• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    982
Där kom den :( Sånt driver mig till vansinne. Brorsan har en Niro, om det är liknande den så svalnade intresset en hel del nu. Otroligt vad man behöver leta efter uppenbara funktioner i det.
Testat i princip alls Asiatiska elbilar och alla infotainmentsystem är röriga i funtion såväl design.
En BMW, MB och Tesla ”förstår man” snabbt.
Försök sätta på sätesvärmen i en Ioniq5 tex…
Letade överallt i 15min innan jag gav upp.
 
just stolsvärmen och värmeregleringen generellt är lätt att hitta i forrrden :D, även om det är via skärmen så är dem alltid på samma plats

1670872427846.png


Nu efter några veckors användande så har mjukvara och app funkat över förväntat. Har inte haft några glitchar peppar peppar. PAK har funkat varje gång utan att lämna mig hängandes (bara för att jag skriver detta så lär det vara det första som händer imorgon...). Appen funkar bra som sådant men saknar en del som jag skulle vilja ha, exv ställa temp mer granulärt än hög, medel, låg för kupetemp, skulle vilja ställa in vilken stol som skall värmas upp. Men avrestider, fjärrstart, låsa/låsa upp etc har funkat bra.

Har fått på skärmskydd med matt beläggning, riktigt bra mot reflektioner och inga fingeravtryck av det jag sett och bra glid
 
Senast ändrad:
just stolsvärmen och värmeregleringen generellt är lätt att hitta i forrrden :D, även om det är via skärmen så är dem alltid på samma plats

1670872427846.png


Nu efter några veckors användande så har mjukvara och app funkat över förväntat. Har inte haft några glitchar peppar peppar. PAK har funkat varje gång utan att lämna mig hängandes (bara för att jag skriver detta så lär det vara det första som händer imorgon...). Appen funkar bra som sådant men saknar en del som jag skulle vilja ha, exv ställa temp mer granulärt än hög, medel, låg för kupetemp, skulle vilja ställa in vilken stol som skall värmas upp. Men avrestider, fjärrstart, låsa/låsa upp etc har funkat bra.

Har fått på skärmskydd med matt beläggning, riktigt bra mot reflektioner och inga fingeravtryck av det jag sett och bra glid
Den där skärmen alltså... Jag får tvångstankar att bryta loss den :)
 
Ni som nyligen räknat på elbilsägande, var går brytpunkten sett till körda KM per dag för att det ska vara ekonomiskt lönsamt att köpa EL? Inser att det beror på alternativet, men ponera för enkelhetens skull att det står mellan el och en bensindriven bil som är 250.000 billigare och drar 0.7.

Hur fan ska man räkna?
 
Den där skärmen alltså... Jag får tvångstankar att bryta loss den :)
Haha, den funkar dock bra ej i vägen heller.
Kanske inte i allas smak. Lite synd i US så har dem YT etc som appar, har inte kommit hit än.

Volvos EX90 är väldigt lik i layouten(går väl inte att göra på så många sätt) med den typ av infotainment. EX90 har dock än väldigt stor fördel är att den kommer ha Android Automotive. Läste någonstans att Ford kommer börja Android Automotive med från och med 2023 på kommande modeller, kommer dock inte exakt när och vilka modeller. Mustangen kommer tyvärr inte ha det som det verkar som kommer till sommaren
1670926999639.png
 
Senast ändrad:
Ni som nyligen räknat på elbilsägande, var går brytpunkten sett till körda KM per dag för att det ska vara ekonomiskt lönsamt att köpa EL? Inser att det beror på alternativet, men ponera för enkelhetens skull att det står mellan el och en bensindriven bil som är 250.000 billigare och drar 0.7.

Hur fan ska man räkna?
Beror på vad det kostar för dig att ladda, som jag skrev nyligen i tråden så är det billigare för oss att köra på bensin än en i December.
Om man räknar att elpriset håller sig så högt som de gjort hittills.

