Nope, kampanjen är slutHar du en länk?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nope, kampanjen är slutHar du en länk?
Jag förstår inte vad du menar. Får man bara vara stolt över att man gör något som ger mindre klimatpåverkan om man verkligen har gjort en uppoffring, inte om man har tjänat på det?Menar inte att kasta sten i ett glashus men får fortfarande lite avsmak i mun av att elbil är miljöbil när de flesta som köper elbil gör det pga bäst förmånsvärde (förstår man väljer det billigaste, absolut) och är så stolta för man gör miljön en tjänst...
Jag förstår inte vad du menar. Får man bara vara stolt över att man gör något som ger mindre klimatpåverkan om man verkligen har gjort en uppoffring, inte om man har tjänat på det?
Säg det till alla företag och privatpersoner som investerat i lönsam grön teknik i flera decennier, ofta utan någon som helst subvention.
Normaltillståndet borde vara att det som är bäst för miljön även är bäst ekonomiskt. Annars bär man inte sina egna kostnader som helhet. De som förbrukar fossila bränslen betalar ju inte vad det kostar att städa upp efter sig, eftersom vi inte ens har fungerande insamling av koldioxid.
Jag ber om ursäkt om jag tolkat ditt något kryptiska inlägg helt fel.
Många frågor där. I EU gäller lagen om producentansvar, vilket innebär att den som tillverkat exempelvis ett batteri är skyldig att ta hand om det när det tjänat ut. Är detta samma sak som att elbilsköpare bär alla sina kostnader, inklusive miljöpåverkan av att vissa mineraler tagits upp ur jordskorpan och hamnat i biosfären? Troligtvis inte.Jag förstår att man investerar i grön teknik och det är bara bra. Jag förstår att man väljer det alternativ som är mest ekonomiskt när man ska/får välja sett till förmånsvärde. Jag förstår att man gör som politiker säger (dom styr ju subventioner/skatteregler). Men jag förstår inte varför det som i helheten ska vara det bästa inte är det i dagsläget och så styr man allt till detta. Politik, absolut, eller är det lobyism?
Som sagt, inget illa mot någon som kör elbil som i denna tråd. Kommer skaffa en vi med framöver som andra bil/bil att ha för pendling. Jag gör bara det andra - väljer det mest ekonomiska och som politikerna säger.
Som reaktion till ditt svar - Bär man som elbilist sina egna kostnader om man kör elbil i tre år och sen köper en ny? Är bilen uttjänt efter tre år? Om man nu kör en elbil till den förväntade totala livslängden, har den då gett en mindre ekonomisk/miljömässig påverkan på världen/miljön än en fosilbil sett till första beslut för tillverkning, materialkostnader och hela vägen till dess livslängd är slut? Är det samma livsälngd på en elbil som en fosilbil? Hur har elbilen laddats? Enbart solenergi/vindkraft? Har det varit Kol-/gas-/kärnkraft som stått för laddningen? Ser alla länders laddnät lika bra ut som Sverige som har hög eltillverkning via mljövneutrala alternativ? Finns det andra alternativ?
Som reaktion till ditt svar - Bär man som elbilist sina egna kostnader om man kör elbil i tre år och sen köper en ny? Är bilen efter tre år? Om man nu kör en elbil till den förväntade totala livslängden, har den då gett en mindre ekonomisk/miljömässig påverkan på världen/miljön än en fosilbil sett till första beslut för tillverkning, materialkostnader och hela vägen till dess livslängd är slut? Är det samma livsälngd på en elbil som en fosilbil? Hur har elbilen laddats? Enbart solenergi/vindkraft? Har det varit Kol-/gas-/kärnkraft som stått för laddningen? Ser alla länders laddnät lika bra ut som Sverige som har hög eltillverkning via mljövneutrala alternativ? Finns det andra alternativ?
Jag förstår att man investerar i grön teknik och det är bara bra. Jag förstår att man väljer det alternativ som är mest ekonomiskt när man ska/får välja sett till förmånsvärde. Jag förstår att man gör som politiker säger (dom styr ju subventioner/skatteregler). Men jag förstår inte varför det som i helheten ska vara det bästa inte är det i dagsläget och så styr man allt till detta. Politik, absolut, eller är det lobyism?
Som sagt, inget illa mot någon som kör elbil som i denna tråd. Kommer skaffa en vi med framöver som andra bil/bil att ha för pendling. Jag gör bara det andra - väljer det mest ekonomiska och som politikerna säger.
Som reaktion till ditt svar - Bär man som elbilist sina egna kostnader om man kör elbil i tre år och sen köper en ny? Är bilen uttjänt efter tre år? Om man nu kör en elbil till den förväntade totala livslängden, har den då gett en mindre ekonomisk/miljömässig påverkan på världen/miljön än en fosilbil sett till första beslut för tillverkning, materialkostnader och hela vägen till dess livslängd är slut? Är det samma livsälngd på en elbil som en fosilbil? Hur har elbilen laddats? Enbart solenergi/vindkraft? Har det varit Kol-/gas-/kärnkraft som stått för laddningen? Ser alla länders laddnät lika bra ut som Sverige som har hög eltillverkning via mljövneutrala alternativ? Finns det andra alternativ?
Efter 6000 mil tror de brukar säga så går elbil om, med nuvarande teknikDe undersökningar jag läst säger att elbilen redan efter 2-3 år (eller var det kortare tid) är en miljövinst jämfört med en ice. Det även om du laddar med polsk ful-el. Detta med hela produktionskedjan inräknad.
