• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    977
En Tibber pulse p1 hade löst problemet genom att reglera ned effekten på Easee men jag har ingen Wi-Fi där elmätaren sitter. Det finns säkert andra sätt att styra strömmen men jag funderar, som en quick&dirty, att programmera Easee till att tro att den är avsäkrad med 3*10a (3*16 irl) för att minska strömuttaget. Vad tror ni - hade det hjälpt?
Det hjälper absolut. Jag har också gjort så eftersom jag inte har någon riktig lastbalansering. När det är riktigt kallt så drar jag ner strömstyrkan i bilen också.
 
Inte bara sociala (men jag håller med om de också):
  • komfort, det är ju helt enkelt knäpptyst från motorn
  • vibrationsfritt
  • körkultur, behöver inte varva för att få fart på bilen
  • varm/kall redan innan man sätter sig i bilen oavsett parkering
  • full gas från första sekund möjligt om man är sugen, bilen behöver inte bli varm
  • billigare/ingen service
Jag håller med. Elbilen vinner totalt sett.

Jag kör massor av hyrbilar i diverse länder i tjänsten, saknar alltid elbilens fördelar som du nämner ovan.
Men när man bara vill komma fram saknar jag inte att ladda eller stå i kö till en laddare. Framförallt inte minus 20, i Östra Europa.
 
Min laddbox (Easee) drar en av fasernas huvudsäkring (20A) när den laddar samtidigt som värmen i huset krämar på när det är kallt på nätterna (bägge inställda för smart laddning / uppvärmning när strömmen är billig)

En Tibber pulse p1 hade löst problemet genom att reglera ned effekten på Easee men jag har ingen Wi-Fi där elmätaren sitter. Det finns säkert andra sätt att styra strömmen men jag funderar, som en quick&dirty, att programmera Easee till att tro att den är avsäkrad med 3*10a (3*16 irl) för att minska strömuttaget. Vad tror ni - hade det hjälpt?

Har en Volvo hybrid med 18 kWh batteri = att det komner att ta längre tid att ladda är inget jätteproblem eftersom batteriet inte är större.
Begränsa laddboxen till typ 6A eller kör en Equalizer som funkar utan wifi.
 
Min laddbox (Easee) drar en av fasernas huvudsäkring (20A) när den laddar samtidigt som värmen i huset krämar på när det är kallt på nätterna (bägge inställda för smart laddning / uppvärmning när strömmen är billig)

En Tibber pulse p1 hade löst problemet genom att reglera ned effekten på Easee men jag har ingen Wi-Fi där elmätaren sitter. Det finns säkert andra sätt att styra strömmen men jag funderar, som en quick&dirty, att programmera Easee till att tro att den är avsäkrad med 3*10a (3*16 irl) för att minska strömuttaget. Vad tror ni - hade det hjälpt?

Har en Volvo hybrid med 18 kWh batteri = att det komner att ta längre tid att ladda är inget jätteproblem eftersom batteriet inte är större.
Kan du inte bara säkra upp till 25A. När jag installerade min Easee snudd på vägrade elektrikern utföra arbetet om jag inte säkrade upp till just 25A. Han menade på att det vore oseriöst annars då någon säkring mest troligt skulle lösa ut på vintern med värme och diverse maskiner (tvätt, disk, spis etc)

Drar ju upp abonnemangskostnaden något men då är ju allt good to go sen så att säga.
 
Kan du inte bara säkra upp till 25A. När jag installerade min Easee snudd på vägrade elektrikern utföra arbetet om jag inte säkrade upp till just 25A. Han menade på att det vore oseriöst annars då någon säkring mest troligt skulle lösa ut på vintern med värme och diverse maskiner (tvätt, disk, spis etc)

Drar ju upp abonnemangskostnaden något men då är ju allt good to go sen så att säga.
Mycket dyrare lösning och behövs bara några gånger per år. Kom elektrikern från nätägaren? Låter lite så…
 
Kan du inte bara säkra upp till 25A. När jag installerade min Easee snudd på vägrade elektrikern utföra arbetet om jag inte säkrade upp till just 25A. Han menade på att det vore oseriöst annars då någon säkring mest troligt skulle lösa ut på vintern med värme och diverse maskiner (tvätt, disk, spis etc)

Drar ju upp abonnemangskostnaden något men då är ju allt good to go sen så att säga.
Håller med Alfgren. Har gått igenom två vintrar med elbil och 20 a.
 
