• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    977
Har du Tibber och ligger på 5-7kr/kwh vet jag inte riktigt hur du kört.

Bara senaste veckan har vi haft några timmar under 4kr inkl avgifter men sure 3-5kr/kwh kostar det kan jag gå med på.

Vi tankar på Ionity och vid Väla i Helsingborg har de laddare som kostar 2,25kr/kwh.

Så det kan löna sig att hänga på Väla i några timmar. Annars är Ionity ett bra val, har varit mycket kö även sent på kvällarna nu. 2,89kr/kwh.
Vi kör givetvis smartladdning som standard. Men ibland måste den kopplas bort då ledningen krävs per omgående. Får väl summera ihop den faktiska kostnaden mot slutet av månaden när man får fakturan, exakt vad det kostar per mil.
 
Ja denna månad blir det antagligen billigare att köra på bensin än el på vår hybrid, spotpriset har hittills snittat på 370öre/kwh i december så då lär det totala priset landa på runt 5kr.
Helt sjukt att vi hamnat i detta läge att bensinen är billigare än elen, om detta blir en fortsatt trend i samband med slopad bonus och högre räntor lär omställningen till el bli väldigt tuff.

Blir väldigt svårt att räkna hem att köpa en ny elbil jämfört med fossilbil nu, och helt ärligt har väl majoriteten köpt elbil senaste åren just pga det har varit förmånligt och inte för att vara klimathjälte.
 
Med Tibber betalar du ju aldrig mer för elbilsladdningen än 50% av snittpriset för övrig elanvändning...
Så kanske det är? Bara haft Tibber en månad lite drygt! Jaja, får som sagt se när fakturan för dec dimper in hur mycket man faktiskt få betala summerat både Tibber och vattenfall
 
Ingen. Med dagens priser är det alldeles för svårt att räkna hem. BMW IX3 är ändå en jäkla trevlig bil och jag önskar nog bara att den fick sin uppdatering för att bromsa själv när den kör med adaptiv farthållare i t.ex samhällen och 5-10 mil längre räckvidd.

Som bil är den enastående!
Kul, tycker BMW har fått till elbilar som känns som en "bil" och inte slarvigt ihopkokad teknik.
 
Apropå BMW är det någon som klämt på/provat nya ix1:an.
Har bara sett den vanliga och den verkar ju vettig.
Dessutom vettigt prissatt (från 610') i förhållande till vad man får i jmf med annat.
 
Någon som kör q4 etron och kan ge ett omdöme?
Det har inte levererats så många men många verkar ha väldigt stora programvaruproblem. Jag hade väntat lite med beställning (dock är ju leveranstiden enorm så ska man få någon måste man ju slå till) Jag har en misstanke om varför - trots att infotainment ser ut som vanliga E-tron så är det ID4ans som har sminkats om till att se ut som Audi. Jag har inte bekräftat det än men jag misstänker att det är det för felen finns inte på Q8 E-tron och infotainment är mycket segare än på Q8 E.tron

Q8 Etron 50 har väldigt bra rabatter just nu. Jämför man en välutrustad Q4 50 quattro så skiljer inte mycket. Är de de billiga modellerna man tittar på så haltar förstås den jämförelsen.
 
Det har inte levererats så många men många verkar ha väldigt stora programvaruproblem. Jag hade väntat lite med beställning (dock är ju leveranstiden enorm så ska man få någon måste man ju slå till) Jag har en misstanke om varför - trots att infotainment ser ut som vanliga E-tron så är det ID4ans som har sminkats om till att se ut som Audi. Jag har inte bekräftat det än men jag misstänker att det är det för felen finns inte på Q8 E-tron och infotainment är mycket segare än på Q8 E.tron

Q8 Etron 50 har väldigt bra rabatter just nu. Jämför man en välutrustad Q4 50 quattro så skiljer inte mycket. Är de de billiga modellerna man tittar på så haltar förstås den jämförelsen.
Kört den och den trevligaste VAG-elbilen är Skoda Enyaq
 

Insåg nu att jag gav ett helt meningslöst svar. Sorry @Onyx12 ! ;)

Efter drygt ett års vardagskörning och några halvlånga resor så har jag såklart ett omdöme. Typ såhär:

På plussidan
Räckvidd enligt WLTP typ 52 mil, förvånansvärt nära IRL om en gubbkör lite och inte leker Saab-chaufför. På vintern sjunker det såklart till typ 35 mil om det är några minusgrader. Lite på en höft sådär. Har inte mätt det här supernoga eftersom jag inte är tesla-ägare.

