• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    977
Förstår. Känns ju dock sådär att gå back på företagsmil.
Finns det något annat sätt att göra det på?
Absolut, men av min erfarenhet brukar inte företags bilpolicy vara speciellt flexibel.

Splitkort är ett alternativ. Ett annat att företaget tar alla kostnader.

Nu när det är tillåtet att erbjuda gratis laddning utan förmånsbeskattning på arbetsplatsen till de anställda borde det i teorin tillsammans med en bra körjournal gör att man kan köra helt i princip helt gratis. Företaget tar kostnaden för snabbladdning på tjänsteresorna, vardagsförbrukning hanteras via laddare på arbetsplatsen. Kvar att betala ur egen ficka är då två snabbladdningar under årets Sälenresa, typ 😁
 
Bra sänkningar på Tesla nu… nästan 100k eller mer på alla modeller

6D0A0507-AB66-4B1F-93E3-F738722F9922.jpeg





BB711BEF-73FB-4187-930B-74A0163149F8.jpeg

EF701775-70A1-4638-9F3B-2F9D477F69AE.jpeg
 
ska helt ärligt erkänna att det rycker lite i nerven nu. lär dock få vänta då det stundar utbyggnad av ny hall...
 
ska helt ärligt erkänna att det rycker lite i nerven nu. lär dock få vänta då det stundar utbyggnad av ny hall...
Jag sa att vi ska prova med en vardagsbil i 18mån men nu rycker det i tarmen som du säger(har hållt mig i hela två månader snart 😂). Helt meningslöst för min del men ……

Vi har förvisso även Tiguanen fortsatt men den skall bort snart , står mest hela tiden
 
Bra sänkningar på Tesla nu… nästan 100k eller mer på alla modeller

6D0A0507-AB66-4B1F-93E3-F738722F9922.jpeg





BB711BEF-73FB-4187-930B-74A0163149F8.jpeg

EF701775-70A1-4638-9F3B-2F9D477F69AE.jpeg
Ja, jäklar.
Blir både intressant att se vad konkurrenterna gör samt hur det slår på begmarknaden.
Finns ju drösvis av Teslor hos bla Riddermark som nu ligger riktigt fel i pris. Och då var ju inte marknaden särskilt het innan..
Tycker samtidigt lite synd om de som nyligen köpt och som får en riktigt stygg värdeminskning över en natt.

En lätt beggad Model 3 eller Y performance för rätt peng är faktiskt lite lockande då jag har en privatleasingbil som ska tillbaka till våren alternativt förlänga avtalet 12 månader.
 
Så jävla oväntat! :) så statens miljösponsring om 60-70 kkr gick rätt ner i Teslas ficka, fint!
Japp.
tidigare i tråden påstods det att inga prissänkningar på elbilar var att vänta pga kostnadsbilden.
Tesla verkar dock inte ha något problem med det. Återstår att se vad konkurrenterna nu gör.
 
Japp.
tidigare i tråden påstods det att inga prissänkningar på elbilar var att vänta pga kostnadsbilden.
Tesla verkar dock inte ha något problem med det. Återstår att se vad konkurrenterna nu gör.
Tesla har haft grymma marginaler som jag förstått det.

Men hoppas att övriga märken följer efter
 
Jag sa att vi ska prova med en vardagsbil i 18mån men nu rycker det i tarmen som du säger(har hållt mig i hela två månader snart 😂). Helt meningslöst för min del men ……

Vi har förvisso även Tiguanen fortsatt men den skall bort snart , står mest hela tiden

Om ni redan har två bilar där en står mestadels i dagsläget känns det ju inte så jätte försvarbart i min mening. Men hey, gillar du strössla pengar och har råd är det ju alltid möjligt. Skulle lagt pengarna på annat likt en ny bil till ditt garage som du också varit sugen på ( min bil lär ryka i vår då den står inparkerad i en lada nu och vi bara behöver en bil). :)

Nästan så man får sätta sig och räkna lite. Tror dock det är dyrare med den milersättning tjejen får idag samt att det blir ett helsike så fort man ska iväg med stora släpet/båten att bytlåna bil. Lär dock inte vara svårt att bytlåna.
 
