• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    982
Hämtar min 12-månaders leasing av BYD ATTO 3 imorgon... Nån som har något att skriva eller för alltid tiga? 🤣
Inget annat än läs avtalet jättenoga så att du inte själv står risken om bilen blir utan miljöbonus och det räknades med när avtalet tecknades. Misstänker att det inte är det här priset du skrivet på riktigt

1671652802324.png
 
Inget annat än läs avtalet jättenoga så att du inte själv står risken om bilen blir utan miljöbonus och det räknades med när avtalet tecknades. Misstänker att det inte är det här priset du skrivet på riktigt

1671652802324.png
Nej, nej... Säljaren från Hedin ringde sista dagen med bonus så jag teckande 2995 i 12 månader (1000mil dvs) sen om det blir nån kr över så får jag leva med det. ARN fick annars många klagomål så DNB eller vad de nu heter fick backa många gånger ang sina oskäliga höjningar. Håller tummarna!
 
Testerna från Naf/Motor.no är väldigt bra om man vill veta vad som är realistisk räckvidden i nordisk klimat. Testerna stämmer bra med verkligheten.


 
Mycket beror nog på om bilen har värmepump med. ID4 i USA tror jag inte har det, men det är de nordiska utrustade med.
Mach E vet jag saknar det och den har ju samma minskning. Känner inte igen att Tesla M3 skulle tappa 17% men jag har ju bilen i garage och påverkas kanske inte lika mycket. Eller så är det varianten utan värmepump i listan?
 
Vad tror panelen om värdeminskningen på elbilar nu på sistone?
Enlegt media (jag har inte kollat själv) så ska priserna ha fallit rätt rejält i förhållande till fossilbilarna.

Jag, som ska byta bil, är ju sugen på en elbil till. Har dock inte råd, tycker jag. Kanske ska avvakt litet och se framåt sommaren hur prisläget ser ut då, om det blir elbilsrea?
 
Vad tror panelen om värdeminskningen på elbilar nu på sistone?
Enlegt media (jag har inte kollat själv) så ska priserna ha fallit rätt rejält i förhållande till fossilbilarna.
Det tror jag inte nämnvärt på. Det är nån märklig dröm i vissa journalistkretsar att ICE bilen ska ta över igen. Antar att det är för att de ska kunna skriva om "bra vridmoment på höga varv" och "skönt motorljud" igen. De vet ju inte vad de ska skriva om elbilarna eftersom alla känns likadana. Det kommer inte hända för vardagsbilar att ICE blir norm igen. Är ju redan klart att de ska bort inom EU ändå. Med det sagt så har begpriserna på elbilar absolut gått ner senaste 3 månaderna men det är ju från helt sinnessjuka nivåer. Det var inga problem att sälja 1-2 år gamla elbilar till listpris igen. Anledningen till det var extrem utbudsbrist. Nu ser det inte ut så längre men den uteblivna miljöbonusen har tvärnitat nybilsförsäljningen istället.

Bara för några år sedan räknade man med ungefär 55% restvärde på en ICE bil på 36 mån. Det skulle innebära att en Tesla 3 skulle kosta ungefär 350k idag för en treåring. Det gör de inte, de ligger runt 100k över det vid 6000 mil. Så även om nivåerna går ner så är det "bra" andrahandsvärde på elbilar.

Försäljningen av ICE har dock inte ökat utan det är den totala nyförsäljningen som gått ner. Detta kommer återigen minska utbudet av elbilar i begagnathallarna. Väldigt svårt att säga med andra ord hur priserna kommer bete sig. Överlag är väl folk väldigt försiktiga med att köpa dyra saker nu när osäkerheten kring räntenivåerna är vad den är.

Du har ju en etron 55 den tror jag kan få en smäll men det är ju för att nya etron 50 har samma räckvidd och den kostar ny ungefär vad 55orna kostar begagnade idag. Där finns rätt stor risk att det kommer kännas för beghandlarna...
 
Senast ändrad:
Vad tror panelen om värdeminskningen på elbilar nu på sistone?
Enlegt media (jag har inte kollat själv) så ska priserna ha fallit rätt rejält i förhållande till fossilbilarna.

Jag, som ska byta bil, är ju sugen på en elbil till. Har dock inte råd, tycker jag. Kanske ska avvakt litet och se framåt sommaren hur prisläget ser ut då, om det blir elbilsrea?


Lite hänger ju på när dom sista-köp-innan-bonusen bilarna levereras, när dom kommer till nyköparna så lär ju en del begagnade elbilar komma ut på marknaden.

Sen känns det som att priset kan gå upp inför sommaren då (el)förstagångsköparna väljer att köpa elbil på våren för att känna in hur det funkar med räckvidsångest, laddning osv under varma och bra förhållanden. (liknande mc o husvagnar)

Sen hänger ju mycket ihop med hur marknaden (nybilstillgång, nyprisökninga, elpris, räntor, arblöshet, varsel osv) utvecklas för begagnatpriset.
 