Om jag byter bil efter ett, tre eller tio år har ju ingen som helst betydelse för miljön så vida jag säljer den och inte skrotar den. Tror de flesta väljer att sälja/returnera och den bilen kommer till fortsatt användning av någon annan. Vem som använder den är helt oväsentligt.Är mest att jav pyser ut övertrycket likt en motreaktion på alla som menar att sin elbil är så himla miljövänlig och så byter dom efter tre år till en ny. Samma folk som sa att deras dieselbil var så himla miljövänlig då de var i ropet. Helt med dig att en ICE bil kan aldrig bli bättre. Men det finna alternativa bränslen att driva dessa med där du redan har löst det största av problemen med en elbil - infrastrukturen i laddnätet. Tycker många gånger diskutionen är enkelspårig och det finns absolut de som är mer pålästa (likt @alfgren ).
Kanske fel forum att skriva i men hey, man måste kunna se båda sidorna av ett mynt och jag kommer defenitivt inte måla upp mig som moder Terasa eller Judge Dredd som har rätt eller skirver i rätt kanal. Hey, Sitter och tittar på om jag kan få tag i en tjänstebil (el) innan årsskiftet så jag är inte perfekt. Men att tro elbilar kommer rädda jorden och sen åker man på semester två-tre gånger om året med flyget, då undrar jag hur fan man tänker om man valde elbil för att värna miljön.
Nu vänder vi och tittar frammåt och inte mina dumma inlägg. Jag ska ringa till en säljare som ev. hade en avbeställd Cupra born som jag kanske kan knipa.
Jag förstår inte riktigt vad det är du försöker få fram. Det finns noll miljövinst att köpa en ny diesel/bensinbil idag istället för en elbil så länge vi pratar EU och definitivt Sverige. Det är räknat både på längden och på tvären och inkluderat produktion, förbrukning, återvinning mm. Dessutom kan det bara bli bättre. En ICE-bil har nått vägs ände, den kommer aldrig bli mer energieffektiv än den är. Och den är inte särskilt energieffektiv, den eldar bort mer än 50% i rena förluster.
Är mest att jav pyser ut övertrycket likt en motreaktion på alla som menar att sin elbil är så himla miljövänlig och så byter dom efter tre år till en ny. Samma folk som sa att deras dieselbil var så himla miljövänlig då de var i ropet. Helt med dig att en ICE bil kan aldrig bli bättre. Men det finna alternativa bränslen att driva dessa med där du redan har löst det största av problemen med en elbil - infrastrukturen i laddnätet. Tycker många gånger diskutionen är enkelspårig och det finns absolut de som är mer pålästa (likt @alfgren ).
Kanske fel forum att skriva i men hey, man måste kunna se båda sidorna av ett mynt och jag kommer defenitivt inte måla upp mig som moder Terasa eller Judge Dredd som har rätt eller skirver i rätt kanal. Hey, Sitter och tittar på om jag kan få tag i en tjänstebil (el) innan årsskiftet så jag är inte perfekt. Men att tro elbilar kommer rädda jorden och sen åker man på semester två-tre gånger om året med flyget, då undrar jag hur fan man tänker om man valde elbil för att värna miljön.
Nu vänder vi och tittar frammåt och inte mina dumma inlägg. Jag ska ringa till en säljare som ev. hade en avbeställd Cupra born som jag kanske kan knipa.
Efter 6000 mil tror de brukar säga så går elbil om, med nuvarande teknik
Q4 innan årsskiftet 23/24 (!) blir svårt om du inte hittar en förbeställd. En Id4 kan du få inom ett kvartal med lite tur (rätt spec).Någon som har tips eller fedback.
Ska plocka ut ny tjänstebil och funderar på polstar 2, q4 ( om man får tag på en innan sommaren) eller c40.
Någon med erfarenhet av någon?
Någon jag missat man bör kika på?
Enig. Men då borde malus-skatten också tas bort…Tycker det är bra att klimatbonusen slopas.
Dopar marknaden. Om det nu är så grejt med elbilar så ska dom stå på egna ben trots priset.
Jag tycker den skatten är idiotiskt. Men tror ej den kommer göra det. Då elbilar inte har någon eller låg skatt o att folk kommer privatleasa.Enig. Men då borde malus-skatten också tas bort…
Q4 innan årsskiftet 23/24 (!) blir svårt om du inte hittar en förbeställd. En Id4 kan du få inom ett kvartal med lite tur (rätt spec).
Men oavsett, beställ imorgon, annars får du ingen miljöbonus. Påverkar rätt friskt vid op.leasing (1400 pix i månaden vid 36 mån).
Nej. Imorgon 8 november! På riktigtOkej, är det årsskiftet som gäller?
Polstar hur är den? Känns lite liten, har dock inga barn så baksätet behöver inte användas så mycket..
Den längsta person jag känner bytte från en V90 till en Polestar 2 och får plats. Han har barn, dock små.Okej, är det årsskiftet som gäller?
Polstar hur är den? Känns lite liten, har dock inga barn så baksätet behöver inte användas så mycket..
V90 är rätt trång på höjden.Den längsta person jag känner bytte från en V90 till en Polestar 2 och får plats. Han har barn, dock små.
Jag är 192 och kunde inte sitta i baksätet på en p2 utan att ha huvudet i taket. Blev en id4 iställetOkej, är det årsskiftet som gäller?
Polstar hur är den? Känns lite liten, har dock inga barn så baksätet behöver inte användas så mycket..
Miljöbonusen kommer höja andrahandsvärdet för redan uthämtade bilar. Så de som får bonus bli dubbelt gynnade. Först bonus och sen uteblir den negativa effekt på restvärdet som bonusen hade. Katshing!Ska bli spännande att se hur det påverkar bilarnas värde. Rent krasst borde en bil utplockad under hösten och senast i morgon tinga mer på begagnatmarknaden med 50-70’ jämfört med idag. Eller så går försäljningen ned och priserna tvingas nedåt.