Som bil är den kanon, gott om utrymme, bra kvalitetskänsla och grejerna håller ihop. Inga överraskningar, Audi bygger grymt bra bilar. Så för oss som inte kräver ’inspirerande’ körning och dynamiska körupplevelser utan bara vill åka med god komfort, diskret stil och god kvalitet är den kanon. Ett stort plus är också att det inte är en bil som lajvar Star Trek. Den känns som en bil inte en Kubrick-film.

På minussidan
Audi har en del ”utmaningar”, särskilt när det kommer till appen men också när det gäller mjukvara. Det är exempelvis obegripligt att jag inte ens kan låsa upp bilen från appen.

Dessutom är det en hel del konstiga felmeddelanden och småknas med mjukvaran generellt. Så en del uppdateringar etc har det blivit. Och sånt är ju faktiskt rätt jobbigt…och obegripligt att de inte kan få rätsida på, det är trots allt ett premiummärke. Den biten känns ibland lite opålitlig.

Men i stort är jag nöjd, men jag är å andra sidan en ganska laid back bilägare och inte heller supernördig, jag är glad om jag komfortabelt kan åka från A till B med lite ordning och reda. Och det kan jag i Q4’an. :)

Typ så. :)
 
Insåg nu att jag gav ett helt meningslöst svar. Sorry @Onyx12 ! ;)

Efter drygt ett års vardagskörning och några halvlånga resor så har jag såklart ett omdöme. Typ såhär:

På plussidan
Räckvidd enligt WLTP typ 52 mil, förvånansvärt nära IRL om en gubbkör lite och inte leker Saab-chaufför. På vintern sjunker det såklart till typ 35 mil om det är några minusgrader. Lite på en höft sådär. Har inte mätt det här supernoga eftersom jag inte är tesla-ägare.

Som bil är den kanon, gott om utrymme, bra kvalitetskänsla och grejerna håller ihop. Inga överraskningar, Audi bygger grymt bra bilar. Så för oss som inte kräver ’inspirerande’ körning och dynamiska körupplevelser utan bara vill åka med god komfort, diskret stil och god kvalitet är den kanon. Ett stort plus är också att det inte är en bil som lajvar Star Trek. Den känns som en bil inte en Kubrick-film.

På minussidan
Audi har en del ”utmaningar”, särskilt när det kommer till appen men också när det gäller mjukvara. Det är exempelvis obegripligt att jag inte ens kan låsa upp bilen från appen.

Dessutom är det en hel del konstiga felmeddelanden och småknas med mjukvaran generellt. Så en del uppdateringar etc har det blivit. Och sånt är ju faktiskt rätt jobbigt…och obegripligt att de inte kan få rätsida på, det är trots allt ett premiummärke. Den biten känns ibland lite opålitlig.

Men i stort är jag nöjd, men jag är å andra sidan en ganska laid back bilägare och inte heller supernördig, jag är glad om jag komfortabelt kan åka från A till B med lite ordning och reda. Och det kan jag i Q4’an. :)

Typ så. :)
Bra svar! Blir lite förvånad över svaret kvalité då jag tycker att iaf 40-modellen höll förvånansvärt låg kvalité för att vara en Audi.

Då jämför jag med Skoda och VW där jag alltid tycker att Audi ska vara över och inte under i kvalité.

Spännande är för elbilsköpare att både MEB-plattformen och BMW ska satsa på nya, billigare och bättre batterier. Lite surt för de som köper/företagsleasar något annat än Tesla i dagens ekonomi.

Frugan plockade ut en IX3 för två månader sedan, 70’ i bonus är positivt men det är nog bara att räkna med ett tapp på 150’ eller liknande dagen vi får för oss att sälja…. Dvs 20% ner som de ser idag. Vem vill köpa en IX3 för 400’ med 25-30 mils räckvidd när en ny IX kanske då landar på 600 och när 60 mil.
 
