Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Inget annat än läs avtalet jättenoga så att du inte själv står risken om bilen blir utan miljöbonus och det räknades med när avtalet tecknades. Misstänker att det inte är det här priset du skrivet på riktigtHämtar min 12-månaders leasing av BYD ATTO 3 imorgon... Nån som har något att skriva eller för alltid tiga?
Nej, nej... Säljaren från Hedin ringde sista dagen med bonus så jag teckande 2995 i 12 månader (1000mil dvs) sen om det blir nån kr över så får jag leva med det. ARN fick annars många klagomål så DNB eller vad de nu heter fick backa många gånger ang sina oskäliga höjningar. Håller tummarna!Inget annat än läs avtalet jättenoga så att du inte själv står risken om bilen blir utan miljöbonus och det räknades med när avtalet tecknades. Misstänker att det inte är det här priset du skrivet på riktigt
Vi kom fram!Hoppas ni kommer fram. 0 grader är ju inte så kallt ändå
Intressant att olika elbilar har så varierande känslighet för kyla
Annan undersökning
Mach E vet jag saknar det och den har ju samma minskning. Känner inte igen att Tesla M3 skulle tappa 17% men jag har ju bilen i garage och påverkas kanske inte lika mycket. Eller så är det varianten utan värmepump i listan?Mycket beror nog på om bilen har värmepump med. ID4 i USA tror jag inte har det, men det är de nordiska utrustade med.
Det tror jag inte nämnvärt på. Det är nån märklig dröm i vissa journalistkretsar att ICE bilen ska ta över igen. Antar att det är för att de ska kunna skriva om "bra vridmoment på höga varv" och "skönt motorljud" igen. De vet ju inte vad de ska skriva om elbilarna eftersom alla känns likadana. Det kommer inte hända för vardagsbilar att ICE blir norm igen. Är ju redan klart att de ska bort inom EU ändå. Med det sagt så har begpriserna på elbilar absolut gått ner senaste 3 månaderna men det är ju från helt sinnessjuka nivåer. Det var inga problem att sälja 1-2 år gamla elbilar till listpris igen. Anledningen till det var extrem utbudsbrist. Nu ser det inte ut så längre men den uteblivna miljöbonusen har tvärnitat nybilsförsäljningen istället.Vad tror panelen om värdeminskningen på elbilar nu på sistone?
Enlegt media (jag har inte kollat själv) så ska priserna ha fallit rätt rejält i förhållande till fossilbilarna.
Vad tror panelen om värdeminskningen på elbilar nu på sistone?
Enlegt media (jag har inte kollat själv) så ska priserna ha fallit rätt rejält i förhållande till fossilbilarna.
Jag, som ska byta bil, är ju sugen på en elbil till. Har dock inte råd, tycker jag. Kanske ska avvakt litet och se framåt sommaren hur prisläget ser ut då, om det blir elbilsrea?
Vad tror panelen om värdeminskningen på elbilar nu på sistone?
Enlegt media (jag har inte kollat själv) så ska priserna ha fallit rätt rejält i förhållande till fossilbilarna.
Jag, som ska byta bil, är ju sugen på en elbil till. Har dock inte råd, tycker jag. Kanske ska avvakt litet och se framåt sommaren hur prisläget ser ut då, om det blir elbilsrea?
Vad tror panelen om värdeminskningen på elbilar nu på sistone?
Enlegt media (jag har inte kollat själv) så ska priserna ha fallit rätt rejält i förhållande till fossilbilarna.
Jag, som ska byta bil, är ju sugen på en elbil till. Har dock inte råd, tycker jag. Kanske ska avvakt litet och se framåt sommaren hur prisläget ser ut då, om det blir elbilsrea?
Klämde på den på elbilsmässan, inte imponerad.Ingen som blir sugen på att tänka utanför boxen?
Såg precis Lotus nya SUV-elbil, Eletre (krystat namn).
Tycker den är riktigt snygg, och inte så mycket dyrare än andra europeiska märken (fast Lotus är väl kinesiskt?).
Bra räckvidd, 60 mil, bra pretanda, supersnabbladdning och antagligen alldeles underbart rolig att köra.
Basmodellen med ca 600 hk kostar runt 1,1 miljoner SEK, och R-modellen med 900hk går loss på ca 1,7 milj. SEK.