Mycket dyrare lösning och behövs bara några gånger per år. Kom elektrikern från nätägaren? Låter lite så…
Nää faktiskt inte. Lokal aktör
Håller med Alfgren. Har gått igenom två vintrar med elbil och 20 a.
Ok. Kanske ok och funkar bra om man ”bara bor och lever”!? Men jag kör ju t.ex lite svets ibland och även andra strömkrävande apparater. Det samtidigt som vi laddar två bilar, värmepumpen går, diskmaskin och tvättmaskin snurrar (24/7 med småbarn) lägg på matlagning och dammsugning så drar det ju iväg med kW. Bara en glad amatör men av allt ovanstående samtidigt tror jag ändå inte det är fel att ha uppsäkrat
 
Nää faktiskt inte. Lokal aktör

Ok. Kanske ok och funkar bra om man ”bara bor och lever”!? Men jag kör ju t.ex lite svets ibland och även andra strömkrävande apparater. Det samtidigt som vi laddar två bilar, värmepumpen går, diskmaskin och tvättmaskin snurrar (24/7 med småbarn) lägg på matlagning och dammsugning så drar det ju iväg med kW. Bara en glad amatör men av allt ovanstående samtidigt tror jag ändå inte det är fel att ha uppsäkrat
Skall testa att reglera ned laddboxen, med hybridbil förmodligen rimligaste lösningen.
Hade jag haft en riktig elbil med stort batteri skulle jag säkrat upp för att hålla laddtiden rimlig.

Tack för input!
 
Nää faktiskt inte. Lokal aktör

Ok. Kanske ok och funkar bra om man ”bara bor och lever”!? Men jag kör ju t.ex lite svets ibland och även andra strömkrävande apparater. Det samtidigt som vi laddar två bilar, värmepumpen går, diskmaskin och tvättmaskin snurrar (24/7 med småbarn) lägg på matlagning och dammsugning så drar det ju iväg med kW. Bara en glad amatör men av allt ovanstående samtidigt tror jag ändå inte det är fel att ha uppsäkrat
Det är inte rimligt att dimensionerna efter eventuell maxbelastning. Även med 25 a kommer du inte kunna ladda två bilar och köra alla elprodukter hemma samtidigt.

Nu är inte 25 a orimligt högt, men jag håller inte med i elektrikerns resonemang.
 
Kan du inte bara säkra upp till 25A. När jag installerade min Easee snudd på vägrade elektrikern utföra arbetet om jag inte säkrade upp till just 25A. Han menade på att det vore oseriöst annars då någon säkring mest troligt skulle lösa ut på vintern med värme och diverse maskiner (tvätt, disk, spis etc)

Drar ju upp abonnemangskostnaden något men då är ju allt good to go sen så att säga.
Beror ju på uppvärmning, körmönster och typ av bil. Jag kör elbil med 16A.

Dels kör jag fjärrvärme och dels laddar elbil på trefas kontra hybrid som ofta är enfas. Dessutom behöver inte elbilen ladda fullt varje natt. Den kan tuffa på när det finns tillgänglig effekt, och det är sällan vi kör mer än några mil i veckan.

Men visst, kör man direktverkande el och kommer hem klockan 23 med tomt batteri och måste ha 100% klockan fem morgonen efter blir det tufft på 16A, eller 25A för del delen också 😁
 
Faktiskt behövs ju högre strömstyrka för hybrider än elbil. Dels laddar man bara med 1-fas (förutom vissa) dels behöver man ju ladda upp batteriet hela tiden för att få en rimlig ekonomi. Elbil räcker med att ladda nattetid och eftersom bilen inte ska användas på säg 8-timmar så kan man använda en lägre strömstyrka.
 
Hej. En till fråga på ovan diskussion om kostnader?
Från en som är helt oinsatt.
Känns som priserna på el varierar också..
Vårt bolag ger oss 9,50 per körd mil i ersättning? Vad kostar det maxatt ladda?

Kör enbart i Stockholmsområdet så en elbil skulle kunna funka.
 
Hej. En till fråga på ovan diskussion om kostnader?
Från en som är helt oinsatt.
Känns som priserna på el varierar också..
Vårt bolag ger oss 9,50 per körd mil i ersättning? Vad kostar det maxatt ladda?

Kör enbart i Stockholmsområdet så en elbil skulle kunna funka.
Ladda hemma?

Spotpriset har haft ett snitt på 390öre/kwh i elområde 3 i december så det blir väl typ 5-6kr totalt om du har rörligt elpris. Räkna med 2kwh/mil förbrukning i snitt, beror såklart på bil och körsätt men stämmer nog rätt bra för majoriteten.

Dock har väl elen i snitt kostat typ 2,50-3kr/kwh (totalt, ej spotpris) i elområde 3 under 2022 så om de höga priserna som råder nu bara är tillfälligt är det väl snarare typ 6kr/milen man bör räkna på om man laddar hemma med rörligt elpris.
 
