Ursäkta att jag inte hänger med, men vad menar du?
Det tar inte en kvart att hitta rumpvärmen. "Klimat" och sen "värme fram"
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ursäkta att jag inte hänger med, men vad menar du?
Det hjälper absolut. Jag har också gjort så eftersom jag inte har någon riktig lastbalansering. När det är riktigt kallt så drar jag ner strömstyrkan i bilen också.En Tibber pulse p1 hade löst problemet genom att reglera ned effekten på Easee men jag har ingen Wi-Fi där elmätaren sitter. Det finns säkert andra sätt att styra strömmen men jag funderar, som en quick&dirty, att programmera Easee till att tro att den är avsäkrad med 3*10a (3*16 irl) för att minska strömuttaget. Vad tror ni - hade det hjälpt?
Jag håller med. Elbilen vinner totalt sett.Inte bara sociala (men jag håller med om de också):
- komfort, det är ju helt enkelt knäpptyst från motorn
- vibrationsfritt
- körkultur, behöver inte varva för att få fart på bilen
- varm/kall redan innan man sätter sig i bilen oavsett parkering
- full gas från första sekund möjligt om man är sugen, bilen behöver inte bli varm
- billigare/ingen service
Begränsa laddboxen till typ 6A eller kör en Equalizer som funkar utan wifi.Min laddbox (Easee) drar en av fasernas huvudsäkring (20A) när den laddar samtidigt som värmen i huset krämar på när det är kallt på nätterna (bägge inställda för smart laddning / uppvärmning när strömmen är billig)
En Tibber pulse p1 hade löst problemet genom att reglera ned effekten på Easee men jag har ingen Wi-Fi där elmätaren sitter. Det finns säkert andra sätt att styra strömmen men jag funderar, som en quick&dirty, att programmera Easee till att tro att den är avsäkrad med 3*10a (3*16 irl) för att minska strömuttaget. Vad tror ni - hade det hjälpt?
Har en Volvo hybrid med 18 kWh batteri = att det komner att ta längre tid att ladda är inget jätteproblem eftersom batteriet inte är större.
Kan du inte bara säkra upp till 25A. När jag installerade min Easee snudd på vägrade elektrikern utföra arbetet om jag inte säkrade upp till just 25A. Han menade på att det vore oseriöst annars då någon säkring mest troligt skulle lösa ut på vintern med värme och diverse maskiner (tvätt, disk, spis etc)Min laddbox (Easee) drar en av fasernas huvudsäkring (20A) när den laddar samtidigt som värmen i huset krämar på när det är kallt på nätterna (bägge inställda för smart laddning / uppvärmning när strömmen är billig)
En Tibber pulse p1 hade löst problemet genom att reglera ned effekten på Easee men jag har ingen Wi-Fi där elmätaren sitter. Det finns säkert andra sätt att styra strömmen men jag funderar, som en quick&dirty, att programmera Easee till att tro att den är avsäkrad med 3*10a (3*16 irl) för att minska strömuttaget. Vad tror ni - hade det hjälpt?
Har en Volvo hybrid med 18 kWh batteri = att det komner att ta längre tid att ladda är inget jätteproblem eftersom batteriet inte är större.
Mycket dyrare lösning och behövs bara några gånger per år. Kom elektrikern från nätägaren? Låter lite så…Kan du inte bara säkra upp till 25A. När jag installerade min Easee snudd på vägrade elektrikern utföra arbetet om jag inte säkrade upp till just 25A. Han menade på att det vore oseriöst annars då någon säkring mest troligt skulle lösa ut på vintern med värme och diverse maskiner (tvätt, disk, spis etc)
Drar ju upp abonnemangskostnaden något men då är ju allt good to go sen så att säga.
Håller med Alfgren. Har gått igenom två vintrar med elbil och 20 a.Kan du inte bara säkra upp till 25A. När jag installerade min Easee snudd på vägrade elektrikern utföra arbetet om jag inte säkrade upp till just 25A. Han menade på att det vore oseriöst annars då någon säkring mest troligt skulle lösa ut på vintern med värme och diverse maskiner (tvätt, disk, spis etc)
Drar ju upp abonnemangskostnaden något men då är ju allt good to go sen så att säga.
Nää faktiskt inte. Lokal aktörMycket dyrare lösning och behövs bara några gånger per år. Kom elektrikern från nätägaren? Låter lite så…
Ok. Kanske ok och funkar bra om man ”bara bor och lever”!? Men jag kör ju t.ex lite svets ibland och även andra strömkrävande apparater. Det samtidigt som vi laddar två bilar, värmepumpen går, diskmaskin och tvättmaskin snurrar (24/7 med småbarn) lägg på matlagning och dammsugning så drar det ju iväg med kW. Bara en glad amatör men av allt ovanstående samtidigt tror jag ändå inte det är fel att ha uppsäkratHåller med Alfgren. Har gått igenom två vintrar med elbil och 20 a.
