• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    977
Snart dags att plocka ut min EV6:a och måste bestämma mig för privatleasing eller billån. Ge mig era bästa råd! :)
Har du råd med kontantinsatsen är det bättre ta den som billån. I takt med att räntorna ökar så betyder avdragsrätten mer. Du har 30% fördel så att säga på billån.

Grejen med privatleasing är att tidigare när det fanns bilöverskott så öste man in rabatter i de avtalen (eftersom det inte påverkade andrahandsvärdet på samma sätt som kontantrabatter) men det gör man inte längre eftersom det finns bilunderskott istället.
 
Snart dags att plocka ut min EV6:a och måste bestämma mig för privatleasing eller billån. Ge mig era bästa råd! :)
Med det förväntade ränteläget är det bästa att låna så lite pengar som man har möjlighet till. Billån, eller ännu bättre lån på bostaden om man har möjlighet till det borde vara bäst. Privatleasing kan se attraktivt ut, men man köper sig fri från risken med bilens värde vid slutet av leasingperioden, och när leasingbolaget tar på sig den risken vill de ha en riskpremie för det, vilket återspeglas i leasingavgiften. På senare tid med ökande begagnatpriser har leasingbolagen tjänat bra på att själva äga bilarna vid avtalens utgång. Om man har tänkt sig att att behålla bilen har man fått köpa den till marknadspris, det vill säga dyrt. Existerar finansiell leasing för privatpersoner? Jag kör uteslutande finansiell leasing i företaget, delvis på grund av att jag själv vill ta risken med bilarnas värde vid utgången av avtalet, samt ha möjligheten att fortsätta leasa eller köpa bilen hur jag vill, och inte vara tvingad att lämna ifrån mig bilen alternativt köpa den till dyrt marknadspris.

Jag leasar för närvarande en hybrid sedan fem år som företaget kommer att köpa loss för nästan ingenting nu, samt en elbil som företaget leasar med 25 procent restvärde efter 24 månader. Det är hög månadshyra men blir fint när företaget köper loss den för drygt 100k. Rena sparbössan.
 
Senast ändrad:
Tack för er input!

Har ingen möjlighet att öka på huslånet just nu det är inget alternativ. Blir det billån (vilket det lutar åt just nu) så blir det via Kia Finans.

Kontaktinsatsen är inget problem men vill helst inte lägga mer än 20% då jag tror jag får bättre avkastning på pengarna på annat håll.

Köper jag den så är priset 584k, privatleasing ca 5400 (med nuvarande ränteläge).

En av fördelarna jag ser med att köpa är att man kanske vill behålla den längre än 3 år nu när det ser ut att bli dyrare att köpa elbil framöver...
 
en nagelbitare att tänka på!

Om elbilarna numera likställs med fossilbil gällande kostnader enligt regeringen.
Kommer man då även göra drastiska åtgärder vad gäller den reducering på förmånsvärdet som finns på elbilar.... Kul om det skulle ske när gemene elbil är nedsatt 200-300k i förmånsvärdesberäkningen. Det är ju bra pengar in till kassan....

Komiskt är också den bonus de tar bort lika mycket kostar det att sänka skatten på soppan som de gjort :D, bra sätt att ersätta det ena med det andra... Säkert Åkesson som fått bestämma detta :D, han har vid flera tillfällen nämnt folk i Sthlm som åker runt i Teslor haha
 
Senast ändrad:
Tack för er input!

Har ingen möjlighet att öka på huslånet just nu det är inget alternativ. Blir det billån (vilket det lutar åt just nu) så blir det via Kia Finans.

Kontaktinsatsen är inget problem men vill helst inte lägga mer än 20% då jag tror jag får bättre avkastning på pengarna på annat håll.

Köper jag den så är priset 584k, privatleasing ca 5400 (med nuvarande ränteläge).