Frugan plockade ut en IX3 för två månader sedan, 70’ i bonus är positivt men det är nog bara att räkna med ett tapp på 150’ eller liknande dagen vi får för oss att sälja…. Dvs 20% ner som de ser idag. Vem vill köpa en IX3 för 400’ med 25-30 mils räckvidd när en ny IX kanske då landar på 600 och när 60 mil.
Så där har det låtit väldigt länge. Redan när e-golfen kom så snackades det om att nästa modell skulle få "dubbelt så lång räckvidd för hälften av pengarna". Det är över 10 år sedan. Det har helt enkelt inte hänt. Tesla skulle introducera en variant av Model 3 för 30.000 USD. Det har inte heller hänt.

Batterierna har blivit billigare per kwh förstås men övriga tillverkningskostnader går snarare upp, inte ner, för tillfället. Jag som jobbar "i branschen" kan lugna dig att det kommer inte komma någon bil med dubbelt så lång räckvidd för hälften av pengarna helt plötsligt. Det händer inte. Det kommer däremot bli några procent bättre pris/prestanda under många år. Tittar man tillbaka efter en tid så blir det stor skillnad ackumulerat förstås.

Elbilar har haft ett sinnessjukt restvärde senaste åren, det har berott på tillgångsbrist, nu är den värsta bristen hanterad så det är naturligt att ingen vill betala nypris för 1-2 år gamla bilar (när man tar med miljöbonusen) när man kan beställa en ny och få den på 2-3 månader (snart är vi där igen).

150k i värdeminskning på 3år är långt under vad man var vad vid tidigare på en 700k ICE bil så det är ett BRA andrahandsvärde, inte dåligt. IX 50 kostar just nu färdigspecad 1.2-1.3 MILJONER, att den skulle hamna på 600k händer inte ;)
 
Så där har det låtit väldigt länge. Redan när e-golfen kom så snackades det om att nästa modell skulle få "dubbelt så lång räckvidd för hälften av pengarna". Det är över 10 år sedan. Det har helt enkelt inte hänt. Tesla skulle introducera en variant av Model 3 för 30.000 USD. Det har inte heller hänt.

Batterierna har blivit billigare per kwh förstås men övriga tillverkningskostnader går snarare upp, inte ner, för tillfället. Jag som jobbar "i branschen" kan lugna dig att det kommer inte komma någon bil med dubbelt så lång räckvidd för hälften av pengarna helt plötsligt. Det händer inte. Det kommer däremot bli några procent bättre pris/prestanda under många år. Tittar man tillbaka efter en tid så blir det stor skillnad ackumulerat förstås.

Elbilar har haft ett sinnessjukt restvärde senaste åren, det har berott på tillgångsbrist, nu är den värsta bristen hanterad så det är naturligt att ingen vill betala nypris för 1-2 år gamla bilar (när man tar med miljöbonusen) när man kan beställa en ny och få den på 2-3 månader (snart är vi där igen).

150k i värdeminskning på 3år är långt under vad man var vad vid tidigare på en 700k ICE bil så det är ett BRA andrahandsvärde, inte dåligt. IX 50 kostar just nu färdigspecad 1.2-1.3 MILJONER, att den skulle hamna på 600k händer inte ;)
Man brukar väl tala om 10% per år i värdeminskning, och runt 20% första året, så 150k låter rent av optimistiskt.
 
Så där har det låtit väldigt länge. Redan när e-golfen kom så snackades det om att nästa modell skulle få "dubbelt så lång räckvidd för hälften av pengarna". Det är över 10 år sedan. Det har helt enkelt inte hänt. Tesla skulle introducera en variant av Model 3 för 30.000 USD. Det har inte heller hänt.

Batterierna har blivit billigare per kwh förstås men övriga tillverkningskostnader går snarare upp, inte ner, för tillfället. Jag som jobbar "i branschen" kan lugna dig att det kommer inte komma någon bil med dubbelt så lång räckvidd för hälften av pengarna helt plötsligt. Det händer inte. Det kommer däremot bli några procent bättre pris/prestanda under många år. Tittar man tillbaka efter en tid så blir det stor skillnad ackumulerat förstås.

Elbilar har haft ett sinnessjukt restvärde senaste åren, det har berott på tillgångsbrist, nu är den värsta bristen hanterad så det är naturligt att ingen vill betala nypris för 1-2 år gamla bilar (när man tar med miljöbonusen) när man kan beställa en ny och få den på 2-3 månader (snart är vi där igen).