Skall testa att reglera ned laddboxen, med hybridbil förmodligen rimligaste lösningen.Nää faktiskt inte. Lokal aktör
Ok. Kanske ok och funkar bra om man ”bara bor och lever”!? Men jag kör ju t.ex lite svets ibland och även andra strömkrävande apparater. Det samtidigt som vi laddar två bilar, värmepumpen går, diskmaskin och tvättmaskin snurrar (24/7 med småbarn) lägg på matlagning och dammsugning så drar det ju iväg med kW. Bara en glad amatör men av allt ovanstående samtidigt tror jag ändå inte det är fel att ha uppsäkrat
Det är inte rimligt att dimensionerna efter eventuell maxbelastning. Även med 25 a kommer du inte kunna ladda två bilar och köra alla elprodukter hemma samtidigt.Nää faktiskt inte. Lokal aktör
Ok. Kanske ok och funkar bra om man ”bara bor och lever”!? Men jag kör ju t.ex lite svets ibland och även andra strömkrävande apparater. Det samtidigt som vi laddar två bilar, värmepumpen går, diskmaskin och tvättmaskin snurrar (24/7 med småbarn) lägg på matlagning och dammsugning så drar det ju iväg med kW. Bara en glad amatör men av allt ovanstående samtidigt tror jag ändå inte det är fel att ha uppsäkrat
Beror ju på uppvärmning, körmönster och typ av bil. Jag kör elbil med 16A.Kan du inte bara säkra upp till 25A. När jag installerade min Easee snudd på vägrade elektrikern utföra arbetet om jag inte säkrade upp till just 25A. Han menade på att det vore oseriöst annars då någon säkring mest troligt skulle lösa ut på vintern med värme och diverse maskiner (tvätt, disk, spis etc)
Drar ju upp abonnemangskostnaden något men då är ju allt good to go sen så att säga.
Ladda hemma?Hej. En till fråga på ovan diskussion om kostnader?
Från en som är helt oinsatt.
Känns som priserna på el varierar också..
Vårt bolag ger oss 9,50 per körd mil i ersättning? Vad kostar det maxatt ladda?
Kör enbart i Stockholmsområdet så en elbil skulle kunna funka.
Jo. Det är ju så jag gör nu. Alltså laddar två bilar samtidigt, lagar mat, tvättar och diskar. Dammsuger sker ju bara ibland. Likaså svetsen.Det är inte rimligt att dimensionerna efter eventuell maxbelastning. Även med 25 a kommer du inte kunna ladda två bilar och köra alla elprodukter hemma samtidigt.
Nu är inte 25 a orimligt högt, men jag håller inte med i elektrikerns resonemang.
På pricken mina tankarFinns fler parametrar (och för mig är de tyvärr mycket viktigare än en tusenlapp hit eller dit)
Säten (inkl elvärmning)
körkänsla
finlir, detaljkvalitet
design inne och ute.
Klimatanläggning
Ergonomi (bara pekskärm är kass tex, och bländande krom, knappar på konstiga ställen, ologiska funktioner, behagligt att köra i mörker)
Tyvärr är i princip alla elbilar hastigt producerade så lite tid har spenerats på ovanstående.
Dvs som BIL är de flesta totalt kassa för mig.
Ingen go känlsa...ingen "vända sig om o kolla på bilen" då man parkerat...ingen "jag drar till Rivieran-känsla".
Enda habegär fås av MB EQE/S, Taycan. Dock över min budget. Elände.
BMW i3 är alls inte dum liksom de andra bimmers! Nya BWM 1-serie och i4 verkar kanon men inte kört dem så avvaktar recension.
Tack.Ladda hemma?
Spotpriset har haft ett snitt på 390öre/kwh i elområde 3 i december så det blir väl typ 5-6kr totalt om du har rörligt elpris. Räkna med 2kwh/mil förbrukning i snitt, beror såklart på bil och körsätt men stämmer nog rätt bra för majoriteten.
Dock har väl elen i snitt kostat typ 2,50-3kr/kwh (totalt, ej spotpris) i elområde 3 under 2022 så om de höga priserna som råder nu bara är tillfälligt är det väl snarare typ 6kr/milen man bör räkna på om man laddar hemma med rörligt elpris.
Någon annan som inte laddar hemma kan säkert svara bättre man jag personligen hade inte köpt elbil om jag inte kan ladda hemma eller på jobbet etc.Tack.
Jag har ingen möjlighet att ladda hemma, finns på jobbet och på gatan utanför där jag bor.
Känns som att det kan vara fördelaktigt då.
Eller kommer man ångra sig med el när man inte kan ladda hemma? (Kör ca 30mil i veckan)
Okej.Någon annan som inte laddar hemma kan säkert svara bättre man jag personligen hade inte köpt elbil om jag inte kan ladda hemma eller på jobbet etc.