Så just nu är det nog väldigt svårt att räkna hem en 250k dyrare bil på billigare drivmedel.
 
Ni som nyligen räknat på elbilsägande, var går brytpunkten sett till körda KM per dag för att det ska vara ekonomiskt lönsamt att köpa EL? Inser att det beror på alternativet, men ponera för enkelhetens skull att det står mellan el och en bensindriven bil som är 250.000 billigare och drar 0.7.

Hur fan ska man räkna?


Om man räknar så enkelt som möjligt så är ju 250' kr mellan 10-12000 liter bensin så runt 14-15000 mil i skillnad i kronor om alla andra kostnader är jämförbara (där talar det till elbilens fördel servicen och skatt bl.a)
 
Av de 250k i skillnad så försvinner ju inte allt. Efter 3 år återstår åtminstone 125k av den skillnaden. Så hälften av nedanstående skulle jag räkna med.
Om man räknar så enkelt som möjligt så är ju 250' kr mellan 10-12000 liter bensin så runt 14-15000 mil i skillnad i kronor om alla andra kostnader är jämförbara (där talar det till elbilens fördel servicen och skatt bl.a)

Sen för egen del i alla fall handlar det inte bara om kronor och ören. Det är helt enkelt TREVLIGARE att åka elbil. Framförallt jämfört med 4-cyl motorer som i princip all nybilsförsäljning senaste åren har handlat om.
 
Ni som nyligen räknat på elbilsägande, var går brytpunkten sett till körda KM per dag för att det ska vara ekonomiskt lönsamt att köpa EL? Inser att det beror på alternativet, men ponera för enkelhetens skull att det står mellan el och en bensindriven bil som är 250.000 billigare och drar 0.7.

Hur fan ska man räkna?
Jag tror nästan du måste göra en excel med variabler för pris, ränta, bränsle per mil, försäkring etc. Spontant tänker jag mig att elbilen tappar mer i värde på tre eller fem år.
 
Jag tror nästan du måste göra en excel med variabler för pris, ränta, bränsle per mil, försäkring etc. Spontant tänker jag mig att elbilen tappar mer i värde på tre eller fem år.
Ja det är oerhört många variabler som är nästan omöjliga att beräkna ( om man bara tänker på det ekonomiska ).

1. Antal Km körda per dag i snitt.
2. Inköpspris
3. Värdeminskning
3. Skatt (Bonus/Malus)
4. Servicekostnad
5. Elpriser (som varierar KRAFTIGT)
6. Drivmedelspriser som också varierar just nu.
7. Försäkringskostnader
8. Snittförbrukning på bensin resp. EL

En hobbygissning är att majoriteten av alla försäljare (eller glada köpare ) som säger sig räknat på olika kostnader faktiskt inte tagit med alla relevanta parametrar som man behöver beräkna.
 
Det var INTE ILLA! Tolkar jag det rätt som att det är lönsamt för dig att göra Diesel så länge du kör mindre än ca 1700mil/år?
Ja så ska det läsas. Jag ligger på 1800 mil/år så jag är precis där, så jag "tjänar" inga pengar på att åka elbil men det är ju enormt mycket trevligare än en Alltrack 2.0tdi...

Varför jämförde jag då med en Alltrack? Jo för att det var vad jag ville lägga nytt på en ICE bil (400k). Förstås skulle man kunna räkna på en äldre ICE bil men då blir kalkylen nästan omöjlig eftersom så mycket då handlar om risk för större reparationer.
 
Ja så ska det läsas. Jag ligger på 1800 mil/år så jag är precis där, så jag "tjänar" inga pengar på att åka elbil men det är ju enormt mycket trevligare än en Alltrack 2.0tdi...

