• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    982
Allt annat lika så borde en bil med lägre driftskostnad vara värd mer än en bil med högre över tid. Men det kommer aldrig bli så att alla har ett fritt val, det är många som saknar möjlighet till egen laddning och för dessa kommer ICE bilar vara ett bekvämare val.
Säga vad man vill om Hybrid men det är fan så bekvämt tycker jag
Laddar bara när man orkar hålla på, tycker att sätta i sladden varje dag är långt mer meckigt än att tanka nån gång ibland,
 
Säga vad man vill om Hybrid men det är fan så bekvämt tycker jag
Laddar bara när man orkar hålla på, tycker att sätta i sladden varje dag är långt mer meckigt än att tanka nån gång ibland,

Beror väl på. Jag kommer hem, parkerar, går ur bilen och trycker till luckan sen går två meter och hämtar laddkabeln och pluggar i den. Inte många sekunder som går åt där.
 
Beror väl på. Jag kommer hem, parkerar, går ur bilen och trycker till luckan sen går två meter och hämtar laddkabeln och pluggar i den. Inte många sekunder som går åt där.
Ok, jag tycker ändå det är drygt, det regnar, kabeln är smutsig som fan, man ska öppna den jäkla luckan osv, är inget glam direkt, förstår när folk säger att det känns mesigt.
 
Vem fan kommer ha råd med detta

Billig från och med idag, den som jag exv hade beställt låg på 4670 med dåvarande ränta (i maj) med 1500mil, teknikpaket och metalliclack. Nu ligger en basmodell på 8795 🤣

Screenshot_20221109_111858_Blocket.jpg



RWD LR som jag nämnde tidigare som vi har på ingång, fick vi för 6200 med 1500mil, teknikpaket+.

I basutförande idag
Screenshot_20221109_113624_Blocket.jpg
Haha.
Helt galet.
Och även om man nu har råd så är det helt enkelt inte en kalkyl som går ihop jmfrt med väldigt många ICE-alternativ.
Tror miljöaspekten och allmän smugness väger lätt när det blir så oerhört dyrt.
 
Ok, jag tycker ändå det är drygt, det regnar, kabeln är smutsig som fan, man ska öppna den jäkla luckan osv, är inget glam direkt, förstår när folk säger att det känns mesigt.

Ska det vara glamoröst så ska du nog undvika att tanka med.

Men denna typen av mentalitet bidrar ju till att sakta ner övergången till EV. Man gillar inte saker som är nya eller känns "krångliga" och låter det väga tungt i beslutsfattningen.
 
Det är nåt också att vissa (ej specifikt för tråden, ingen utpekad) verkar gå runt att tänka att en modern välutrustad dieselbil kostar 350k, det gör den inte. De har dragit iväg massor de också. Den billigaste V90 du kan köpa kostar 490 tusen och då har den prestanda som en moped i jämförelse Mach-E. Och 30 tusen i skatt första 3 åren.

Om man kan tulla lite på prestige och prestanda så kan komma undan betydligt billigare än en halv miljon för en ny ICE-bil. Jag bytte bil 2021 och visst hade V90 eller V60 varit fint, men klart för dyra till den tid som jag spenderar i bilen. Därför föll valet på en nya Skoda Octavia med minsta motorn (dock extrautrustad kampanjbil 2021). Fick ge 260 tusen inkl. vinterdäck. Förhållandevis kvick trots klena förutsättningar (behovet att vara snabbast till nästa rödljus försvann efter jag fyllt 25), men framförallt bränslesnål. Drar 0,60 högt räknat, under 0,50 på långturer och kommer ca 80 mil på en tank (94mil som bäst). Blir en tank i månaden för ca. 1000-lappen.

Elbil är klart intressant, men de behöver komma ner i pris och laddning/räckvidd ska vara en ickefråga (ständigt ämne på jobbet) om det ska vara aktuellt för min del. Förhoppningsvis är det bättre förutsättningar till nästa bilbytet om ca 5-8år, men om möjligheterna är bättre innan dess så inte mig emot.

Vill bara belysa att alla har kanske inte har samma behov av prestanda utan heller lägger det på räckvidd.
 
Senast ändrad:
Ok, jag tycker ändå det är drygt, det regnar, kabeln är smutsig som fan, man ska öppna den jäkla luckan osv, är inget glam direkt, förstår när folk säger att det känns mesigt.
Om du inte gillar att ladda ska du ju gå över till riktig elbil ;) Jag laddar 1-2 gånger i veckan. En hybrid ska man ju pilla i sladden i varenda gång man kommer hem för att det ska bli vettig ekonomi i.

Sen finns en annan aspekt som åtminstone påverkar mig. Hybrider har i princip alltid enfasladdning. Det innebär att man måste köra 16A för att få nån fart i laddningen. Det klarar inte min huvudsäkring. Men med trefasladdning på elbil kan jag gå ner till 8A och ändå få bra effekt.