150k i värdeminskning på 3år är långt under vad man var vad vid tidigare på en 700k ICE bil så det är ett BRA andrahandsvärde, inte dåligt. IX 50 kostar just nu färdigspecad 1.2-1.3 MILJONER, att den skulle hamna på 600k händer inte ;)
Vänta bara, det pågår värsta priskriget i Kina där det finns ca 100 bilföretag som poppar upp och säljer elbilar. Tesla har sänkt sina priser där tex.
Kina är ledande i elbilar och de kommer börja sälja globalt.
Elbilsmässan i göteborg visade tydligt bevis för detta. Deras bilar är otroligt imponerande. Och prisvärda
 
Vänta bara, det pågår värsta priskriget i Kina där det finns ca 100 bilföretag som poppar upp och säljer elbilar. Tesla har sänkt sina priser där tex.
Kina är ledande i elbilar och de kommer börja sälja globalt.
Elbilsmässan i göteborg visade tydligt bevis för detta. Deras bilar är otroligt imponerande. Och prisvärda
Europeerna måste bli effektivare i så fall, för marginaler finns inte att skära i.
Eller så kan man göra som Tesla och tumma på kvalitet.
Tror det kommer bli tufft för de etablerade
 
Vänta bara, det pågår värsta priskriget i Kina där det finns ca 100 bilföretag som poppar upp och säljer elbilar. Tesla har sänkt sina priser där tex.
Kina är ledande i elbilar och de kommer börja sälja globalt.
Elbilsmässan i göteborg visade tydligt bevis för detta. Deras bilar är otroligt imponerande. Och prisvärda
Mja, jag är inte direkt skräckslagen. Det finns många märken absolut, men nivån är fortfarande inte där som helhet. Det ser bra ut på specen men de är fulla av misstag och rena dumheter. MG Marvel R är exempelvis bara fyrhjulsdriven åt ena hållet?! Du kan alltså inte backa dig loss om du kör fast. Dess infotainment får också Volkswagen ID3 att kännas rappt och genomtänkt....

MG har sålt 92% privatleasing, det säger en del om hur tveksamma allmänheten fortfarande är ändå. Det krävs några år till innan det känns rimligt att lägga 650k för ett kinesiskt bygge där man inte vet någonting om hur reservdelsförsörjning ser ut om 10 år. Även kinesiska bolag går faktiskt i konkurs också trots statsstöd.
 
MG har såld så pass många privatleasingar iom priset var "rätt" sen att folk lämnar in bilar som är nästan nya och kan säljas vidare för mycket pengar och att miljöbonusen är plockad säger en del om själva företagsideen att maximera vinsten.
Sen hur dessa bilar presterar efter 8-10 år eller vad de kommer att ha för bekymmer vet vi inte än, det få vi veta när den tiden har tickat bort 👍
 
MG har såld så pass många privatleasingar iom priset var "rätt" sen att folk lämnar in bilar som är nästan nya och kan säljas vidare för mycket pengar och att miljöbonusen är plockad säger en del om själva företagsideen att maximera vinsten.
Det återstår att se om de går att sälja. De har först nu börjat komma tillbaka. Vem är sugen på att lägga 300.000+kr på en tämligen kass elbil som leasades för 1990kr/mån och nu kostar 3700kr/mån på lån? https://www.hedinbil.se/bilar/6728150/pb-uc-mg-zs-ev-2019

Jag känner 2st som har MG (en zs och en marvel r) och båda har köpt bilen av en enda anledning.- den var billig att privatleasa. Ingen gillar bilen eller vad märket står för.

edit: Jag menar inte att de är omöjliga att sälja eller utan värde men de kommer behöva vara väsentligt billigare än etablerade konkurrenter och åtföljas av garantier utfästa av en svensk åf för att någon ska våga lägga egna pengar på dem.
 