Intressant hur prissättningarna på elbilsmarkanden kommer justeras kommande året, tror samtliga märken behöver sänka priserna om de ska fortsätta sälja nya bilar.
Ska man köpa en elbil med dubbelt så dyra elpriser, slopat bidrag och 2-3x dyrare räntor jämfört med ett år sedan blir det svårt att räkna hem.
 
Undrar när(om)man ändrar underlaget för förmånsvärdesberäkningen.... Då är en Y LR intressant för att ersätta Forrden
 
Tycker samtidigt lite synd om de som nyligen köpt och som får en riktigt stygg värdeminskning över en natt.
Typ jag. Sånt här gör ju att man är extremt tveksam till att köpa Tesla igen. Nu drabbas inte jag personligen värst eftersom jag köpte innan de stora prisökningarna men på lång sikt är det ohållbart av Tesla att hålla på och dribbla med priserna på det här sättet. Priserna på samma modell har nu alltså gått från 650-670-709-620 inom 12 mån. När ska någon våga slå till framöver?
 
Typ jag. Sånt här gör ju att man är extremt tveksam till att köpa Tesla igen. Nu drabbas inte jag personligen värst eftersom jag köpte innan de stora prisökningarna men på lång sikt är det ohållbart av Tesla att hålla på och dribbla med priserna på det här sättet. Priserna på samma modell har nu alltså gått från 650-670-709-620 inom 12 mån. När ska någon våga slå till framöver?
Model 3 kostade väl 35000 dollar vid lanseringen, där lär den väl hamna igen när kineserna rampar upp sin produktion och börjar konkurrera på allvar.
Senaste åren har ju varit en drömmarknad för biltillverkarna, men det är definitivt slut med det nu. 🤣
 
Typ jag. Sånt här gör ju att man är extremt tveksam till att köpa Tesla igen. Nu drabbas inte jag personligen värst eftersom jag köpte innan de stora prisökningarna men på lång sikt är det ohållbart av Tesla att hålla på och dribbla med priserna på det här sättet. Priserna på samma modell har nu alltså gått från 650-670-709-620 inom 12 mån. När ska någon våga slå till framöver?
De som köpte för 709 får ju köra bilen livslängden ut så att säga. Sitter ju med svarte petter.. begbilhandlarna kommer nog få sig en rejäl smäll!
 
Menar absolut inte att trampa någon på tårna på något vis. Men alla dom som har köpt en Tesla oavsett modell kommer inte gå under av detta på något vis. Lär såklart svida men ingen kommer behöva avstå förnödenheter som vardagliga nöjen.
Men som alfgren säger så ger detta inte heller märkets köpare bästa mersmaken...
 
Typ jag. Sånt här gör ju att man är extremt tveksam till att köpa Tesla igen. Nu drabbas inte jag personligen värst eftersom jag köpte innan de stora prisökningarna men på lång sikt är det ohållbart av Tesla att hålla på och dribbla med priserna på det här sättet. Priserna på samma modell har nu alltså gått från 650-670-709-620 inom 12 mån. När ska någon våga slå till framöver?
Inte jätteförvånande om man lyfter blicken, det svänger ju fort när det gäller Tesla.

Jag gissar att många Fleet-bolags riskavdelningar gjorde i byxan nu på morgonen, kommer sätta spår på marknaden länge. Vi har ett 50-tal 3/Y LR i vår bilpark, alla med finansiell leasing. Vi klarar oss, men jag gissar att ledningen glömt de XC60/ID4 vi sålt till i princip samma som inköpspris trots många tusen mil på mätarna.