Varför jämförde jag då med en Alltrack? Jo för att det var vad jag ville lägga nytt på en ICE bil (400k). Förstås skulle man kunna räkna på en äldre ICE bil men då blir kalkylen nästan omöjlig eftersom så mycket då handlar om risk för större reparationer.
Jag fattar, svårt att jämföra komforten mellan så pass olika bilar. För att inte tala om alla sociala pluspoäng man får när man kör EL/Miljövänligt ;)
 
Jag fattar, svårt att jämföra komforten mellan så pass olika bilar. För att inte tala om alla sociala pluspoäng man får när man kör EL/Miljövänligt ;)
Inte bara sociala (men jag håller med om de också):
  • komfort, det är ju helt enkelt knäpptyst från motorn
  • vibrationsfritt
  • körkultur, behöver inte varva för att få fart på bilen
  • varm/kall redan innan man sätter sig i bilen oavsett parkering
  • full gas från första sekund möjligt om man är sugen, bilen behöver inte bli varm
  • billigare/ingen service
 
Man ser i arket även på en körsträcka på 1500 så har privatlease varit bra speciellt när det var bra deals back in the day. Sen kan man argumentera om andrahandsvärdet senaste åren som varit extrema, så köp av elbil har ofta varit bättre, men ändå. Men framgent....

Som ID3an jag hade, som låg på 4360/månad ink försäkring fullutrustad.

Som vardagsbil funkar elbil bättre för mig även om det inte blir billigare, kör runt 1000-1500 mil/år.
Får ångest att köra en ICE med den körcykel jag/vi har nu. Sen som @alfgren säger man kan dra på med en gång utan att oroa sig för temp i oljor etc.(+ övriga punkter han skriver) + bilen är "tankad" varje dag :)
 
Senast ändrad:
Man ser i arket även på en körsträcka på 1500 så har privatlease varit bra speciellt när det var bra deals back in the day. Sen kan man argumentera om andrahandsvärdet senaste året som varit extrema, så köp av elbil har ofta varit bättre, men ändå. Men framgent....

Som ID3an jag hade, som låg på 4360/månad ink försäkring fullutrustad.

Som vardagsbil funkar elbil bättre för mig även om det inte blir billigare, kör runt 1000-1500 mil/år.
Får ångest att köra en ICE med den körcykel jag/vi har nu. Sen som @alfgren säger man kan dra på med en gång utan att oroa sig för temp i oljor etc.
Ja andrahandsmarknaden har varit exceptionell. Jag har en 2021 Toyota corolla som bara gått ca 1000 mil. Köpte sprillans för ca 260.00 med pandemi-rabatt. Har funderat på att sälja den till förmån av privatleasing av elbil. Jag bor i Uppsala och kör i princip bara till och från jobbet (7km enkel väg) och sedan runt i stan och till ICA (=inga avstånd pga liten stad).
 
Ja andrahandsmarknaden har varit exceptionell. Jag har en 2021 Toyota corolla som bara gått ca 1000 mil. Köpte sprillans för ca 260.00 med pandemi-rabatt. Har funderat på att sälja den till förmån av privatleasing av elbil. Jag bor i Uppsala och kör i princip bara till och från jobbet (7km enkel väg) och sedan runt i stan och till ICA (=inga avstånd pga liten stad).
Privatleasing av el har blivit tokdyrt, jag tipsade om en Cupra Born för någon dag sedan och den var det relativt bra månadskostnad på(i alla fall enligt det som stod på blocket 4495/månad). Tror det blir väldigt svårt att komma under det för någon elbil alls numer :(
 
Senast ändrad:
Privatleasing av el har blivit tokdyrt, jag tipsade om en Leon Cupra för någon dag sedan och den var det relativt bra månadskostnad på(i alla fall enligt det som stod på blocket 4495/månad). Tror det blir väldigt svårt att komma under för någon elbil alls numer :(
Ja det är möjligt. I början av året (när jag senast tittade) fanns det väldigt bra deals dock.
 