Senast ändrad:
Det återstår att se om de går att sälja. De har först nu börjat komma tillbaka. Vem är sugen på att lägga 300.000+kr på en tämligen kass elbil som leasades för 1990kr/mån och nu kostar 3700kr/mån på lån? https://www.hedinbil.se/bilar/6728150/pb-uc-mg-zs-ev-2019

Jag känner 2st som har MG (en zs och en marvel r) och båda har köpt bilen av en enda anledning.- den var billig att privatleasa. Ingen gillar bilen eller vad märket står för.

edit: Jag menar inte att de är omöjliga att sälja eller utan värde men de kommer behöva vara väsentligt billigare än etablerade konkurrenter och åtföljas av garantier utfästa av en svensk åf för att någon ska våga lägga egna pengar på dem.
Jag har en sån från första leveransen.
Fick den för 2,8k första tiden med 1500 mil/år och premiumpaketet. Nu är den uppe på 3,5k i månaden efter räntehöjningar och jag tycker den tangerar vad den är värd nu.
Mycket rappel man får stå ut med, och nu är den knappt billig längre. Hade hellre leasat Cupran som @MaziK tipsade om i dagsläget.
 
Jag har haft min Ioniq 5 i ett år nu, och jag är väldigt nöjd. Några kW till hade varit att önska, annars är den perfekt som bruksbil.

Det enda som vore logiskt att byta mot skulle vara en etron q8 55, men med förmånsvärde skulle det innebära dubbla kostnaden. I4 m50 skulle också vara något, men samma sak där.
 
Bra svar! Blir lite förvånad över svaret kvalité då jag tycker att iaf 40-modellen höll förvånansvärt låg kvalité för att vara en Audi.

Då jämför jag med Skoda och VW där jag alltid tycker att Audi ska vara över och inte under i kvalité.


Kvalitet är ju ofta ett lite luddigt begrepp. För en enkel kille som mig är kvaliteten i Q4’an tiptop. Allt håller ihop fint över tid, bilen tar mig från A till B och det är tyst och komfortabelt. Kan inte direkt relatera till Skoda och Folkvagn, de är säkert kanon de också (Skoda kanske t.o.m. bättre…) men inget jag skulle själv köpa eftersom jag inte är så förtjust i varumärkena rent generellt. :)
 
Jag har haft min Ioniq 5 i ett år nu, och jag är väldigt nöjd. Några kW till hade varit att önska, annars är den perfekt som bruksbil.

Det enda som vore logiskt att byta mot skulle vara en etron q8 55, men med förmånsvärde skulle det innebära dubbla kostnaden. I4 m50 skulle också vara något, men samma sak där.
Du kan ju välja ny Q8E50, den har samma, till och med lite bättre, räckvidd än den gamla 55an och bör motsvara Ioniq 5. Lägre förmånsvärde på den.

Kan du säga typ 3 bra och 3 dåliga grejer med Ioniq 5? Tittar lite på den som ersättare till min TM3 när den dagen kommer. Saknar känslan av "riktig" bil stundtals och bagageluckan gör ingen lycklig i längden. Gillar Ioniqens formspråk av gammal Lancia Delta Integrale och de flesta verkar nöjda. Men jag är helt säker på att det finns troll i den nånstans som man upptäcker med tiden. Typ att appen är kass eller likn.
 
Du kan ju välja ny Q8E50, den har samma, till och med lite bättre, räckvidd än den gamla 55an och bör motsvara Ioniq 5. Lägre förmånsvärde på den.

Kan du säga typ 3 bra och 3 dåliga grejer med Ioniq 5? Tittar lite på den som ersättare till min TM3 när den dagen kommer. Saknar känslan av "riktig" bil stundtals och bagageluckan gör ingen lycklig i längden. Gillar Ioniqens formspråk av gammal Lancia Delta Integrale och de flesta verkar nöjda. Men jag är helt säker på att det finns troll i den nånstans som man upptäcker med tiden. Typ att appen är kass eller likn.

Det låter ju intressant! Jag är ju nöjd med Ioniq 5, men byta är alltid kul.

Tre bra grejer: rymlig, ergonomi i hög klass: framsätena har många inställningar, sköna stolar för långfärd, baksätet kan skjutas fram och bak samt lutas (perfekt för sovande barn), grym fyrhjulsdrift. Du får en fjärde för bonus: bra app

Dåligt: bakrutan är alltid skitig. Som att köra en skåpbil. Ingen vindrutetorkare i bak. Dåligt hel- och halvljus. Dåligt infotainmentsystem.
 
Tillbaka
Topp