Det är inte rimligt att dimensionerna efter eventuell maxbelastning. Även med 25 a kommer du inte kunna ladda två bilar och köra alla elprodukter hemma samtidigt.

Nu är inte 25 a orimligt högt, men jag håller inte med i elektrikerns resonemang.
Jo. Det är ju så jag gör nu. Alltså laddar två bilar samtidigt, lagar mat, tvättar och diskar. Dammsuger sker ju bara ibland. Likaså svetsen.
 
Finns fler parametrar (och för mig är de tyvärr mycket viktigare än en tusenlapp hit eller dit)
Säten (inkl elvärmning)
körkänsla
finlir, detaljkvalitet
design inne och ute.
Klimatanläggning
Ergonomi (bara pekskärm är kass tex, och bländande krom, knappar på konstiga ställen, ologiska funktioner, behagligt att köra i mörker)

Tyvärr är i princip alla elbilar hastigt producerade så lite tid har spenerats på ovanstående.
Dvs som BIL är de flesta totalt kassa för mig.
Ingen go känlsa...ingen "vända sig om o kolla på bilen" då man parkerat...ingen "jag drar till Rivieran-känsla".

Enda habegär fås av MB EQE/S, Taycan. Dock över min budget. Elände.
BMW i3 är alls inte dum liksom de andra bimmers! Nya BWM 1-serie och i4 verkar kanon men inte kört dem så avvaktar recension.
På pricken mina tankar :)
 
Ladda hemma?

Spotpriset har haft ett snitt på 390öre/kwh i elområde 3 i december så det blir väl typ 5-6kr totalt om du har rörligt elpris. Räkna med 2kwh/mil förbrukning i snitt, beror såklart på bil och körsätt men stämmer nog rätt bra för majoriteten.

Dock har väl elen i snitt kostat typ 2,50-3kr/kwh (totalt, ej spotpris) i elområde 3 under 2022 så om de höga priserna som råder nu bara är tillfälligt är det väl snarare typ 6kr/milen man bör räkna på om man laddar hemma med rörligt elpris.
Tack.
Jag har ingen möjlighet att ladda hemma, finns på jobbet och på gatan utanför där jag bor.
Känns som att det kan vara fördelaktigt då.
Eller kommer man ångra sig med el när man inte kan ladda hemma? (Kör ca 30mil i veckan)
 
Tack.
Jag har ingen möjlighet att ladda hemma, finns på jobbet och på gatan utanför där jag bor.
Känns som att det kan vara fördelaktigt då.
Eller kommer man ångra sig med el när man inte kan ladda hemma? (Kör ca 30mil i veckan)
Någon annan som inte laddar hemma kan säkert svara bättre man jag personligen hade inte köpt elbil om jag inte kan ladda hemma eller på jobbet etc.
Dels så blir det dyrt att ladda publikt och dels lite omständigare, men tittar du på en elbil med bra räckvidd är det ju bara typ 1 laddning i veckan så det kanske inte gör så mycket.

Ekonomiskt är det dock svårt att räkna hem en elbil, speciellt när du kör så lite.
 
Någon annan som inte laddar hemma kan säkert svara bättre man jag personligen hade inte köpt elbil om jag inte kan ladda hemma eller på jobbet etc.
Dels så blir det dyrt att ladda publikt och dels lite omständigare, men tittar du på en elbil med bra räckvidd är det ju bara typ 1 laddning i veckan så det kanske inte gör så mycket.

Ekonomiskt är det dock svårt att räkna hem en elbil, speciellt när du kör så lite.
Okej.
Kan ej ladda hemme utan på gatan i så fall. (går att göra på jobbet om de inte är upptagna)
Bilen Q4 är uttagen innan rabatten drogs in och levereras i så fall innan årsskiftet.
 
Överväger att försöka hitta någon som övertar mitt leasingkontrakt, är det blocket som är enklast att ”annonsera” via? @MaziK du byter väll en del?

Gäller en peugeot 2008, 18månader och 1700 mil kvar (1000 mil om året) service och försäkring inkluderat på 3758kr/månaden (innan räntehöjningar 3238kr/mån så kan gå upp/ned lite under tiden)
 
Överväger att försöka hitta någon som övertar mitt leasingkontrakt, är det blocket som är enklast att ”annonsera” via? @MaziK du byter väll en del?

