• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    977
Ny lista hos SKV, mest intressant är att M3 LR ligger under 700 nu, även flera av Mach-e modellerna
Oklart om det kommer en ny lista efter nyår med

1667312202127.png
 
Menar inte att kasta sten i ett glashus men får fortfarande lite avsmak i mun av att elbil är miljöbil när de flesta som köper elbil gör det pga bäst förmånsvärde (förstår man väljer det billigaste, absolut) och är så stolta för man gör miljön en tjänst...
 
Menar inte att kasta sten i ett glashus men får fortfarande lite avsmak i mun av att elbil är miljöbil när de flesta som köper elbil gör det pga bäst förmånsvärde (förstår man väljer det billigaste, absolut) och är så stolta för man gör miljön en tjänst...
Jag förstår inte vad du menar. Får man bara vara stolt över att man gör något som ger mindre klimatpåverkan om man verkligen har gjort en uppoffring, inte om man har tjänat på det?

Säg det till alla företag och privatpersoner som investerat i lönsam grön teknik i flera decennier, ofta utan någon som helst subvention.

Normaltillståndet borde vara att det som är bäst för miljön även är bäst ekonomiskt. Annars bär man inte sina egna kostnader som helhet. De som förbrukar fossila bränslen betalar ju inte vad det kostar att städa upp efter sig, eftersom vi inte ens har fungerande insamling av koldioxid.

Jag ber om ursäkt om jag tolkat ditt något kryptiska inlägg helt fel.
 
Jag förstår inte vad du menar. Får man bara vara stolt över att man gör något som ger mindre klimatpåverkan om man verkligen har gjort en uppoffring, inte om man har tjänat på det?

Säg det till alla företag och privatpersoner som investerat i lönsam grön teknik i flera decennier, ofta utan någon som helst subvention.

Normaltillståndet borde vara att det som är bäst för miljön även är bäst ekonomiskt. Annars bär man inte sina egna kostnader som helhet. De som förbrukar fossila bränslen betalar ju inte vad det kostar att städa upp efter sig, eftersom vi inte ens har fungerande insamling av koldioxid.

Jag ber om ursäkt om jag tolkat ditt något kryptiska inlägg helt fel.

Jag förstår att man investerar i grön teknik och det är bara bra. Jag förstår att man väljer det alternativ som är mest ekonomiskt när man ska/får välja sett till förmånsvärde. Jag förstår att man gör som politiker säger (dom styr ju subventioner/skatteregler). Men jag förstår inte varför det som i helheten ska vara det bästa inte är det i dagsläget och så styr man allt till detta. Politik, absolut, eller är det lobyism?

Som sagt, inget illa mot någon som kör elbil som i denna tråd. Kommer skaffa en vi med framöver som andra bil/bil att ha för pendling. Jag gör bara det andra - väljer det mest ekonomiska och som politikerna säger.

Som reaktion till ditt svar - Bär man som elbilist sina egna kostnader om man kör elbil i tre år och sen köper en ny? Är bilen uttjänt efter tre år? Om man nu kör en elbil till den förväntade totala livslängden, har den då gett en mindre ekonomisk/miljömässig påverkan på världen/miljön än en fosilbil sett till första beslut för tillverkning, materialkostnader och hela vägen till dess livslängd är slut? Är det samma livsälngd på en elbil som en fosilbil? Hur har elbilen laddats? Enbart solenergi/vindkraft? Har det varit Kol-/gas-/kärnkraft som stått för laddningen? Ser alla länders laddnät lika bra ut som Sverige som har hög eltillverkning via mljövneutrala alternativ? Finns det andra alternativ?
 
Jag förstår att man investerar i grön teknik och det är bara bra. Jag förstår att man väljer det alternativ som är mest ekonomiskt när man ska/får välja sett till förmånsvärde. Jag förstår att man gör som politiker säger (dom styr ju subventioner/skatteregler). Men jag förstår inte varför det som i helheten ska vara det bästa inte är det i dagsläget och så styr man allt till detta. Politik, absolut, eller är det lobyism?

Som sagt, inget illa mot någon som kör elbil som i denna tråd. Kommer skaffa en vi med framöver som andra bil/bil att ha för pendling. Jag gör bara det andra - väljer det mest ekonomiska och som politikerna säger.