En av fördelarna jag ser med att köpa är att man kanske vill behålla den längre än 3 år nu när det ser ut att bli dyrare att köpa elbil framöver...
kan du få bilen skriven på dig med ett datum från idag så vore det aboslut bäst

Jag har pratat med en kompis som jobbar med en generalagentur och deras tolkning är att regeringen kan komma att besluta vad som framåt. Typ bilar över 2 ton får inte bonus, i US har dem bland annat att bilar som inte är ifrån USA får inga "incentives". r

Med tanke på hur texten är skriven och att dem specifikt nämner bilar som registreras efter idag (pratar inte beställning) kan komma att få bonus beroende på om de uppfyller de regler som gäller då utebetalning skall ske...

Jag kollade med vår säljare och han kunde inte ställa på bilen och regga den på oss då det inte funkar med det upplägg de har, de har inte fått de underlägg som behövs än :(. Vi kör på ändå, i värsta fall så blir det en sjukt dyr Mach-e i 18 månader typ 10k/månad :D om ingen bonus utbetalas
 
Jag har pratat med en kompis som jobbar med en generalagentur och deras tolkning är att regeringen kan komma att besluta vad som framåt. Typ bilar över 2 ton får inte bonus, i US har dem bland annat att bilar som inte är ifrån USA får inga "incentives". r
Just den skrivningen är en rätt otrevlig öppning. I princip kan de ju ändra bonusen till 1kr och säga "du får visst bonus, det enda vi lovade var att den skulle betalas ut".

Exempelvis skulle jag vara tveksam till att den här regeringen kommer tillföra nya miljarder till bonusen när pengarna är slut. Framförallt då till de bilar som beställs nu men inte är påställda. Bonusen räcker nog bara till de bilar som redan tagits i trafik i år.
 
Typiskt, var precis i att beställa en ny tjänstebil.
Hur kommer detta påvärka den anställde? Blir det dyrare för bolaget och jag får en billigare bil? 😅🙈
 
Just den skrivningen är en rätt otrevlig öppning. I princip kan de ju ändra bonusen till 1kr och säga "du får visst bonus, det enda vi lovade var att den skulle betalas ut".

Exempelvis skulle jag vara tveksam till att den här regeringen kommer tillföra nya miljarder till bonusen när pengarna är slut. Framförallt då till de bilar som beställs nu men inte är påställda. Bonusen räcker nog bara till de bilar som redan tagits i trafik i år.

Äntligen en regering med handlingskraft.
Tror bonusen spelar mindre roll för företag. Mer för privatleasingen.
 
A8F8A980-C505-4FCC-896F-C20986A78697.png
 
Typiskt, var precis i att beställa en ny tjänstebil.
Hur kommer detta påvärka den anställde? Blir det dyrare för bolaget och jag får en billigare bil? 😅🙈
Beroende på vad du har för upplägg så kan de bli dyrare för dig alt bara bolaget.

Ditt förmånsvärde är än så länge oförändrad. Men bolaget kommer få högre leasingavgift om bonus uteblir

70k i bonus kontra 0kr i 36 mån give or take +2000kr/månad ink moms i leasing
 
Beroende på vad du har för upplägg så kan de bli dyrare för dig alt bara bolaget.

Ditt förmånsvärde är än så länge oförändrad. Men bolaget kommer få högre leasingavgift om bonus uteblir

Jag personligen har precis leasat en bil utan bonus så det har jag räknat med.

Tillverkare och ÅF får helt enkelt sänka priserna om det ska säljas.

Dom har ju höjt innan precis som hur ROT funkar.
Tror detta är kanon.

Ser jag mindre Tesla på vägarna blir jag glad också
 
Jag personligen har precis leasat en bil utan bonus så det har jag räknat med.

Tillverkare och ÅF får helt enkelt sänka priserna om det ska säljas.

Dom har ju höjt innan precis som hur ROT funkar.
Tror detta är kanon.

Ser jag mindre Tesla på vägarna blir jag glad också
Vi får se vad som händer, meckar dem förmånsvärde för el/hybrid då kommer det påverka mer....