Antar att du, likt jag, ägnar dig åt taxi-verksamhet i närområdet. Barn ska åt alla håll samtidigt känns det som.
haha ja! Skolan ligger 5-7 min bort, fotboll ligger 5-7 min bort, ica ligger 5-7 min bort, gymmet ligger 5-7 min bort, bauhaus/biltema etc 5-7 min bort :D

Är stallet som är typ 20-25min och de gånger vi åker till kontoret med bil vilket jag ångrar att jag inte gör varje gång jag åker pendel/t-bana :eek::banghead::bag:
 
Senast ändrad:
Ja det är möjligt. I början av året (när jag senast tittade) fanns det väldigt bra deals dock.
Bonusen är tyvärr borttagen(i november) så alla bilar som är beställda efter det datumet (8/11) blev/blir per automatik runt 2000-2500/månad dyrare på 36 mån upplägg plus att inflationen/transportkostnader/... etc har drivit upp priserna

Så den där Cupran för 4495 med 12 månaders var/är helt ok
 
Senast ändrad:
Inte bara sociala (men jag håller med om de också):
  • komfort, det är ju helt enkelt knäpptyst från motorn
  • vibrationsfritt
  • körkultur, behöver inte varva för att få fart på bilen
  • varm/kall redan innan man sätter sig i bilen oavsett parkering
  • full gas från första sekund möjligt om man är sugen, bilen behöver inte bli varm
  • billigare/ingen service
Finns fler parametrar (och för mig är de tyvärr mycket viktigare än en tusenlapp hit eller dit)
Säten (inkl elvärmning)
körkänsla
finlir, detaljkvalitet
design inne och ute.
Klimatanläggning
Ergonomi (bara pekskärm är kass tex, och bländande krom, knappar på konstiga ställen, ologiska funktioner, behagligt att köra i mörker)

Tyvärr är i princip alla elbilar hastigt producerade så lite tid har spenerats på ovanstående.
Dvs som BIL är de flesta totalt kassa för mig.
Ingen go känlsa...ingen "vända sig om o kolla på bilen" då man parkerat...ingen "jag drar till Rivieran-känsla".

Enda habegär fås av MB EQE/S, Taycan. Dock över min budget. Elände.
BMW i3 är alls inte dum liksom de andra bimmers! Nya BWM 1-serie och i4 verkar kanon men inte kört dem så avvaktar recension.
 
Min laddbox (Easee) drar en av fasernas huvudsäkring (20A) när den laddar samtidigt som värmen i huset krämar på när det är kallt på nätterna (bägge inställda för smart laddning / uppvärmning när strömmen är billig)

En Tibber pulse p1 hade löst problemet genom att reglera ned effekten på Easee men jag har ingen Wi-Fi där elmätaren sitter. Det finns säkert andra sätt att styra strömmen men jag funderar, som en quick&dirty, att programmera Easee till att tro att den är avsäkrad med 3*10a (3*16 irl) för att minska strömuttaget. Vad tror ni - hade det hjälpt?

Har en Volvo hybrid med 18 kWh batteri = att det komner att ta längre tid att ladda är inget jätteproblem eftersom batteriet inte är större.
 
Min laddbox (Easee) drar en av fasernas huvudsäkring (20A) när den laddar samtidigt som värmen i huset krämar på när det är kallt på nätterna (bägge inställda för smart laddning / uppvärmning när strömmen är billig)

En Tibber pulse p1 hade löst problemet genom att reglera ned effekten på Easee men jag har ingen Wi-Fi där elmätaren sitter. Det finns säkert andra sätt att styra strömmen men jag funderar, som en quick&dirty, att programmera Easee till att tro att den är avsäkrad med 3*10a (3*16 irl) för att minska strömuttaget. Vad tror ni - hade det hjälpt?

Har en Volvo hybrid med 18 kWh batteri = att det komner att ta längre tid att ladda är inget jätteproblem eftersom batteriet inte är större.
Sätt in enkel mobil och dela dess internet, kan inte vara enklare eller missar jag något?
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp