• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    982
Dagens :D

1669378678750.png
 
Kör lite id3 på nya jobbet, faaan vad plastig inredning den har.
Man är definitivt bortskämd med premium bilar!
Samma här.
Kör E-klass med nästan all utrustning. Inkl akustikpaket (extra tjocka rutor som håller värmestrålning utanför och extra ljudistolering) och Burmester stereo.
Sjukt nöjd. Supertyst, underbar komfort och med AMG-chassi stabil i hög fart o svängar. Förfiningen i allt är påtaglig och allt är väl genomtänkt.
Deras nya elbilar har tappar detta till stor del. Men ge MB några år att lära sig skruva ihop elbilar så...
 
Hört mycket positivt om den. En elbil med rätta premiumkänslan enl de som kör.
Har den förfining i material, säten mm enl dig? Eller finns det något som slarvats igenom...
Frågan är inte ställd till mig, men jag svarar ändå.

Känslan i inredningen är OK men inte i toppklass. För att få en acceptabel läderklädsel måste man välja till det ganska dyra Merino-lädret. Det billigare Vernasca-lädret känns som grov plast.
 
i4 verkar göra ägarna nöjda. Men oj vad svårt BMW verkar ha att få fram bilar. En kompis beställde i somras, fortfarande inte fått nåt riktigt produktionsdatum…
 
Frågan är inte ställd till mig, men jag svarar ändå.

Känslan i inredningen är OK men inte i toppklass. För att få en acceptabel läderklädsel måste man välja till det ganska dyra Merino-lädret. Det billigare Vernasca-lädret känns som grov plast.
Har alcantra AMG-stolar i min E-klass och Recaro alcantra i min Miata. Sitter fast bättre i kurvorna, finns det som tillval i i4?
 
Det bästa detta bidrag bidragit med är att skapa en begagnatmarknad för elfordon.
Kommer finnas mycket att välja och vraka på om nått år för en snåljåp som jag.
 
Samma här.
Kör E-klass med nästan all utrustning. Inkl akustikpaket (extra tjocka rutor som håller värmestrålning utanför och extra ljudistolering) och Burmester stereo.
Sjukt nöjd. Supertyst, underbar komfort och med AMG-chassi stabil i hög fart o svängar. Förfiningen i allt är påtaglig och allt är väl genomtänkt.
Deras nya elbilar har tappar detta till stor del. Men ge MB några år att lära sig skruva ihop elbilar så...
Ja, jag förstår inte varför flera etablerade tillverkare helt plötsligt tappar sina kärnvärden när de bygger elbilar?

Ok, man vill optimera vikt och strömlinjeform vilket såklart har ett pris, men sen då?
 
Är EQE, EQS inte bra invändigt? Har inte provsuttit eller kört någon av dem!

BMW IX är väl bra exv?
Kört både EQE och EQS, samt "allt annat" av elbilar, inklusive alla andra MB elbilar och hybrider (nya C-class)
Som vanligt ligger MB i en klass för sig avseende förfining, men de når inte upp (ännu) till den gedigna känsla som finns på fossilbilarna.
Men det kommer säkert då MB lärt sig skruva ihop sima elbilar.
EQC tex är riktigt tight numera efter några års tillverkning.

Utanför MB, är det skitkass med förfining.
Katastrofdåligt i Kinabilar som väntat men även hos elbilar från etablerade fossil-procucenter.
BMW i3 är ok men riktigt gammal nu med långsam laddning och allmänt föråldrad infotainment. Annars kul att ratta som förväntat av en BMW.
Har inte kört iX (gillar inte SUV) men den verkar skitfin!

Koreanerna Kia och Hounday (stavning?) är rena katastrofen rakt igenom.
japanen Mazda MX-30 är trevlig innuti och fin att ratta, men körsträckan är kass och laddar långsamt. = tekniskt sett föråldrad redan vid introduktionen

Allt från italien och frankrike är dåligt som vanligt.

Den stora överaskningen är att Volvo och Polestar ligger efter.

Tesla slutligen, ja bullriga som fan, superplastiga men körmässigt troligen överlägsna allt. Även överlägsna tekniskt.

Av hybrider är nya C-klass sjukt jäkla överlägsen allt. Otroligt impad över denna. KÖÖÖÖP om ni letar hybrid. Mindre budget = A-klass är fin.
Dock kommer ingen vilja köpa en beggad hybrid om några år...så värdeminskningen?

Bästa elbilarna jag kört är (med stoooort hopp ned till övriga) är EQS och EQE, rakt igenom sagolika!
EQC därefter, med EQA och EQB tätt därefter.

Sedan stort hopp ned till övriga tillverkares elbilar.
OBS nu snackar jag "bil-egenskaper" såsom stolar, klima, stereo, ergonomi, förfining, komfort, köregenskaper mm - och inte "el-egenskaper" där Tesla är överlägsen.
Men jag vill ha en BIL att trivas med !!
 
Ja, jag förstår inte varför flera etablerade tillverkare helt plötsligt tappar sina kärnvärden när de bygger elbilar?

