den tidpunkt när utbetalning ska ske"
Fram till nu så har det väl varit den tidpunkt bilen registreras till ägaren, vidare så är inga bilar berättigade om 6 månader enligt senaste beslutet så det hela blir mycket oklart med den formulering dem har. Förhoppningsvis så innebär formuleringen att så länge bilen är inregistrerad under 700k så kommer 50k att betalas ut tidigast 6 månader efter leverans om bilen beställts senast 8e november. Dessutom är det 50k eller 70 som gäller med tanke på texten ovan....

Senast ändrad:

"Den bil som köpts eller beställts senast den 8 november 2022 ska för att få klimatbonus uppfylla de regler som gäller vid den tidpunkt när utbetalning ska ske, det vill säga tidigast sex månader efter att bilen för första gången har ställts på i vägtrafikregistret"

Tänker på följande
"klimatbonus uppfylla de regler som gäller vid den tidpunkt när utbetalning ska ske"
Fram till nu så har det väl varit den tidpunkt bilen registreras till ägaren, vidare så är inga bilar berättigade om 6 månader enligt senaste beslutet så det hela blir mycket oklart med den formulering dem har. Förhoppningsvis så innebärt det så länge bilen är inregistrerad under 700k så kommer 50k att betalas ut
Exakt. Kan innebära vad som helst. Jag ger det 80/20 att redan registrerade bilar som är yngre än 6 månader kommer få bonus men enbart 50/50 att bilar som registreras från och med imorgon och framåt kommer få bonus (förutsatt beställning innan 9/11).

Kicker: 10/90 på att malus kommer försvinna 🙄

Exakt. Kan innebära vad som helst. Jag ger det 80/20 att redan registrerade bilar som är yngre än 6 månader kommer få bonus men enbart 50/50 att bilar som registreras från och med imorgon och framåt kommer få bonus (förutsatt beställning innan 9/11).

Kicker: 10/90 på att malus kommer försvinna 🙄
Försvinner Malus så beställer jag en ny mustang imorgon :p

Kan det vara så att dem lurar på något annat system vad gäller "bonus" därmed den formulering dem har

Tidigare har man väl alltid pratat om att bilen måste vara registrerad innan ett visst datum, nu läser jag bara att bilen måste vara beställd innan ett visst datum.
Vad händer om jag beställde en bil i Maj men kommer få den i Mars nästa år, dvs att den blir registrerad i Mars nästa år?

en sak till som jag tolkar det, bilar innan nyår skall få 70K som ligger under 700 hos SKV/TPS men efter nyår 50k.
"klimatbonus uppfylla de regler som gäller vid den tidpunkt när utbetalning ska ske" --> Betyder att det är 50k som kommer betalas ut .....

en sak till som jag tolkar det, bilar innan nyår skall få 70K som ligger under 700 hos SKV/TPS men efter nyår 50k.
"klimatbonus uppfylla de regler som gäller vid den tidpunkt när utbetalning ska ske" --> Betyder att det är 50k som kommer betalas ut .....
Fast 50k slopas ju med så det är inte i spel längre.

edit: tror jag är med på hur du tänker, men det låter mer som om de "regler" de hänvisar till är gällande om man får bonus eller ej. Svårt att säga.

Fast 50k slopas ju med så det är inte i spel längre.
Det hela är oklart, ja efter iag så är ingen bil berättigad så de där texten är väldigt intressant.

"När måste bilen registreras i trafik för att bonusen ska betalas ut?

En klimatbonusbil beställts senast den 8 november 2022 men som levereras efter den 8 november kommer att kunna kvalificera sig för bonus förutsatt att bilen uppfyller de krav som gäller vid utbetalningstillfället. Utbetalning kan ske tidigast sex månader från det att bilen ställts på. Sedan tidigare har regeringen beslutat att från och med den 1 januari 2023 kommer högsta bonusbeloppet för rena elbilar uppgå till högst 50 000 kronor och för laddhybrider som släpper ut högst 30 gram CO2/km kan bonusen uppgå till högst 10 000 kronor. För gasbilar uppgår bonusen till minst 10 000 kronor."
"Hur mycket betalas ut efter årsskiftet – är det fortfarande 70.000 kr?

Sedan tidigare har regeringen beslutat att från och med den 1 januari 2023 kommer högsta bonusbeloppet för rena elbilar uppgå till högst 50 000 kronor och för laddhybrider som släpper ut högst 30 gram CO2/km kan bonusen uppgå till högst 10 000 kronor. För gasbilar uppgår bonusen till minst 10 000 kronor.

Vad gäller för leasingbilar som beställs senast den 8 november men leverareas senare? Får man bonus för dem eller inte?