Gäller en peugeot 2008, 18månader och 1700 mil kvar (1000 mil om året) service och försäkring inkluderat på 3758kr/månaden (innan räntehöjningar 3238kr/mån så kan gå upp/ned lite under tiden)
jag har kört på blocket, haft någon väns granne som tagit över. För privatleasing så har jag "bara" gjort två överlåtanden :)

Så prova med att lägga ut lite krokar här och var. På blocket kan man få en del intressanta människor som hör av sig...
Kolla exv om det finns någon facebookgrupp som du kan gå med för den typ av som du kan lägga ut en tråd
 
Eller kommer man ångra sig med el när man inte kan ladda hemma? (Kör ca 30mil i veckan)
Jag hade inte gjort det. Det är en ren pest att ladda publikt på alla sätt. Strular konstant. Om du kör 30 mil så kommer du realistiskt behöva ladda 2ggr i veckan med de flesta bilar. Detta för att ha marginal för förvärmning och lite annat plus att förbruknignen aldrig är så låg som det står ;)

Överväger att försöka hitta någon som övertar mitt leasingkontrakt, är det blocket som är enklast att ”annonsera” via? @MaziK du byter väll en del?
Det går fint att använda Blocket. Du kommer bli nedringd eftersom ditt kontrakt är klart billigare än vad motsvarande kostar idag.
 
Jag hade inte gjort det. Det är en ren pest att ladda publikt på alla sätt. Strular konstant. Om du kör 30 mil så kommer du realistiskt behöva ladda 2ggr i veckan med de flesta bilar. Detta för att ha marginal för förvärmning och lite annat plus att förbruknignen aldrig är så låg som det står ;)


Det går fint att använda Blocket. Du kommer bli nedringd eftersom ditt kontrakt är klart billigare än vad motsvarande kostar idag.
Från en som försökte ta över ett avtal finns det även en del intressanta annonsörer på blocket. Frösökte få kontakt med tre olika personer som verkligen inte återkom. alla tre annonser låg ute länge. Den som kom tillbaka sa att det gick absolut att släppa bilen men först i november. Och jag pratade med honom i Maj...
 
Från en som försökte ta över ett avtal finns det även en del intressanta annonsörer på blocket. Frösökte få kontakt med tre olika personer som verkligen inte återkom. alla tre annonser låg ute länge. Den som kom tillbaka sa att det gick absolut att släppa bilen men först i november. Och jag pratade med honom i Maj...
Så är det säkert. Men jag vet också att många blir helt överösta av intressenter så man orkar inte svara alla helt enkelt.
 
Tack.
Jag har ingen möjlighet att ladda hemma, finns på jobbet och på gatan utanför där jag bor.
Känns som att det kan vara fördelaktigt då.
Eller kommer man ångra sig med el när man inte kan ladda hemma? (Kör ca 30mil i veckan)
Jag gör så temporärt just nu och funkar helt fint. Självklart inte lika smidigt som att ha laddare i garaget, men tycker inte det är något större problem.
Överväger att försöka hitta någon som övertar mitt leasingkontrakt, är det blocket som är enklast att ”annonsera” via? @MaziK du byter väll en del?

Gäller en peugeot 2008, 18månader och 1700 mil kvar (1000 mil om året) service och försäkring inkluderat på 3758kr/månaden (innan räntehöjningar 3238kr/mån så kan gå upp/ned lite under tiden)
Jag gjorde det via blocket för 2-3 år sen och det var väldigt smidigt. Var en del halvskumma personer som hörde av sig, men tycker dom brukar vara ganska lätta att filtrera bort och det tog max en vecka från jag la ut annonsen till allting var klart.

Försäkring och service som ingår i leasingkostnaden följer normalt sätt inte med vid en överlåtelse så det är bra att kolla villkorenen för sånt innan. Det gjorde i alla fall inte det på min Volvo så personen som övertog avtalet fick betala samma månadskostnad som jag betalade inkl både försäkring och service för bara bilen.
 
Ingen skräll precis. Just detta i kombination med norrländsk outbyggd laddinfrastruktur samt pendling till fjällstuga 1-2 gånger per månad gör att elbil är i princip omöjlig för mig även om jag gärna haft en. Hämtar ut min första laddhybrid i januari, Volvo XC60. Troligen det sämsta av två världar men kan iallafall pendla till jobbet på el.

 
Ingen skräll precis. Just detta i kombination med norrländsk outbyggd laddinfrastruktur samt pendling till fjällstuga 1-2 gånger per månad gör att elbil är i princip omöjlig för mig även om jag gärna haft en. Hämtar ut min första laddhybrid i januari, Volvo XC60. Troligen det sämsta av två världar men kan iallafall pendla till jobbet på el.

Ja de räcker sämre vid kyla.
Vi ska åka 30mil med en Polestar i em, räckvid 35mil. Nollgradigt ute och motorväg...
 
Tillbaka
Topp