Ok, man vill optimera vikt och strömlinjeform vilket såklart har ett pris, men sen då?
Brådis att lansera elbilar såklart. Då krävs kompromisser.
Alla har panik nu att få ut elbilar till säljarna som vill kränga dessa till kunderna
 
Kört både EQE och EQS, samt "allt annat" av elbilar, inklusive alla andra MB elbilar och hybrider (nya C-class)
Som vanligt ligger MB i en klass för sig avseende förfining, men de når inte upp (ännu) till den gedigna känsla som finns på fossilbilarna.
Men det kommer säkert då MB lärt sig skruva ihop sima elbilar.
EQC tex är riktigt tight numera efter några års tillverkning.

Utanför MB, är det skitkass med förfining.
Katastrofdåligt i Kinabilar som väntat men även hos elbilar från etablerade fossil-procucenter.
BMW i3 är ok men riktigt gammal nu med långsam laddning och allmänt föråldrad infotainment. Annars kul att ratta som förväntat av en BMW.
Har inte kört iX (gillar inte SUV) men den verkar skitfin!

Koreanerna Kia och Hounday (stavning?) är rena katastrofen rakt igenom.
japanen Mazda MX-30 är trevlig innuti och fin att ratta, men körsträckan är kass och laddar långsamt. = tekniskt sett föråldrad redan vid introduktionen

Allt från italien och frankrike är dåligt som vanligt.

Den stora överaskningen är att Volvo och Polestar ligger efter.

Tesla slutligen, ja bullriga som fan, superplastiga men körmässigt troligen överlägsna allt. Även överlägsna tekniskt.

Av hybrider är nya C-klass sjukt jäkla överlägsen allt. Otroligt impad över denna. KÖÖÖÖP om ni letar hybrid. Mindre budget = A-klass är fin.
Dock kommer ingen vilja köpa en beggad hybrid om några år...så värdeminskningen?

Bästa elbilarna jag kört är (med stoooort hopp ned till övriga) är EQS och EQE, rakt igenom sagolika!
EQC därefter, med EQA och EQB tätt därefter.

Sedan stort hopp ned till övriga tillverkares elbilar.
OBS nu snackar jag "bil-egenskaper" såsom stolar, klima, stereo, ergonomi, förfining, komfort, köregenskaper mm - och inte "el-egenskaper" där Tesla är överlägsen.
Men jag vill ha en BIL att trivas med !!
Testat Skoda Enyaq? Jag och frugan är i alla fall nöjda 😀
 
Brådis att lansera elbilar såklart. Då krävs kompromisser.
Alla har panik nu att få ut elbilar till säljarna som vill kränga dessa till kunderna
Fast en elbil behöver inte vara ful för att vara bra. Audi E-tron ser ut som en riktig bil, BMW i4 ser ut som en riktig bil, varför Mercedes förvandlade sina elbilar till överjästa bulldegar utan linjer är obegripligt.
1669462544732.png

1669462729673.png
 
Fast en elbil behöver inte vara ful för att vara bra. Audi E-tron ser ut som en riktig bil, BMW i4 ser ut som en riktig bil, varför Mercedes förvandlade sina elbilar till överjästa bulldegar utan linjer är obegripligt.
1669462544732.png

1669462729673.png
Tyvärr aerodynamik.
Räckvidd är viktigare försäljningsargument än design när det kommer till elbil.
Bara kolla på räckviddångesten i denna tråd till och från. Verkar som att alla kör 50 mil om dagen...
 
Tyvärr aerodynamik.
Räckvidd är viktigare försäljningsargument än design när det kommer till elbil.
Bara kolla på räckviddångesten i denna tråd till och från. Verkar som att alla kör 50 mil om dagen...
Fast E-klass som är på andra bilden (har en w213 själv) är väldigt aerodynamisk.
Men som EQE är den ju inte.
EQS växer dock med tiden. Gått från avsky till snygg. Kolla de som har AMG-paket, skitsnygga. EQE däremot är för kort i baken.
 
Tyvärr aerodynamik.
Räckvidd är viktigare försäljningsargument än design när det kommer till elbil.
Bara kolla på räckviddångesten i denna tråd till och från. Verkar som att alla kör 50 mil om dagen...
Jo men det är inte så att i4 har särskilt dålig aerodynamik heller? Jag tror det är identitet, de ska se "moderna" ut i Mercedes (kinesiska) kunders ögon.
1669464377686.png
 
Hittade dessa uppgifter:
EQS Cd 0.209 * front area 2.51m2 =0.53
Tesla 3 Cd 0.23 * front area 2.2m2? =0.50
Tesla S Cd 0.24 * front area 2.34 =0.56
E-klass W213 sedan Cd 0.23 * frontal area 2.36 m² = 0.54
 
Samma här.
Kör E-klass med nästan all utrustning. Inkl akustikpaket (extra tjocka rutor som håller värmestrålning utanför och extra ljudistolering) och Burmester stereo.
Sjukt nöjd. Supertyst, underbar komfort och med AMG-chassi stabil i hög fart o svängar. Förfiningen i allt är påtaglig och allt är väl genomtänkt.
Deras nya elbilar har tappar detta till stor del. Men ge MB några år att lära sig skruva ihop elbilar så...
20221127_154540.jpg

Jag fattar precis vad du menar :)
 
Tillbaka
Topp