Ja. Samma regler gäller för leasingbilar. När det gäller leasing så betalas klimatbonusen ut till leasinggivaren som äger bilen. Leasingtagaren får dock del av klimatbonusen genom en lägre avgift. Har leasinggivaren beställt en bil senast den 8 november 2022 men där bilen kommer att levereras efter den 8 november 2022 och således tas i bruk senare kan bilen kvalificera sig för klimatbonusen förutsatt att bilen uppfyller de krav som gäller vid utbetalningstillfället. Utbetalning kan ske tidigast sex månader från det att bilen ställts på. Sedan tidigare har regeringen beslutat att från och med den 1 januari 2023 kommer högsta bonusbeloppet för rena elbilar uppgå till högst 50 000 kronor och för laddhybrider som släpper ut högst 30 gram CO2/km kan bonusen uppgå till högst 10 000 kronor"

Och även
"Vad händer med malusen när klimatbonusen avskaffas?

Malus, dvs. den förhöjda fordonsskatten för bilar med höga utsläpp av koldioxid, lämnas oförändrad för att bidra till ökad andel miljöanpassade fordon med lägre koldioxidutsläpp."

Senast ändrad:

Tänker på följande
Fram till nu så har det väl varit den tidpunkt bilen registreras till ägaren, vidare så är inga bilar berättigade om 6 månader enligt senaste beslutet så det hela blir mycket oklart med den formulering dem har. Förhoppningsvis så innebär formuleringen att så länge bilen är inregistrerad under 700k så kommer 50k att betalas ut tidigast 6 månader efter leverans om bilen beställts senast 8e november
70k för bilar köpta i år. Eller så jävlas dom. Förvirringen är total.

Börjar låta som 70k för bilar beställda senast idag och registrerade innan årsskiftet, 50k för bilar reggade efter?

Men ja, katastrofal kommunikation som vanligt.
Det kan vara så. Den gränsdragningen känns dock sjukt konstig.

Att det sjunker till 50’ efter nyår hade ju inte varit ologiskt men en käftsmäll på dom som plockat upp en bil nu för att få ta del av bonusen. Vi får se helt enkelt.

Att det sjunker till 50’ efter nyår hade ju inte varit ologiskt men en käftsmäll på dom som plockat upp en bil nu för att få ta del av bonusen. Vi får se helt enkelt.
försöker regga bilen vi har beställt och skriva avtal idag, bilfan skulle leveraras den här eller nästa vecka fucking hell
Har dem reg-nr klart så bör det gå... Om möjligt vill inte lämna något åt slumpen om skiten reggas in exv imorgon

Men det har vi väl vetat om sedan beslutet fattades i juni, att bonusen sjunker till 50 000 om bilen registreras efter 2022-12-31, oavsett när beställningen lades?

Men det har vi väl vetat om sedan beslutet fattades i juni, att bonusen sjunker till 50 000 om bilen registreras efter 2022-12-31, oavsett när beställningen lades?
Men det framgår inte i alla fall av det jag kan läsa om det är 50 eller 70 för en bil som reggas i år från och med imorgon om nu något alls kommer betalas ut för bilar som beställts senast idag

Men det framgår inte i alla fall av det jag kan läsa om det är 50 eller 70 för en bil som reggas i år från och med imorgon om nu något alls kommer betalas ut
Jag tolkar det som att om bilen beställs idag så gäller:

Om bilen tas i trafik senast 2022-12-31 är bonusen 70 000 kr.
Om bilen tas i trafik från 2023-01-01 är bonusen 50 000 kr.

Det vill säga samma regler som gällt sedan i juni.

Är jag hundra procent säker på att det är så här? Nej, det är jag inte.

Transportstyrelsen ger inte heller tydliga besked.

Jag tolkar det som att om bilen beställs idag så gäller:

Om bilen tas i trafik senast 2022-12-31 är bonusen 70 000 kr.
Om bilen tas i trafik från 2023-01-01 är bonusen 50 000 kr.

Det vill säga samma regler som gällt sedan i juni.

Är jag hundra procent säker på att det är så här? Nej, det är jag inte.

Transportstyrelsen ger inte heller tydliga besked.
jag vet inte hur man skall tolka det hela

Detta är så sjukt otydligt "Den bil som köpts eller beställts senast den 8 november 2022 ska för att få klimatbonus uppfylla de regler som gäller vid den tidpunkt när utbetalning ska ske, det vill säga tidigast sex månader efter att bilen för första gången har ställts på i vägtrafikregistret"

Så har du inte fått någon bonus innan 31a december så bör ju 50k gälla när den väl betalas ut även om bilen reggades i September eller?

