... den laddar snabbt så in i helvete. I alla fall när det är varmt. 20-80 procent går på riktigt under 20 minuter. Helt galet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Där kom den Sånt driver mig till vansinne. Brorsan har en Niro, om det är liknande den så svalnade intresset en hel del nu. Otroligt vad man behöver leta efter uppenbara funktioner i det.[...]Dåligt infotainmentsystem.
Testat i princip alls Asiatiska elbilar och alla infotainmentsystem är röriga i funtion såväl design.Där kom den Sånt driver mig till vansinne. Brorsan har en Niro, om det är liknande den så svalnade intresset en hel del nu. Otroligt vad man behöver leta efter uppenbara funktioner i det.
Testat i princip alls Asiatiska elbilar och alla infotainmentsystem är röriga i funtion såväl design.
En BMW, MB och Tesla ”förstår man” snabbt.
Försök sätta på sätesvärmen i en Ioniq5 tex…
Letade överallt i 15min innan jag gav upp.
Den där skärmen alltså... Jag får tvångstankar att bryta loss denjust stolsvärmen och värmeregleringen generellt är lätt att hitta i forrrden , även om det är via skärmen så är dem alltid på samma plats
Nu efter några veckors användande så har mjukvara och app funkat över förväntat. Har inte haft några glitchar peppar peppar. PAK har funkat varje gång utan att lämna mig hängandes (bara för att jag skriver detta så lär det vara det första som händer imorgon...). Appen funkar bra som sådant men saknar en del som jag skulle vilja ha, exv ställa temp mer granulärt än hög, medel, låg för kupetemp, skulle vilja ställa in vilken stol som skall värmas upp. Men avrestider, fjärrstart, låsa/låsa upp etc har funkat bra.
Har fått på skärmskydd med matt beläggning, riktigt bra mot reflektioner och inga fingeravtryck av det jag sett och bra glid
Haha, den funkar dock bra ej i vägen heller.Den där skärmen alltså... Jag får tvångstankar att bryta loss den
Beror på vad det kostar för dig att ladda, som jag skrev nyligen i tråden så är det billigare för oss att köra på bensin än en i December.Ni som nyligen räknat på elbilsägande, var går brytpunkten sett till körda KM per dag för att det ska vara ekonomiskt lönsamt att köpa EL? Inser att det beror på alternativet, men ponera för enkelhetens skull att det står mellan el och en bensindriven bil som är 250.000 billigare och drar 0.7.
Hur fan ska man räkna?
Ni som nyligen räknat på elbilsägande, var går brytpunkten sett till körda KM per dag för att det ska vara ekonomiskt lönsamt att köpa EL? Inser att det beror på alternativet, men ponera för enkelhetens skull att det står mellan el och en bensindriven bil som är 250.000 billigare och drar 0.7.
Hur fan ska man räkna?
Ursäkta att jag inte hänger med, men vad menar du?Som ägare av en I5 kan jag bara konstatera att det är helt orimligt.
Om man räknar så enkelt som möjligt så är ju 250' kr mellan 10-12000 liter bensin så runt 14-15000 mil i skillnad i kronor om alla andra kostnader är jämförbara (där talar det till elbilens fördel servicen och skatt bl.a)
Jag tror nästan du måste göra en excel med variabler för pris, ränta, bränsle per mil, försäkring etc. Spontant tänker jag mig att elbilen tappar mer i värde på tre eller fem år.Ni som nyligen räknat på elbilsägande, var går brytpunkten sett till körda KM per dag för att det ska vara ekonomiskt lönsamt att köpa EL? Inser att det beror på alternativet, men ponera för enkelhetens skull att det står mellan el och en bensindriven bil som är 250.000 billigare och drar 0.7.
Hur fan ska man räkna?
Ja det är oerhört många variabler som är nästan omöjliga att beräkna ( om man bara tänker på det ekonomiska ).Jag tror nästan du måste göra en excel med variabler för pris, ränta, bränsle per mil, försäkring etc. Spontant tänker jag mig att elbilen tappar mer i värde på tre eller fem år.
Det var INTE ILLA! Tolkar jag det rätt som att det är lönsamt för dig att göra Diesel så länge du kör mindre än ca 1700mil/år?Så här räknade jag. Obs bundet elpris bara ett tag till
Ja så ska det läsas. Jag ligger på 1800 mil/år så jag är precis där, så jag "tjänar" inga pengar på att åka elbil men det är ju enormt mycket trevligare än en Alltrack 2.0tdi...Det var INTE ILLA! Tolkar jag det rätt som att det är lönsamt för dig att göra Diesel så länge du kör mindre än ca 1700mil/år?
Jag fattar, svårt att jämföra komforten mellan så pass olika bilar. För att inte tala om alla sociala pluspoäng man får när man kör EL/MiljövänligtJa så ska det läsas. Jag ligger på 1800 mil/år så jag är precis där, så jag "tjänar" inga pengar på att åka elbil men det är ju enormt mycket trevligare än en Alltrack 2.0tdi...