Som reaktion till ditt svar - Bär man som elbilist sina egna kostnader om man kör elbil i tre år och sen köper en ny? Är bilen uttjänt efter tre år? Om man nu kör en elbil till den förväntade totala livslängden, har den då gett en mindre ekonomisk/miljömässig påverkan på världen/miljön än en fosilbil sett till första beslut för tillverkning, materialkostnader och hela vägen till dess livslängd är slut? Är det samma livsälngd på en elbil som en fosilbil? Hur har elbilen laddats? Enbart solenergi/vindkraft? Har det varit Kol-/gas-/kärnkraft som stått för laddningen? Ser alla länders laddnät lika bra ut som Sverige som har hög eltillverkning via mljövneutrala alternativ? Finns det andra alternativ?
Många frågor där. I EU gäller lagen om producentansvar, vilket innebär att den som tillverkat exempelvis ett batteri är skyldig att ta hand om det när det tjänat ut. Är detta samma sak som att elbilsköpare bär alla sina kostnader, inklusive miljöpåverkan av att vissa mineraler tagits upp ur jordskorpan och hamnat i biosfären? Troligtvis inte.
 
Jag förstår inte riktigt vad det är du försöker få fram. Det finns noll miljövinst att köpa en ny diesel/bensinbil idag istället för en elbil så länge vi pratar EU och definitivt Sverige. Det är räknat både på längden och på tvären och inkluderat produktion, förbrukning, återvinning mm. Dessutom kan det bara bli bättre. En ICE-bil har nått vägs ände, den kommer aldrig bli mer energieffektiv än den är. Och den är inte särskilt energieffektiv, den eldar bort mer än 50% i rena förluster.

Som reaktion till ditt svar - Bär man som elbilist sina egna kostnader om man kör elbil i tre år och sen köper en ny? Är bilen efter tre år? Om man nu kör en elbil till den förväntade totala livslängden, har den då gett en mindre ekonomisk/miljömässig påverkan på världen/miljön än en fosilbil sett till första beslut för tillverkning, materialkostnader och hela vägen till dess livslängd är slut? Är det samma livsälngd på en elbil som en fosilbil? Hur har elbilen laddats? Enbart solenergi/vindkraft? Har det varit Kol-/gas-/kärnkraft som stått för laddningen? Ser alla länders laddnät lika bra ut som Sverige som har hög eltillverkning via mljövneutrala alternativ? Finns det andra alternativ?
 
Är mest att jav pyser ut övertrycket likt en motreaktion på alla som menar att sin elbil är så himla miljövänlig och så byter dom efter tre år till en ny. Samma folk som sa att deras dieselbil var så himla miljövänlig då de var i ropet. Helt med dig att en ICE bil kan aldrig bli bättre. Men det finna alternativa bränslen att driva dessa med där du redan har löst det största av problemen med en elbil - infrastrukturen i laddnätet. Tycker många gånger diskutionen är enkelspårig och det finns absolut de som är mer pålästa (likt @alfgren ).

Kanske fel forum att skriva i men hey, man måste kunna se båda sidorna av ett mynt och jag kommer defenitivt inte måla upp mig som moder Terasa eller Judge Dredd som har rätt eller skirver i rätt kanal. Hey, Sitter och tittar på om jag kan få tag i en tjänstebil (el) innan årsskiftet så jag är inte perfekt. Men att tro elbilar kommer rädda jorden och sen åker man på semester två-tre gånger om året med flyget, då undrar jag hur fan man tänker om man valde elbil för att värna miljön.

Nu vänder vi och tittar frammåt och inte mina dumma inlägg. Jag ska ringa till en säljare som ev. hade en avbeställd Cupra born som jag kanske kan knipa.
 
Jag förstår att man investerar i grön teknik och det är bara bra. Jag förstår att man väljer det alternativ som är mest ekonomiskt när man ska/får välja sett till förmånsvärde. Jag förstår att man gör som politiker säger (dom styr ju subventioner/skatteregler). Men jag förstår inte varför det som i helheten ska vara det bästa inte är det i dagsläget och så styr man allt till detta. Politik, absolut, eller är det lobyism?

Som sagt, inget illa mot någon som kör elbil som i denna tråd. Kommer skaffa en vi med framöver som andra bil/bil att ha för pendling. Jag gör bara det andra - väljer det mest ekonomiska och som politikerna säger.