Inom 2 år är nog värdet på elbilar inte optimalt för de som ska sälja. Tappet på 20% nu var ju troligen pga elpriset. Smart att sälja på våren!

Vår IX3a landar på 730 efter miljöbonusen, då är
den redan sänkt med 60 från BMW för att komma under 700’ i standardutförande.

Restvärdet tror jag skulle landa på 370’ efter tre år. Om räckvidden inte tar för mycket stryk kan det ju gå. Är dock tveksam då både BMW och VW ska komma med nya, bättre och billigare batterier. Iofs måste inflationen snart ta ut sin rätt även på bilpriserna.

Slutsummering är att det finns argument för och emot. Den största bidragande faktorn till att det kan öka:

Minskat utbud på andrahandsmarknaden.
Bilar med miljöbonusen blir lättare en plusaffär.
Elpriset stabiliseras och laddinfrastruktur byggs ut.
Folk vill inte leasa då det blivit svindyrt!
Nybilspriserna stiger.

Bidragande faktorer som gör att det kan gå ner:
Lågkonjunkturen slår hårt och marknaden översvämmas av begagnade asiatiska bilar för en spottstyver.
Elpriset blir högt och oberäkneligt.
Nya batterier som är mycket billigare och bättre lanseras.
 
Vad tror panelen om värdeminskningen på elbilar nu på sistone?
Enlegt media (jag har inte kollat själv) så ska priserna ha fallit rätt rejält i förhållande till fossilbilarna.

Jag, som ska byta bil, är ju sugen på en elbil till. Har dock inte råd, tycker jag. Kanske ska avvakt litet och se framåt sommaren hur prisläget ser ut då, om det blir elbilsrea?

De har väl gått ner från helt osunda nivåer till bara någorlunda osunda. Min Niro är 1,5 år gammal nu och kostade 440' efter bonus med vinterhjul. Fick erbjudande från handlare att köpa den rakt av för 412' för ett par veckor sedan.
 
Vad tror panelen om värdeminskningen på elbilar nu på sistone?
Enlegt media (jag har inte kollat själv) så ska priserna ha fallit rätt rejält i förhållande till fossilbilarna.

Jag, som ska byta bil, är ju sugen på en elbil till. Har dock inte råd, tycker jag. Kanske ska avvakt litet och se framåt sommaren hur prisläget ser ut då, om det blir elbilsrea?

Jag tror på elbilsrea och kanske bilrea rent generellt, inte så mycket för att marknaden svängt och plötsligt vill ha diesel utan mer för att räntan och det allmänna ekonomiska läget gör att stora och dyra inköp får stryka på foten.

Elbilar kostar väl generellt 50% mer än motsvarande dieselbilar, så eventuellt kommer de drabbas lite extra hårt nu när pengar kostar pengar igen. I synnerhet när det enda som diskuteras kring matborden är priset på el.

Sen vet jag inte om just elbilar haft ett så bra andrahandsvärde, alla bilar har ju haft bra andrahandsvärde senaste åren, oavsett drivmedel.
 
Ingen som blir sugen på att tänka utanför boxen?
Såg precis Lotus nya SUV-elbil, Eletre (krystat namn).
Tycker den är riktigt snygg, och inte så mycket dyrare än andra europeiska märken (fast Lotus är väl kinesiskt?).
Bra räckvidd, 60 mil, bra pretanda, supersnabbladdning och antagligen alldeles underbart rolig att köra.

Basmodellen med ca 600 hk kostar runt 1,1 miljoner SEK, och R-modellen med 900hk går loss på ca 1,7 milj. SEK.
Undrar vad förmånsvärdet på en sån här hamnar på? Någon som vågar sig på en gissning? Gissar på runt 10.000:- eftersom det är en SUV.


N4IgpgdgbglgTgewgW0gFxALlDAJlkAWQQFcI0BDGCEAGhDQAsTkAjAYQuQICEBlAPrskAMxgBzAQFEAHmgEAxROQEBmAC...jpg

N4IgpgdgbglgTgewgW0gFxALlDAJlkAWQQFcI0BDGCEAGhDQAsTkAjAYQuQICEBlAPrskAMxgBzAQFEAHmgEAxROQEBmAC...jpg
 
Ingen som blir sugen på att tänka utanför boxen?
Såg precis Lotus nya SUV-elbil, Eletre (krystat namn).
Tycker den är riktigt snygg, och inte så mycket dyrare än andra europeiska märken (fast Lotus är väl kinesiskt?).
Bra räckvidd, 60 mil, bra pretanda, supersnabbladdning och antagligen alldeles underbart rolig att köra.

Basmodellen med ca 600 hk kostar runt 1,1 miljoner SEK, och R-modellen med 900hk går loss på ca 1,7 milj. SEK.
Undrar vad förmånsvärdet på en sån här hamnar på? Någon som vågar sig på en gissning? Gissar på runt 10.000:- eftersom det är en SUV.


