• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    977
Såhär glider jag fram allt som oftast

Bilagor

• C27763B5-0704-489F-95BE-B0581B091F60.jpeg
    C27763B5-0704-489F-95BE-B0581B091F60.jpeg
    67.9 KB · Visningar: 20
ok kunde inte hålla mig, beställde frontsplitter, "sidokjolar" och en bakre läpp igår.
Har även beställt eftermarknads stänkskydd, displayskydd samt två "vingar" för att öppna och stänga bakdörrarna med.

Spånar även på König Neoform 19x8.5 ET43, tror dem kan passa Mach-es former bra, men 19" är rätt litet.
Kan hända att jag köper ett set Volvo-fälgar 20-21" får se! Väger runt 2.5kg mindre per fälg jämfört med OEM 18x7 :)

1669625129671.png

1669625139957.png

Spontant ingen vinnare, bättre finns säkert. Att ekrarna "viker in" innan fälgkanten gör ju också att de ser ännu mindre ut.
tror själva modellen kan passa, men är mer orolig för storleken. Vill heller inte gå upp för mycket i profil för att fylla då det påverkar rullomkresten för mycket.
Även om det är standardmodellen så är oken rätt stora och på OEM 18 är det inte jättemycket spelrum. Tänker hur lätt det är att hitta andra fälgar som passar. Königfälgarna är bygga med större ok i åtanke.

Har kollat ite på XC40-fälgar finns en modell som jag gillar, 21" men jag undrar vad som händer med range då :D och dem lär inte väga några 2.5kg mindre per fälg haha
1669626166962.png

Är ingen ursäkt för att fippla med telefonen, gör om gör rätt. Kör du helljus också med bil framför samt möte?
Ja det är motorväg så massivt stort avstånd i sidled. Och det är väldigt långt fram till bilen framför.
Ingen blir bländad och jag var helt ensam på vägen.

Ni som klagat, skriv om er track record.
Jag har kört både MC och bil sedan jag tog körkort vid 18år - inga olyckor eller fartböter på nästan 40år.
Har inte ens lagt mig ned med hojen.
Kan vi återgå till tråden nu?

tror själva modellen kan passa, men är mer orolig för storleken. Vill heller inte gå upp för mycket i profil för att fylla då det påverkar rullomkresten för mycket.
Även om det är standardmodellen så är oken rätt stora och på OEM 18 är det inte jättemycket spelrum. Tänker hur lätt det är att hitta andra fälgar som passar. Königfälgarna är bygga med större ok i åtanke.

Har kollat ite på XC40-fälgar finns en modell som jag gillar, 21" men jag undrar vad som händer med range då :D och dem lär inte väga några 2.5kg mindre per fälg haha
1669626166962.png
Jag skulle köpt Superleggera, erkänt bra och lätta.

1669626166962.png

Leasade du inte? För i de flesta avtalen har jag förstått står att man endast får använda originalfälgar på leasingbilen. Tänker om något händer så kanske det kan bli gnäll och hög kostnad för en själv.

Leasade du inte? För i de flesta avtalen har jag förstått står att man endast får använda originalfälgar på leasingbilen. Tänker om något händer så kanske det kan bli gnäll och hög kostnad för en själv.
Ingen fara på den fronten så länge däcken har rätt belastingsindex och rullomkrets. Däremot är det "dumt" eftersom man betalar för slitaget av däcken i leasingen.

Rätt bra E4/Essingeleden till jobbet och sen senare hem med runt 1-2c

Avfärd till jobbet med förvärmning med kabel i, hem så bara kupevärmning. Farthållare satt på 85 där det går. Då bilen ej har värmepump så tycker jag förbrukningen är rätt ok och det var lätt regn med på väg till jobbet. Kör odubbat 18"

Ja skärmskyddet är fortfarande på skll installera ett Spigenskydd idag :p

5620551E-58D5-4057-BA76-1323478ACFC3.jpeg

87A479A0-7B36-4363-8210-7C290420E172.jpeg

Vad är det jag är för trög för att fatta? Hur kan 30 minuter, 21 kwh kosta 210(!!!!!!!!!) riksdaler?

Är med i nätverket via Fords provperiod så ska dessutom ha lite rabatt.