Som reaktion till ditt svar - Bär man som elbilist sina egna kostnader om man kör elbil i tre år och sen köper en ny? Är bilen uttjänt efter tre år? Om man nu kör en elbil till den förväntade totala livslängden, har den då gett en mindre ekonomisk/miljömässig påverkan på världen/miljön än en fosilbil sett till första beslut för tillverkning, materialkostnader och hela vägen till dess livslängd är slut? Är det samma livsälngd på en elbil som en fosilbil? Hur har elbilen laddats? Enbart solenergi/vindkraft? Har det varit Kol-/gas-/kärnkraft som stått för laddningen? Ser alla länders laddnät lika bra ut som Sverige som har hög eltillverkning via mljövneutrala alternativ? Finns det andra alternativ?

De undersökningar jag läst säger att elbilen redan efter 2-3 år (eller var det kortare tid) är en miljövinst jämfört med en ice. Det även om du laddar med polsk ful-el. Detta med hela produktionskedjan inräknad.
 
Är mest att jav pyser ut övertrycket likt en motreaktion på alla som menar att sin elbil är så himla miljövänlig och så byter dom efter tre år till en ny. Samma folk som sa att deras dieselbil var så himla miljövänlig då de var i ropet. Helt med dig att en ICE bil kan aldrig bli bättre. Men det finna alternativa bränslen att driva dessa med där du redan har löst det största av problemen med en elbil - infrastrukturen i laddnätet. Tycker många gånger diskutionen är enkelspårig och det finns absolut de som är mer pålästa (likt @alfgren ).

Kanske fel forum att skriva i men hey, man måste kunna se båda sidorna av ett mynt och jag kommer defenitivt inte måla upp mig som moder Terasa eller Judge Dredd som har rätt eller skirver i rätt kanal. Hey, Sitter och tittar på om jag kan få tag i en tjänstebil (el) innan årsskiftet så jag är inte perfekt. Men att tro elbilar kommer rädda jorden och sen åker man på semester två-tre gånger om året med flyget, då undrar jag hur fan man tänker om man valde elbil för att värna miljön.

Nu vänder vi och tittar frammåt och inte mina dumma inlägg. Jag ska ringa till en säljare som ev. hade en avbeställd Cupra born som jag kanske kan knipa.
Om jag byter bil efter ett, tre eller tio år har ju ingen som helst betydelse för miljön så vida jag säljer den och inte skrotar den. Tror de flesta väljer att sälja/returnera och den bilen kommer till fortsatt användning av någon annan. Vem som använder den är helt oväsentligt.

Sedan förstår jag heller inte vad semestern har med det att göra.
När jag pendlade med diesel flög jag lika mycket som nu när jag pendlar med el.
Totalt sett har jag alltså minskat mina utsläpp.
Bara för att jag gör en grej bra blir väl inte det mindre bra bara för att jag gör något dåligt?
Ska jag skita i den ekologiska mjölken om jag ändå köper Scans vanliga falukorv?
 
Jag förstår inte riktigt vad det är du försöker få fram. Det finns noll miljövinst att köpa en ny diesel/bensinbil idag istället för en elbil så länge vi pratar EU och definitivt Sverige. Det är räknat både på längden och på tvären och inkluderat produktion, förbrukning, återvinning mm. Dessutom kan det bara bli bättre. En ICE-bil har nått vägs ände, den kommer aldrig bli mer energieffektiv än den är. Och den är inte särskilt energieffektiv, den eldar bort mer än 50% i rena förluster.
Är mest att jav pyser ut övertrycket likt en motreaktion på alla som menar att sin elbil är så himla miljövänlig och så byter dom efter tre år till en ny. Samma folk som sa att deras dieselbil var så himla miljövänlig då de var i ropet. Helt med dig att en ICE bil kan aldrig bli bättre. Men det finna alternativa bränslen att driva dessa med där du redan har löst det största av problemen med en elbil - infrastrukturen i laddnätet. Tycker många gånger diskutionen är enkelspårig och det finns absolut de som är mer pålästa (likt @alfgren ).

Kanske fel forum att skriva i men hey, man måste kunna se båda sidorna av ett mynt och jag kommer defenitivt inte måla upp mig som moder Terasa eller Judge Dredd som har rätt eller skirver i rätt kanal. Hey, Sitter och tittar på om jag kan få tag i en tjänstebil (el) innan årsskiftet så jag är inte perfekt. Men att tro elbilar kommer rädda jorden och sen åker man på semester två-tre gånger om året med flyget, då undrar jag hur fan man tänker om man valde elbil för att värna miljön.