Varför jämförde jag då med en Alltrack? Jo för att det var vad jag ville lägga nytt på en ICE bil (400k). Förstås skulle man kunna räkna på en äldre ICE bil men då blir kalkylen nästan omöjlig eftersom så mycket då handlar om risk för större reparationer.
Inte bara sociala (men jag håller med om de också):Jag fattar, svårt att jämföra komforten mellan så pass olika bilar. För att inte tala om alla sociala pluspoäng man får när man kör EL/Miljövänligt
Ja andrahandsmarknaden har varit exceptionell. Jag har en 2021 Toyota corolla som bara gått ca 1000 mil. Köpte sprillans för ca 260.00 med pandemi-rabatt. Har funderat på att sälja den till förmån av privatleasing av elbil. Jag bor i Uppsala och kör i princip bara till och från jobbet (7km enkel väg) och sedan runt i stan och till ICA (=inga avstånd pga liten stad).Man ser i arket även på en körsträcka på 1500 så har privatlease varit bra speciellt när det var bra deals back in the day. Sen kan man argumentera om andrahandsvärdet senaste året som varit extrema, så köp av elbil har ofta varit bättre, men ändå. Men framgent....
Som ID3an jag hade, som låg på 4360/månad ink försäkring fullutrustad.
Som vardagsbil funkar elbil bättre för mig även om det inte blir billigare, kör runt 1000-1500 mil/år.
Får ångest att köra en ICE med den körcykel jag/vi har nu. Sen som @alfgren säger man kan dra på med en gång utan att oroa sig för temp i oljor etc.
Antar att du, likt jag, ägnar dig åt taxi-verksamhet i närområdet. Barn ska åt alla håll samtidigt känns det som.Får ångest att köra en ICE med den körcykel jag/vi har nu. Sen som @alfgren säger man kan dra på med en gång utan att oroa sig för temp i oljor etc.
Privatleasing av el har blivit tokdyrt, jag tipsade om en Cupra Born för någon dag sedan och den var det relativt bra månadskostnad på(i alla fall enligt det som stod på blocket 4495/månad). Tror det blir väldigt svårt att komma under det för någon elbil alls numerJa andrahandsmarknaden har varit exceptionell. Jag har en 2021 Toyota corolla som bara gått ca 1000 mil. Köpte sprillans för ca 260.00 med pandemi-rabatt. Har funderat på att sälja den till förmån av privatleasing av elbil. Jag bor i Uppsala och kör i princip bara till och från jobbet (7km enkel väg) och sedan runt i stan och till ICA (=inga avstånd pga liten stad).
Ja det är möjligt. I början av året (när jag senast tittade) fanns det väldigt bra deals dock.Privatleasing av el har blivit tokdyrt, jag tipsade om en Leon Cupra för någon dag sedan och den var det relativt bra månadskostnad på(i alla fall enligt det som stod på blocket 4495/månad). Tror det blir väldigt svårt att komma under för någon elbil alls numer
haha ja! Skolan ligger 5-7 min bort, fotboll ligger 5-7 min bort, ica ligger 5-7 min bort, gymmet ligger 5-7 min bort, bauhaus/biltema etc 5-7 min bortAntar att du, likt jag, ägnar dig åt taxi-verksamhet i närområdet. Barn ska åt alla håll samtidigt känns det som.
Bonusen är tyvärr borttagen(i november) så alla bilar som är beställda efter det datumet (8/11) blev/blir per automatik runt 2000-2500/månad dyrare på 36 mån upplägg plus att inflationen/transportkostnader/... etc har drivit upp prisernaJa det är möjligt. I början av året (när jag senast tittade) fanns det väldigt bra deals dock.
Finns fler parametrar (och för mig är de tyvärr mycket viktigare än en tusenlapp hit eller dit)Inte bara sociala (men jag håller med om de också):
- komfort, det är ju helt enkelt knäpptyst från motorn
- vibrationsfritt
- körkultur, behöver inte varva för att få fart på bilen
- varm/kall redan innan man sätter sig i bilen oavsett parkering
- full gas från första sekund möjligt om man är sugen, bilen behöver inte bli varm
- billigare/ingen service
Sätt in enkel mobil och dela dess internet, kan inte vara enklare eller missar jag något?Min laddbox (Easee) drar en av fasernas huvudsäkring (20A) när den laddar samtidigt som värmen i huset krämar på när det är kallt på nätterna (bägge inställda för smart laddning / uppvärmning när strömmen är billig)
En Tibber pulse p1 hade löst problemet genom att reglera ned effekten på Easee men jag har ingen Wi-Fi där elmätaren sitter. Det finns säkert andra sätt att styra strömmen men jag funderar, som en quick&dirty, att programmera Easee till att tro att den är avsäkrad med 3*10a (3*16 irl) för att minska strömuttaget. Vad tror ni - hade det hjälpt?
Har en Volvo hybrid med 18 kWh batteri = att det komner att ta längre tid att ladda är inget jätteproblem eftersom batteriet inte är större.