• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    977
Det gör man ju kanske inte så ofta, men den där enstaka gången, då är det guld värt att kunna göra det. Lite som fyrhjulsdrift, används kanske en gång i två meter per 10.000 mil, men den där gången…är så värd det.

Har man husvagn exempelvis, då verkar ju elbil vara oerhört krävande för att inte säga närapå omöjlig.

Jag tror att det är en fråga om inställning, jag snubblade på denna historia på något forum, föraren är som ni ser hur nöjd som helst med att bara behöva ladda 30ggr och dessutom koppla bort vagnen vid vartannat stopp. En annan hade ju blivit helt galen.
Skillnaden mot fyrhjulsdrift är väl att ett extra tankstopp inte hade löst det.
Det är inte så farligt att sträcka på benen en halvtimme extra om man sitter i bilen en hel dag.
 
Säga vad man vill om Hybrid men det är fan så bekvämt tycker jag
Laddar bara när man orkar hålla på, tycker att sätta i sladden varje dag är långt mer meckigt än att tanka nån gång ibland,
Så som jag använder bilen är nog hybrid det jag har tyckt varit absolut mest stressigt och värdelöst. Funkar bra dom få milen man har batteri och funkar säkert jättebra om man laddar varje natt hemma och åker korta sträckor på vardagarna så elen räcker till, men på längre resor eller om man inte kan ladda den varje dag så blir det bara en dyr forsilbil med extra vikt som drar mer bränsle.
 
En undran är ju om privatleasingen kommer att dö ut vid nyköp nu med höjda räntor o slopad bonus
50,000kr i bonus på 36mån är ju runt 1400kr mer i mån än nu.
70,000 i bonus är ju nästan 1950kr mer i mån än nu.
Känns som det kommer att bli ordentligt dyrt med privatleasing framöver, istället för runt 6000kr i mån till uppåt 8000kr i mån för samma produkt/tjänst.
 
Skillnaden mot fyrhjulsdrift är väl att ett extra tankstopp inte hade löst det.
Det är inte så farligt att sträcka på benen en halvtimme extra om man sitter i bilen en hel dag.
Jo, just i detta fall var det ju ett ekipage som drog släp och den behövde laddas efter c:a 14 mil, då blir det ju ett besvär i synnerhet eftersom släpet på flertalet ställen behövde hakas loss. Och då var det ändå en relativt "normal" elbil, Skoda Enyaq, inte en tolv år gammal Nissan Leaf.

Men jag är inte emot elbilar, jag kan bara reagera på att problemen ofta relativiseras av dem som i praktiken ändå aldrig behöver stöta på dem.
 
Så som jag använder bilen är nog hybrid det jag har tyckt varit absolut mest stressigt och värdelöst. Funkar bra dom få milen man har batteri och funkar säkert jättebra om man laddar varje natt hemma och åker korta sträckor på vardagarna så elen räcker till, men på längre resor eller om man inte kan ladda den varje dag så blir det bara en dyr forsilbil med extra vikt som drar mer bränsle.
Mina hybrider har dragit runt 0.7 typ
Då är det nästan 2800 kg. Skatten 300 kr kontra 20 000 typ. Så är ju inte så dåligt
 
Så som jag använder bilen är nog hybrid det jag har tyckt varit absolut mest stressigt och värdelöst. Funkar bra dom få milen man har batteri och funkar säkert jättebra om man laddar varje natt hemma och åker korta sträckor på vardagarna så elen räcker till, men på längre resor eller om man inte kan ladda den varje dag så blir det bara en dyr forsilbil med extra vikt som drar mer bränsle.
9/10 såldes nog som förmånsbilar, då var de ju tvärtom en extremt billig fossilbil. Jag hade flera stycken som kostade runt 1000kr/månad netto. Det är/var svårslaget för att köra en ny bil, men nu ser ju reglerna annorlunda ut.

För privatköpare är det nog lite annorlunda, samt för de som har olika former av löneavdrag etc där kalkylen påverkas av bilens pris.
 
En undran är ju om privatleasingen kommer att dö ut vid nyköp nu med höjda räntor o slopad bonus
50,000kr i bonus på 36mån är ju runt 1400kr mer i mån än nu.
70,000 i bonus är ju nästan 1950kr mer i mån än nu.
Känns som det kommer att bli ordentligt dyrt med privatleasing framöver, istället för runt 6000kr i mån till uppåt 8000kr i mån för samma produkt/tjänst.
Så är det absolut. Men det är fortfarande billigare än man tror att åka elbil om man räknar med ALLT. Bara jämföra leasinghyran blir lite skevt. En ICE-bil med motsvarande prestanda kostar lätt 3000kr/mån i bensin, 500kr/mån service och 1000kr/mån skatt.

De här började väl nånstans 6500kr/mån med bonus om jag minns rätt och innan räntehöjningarna typ 5500 om minnet är på min sida.
1668192931748.png



Sen har vi ju det med risktagande också. En hel del kan nog tänka sig att betala typ 6000kr för en MG Marvel R men hur många kan tänka sig att betala 534.000kr av sina egna pengar?
 