Typ en Model 3 P, kommer hamna på 10k/månad i förmånsvärde om man räknar på 745k i list hos skv utan nedsättning, kontra 5900 eller vad dem ligger på nu. Detta med 360kr räknat i fordonskatt
 
Senast ändrad:
Efter dussin e-post fram och tillbaka blev det BYD ATTO 3, som skall levereras i år!
Håller fortfarande MG5 beställningen som jag tror blir köp istället för leasing, vi få se i alla fall hur det blir. I bästa fall hoppar jag av. BYD blir en kortvarig kärlek (12 månader)

Håller tummarna till er som lyckades beställa senast tisdag 8.11. 🍺
 
Ganska hastigt beslut att ta bort miljöbonus.
Har räknat på elbil fram och tillbaka att privatleasa och låg med miljöbonus väldigt nära en del bensindrivna och phev-alternativ sett till TCO mest pga låg årlig körsträcka för egen del (ca 1000mil).
Själv har jag privatleasingavtal som löper ut i maj och har räknat på flera alternativ och nu är förlängning 12 månader mer intressant.

Nu när miljöbonus försvinner och dryga 2-3k ska bäras av mågon part (generalagent, ÅF eller kund) ska det bli intressant att se var det slutar.

Om det inte finns ett tydligt business case för elbil, som i mitt fall, är det inte särskilt intressant och jag gissar att en höjd kostnad motsvarande 2-3K i månaden gör att kalkylen kommer få många att tänka om.

Vad tror ni är tänkbara scenarier?

Kommer bensin, diesel och hybrider krypa upp mot elbils ”nya” TCO-siffror” med generellt högre priser/leasingavgifter?
Eller, kommer man behöva sänka priser på elbilar för att bibehålla konkurrenskraft mot alternativen?

Sänkt köpkraft iom inflation och lågkonjunktur tror jag talar mot första scenariot.

Spännande tider :)
 
Ren spekulation, men jag tror vi kommer att se priserna sänkas eller iaf inte ökas i takt med inflation.

Nån som har koll på fördelningen köp vs leasing gällande elbilar under senaste året? Är det inte typ 70% som leasas? Med den påverkan bonusen kommer att ha där så lär det slå rätt hårt mot marknaden.

Jag tror och hoppas på köpläge framåt slutet av året när marknaden tokbromsat förutsatt att man kan hitta några bilar i lager.
 
Kommer bensin, diesel och hybrider krypa upp mot elbils ”nya” TCO-siffror” med generellt högre priser/leasingavgifter?
Eller, kommer man behöva sänka priser på elbilar för att bibehålla konkurrenskraft mot alternativen?
Priserna på elbilar kommer i alla fall inte gå ner, det finns inga marginaler att ta av.
 
Tillverkarna får ju ta det ansvaret, inte ÅF ?
Jag menar om man vill sälja bilar.
Det finns inga marginaler att ta av där heller. Det var inte ÅF jag menade. Det jag menade var att det finns inga pengar att ta av i nuvarande affärer för att kompensera för miljöbonusens bortfall. Det är också något jag vet, det är inte en gissning ;)

Försäljningen av elbilar i Sverige kommer gå ner markant. Men det har inte funnits fabrikskapacitet ändå att hålla takt med efterfrågan så frågan är om inte detta är en paus marknaden behövde. Exempelvis har ju begpriserna på elbilar blivit sinnessjuka. Vad som händer om 3-5 år med priserna vågar jag inte gissa men de BÖR sjunka.
 
Vem fan kommer ha råd med detta

Billig från och med idag, den som jag exv hade beställt låg på 4670 med dåvarande ränta (i maj) med 1500mil, teknikpaket och metalliclack. Nu ligger en basmodell på 8795 🤣

Screenshot_20221109_111858_Blocket.jpg



RWD LR som jag nämnde tidigare som vi har på ingång, fick vi för 6200 med 1500mil, teknikpaket+.