Dels så blir det dyrt att ladda publikt och dels lite omständigare, men tittar du på en elbil med bra räckvidd är det ju bara typ 1 laddning i veckan så det kanske inte gör så mycket.
Ekonomiskt är det dock svårt att räkna hem en elbil, speciellt när du kör så lite.
jag har kört på blocket, haft någon väns granne som tagit över. För privatleasing så har jag "bara" gjort två överlåtandenÖverväger att försöka hitta någon som övertar mitt leasingkontrakt, är det blocket som är enklast att ”annonsera” via? @MaziK du byter väll en del?
Gäller en peugeot 2008, 18månader och 1700 mil kvar (1000 mil om året) service och försäkring inkluderat på 3758kr/månaden (innan räntehöjningar 3238kr/mån så kan gå upp/ned lite under tiden)
Jag hade inte gjort det. Det är en ren pest att ladda publikt på alla sätt. Strular konstant. Om du kör 30 mil så kommer du realistiskt behöva ladda 2ggr i veckan med de flesta bilar. Detta för att ha marginal för förvärmning och lite annat plus att förbruknignen aldrig är så låg som det stårEller kommer man ångra sig med el när man inte kan ladda hemma? (Kör ca 30mil i veckan)
Det går fint att använda Blocket. Du kommer bli nedringd eftersom ditt kontrakt är klart billigare än vad motsvarande kostar idag.Överväger att försöka hitta någon som övertar mitt leasingkontrakt, är det blocket som är enklast att ”annonsera” via? @MaziK du byter väll en del?
Från en som försökte ta över ett avtal finns det även en del intressanta annonsörer på blocket. Frösökte få kontakt med tre olika personer som verkligen inte återkom. alla tre annonser låg ute länge. Den som kom tillbaka sa att det gick absolut att släppa bilen men först i november. Och jag pratade med honom i Maj...Jag hade inte gjort det. Det är en ren pest att ladda publikt på alla sätt. Strular konstant. Om du kör 30 mil så kommer du realistiskt behöva ladda 2ggr i veckan med de flesta bilar. Detta för att ha marginal för förvärmning och lite annat plus att förbruknignen aldrig är så låg som det står
Det går fint att använda Blocket. Du kommer bli nedringd eftersom ditt kontrakt är klart billigare än vad motsvarande kostar idag.
Så är det säkert. Men jag vet också att många blir helt överösta av intressenter så man orkar inte svara alla helt enkelt.Från en som försökte ta över ett avtal finns det även en del intressanta annonsörer på blocket. Frösökte få kontakt med tre olika personer som verkligen inte återkom. alla tre annonser låg ute länge. Den som kom tillbaka sa att det gick absolut att släppa bilen men först i november. Och jag pratade med honom i Maj...
Så är det.Så är det säkert. Men jag vet också att många blir helt överösta av intressenter så man orkar inte svara alla helt enkelt.
Jag gör så temporärt just nu och funkar helt fint. Självklart inte lika smidigt som att ha laddare i garaget, men tycker inte det är något större problem.Tack.
Jag har ingen möjlighet att ladda hemma, finns på jobbet och på gatan utanför där jag bor.
Känns som att det kan vara fördelaktigt då.
Eller kommer man ångra sig med el när man inte kan ladda hemma? (Kör ca 30mil i veckan)
Jag gjorde det via blocket för 2-3 år sen och det var väldigt smidigt. Var en del halvskumma personer som hörde av sig, men tycker dom brukar vara ganska lätta att filtrera bort och det tog max en vecka från jag la ut annonsen till allting var klart.Överväger att försöka hitta någon som övertar mitt leasingkontrakt, är det blocket som är enklast att ”annonsera” via? @MaziK du byter väll en del?
Gäller en peugeot 2008, 18månader och 1700 mil kvar (1000 mil om året) service och försäkring inkluderat på 3758kr/månaden (innan räntehöjningar 3238kr/mån så kan gå upp/ned lite under tiden)
Så är det.
Men när man får svar först efter en månad och bilen finns kvar undrar man hur folk tänker.
Ja de räcker sämre vid kyla.Ingen skräll precis. Just detta i kombination med norrländsk outbyggd laddinfrastruktur samt pendling till fjällstuga 1-2 gånger per månad gör att elbil är i princip omöjlig för mig även om jag gärna haft en. Hämtar ut min första laddhybrid i januari, Volvo XC60. Troligen det sämsta av två världar men kan iallafall pendla till jobbet på el.
Så mycket sämre är din elbil på vintern
Tester visar att räckvidden hos elbilar kan minska drastiskt vid svensk vinterkyla och skilja sig rejält från vad reklamen lovar. Problematiskt menar konsumentorganisationen M Sverige som anser att marknadsföringen behöver förtydligas.www.svt.se
Hoppas ni kommer fram. 0 grader är ju inte så kallt ändåJa de räcker sämre vid kyla.
Vi ska åka 30mil med en Polestar i em, räckvid 35mil. Nollgradigt ute och motorväg...