F3EBF867-8CD1-4AB8-94D1-A46B6A0544F5.jpeg
4D83092E-2CD1-4887-A6F9-322A3E605041.jpeg
88315D2C-917D-4B27-A4FD-B988243E8B73.jpeg

Vad är det jag är för trög för att fatta? Hur kan 30 minuter, 21 kwh kosta 210(!!!!!!!!!) riksdaler?

Är med i nätverket via Fords provperiod så ska dessutom ha lite rabatt.

F3EBF867-8CD1-4AB8-94D1-A46B6A0544F5.jpeg
4D83092E-2CD1-4887-A6F9-322A3E605041.jpeg
88315D2C-917D-4B27-A4FD-B988243E8B73.jpeg
Har den räknat både tid och kwh + moms
Blir däromkring då

Rabatten som Ford har är det inte bara hos Ionity?

Senast ändrad:
Här den räknat både tid och kwh + moms
Blir däromkring då

Rabatten som Ford har är det inte bara hos Ionity?
Kan vara så och kan vara så. Appens ux lämnar en del övrigt att önska men det står ”i nätverk” på laddaren, vad det nu betyder. 10kr/kwh är rena rånet oavsett 😕

Kan vara så och kan vara så. Appens ux lämnar en del övrigt att önska men det står ”i nätverk” på laddaren, vad det nu betyder. 10kr/kwh är rena rånet oavsett 😕
Ja det är ett riktigt jävla rån, och helt orimligt! Samtidigt är det gällande marknadspriser för stora delar av Sveriges befolkning på all el. Mig inkluderat 🤬 Tanken har slagit oss att sälja frugans tesla faktiskt. Just nu senaste veckan hade en v8:a varit billigare att pendla med. (Inte riktigt, viss överdrift. Men en ”normal” bensinbil hade varit billigare)

Vad betalar du för elen då? Bilen drar typ 1.8kwh per mil. 10kr/kwh hemma? Låter...högt även om det är Skåne.
Senaste veckorna typ 5-7:- per kWh. Och det är till Tibber. Sen tillkommer abonnemangskostnaden, elöverföringen och energiskatten till nätägaren (vattenfall) så ca 6,5-8,5:-/kWh faktisk nettokost. Och nej, bilen drar inga 1,8 kWh per mil. 1,95 drar den när det är varmt ute i snitt. Nu ligger det snarare på 2,5-3 kWh milen. Det blir runt 10 mil om dagen bilen går och då runt 110-120 km/h så faktisk förbrukning är enligt ovan.
AF91872B-C04C-49DB-93C9-7DC17281FF7A.png

Snygg!
Ni som har elbil, vilken skulle ni beställd IDAG om ni fick chansen att göra om ert köp?
Tvekar, pga smäckig plast, ful design och allmän o-förfining i dagens utbud (uppenbarligen är elbilarna framstressade)
Ingen. Med dagens priser är det alldeles för svårt att räkna hem. BMW IX3 är ändå en jäkla trevlig bil och jag önskar nog bara att den fick sin uppdatering för att bromsa själv när den kör med adaptiv farthållare i t.ex samhällen och 5-10 mil längre räckvidd.

Som bil är den enastående!

Senaste veckorna typ 5-7:- per kWh. Och det är till Tibber. Sen tillkommer abonnemangskostnaden, elöverföringen och energiskatten till nätägaren (vattenfall) så ca 6,5-8,5:-/kWh faktisk nettokost. Och nej, bilen drar inga 1,8 kWh per mil. 1,95 drar den när det är varmt ute i snitt. Nu ligger det snarare på 2,5-3 kWh milen. Det blir runt 10 mil om dagen bilen går och då runt 110-120 km/h så faktisk förbrukning är enligt ovan.
AF91872B-C04C-49DB-93C9-7DC17281FF7A.png
Har du Tibber och ligger på 5-7kr/kwh vet jag inte riktigt hur du kört.

Bara senaste veckan har vi haft några timmar under 4kr inkl avgifter men sure 3-5kr/kwh kostar det kan jag gå med på.

Vi tankar på Ionity och vid Väla i Helsingborg har de laddare som kostar 2,25kr/kwh.

Så det kan löna sig att hänga på Väla i några timmar. Annars är Ionity ett bra val, har varit mycket kö även sent på kvällarna nu. 2,89kr/kwh.

Tillbaka
Topp