Slänger in en fackla….Är skeptisk till det tunnelseende som ofta uppstår när beteenden ska styras av politiska beslut.

Är hypen över för denna gång? Vore det inte bättre att vi körde på Etanol och biodiesel än hushållsel?
Artikeln skulle kunnat handlat om Etanolbilar.

4D7072A9-A1C4-4487-A25C-490CE84E036B.jpeg
CFFB3C34-F6C9-41AE-983B-1A593704DE4D.jpeg
 
Slänger in en fackla….Är skeptisk till det tunnelseende som ofta uppstår när beteenden ska styras av politiska beslut.

Är hypen över för denna gång? Vore det inte bättre att vi körde på Etanol och biodiesel än hushållsel?
Artikeln skulle kunnat handlat om Etanolbilar.

4D7072A9-A1C4-4487-A25C-490CE84E036B.jpeg
CFFB3C34-F6C9-41AE-983B-1A593704DE4D.jpeg
Tror absolut vi ska fortsätta elektrifieringen.
Etanol är inte så miljövänligt som man gärna tror när alla faktorer räknas in, och biodiesel svindyrt.
Det är ju kravet på ökad mängd inblandning av biodiesel som gjort att dieseln är mycket dyrare i Sverige. Sedan har vi en flaskhals när det komner till produktionsvolymer av biodiesel.

I Norge, som ändå har rätt stor andel elbilar, tar dessa 0,8% av den totala elförbrukningen.
Vi kan öka vår elbilsflotta i Sverige rätt ordentligt innan elbristen kan skyllas på fordonen.
 
Tror absolut vi ska fortsätta elektrifieringen.
Etanol är inte så miljövänligt som man gärna tror när alla faktorer räknas in, och biodiesel svindyrt.
Det är ju kravet på ökad mängd inblandning av biodiesel som gjort att dieseln är mycket dyrare i Sverige. Sedan har vi en flaskhals när det komner till produktionsvolymer av biodiesel.

I Norge, som ändå har rätt stor andel elbilar, tar dessa 0,8% av den totala elförbrukningen.
Vi kan öka vår elbilsflotta i Sverige rätt ordentligt innan elbristen kan skyllas på fordonen.
Intressant med Norge och elförbrukningen.

Det här med partiklar från vägbana och däck är en intressant faktor som inte har penetrerats så mycket.

 
Intressant med Norge och elförbrukningen.

Det här med partiklar från vägbana och däck är en intressant faktor som inte har penetrerats så mycket.

Fast hur skulle det vara ett argument mot elbilar? Vanliga bensinbilar (med samma vikt) avger precis lika mycket. Så mycket extra väger inte ett batteri som artikelns rubrik vill försöka får det till.

Angående ditt första inlägg så är det bättre att alstra el i ett kolkraftverk och sen ladda en elbil än att tanka diesel. Förbränningsmotorn slösar bort 50-65% av energin i bränslet.
 
Fast hur skulle det vara ett argument mot elbilar? Vanliga bensinbilar (med samma vikt) avger precis lika mycket. Så mycket extra väger inte ett batteri som artikelns rubrik vill försöka får det till.

Angående ditt första inlägg så är det bättre att alstra el i ett kolkraftverk och sen ladda en elbil än att tanka diesel. Förbränningsmotorn slösar bort 50-65% av energin i bränslet.
Tänker att motsvarande elbil väger betydligt mer än motsvarande fossila bil.

Intressant information om kraftverk och förbränningsmotorer!
 
Så är det absolut. Men det är fortfarande billigare än man tror att åka elbil om man räknar med ALLT. Bara jämföra leasinghyran blir lite skevt. En ICE-bil med motsvarande prestanda kostar lätt 3000kr/mån i bensin, 500kr/mån service och 1000kr/mån skatt.

De här började väl nånstans 6500kr/mån med bonus om jag minns rätt och innan räntehöjningarna typ 5500 om minnet är på min sida.
1668192931748.png



Sen har vi ju det med risktagande också. En hel del kan nog tänka sig att betala typ 6000kr för en MG Marvel R men hur många kan tänka sig att betala 534.000kr av sina egna pengar?
Det där är riktigt galet.
 
Fast hur skulle det vara ett argument mot elbilar? Vanliga bensinbilar (med samma vikt) avger precis lika mycket. Så mycket extra väger inte ett batteri som artikelns rubrik vill försöka får det till.

Angående ditt första inlägg så är det bättre att alstra el i ett kolkraftverk och sen ladda en elbil än att tanka diesel. Förbränningsmotorn slösar bort 50-65% av energin i bränslet.
Självklart. Men genomsnittsvikten för jämförbara bilmodeller är betydligt högre för elbilar.
Det tillverkas ju redan särskilt anpassade däck för att hantera den höga vikten på elbilar.

En BMW i4m50 väger nästan 400kg mer än en 440 xdrive som är jämförbara modeller.
Och värre blir det ju större (och tyngre) bilarna blir då det måste kompenseras med ännu större batteripack för att få rimlig räckvidd.
 