(Men det sagt skulle jag kunna tänka mig en "rejäl" hybrid (GLE, Q7 e-tron, XC90 T8 kanske) också men det blev helt andra pengar med mitt dåvarande tjänstebilsupplägg än el)
 
Har i dagsläget en Golf GTE som går ut vid årsskiftet, betalar ca 3300/mån inkl. Service samt försäkring. Har inte tillgång till laddning hemma och har kikat runt en hel del men det mest intressanta affärsförslaget är en mildhybrid Mazda cx30. Månadskostnad 3500:- inkl vinterdäck och service samt 1500mil/år 24månader, årsskatt som springer iväg på ca 8.5k om året, känns ändå rätt prisvärt?
 
Har i dagsläget en Golf GTE som går ut vid årsskiftet, betalar ca 3300/mån inkl. Service samt försäkring. Har inte tillgång till laddning hemma och har kikat runt en hel del men det mest intressanta affärsförslaget är en mildhybrid Mazda cx30. Månadskostnad 3500:- inkl vinterdäck och service samt 1500mil/år 24månader, årsskatt som springer iväg på ca 8.5k om året, känns ändå rätt prisvärt?
CX30 är en vanlig bensinare så fel tråd, ja mycket billigare än så blir ingen bil om du skall leasa. Sen om det är rätt bil för dig/er etc är en annan femma
 
Helt rätt, Sorry! Jo vi behöver egentligen bara en prisvärd pendlar bil som används fram och tillbaks till jobbet 2mil tur och retur, samt lite vardagsbestyr.
 
Helt rätt, Sorry! Jo vi behöver egentligen bara en prisvärd pendlar bil som används fram och tillbaks till jobbet 2mil tur och retur, samt lite vardagsbestyr.
Måste bilen privatleasas då? Spontant är en bensinbil inte rätt motor för att bara åka 2 mil fram och tillbaka, den mår inte bra av det på lång sikt och det tar sin tid att få värme (Dock så kommer den inte gå sönder under leasingtiden direkt). Men du kan inte köpa loss din nuvarande istället? Den är ju perfekt för ändamålet.

Jag går inte igång på CX30 alls, trång och bullrig. Samma leasingpengar erbjuder bland annat lite modeller från Peugeot. Dessa har åtminstone ljudisolering: https://www.peugeot.se/kop/kop-din-peugeot/erbjudanden/12-manader-privatleasing.html

edit: Jag måste pudla lite. Den jag testade hette tydligen CX-3, inte CX30.
 
Om man kan tulla lite på prestige och prestanda så kan komma undan betydligt billigare än en halv miljon för en ny ICE-bil. Jag bytte bil 2021 och visst hade V90 eller V60 varit fint, men klart för dyra till den tid som jag spenderar i bilen. Därför föll valet på en nya Skoda Octavia med minsta motorn (dock extrautrustad kampanjbil 2021). Fick ge 260 tusen inkl. vinterdäck. Förhållandevis kvick trots klena förutsättningar (behovet att vara snabbast till nästa rödljus försvann efter jag fyllt 25), men framförallt bränslesnål. Drar 0,60 högt räknat, under 0,50 på långturer och kommer ca 80 mil på en tank (94mil som bäst). Blir en tank i månaden för ca. 1000-lappen.

Elbil är klart intressant, men de behöver komma ner i pris och laddning/räckvidd ska vara en ickefråga (ständigt ämne på jobbet) om det ska vara aktuellt för min del. Förhoppningsvis är det bättre förutsättningar till nästa bilbytet om ca 5-8år, men om möjligheterna är bättre innan dess så inte mig emot.

Vill bara belysa att alla har kanske inte har samma behov av prestanda utan heller lägger det på räckvidd.
Jag skulle nästan vilja påstå att för gemene man är laddning/räckvidd en ickefråga idag. Den som påstår något annat kör oftast inte elbil själv eller har ett väldigt specifikt körmönster där det körs långa sträckor ofta.
 
Jag skulle nästan vilja påstå att för gemene man är laddning/räckvidd en ickefråga idag. Den som påstår något annat kör oftast inte elbil själv eller har ett väldigt specifikt körmönster där det körs långa sträckor ofta.
Håller med. Vi var några som pratade om det senast på kurs idag. De som är oroliga och säger att det är ogörbart med elbil utan att krångla till sitt liv är oftast folk som inte ens lite grann tänkt över hur deras liv skulle se ut med elbil.
 
Jag skulle nästan vilja påstå att för gemene man är laddning/räckvidd en ickefråga idag. Den som påstår något annat kör oftast inte elbil själv eller har ett väldigt specifikt körmönster där det körs långa sträckor ofta.
Ja, det känns lite som om så fort man tar upp det så börjar folk yra om att dra husvagn över Hallandsåsen mitt i vintern och hur de aldrig skulle klara sig…
 
Jag skulle nästan vilja påstå att för gemene man är laddning/räckvidd en ickefråga idag. Den som påstår något annat kör oftast inte elbil själv eller har ett väldigt specifikt körmönster där det körs långa sträckor ofta.
Ja jag har bara noterat att det är ett ämne bland de på jobbet som kör eller väntar på elbil, men det är ju klart intressant om ämnet generellt är på väg att ebba ut, då det är ett tecken på mognad.
 