I basutförande idag
Screenshot_20221109_113624_Blocket.jpg
 
Senast ändrad:
Börjar vi inte komma upp på liknande kostnader för motsvarande ICE bilars kostnad nu sett till leasing? Tjänstebil misstänker jag fortfarande är gynnsamt för förmånstagaren sett till förmånsvärde.

Har som sagt väldigt dålig koll och menar enbart bli mer upplyst.
 
Börjar vi inte komma upp på liknande kostnader för motsvarande ICE bilars kostnad nu sett till leasing? Tjänstebil misstänker jag fortfarande är gynnsamt för förmånstagaren sett till förmånsvärde.

Har som sagt väldigt dålig koll och menar enbart bli mer upplyst.
ICE bilar har ju sjuk fordonsskatt med on top

Men som ren förmånsbil så ja, klart billigare än motsvarande ICE dels pga av det jag skrev ovan med nedsatt förmånsvärde och ingen skatt i jämförelse
 
Absolut. men al-in landar vi väll ändå på liknande kostnad för ovan nämnda mac-e som tex en X3? Eller är jag helt ute och cyklar? En ok speccad X3 ligger på 630'. sen skatt då dvs.

Vet inte vad en Mach-e kostar kontant som jämförelse.
Du är ute och cyklar så fort bilen börjar röra på sig ;) 27kr x 2000 mil x 0,7 = 3000kr/mån bara för soppa. Sen har vi malus på en tusenlapp i månaden typ.

Så vi är inte där att ICE kostar samma (nya bilar) men skillnaden har minskat markant.
 
Absolut. men al-in landar vi väll ändå på liknande kostnad för ovan nämnda mac-e som tex en X3? Eller är jag helt ute och cyklar? En ok speccad X3 ligger på 630'. sen skatt då dvs.

Vet inte vad en Mach-e kostar kontant som jämförelse.
Dem är dyra som faen Mach-en, listar 725(har jag för mig) för en RWD LR i bas

Men du kommer landa på ungefär samma kostnad för själva bilen men sen har du dieseln/soppan på det med
 
Men du kommer landa på ungefär samma kostnad för själva bilen men sen har du dieseln/soppan på det med
Det är nåt också att vissa (ej specifikt för tråden, ingen utpekad) verkar gå runt att tänka att en modern välutrustad dieselbil kostar 350k, det gör den inte. De har dragit iväg massor de också. Den billigaste V90 du kan köpa kostar 490 tusen och då har den prestanda som en moped i jämförelse Mach-E. Och 30 tusen i skatt första 3 åren.
 
Dem är dyra som faen Mach-en, listar 725(har jag för mig) för en RWD LR i bas

Men du kommer landa på ungefär samma kostnad för själva bilen men sen har du dieseln/soppan på det med
Absolut!
men jag tänker på bilkostnad. Att förbrukning tillkommer på en ICE som är högra än kostnad för laddning är ju självklart.
 
Det är nåt också att vissa (ej specifikt för tråden, ingen utpekad) verkar gå runt att tänka att en modern välutrustad dieselbil kostar 350k, det gör den inte. De har dragit iväg massor de också. Den billigaste V90 du kan köpa kostar 490 tusen och då har den prestanda som en moped i jämförelse Mach-E. Och 30 tusen i skatt första 3 åren.
sen är det svårberäknat med värdeminskning nu speciellt med tanke på allt som sker, men elbilar lär ju hålla bra värde, dock borde ICE bilarna bli attraktiva igen efter 3 år ?
 
sen är det svårberäknat med värdeminskning nu speciellt med tanke på allt som sker, men elbilar lär ju hålla bra värde, dock borde ICE bilarna bli attraktiva igen efter 3 år ?
Allt annat lika så borde en bil med lägre driftskostnad vara värd mer än en bil med högre över tid. Men det kommer aldrig bli så att alla har ett fritt val, det är många som saknar möjlighet till egen laddning och för dessa kommer ICE bilar vara ett bekvämare val.
 
Tillbaka
Topp