Undrar vad förmånsvärdet på en sån här hamnar på? Någon som vågar sig på en gissning? Gissar på runt 10.000:- eftersom det är en SUV.
Den helt nya och helt elektriska Lotus Eletre är en iögonfallande och nyskapande Hyper-SUV. Med aktiv aerodynamik och en dramatisk, porös design.
Den helt elektriska Lotus Eletre är en snygg och nyskapande hyper-SUV. Vår branschledande elbil kan laddas med 400 km räckvidd på bara 20 minuter.www.lotuscars.com
1-fas på den? Blir ju kul att ladda hemma med 16A…Forresten, tråkigt att BYD ATTO 3 laddar i 6.3 KW (deklarerad 7kW) på 22kW laddare
Du blir förmånsbeskattad för den bil du använder mest, dvs den nya bilen. Se bara till att ekonomiavdelningen för ditt nuvarande företag är medvetna om att du inte ska förmånsbeskattas.Har en fråga, googlat och försökt hitta info men blir inte klok.
Är fel tråd också men tänkte att någon här kanske sitter på svaret.
Jag kommer byta jobb och kommer ha min gamla tjänstebil i tre dagar i januari innan jag får en ny på det nya jobbet.
Blir jag förmånsbeskattad på båda?
Kan jag få tillbaka någon av dem på något sätt?
Model x plaid har ett förmånsvärde på 17/månad och S plaid har typ samma så.. kanske en fingervisningIngen som blir sugen på att tänka utanför boxen?
Såg precis Lotus nya SUV-elbil, Eletre (krystat namn).
Tycker den är riktigt snygg, och inte så mycket dyrare än andra europeiska märken (fast Lotus är väl kinesiskt?).
Bra räckvidd, 60 mil, bra pretanda, supersnabbladdning och antagligen alldeles underbart rolig att köra.
Basmodellen med ca 600 hk kostar runt 1,1 miljoner SEK, och R-modellen med 900hk går loss på ca 1,7 milj. SEK.
Undrar vad förmånsvärdet på en sån här hamnar på? Någon som vågar sig på en gissning? Gissar på runt 10.000:- eftersom det är en SUV.
Den helt nya och helt elektriska Lotus Eletre är en iögonfallande och nyskapande Hyper-SUV. Med aktiv aerodynamik och en dramatisk, porös design.
Den helt elektriska Lotus Eletre är en snygg och nyskapande hyper-SUV. Vår branschledande elbil kan laddas med 400 km räckvidd på bara 20 minuter.www.lotuscars.com
Model x plaid har ett förmånsvärde på 17/månad och S plaid har typ samma så.. kanske en fingervisning
10 låter på tok för lågt om du tänker på den dyrare modellen.
Klart det ska kosta att ha en förmånsbil som kostar 1.7 miljoner kronor. Värdet ska styra förmånen.drabbar ingen fattig
Måste man åka in med VW ID för att få dom uppdaterade?Är det någon med Volskwagen ID-bil, med mjukvara 2.3, som fått e-mail om att boka tid för 2.4 uppdateringen?
Jag har inte.
Bara 2.3 till 2.4. Då det byter 12V-batteriet samtidigt. Sen OTA.Måste man åka in med VW ID för att få dom uppdaterade?
Vi hade bränsleförmån tidigare, men i och med elbilar och deras högre inköpspris (vi kör finansiell leasing) försvann det och nu får vi pröjsa allt bränsle privat och sedan göra avdrag för tjänstemil på deklarationen.Någon här som har elbil som tjänstebil och enbart laddar på publika stationer?
Hur har ni lagt upp det tar företaget kostnaden via leasingbolaget och sedan betalar ni era privata mil eller tar du själv allt och sedan får ersättning per mil i tjänst?
Och någon som har tips på ett kort där man kan få faktura på alla laddningar tex Audi charge eller OKQ8 laddning.
Tacksam för hjälp
Förstår. Känns ju dock sådär att gå back på företagsmil.Vi hade bränsleförmån tidigare, men i och med elbilar och deras högre inköpspris (vi kör finansiell leasing) försvann det och nu får vi pröjsa allt bränsle privat och sedan göra avdrag för tjänstemil på deklarationen.
Jag går alltså back för varje mil i tjänsten med dagens laddpriser på snabbladdarna. Men i gengäld kör jag en bil för 700’ som kostar mig ca 3000 netto i månaden inklusive allt (däck, däckhotell, service, spolarvätska, etc).