Detta är så sjukt otydligt "Den bil som köpts eller beställts senast den 8 november 2022 ska för att få klimatbonus uppfylla de regler som gäller vid den tidpunkt när utbetalning ska ske, det vill säga tidigast sex månader efter att bilen för första gången har ställts på i vägtrafikregistret"

Så har du inte fått någon bonus innan 31a december så bör ju 50k gälla när den väl betalas ut även om bilen reggades i September eller?
Rimligtvis ja. Om inte reglerna ändras igen. Eller pengarna i potten tar slut. Eller…

Men ingen vet till 100%. Tror inte regeringen heller riktigt vet. Därav otydligheten.

Nej, det är datumet då bilen tas i trafik som avgör bonusens storlek. Om bilen tas i trafik i år är bonusen 70 000, oavsett väntetid för att få bonusen utbetald. De regler som måste vara uppfyllda vid den tidpunkt när utbetalning ska ske är:
  • Bilen får inte ha bytt ägare i vägtrafikregistret.
  • Bilen ska vara registrerad i Sverige, det vill säga den får inte ha avregistrerats på grund av till exempel export eller skrotning.
  • Bilen får inte ha ändrats så att den inte längre är en klimatbonusbil.

Nej, det är datumet då bilen tas i trafik som avgör bonusens storlek. Om bilen tas i trafik i år är bonusen 70 000, oavsett väntetid för att få bonusen utbetald. De regler som måste vara uppfyllda vid den tidpunkt när utbetalning ska ske är:
  • Bilen får inte ha bytt ägare i vägtrafikregistret.
  • Bilen ska vara registrerad i Sverige, det vill säga den får inte ha avregistrerats på grund av till exempel export eller skrotning.
  • Bilen får inte ha ändrats så att den inte längre är en klimatbonusbil.
Är ju inte det som står enligt regeringens förslag. Står ingenting om när den är reggad

"Den bil som köpts eller beställts senast den 8 november 2022 ska för att få klimatbonus uppfylla de regler som gäller vid den tidpunkt när utbetalning ska ske, det vill säga tidigast sex månader efter att bilen för första gången har ställts på i vägtrafikregistret" därav otydligheten

Är ju inte det som står enligt regeringens förslag. Står ingenting om när den är reggad

Jag tänker att eftersom de inte kommunicerat någon ändring av bonusens storlek gäller det som regeringen beslutade i den frågan i juni, vilket jag bekrivit ovan.

Jag tänker att eftersom de inte kommunicerat någon ändring av bonusens storlek gäller det som regeringen beslutade i den frågan i juni, vilket jag bekrivit ovan.
"Måste bilen registreras i trafik innan årsskiftet om man har köpt eller beställt bilen senast imorgon för att man ska få klimatbonus?

Nej. En klimatbonusbil som köpts eller beställts senast den 8 november 2022 men som levereras efter den 8 november kommer att kunna kvalificera sig för bonus förutsatt att bilen uppfyller de krav som gäller vid utbetalningstillfället."

Samtidigit så står det så så en bil som är beställd sedan en tid tillbaka men levereras nästa vecka faller in enligt de nya reglar. Då de inte säger något om bilar som är reggade innan imorgon så är det lite oklart vad som gäller för dem. Förhoppningsvis så gäller 70k för dem bilarna. Så om man inte fått bilen reggad, påställd och levererad idag så är allt sjukt otydligt framåt

Det är ju här det blir konstigt för ingen fattar vad som gäller. Rent krasst är det ju så att ”reglerna som gäller vid utbetalningstillfället” borde ge 50’. För reglerna ska ju ändras efter nyår.

Men tidigare har det ju sagts gälla för bilar tagna i bruk innan nyår.

Vilken av de två gäller? Ingen verkar veta.

Det är ju här det blir konstigt för ingen fattar vad som gäller. Rent krasst är det ju så att ”reglerna som gäller vid utbetalningstillfället” borde ge 50’. För reglerna ska ju ändras efter nyår.

Men tidigare har det ju sagts gälla för bilar tagna i bruk innan nyår.

Vilken av de två gäller? Ingen verkar veta.
samt för bilar som reggas från och med imorgon om man skall vara krass= tolkar texten hårt så kommer ingen bonus betalas ut vid utebetalningstillfället för den tas bort imorgon(regeln som gäller vid utbetalningstillfället) :D

Bra sätt att få folk konfunderade

Snart dags att plocka ut min EV6:a och måste bestämma mig för privatleasing eller billån. Ge mig era bästa råd! :)

Tillbaka
Topp