N4IgpgdgbglgTgewgW0gFxALlDAJlkAWQQFcI0BDGCEAGhDQAsTkAjAYQuQICEBlAPrskAMxgBzAQFEAHmgEAxROQEBmAC...jpg

N4IgpgdgbglgTgewgW0gFxALlDAJlkAWQQFcI0BDGCEAGhDQAsTkAjAYQuQICEBlAPrskAMxgBzAQFEAHmgEAxROQEBmAC...jpg
Klämde på den på elbilsmässan, inte imponerad.
 
Har en fråga, googlat och försökt hitta info men blir inte klok.
Är fel tråd också men tänkte att någon här kanske sitter på svaret.
Jag kommer byta jobb och kommer ha min gamla tjänstebil i tre dagar i januari innan jag får en ny på det nya jobbet.
Blir jag förmånsbeskattad på båda?
Kan jag få tillbaka någon av dem på något sätt?
 
Har en fråga, googlat och försökt hitta info men blir inte klok.
Är fel tråd också men tänkte att någon här kanske sitter på svaret.
Jag kommer byta jobb och kommer ha min gamla tjänstebil i tre dagar i januari innan jag får en ny på det nya jobbet.
Blir jag förmånsbeskattad på båda?
Kan jag få tillbaka någon av dem på något sätt?
Du blir förmånsbeskattad för den bil du använder mest, dvs den nya bilen. Se bara till att ekonomiavdelningen för ditt nuvarande företag är medvetna om att du inte ska förmånsbeskattas.
 
Ingen som blir sugen på att tänka utanför boxen?
Såg precis Lotus nya SUV-elbil, Eletre (krystat namn).
Tycker den är riktigt snygg, och inte så mycket dyrare än andra europeiska märken (fast Lotus är väl kinesiskt?).
Bra räckvidd, 60 mil, bra pretanda, supersnabbladdning och antagligen alldeles underbart rolig att köra.

Basmodellen med ca 600 hk kostar runt 1,1 miljoner SEK, och R-modellen med 900hk går loss på ca 1,7 milj. SEK.
Undrar vad förmånsvärdet på en sån här hamnar på? Någon som vågar sig på en gissning? Gissar på runt 10.000:- eftersom det är en SUV.


N4IgpgdgbglgTgewgW0gFxALlDAJlkAWQQFcI0BDGCEAGhDQAsTkAjAYQuQICEBlAPrskAMxgBzAQFEAHmgEAxROQEBmAC...jpg

N4IgpgdgbglgTgewgW0gFxALlDAJlkAWQQFcI0BDGCEAGhDQAsTkAjAYQuQICEBlAPrskAMxgBzAQFEAHmgEAxROQEBmAC...jpg
Model x plaid har ett förmånsvärde på 17/månad och S plaid har typ samma så.. kanske en fingervisning :)
10 låter på tok för lågt om du tänker på den dyrare modellen.
 
Är det någon med Volskwagen ID-bil, med mjukvara 2.3, som fått e-mail om att boka tid för 2.4 uppdateringen?
Jag har inte.
 
Någon här som har elbil som tjänstebil och enbart laddar på publika stationer?
Hur har ni lagt upp det tar företaget kostnaden via leasingbolaget och sedan betalar ni era privata mil eller tar du själv allt och sedan får ersättning per mil i tjänst?

Och någon som har tips på ett kort där man kan få faktura på alla laddningar tex Audi charge eller OKQ8 laddning.

Tacksam för hjälp
 
Någon här som har elbil som tjänstebil och enbart laddar på publika stationer?
Hur har ni lagt upp det tar företaget kostnaden via leasingbolaget och sedan betalar ni era privata mil eller tar du själv allt och sedan får ersättning per mil i tjänst?

Och någon som har tips på ett kort där man kan få faktura på alla laddningar tex Audi charge eller OKQ8 laddning.

Tacksam för hjälp
Vi hade bränsleförmån tidigare, men i och med elbilar och deras högre inköpspris (vi kör finansiell leasing) försvann det och nu får vi pröjsa allt bränsle privat och sedan göra avdrag för tjänstemil på deklarationen.

Jag går alltså back för varje mil i tjänsten med dagens laddpriser på snabbladdarna. Men i gengäld kör jag en bil för 700’ som kostar mig ca 3000 netto i månaden inklusive allt (däck, däckhotell, service, spolarvätska, etc).
 
Vi hade bränsleförmån tidigare, men i och med elbilar och deras högre inköpspris (vi kör finansiell leasing) försvann det och nu får vi pröjsa allt bränsle privat och sedan göra avdrag för tjänstemil på deklarationen.

Jag går alltså back för varje mil i tjänsten med dagens laddpriser på snabbladdarna. Men i gengäld kör jag en bil för 700’ som kostar mig ca 3000 netto i månaden inklusive allt (däck, däckhotell, service, spolarvätska, etc).
Förstår. Känns ju dock sådär att gå back på företagsmil.
Finns det något annat sätt att göra det på?
 
Tillbaka
Topp