Lite informell spaning från idag. Var och pratade med några lokala bilhandlare. Kiahandlaren sade att de förväntade sig att det skulle bli mer eller mindre stopp på försäljningen av EV6 nu då de flesta leasade och priserna drar iväg rejält där. BMW hade inte sett någon större rush igår och tyckte det rullar sakta på som tidigare, deras största problem är att det är en j-a väntetid på I4 nu. Förväntade sig en hygglig prisökning (igen) vid årsskiftet. Pratade med en Skodasäljare med och han sade att det var inte mycket leasing av Enyaq till att börja med så de var inte alltför oroliga; samma handlare har dock VW med och där var det lite svettigare pga all leasing som nu blir mycket dyrare.

Jag undrar hur det kommer att gå för BYD och liknande nu dock. Vem f-n kan tänka sig att langa ut 800' på en kinesisk elbil utan nån historik här i Sverige? Undrar om de räknat med att leasa dem med klimatbonusen och få till affären på det viset.
 
Ja, det känns lite som om så fort man tar upp det så börjar folk yra om att dra husvagn över Hallandsåsen mitt i vintern och hur de aldrig skulle klara sig…
Det gör man ju kanske inte så ofta, men den där enstaka gången, då är det guld värt att kunna göra det. Lite som fyrhjulsdrift, används kanske en gång i två meter per 10.000 mil, men den där gången…är så värd det.

Har man husvagn exempelvis, då verkar ju elbil vara oerhört krävande för att inte säga närapå omöjlig.

Jag tror att det är en fråga om inställning, jag snubblade på denna historia på något forum, föraren är som ni ser hur nöjd som helst med att bara behöva ladda 30ggr och dessutom koppla bort vagnen vid vartannat stopp. En annan hade ju blivit helt galen.
 

Bilagor

  • CE346A48-AFF6-4A8C-88FA-98FDF2B3EAC6.jpeg
    CE346A48-AFF6-4A8C-88FA-98FDF2B3EAC6.jpeg
    535.2 KB · Visningar: 9
Det gör man ju kanske inte så ofta, men den där enstaka gången, då är det guld värt att kunna göra det. Lite som fyrhjulsdrift, används kanske en gång i två meter per 10.000 mil, men den där gången…är så värd det.

Har man husvagn exempelvis, då verkar ju elbil vara oerhört krävande för att inte säga närapå omöjlig.

Jag tror att det är en fråga om inställning, jag snubblade på denna historia på något forum, föraren är som ni ser hur nöjd som helst med att bara behöva ladda 30ggr och dessutom koppla bort vagnen vid vartannat stopp. En annan hade ju blivit helt galen.

Ja, det där hade jag nog inte gett mig på själv och då är jag i alla fall till viss mån elbilskramare. Men när det gäller husvagnar har jag hört en massa gnäll/oro om det från folk jag känner. Av alla jag känner har EN person faktiskt husvagn dock. Så det är inte bara husvagnar utan även fiktiva/potentiella husvagnar som spökar i folks huvuden.

Det och naturligtvis den årliga resan till fjällen som ofta tas upp som exempel.
 
Om du inte gillar att ladda ska du ju gå över till riktig elbil ;) Jag laddar 1-2 gånger i veckan. En hybrid ska man ju pilla i sladden i varenda gång man kommer hem för att det ska bli vettig ekonomi i.

Sen finns en annan aspekt som åtminstone påverkar mig. Hybrider har i princip alltid enfasladdning. Det innebär att man måste köra 16A för att få nån fart i laddningen. Det klarar inte min huvudsäkring. Men med trefasladdning på elbil kan jag gå ner till 8A och ändå få bra effekt.

(Men det sagt skulle jag kunna tänka mig en "rejäl" hybrid (GLE, Q7 e-tron, XC90 T8 kanske) också men det blev helt andra pengar med mitt dåvarande tjänstebilsupplägg än el)

Finns inget som passar tyvärr i storleken. Har extremt stor hundbur.

Id buzz kanske men den är bakhjulsdriven.

Kör ju nya Multivanen nu. Hybrid men klarar mig rätt bra på den. Är riktigt skön. Ganska snål på bensin också.
 
Ja, det där hade jag nog inte gett mig på själv och då är jag i alla fall till viss mån elbilskramare. Men när det gäller husvagnar har jag hört en massa gnäll/oro om det från folk jag känner. Av alla jag känner har EN person faktiskt husvagn dock. Så det är inte bara husvagnar utan även fiktiva/potentiella husvagnar som spökar i folks huvuden.

Det och naturligtvis den årliga resan till fjällen som ofta tas upp som exempel.
Det känns som att husvagn är ett landsbygdsfenomen, när jag bodde i Stockholm var det ingen som hade det men i Norrland har verkligen alla en husvagn. Helst två.

Det finns väl en logik i det, i storstäderna är ju parkeringen ett ständigt aber och dessutom finns det ju mycket annat som drar.

Men vi får se vad regeringen hittar på, jag var helt övertygad om att nästa bil skulle gå på el men nu vet jag inte, om de filar lite på malus också så….
 
Tillbaka
Topp