Intressant med Norge och elförbrukningen.

Det här med partiklar från vägbana och däck är en intressant faktor som inte har penetrerats så mycket.

Antar att det hamnar lägre på agendan för att det bara är ett hälsoproblem för individer och inte påverkar den globala uppvärmningen (förutom att det måste tillverkas mer asfalt och fler däck då)
 
Antar att det hamnar lägre på agendan för att det bara är ett hälsoproblem för individer och inte påverkar den globala uppvärmningen (förutom att det måste tillverkas mer asfalt och fler däck då)
Mm. Men det talas så mycket om dieselbilarnas partiklar. En dieselbil är väl mindre skadlig för miljön än bensinbilar som jag förstår det?
 
Antar att det hamnar lägre på agendan för att det bara är ett hälsoproblem för individer och inte påverkar den globala uppvärmningen (förutom att det måste tillverkas mer asfalt och fler däck då)
Så är det säkert.
Annars hade man förbjudit, inte bara dubbdäck på vissa gator utan även tunnelbanan vars partikelutsläpp tydligen är höga vid start/stopp.
 
En undran är ju om privatleasingen kommer att dö ut vid nyköp nu med höjda räntor o slopad bonus
50,000kr i bonus på 36mån är ju runt 1400kr mer i mån än nu.
70,000 i bonus är ju nästan 1950kr mer i mån än nu.
Känns som det kommer att bli ordentligt dyrt med privatleasing framöver, istället för runt 6000kr i mån till uppåt 8000kr i mån för samma produkt/tjänst.
Det är vad jag tror.
Dagens nya prisnivåer utesluter nog en hel del kunder.
Svårt psykologiskt att dels betala minst 50% mer än för en vecka sedan samt att TCO nu är snarlik eller ännu högre än för en vettig ICE.
 
Det tillverkas ju redan särskilt anpassade däck för att hantera den höga vikten på elbilar.
Främst är det särskilda däck för elbilar för att ge lägre rullmotstånd. Det går utmärkt att använda däcken från en Touareg på en ID4 så att säga men du tappar någon mil räckvidd.

Ang. I4as viktskillnad så är den en "felbyggd" bil eftersom den inte är anpassad för el från början. Jämför man en BMW iX (riktig elbil) och en BMW X5 är viktskillnaden bara 150 kg...och då är X5an otankad ;)
 
Främst är det särskilda däck för elbilar för att ge lägre rullmotstånd. Det går utmärkt att använda däcken från en Touareg på en ID4 så att säga men du tappar någon mil räckvidd.

Ang. I4as viktskillnad så är den en "felbyggd" bil eftersom den inte är anpassad för el från början. Jämför man en BMW iX (riktig elbil) och en BMW X5 är viktskillnaden bara 150 kg...och då är X5an otankad ;)
X5 börjar på 2140kg och iX på 2440kg vad jag kan läsa mig till.
i tjänstevikten ingår full tank.

Edit en X5 xdrive40i väger 2060kg Enligt BMW. Tjänstevikt alltså ;)
 
Senast ändrad:
Jag tittade på X5 M50 som har jämförbara prestanda. Men ja, den är lika stor oavsett motor om man vill utgå från storlek istället. "Vikt utan last" kallade BMW det.
Ja, om man jämför toppmodellerna så förstår jag jämförelsen.
X5m är dock en m-bil och inte en m-performance så vikt från förstärkningar, kylning, större bromsar etc, gör mycket på att öka på tjänstevikten på m-bilar.
De ska ju trots allt klara en del misshandel :)

Intressant nog är x5 m40i snabbare än ix xdrive 40 (5,5 vs 6,1) Vilket förvånade mig lite.
 
Äntligen!
Hämtade den igår, inte världens bästa dag att hämta en bil på om man har OCD :D.

De hade i alla fall följt instruktionen att inte röra bilen :D, den var dock avspolad!

Åkte direkt till tvätthall, spolade av den och la på ett ett lager wetcoat! Får se när vädret tillåtet så får det blir polering och keramiskt!

Får se blir nog andra fälgar till våren, splitter fram, någon liten läpp bak plus lite till!

20221122_132030.jpg
 
Snygg!
Ni som har elbil, vilken skulle ni beställd IDAG om ni fick chansen att göra om ert köp?
Tvekar, pga smäckig plast, ful design och allmän o-förfining i dagens utbud (uppenbarligen är elbilarna framstressade)
 
Snygg!
Ni som har elbil, vilken skulle ni beställd IDAG om ni fick chansen att göra om ert köp?
Tvekar, pga smäckig plast, ful design och allmän o-förfining i dagens utbud (uppenbarligen är elbilarna framstressade)
BMW I4 M50 som jag borde beställt när jag kunde för 1 1/2 år sen....
Men nu blir det bara en vardagsbil framåt, får se hur länge jag klarar mig att hålla mig borta :D

Kollar av läget till sommaren...
 
Tillbaka
Topp