Nu vänder vi och tittar frammåt och inte mina dumma inlägg. Jag ska ringa till en säljare som ev. hade en avbeställd Cupra born som jag kanske kan knipa.
Efter 6000 mil tror de brukar säga så går elbil om, med nuvarande teknik

Ja, på själva ICE-motorn lär väl troligtvis inte hända så mycket revolutionerande (möjligen några inkrementella förbättringar). Men när det gäller diesel så finns ju redan nu Hvo100 där man kan köra diesel bilar på ren Hvo100 som är 100% förnybart och har nettonollutsläpp av koldioxid (och mindre partikellutsläpp än fosildiesel). Så om man skulle räkna på det tror jag inte elbilen går om efter ca 6000mil. Sen är ju tyvärr Hvo100 rätt dyrt i dagsläget, men så länge man inte förbjuder ICE-bilar helt o hållet (och då dödar intresset av FoU inom området) så kommer kostnaden för den typen av drivmedel gå ner rätt snabbt skulle jag tro.
 
Någon som har tips eller fedback.
Ska plocka ut ny tjänstebil och funderar på polstar 2, q4 ( om man får tag på en innan sommaren) eller c40.
Någon med erfarenhet av någon?
Någon jag missat man bör kika på?
 
Någon som har tips eller fedback.
Ska plocka ut ny tjänstebil och funderar på polstar 2, q4 ( om man får tag på en innan sommaren) eller c40.
Någon med erfarenhet av någon?
Någon jag missat man bör kika på?
Q4 innan årsskiftet 23/24 (!) blir svårt om du inte hittar en förbeställd. En Id4 kan du få inom ett kvartal med lite tur (rätt spec).

Men oavsett, beställ imorgon, annars får du ingen miljöbonus. Påverkar rätt friskt vid op.leasing (1400 pix i månaden vid 36 mån).
 
Q4 innan årsskiftet 23/24 (!) blir svårt om du inte hittar en förbeställd. En Id4 kan du få inom ett kvartal med lite tur (rätt spec).

Men oavsett, beställ imorgon, annars får du ingen miljöbonus. Påverkar rätt friskt vid op.leasing (1400 pix i månaden vid 36 mån).

Okej, är det årsskiftet som gäller?
Polstar hur är den? Känns lite liten, har dock inga barn så baksätet behöver inte användas så mycket..
 
Litet sidospår, men jag bor i radhus med en tillhörande samfällighetsförening som sköter parkering, sophämtning mm. Finns planer på att sätta upp laddstolpar på den gemensamma parkeringen, ansökan ska vara inskickad till lantmäteriet som tydligen ska säga sitt. Föreningen har fått svar att det är minst 24 månaders handläggningstid för att kika på ärendet 😁
 
Najs att hinna fått en IX3 och så kom det här. IX3 sänktes väl 60’ när gränsen på under 700’ kom och nu fiskar man upp bonusen på 70’.

Ska bli spännande att se hur det påverkar bilarnas värde. Rent krasst borde en bil utplockad under hösten och senast i morgon tinga mer på begagnatmarknaden med 50-70’ jämfört med idag. Eller så går försäljningen ned och priserna tvingas nedåt.
 
Ska bli spännande att se hur det påverkar bilarnas värde. Rent krasst borde en bil utplockad under hösten och senast i morgon tinga mer på begagnatmarknaden med 50-70’ jämfört med idag. Eller så går försäljningen ned och priserna tvingas nedåt.
Miljöbonusen kommer höja andrahandsvärdet för redan uthämtade bilar. Så de som får bonus bli dubbelt gynnade. Först bonus och sen uteblir den negativa effekt på restvärdet som bonusen hade. Katshing!

Generellt är jag inte emot ett avskaffande av bonusen eftersom systemet var ohållbart men man går alldeles för fort fram. Dessutom hörs inte ett ord om att Malus (som satt ihop med Bonus) ska avskaffas. Man "glömde" det bara.
 
Skönt att se att statens bonus för lyxkonsumtion äntligen tas bort, idiotisk från start.
Strössla pengar på folk för att öka konsumtion är rätt kontraproduktivt ur miljösynpunkt.
Lika idiotiskt som att strössla pengar över elkonsumenterna pga höga elpriser istället för att faktiskt lösa roten till problemet.

Men jävlar vad folk som köpt nya bilar har krossat hela idealet av ”det är förlust affär att köpa ny bil”.
Marknaden är upp och ned och lär bli det ännu mer nu när detta slopas, begagnat marknaden lär få ett ryck uppåt igen. Otroligt nog…
 
Tillbaka
Topp