Många med personalbil som sitter illa till nu. Det värsta jag sett är en M3 LR med 72% (!!) restvärde på 3 år och 6000 mil. Kommer bli en kul överraskning för brukaren när den lämnas tillbaka. Men att sitta och snacka på lunchen över hur otroligt billigt det är att köra elbil (för den kostar ju bara 4500 netto i månaden, helt sjukt jue!?!?! /s) har gått alldeles utmärkt.
 
...Många med personalbil som sitter illa till nu. Det värsta jag sett är en M3 LR med 72% (!!) restvärde på 3 år och 6000 mil. Kommer bli en kul överraskning för brukaren när den lämnas tillbaka. Men att sitta och snacka på lunchen över hur otroligt billigt det är att köra elbil (för den kostar ju bara 4500 netto i månaden, helt sjukt jue!?!?! /s) har gått alldeles utmärkt.

Ni kan jag inte så mycket om finansiel leasing/leasing osv men ett restvärde på 72% efter tre år och 6000mil kan ju aldrig vara en normalt realistisk kalkyl??
Förstår att utfallet kan ha skett men att man kalkylerar på detta vis känns ju helt galet i mina ögon!
 
Ni kan jag inte så mycket om finansiel leasing/leasing osv men ett restvärde på 72% efter tre år och 6000mil kan ju aldrig vara en normalt realistisk kalkyl??
Förstår att utfallet kan ha skett men att man kalkylerar på detta vis känns ju helt galet i mina ögon!
Enig, men med siffror (och färgglada grafer) går det ju visa vad som helst. Vi kan ta ett exempel på en Model 3 LR uthämtad nu i höstas.

Pris vid leverans: 600 (670-70)

Vid leverans vet du också att elbilsstödet kommer försvinna, och motsvarande bil kostar då 710 hos Tesla (upp från 670).

Tre år gammal 3LR säljs på KVD för ca 480. Bedömning görs att 480' är minimum även om tre år, elbilsstöd borta, inflation på +10%, elbilar håller ju värde så bra, osv osv. Allt för att få ner månadskostnaden för individen (det är ju billigt med elbil...).

480/670 = 0,72.

Vid dessa upplägg finns inget garanterat restvärde från leasingbolaget utan det är individen som riskar allt. Låt säga att den är värd 350 istället för kalkylerade 480 efter tre år -> faktura på 130' till brukaren. Ridå.

EDIT: Skrivfel.
 
Senast ändrad:
Ni kan jag inte så mycket om finansiel leasing/leasing osv men ett restvärde på 72% efter tre år och 6000mil kan ju aldrig vara en normalt realistisk kalkyl??
Förstår att utfallet kan ha skett men att man kalkylerar på detta vis känns ju helt galet i mina ögon!
Svar ja, ganska knas värdering. Konstigt att värdera så när företaget ändå får lyfta en del moms på leasingavgiften. Sen är det ju inte så att den avgift som företaget betalat in vid 50% försvinner i cyberspace...

Jag har räknat på 40 på de bilar jag haft
 
Senast ändrad:
Model 3 kostade väl 35000 dollar vid lanseringen, där lär den väl hamna igen när kineserna rampar upp sin produktion och börjar konkurrera på allvar.
Senaste åren har ju varit en drömmarknad för biltillverkarna, men det är definitivt slut med det nu. 🤣
Den har aldrig kostat det i verkligheten dock. Den blev dels dyrare från början sen tillkommer massa sales tax och moms på det priset.
Vid privatleasing är det ju dessutom individen som riskar allt. Låt säga att den är värd 350 istället för kalkylerade 480 efter tre år -> faktura på 130' till brukaren. Ridå.
Vid en diff i restvärdet på en privatleasing är finansbolaget den enda som drabbas. Det är hela poängen med privatleasing.
Ni kan jag inte så mycket om finansiel leasing/leasing osv men ett restvärde på 72% efter tre år och 6000mil kan ju aldrig vara en normalt realistisk kalkyl??
På en Tesla har det tidigare varit lågt till och med. Eftersom de inte haft rabatter så blir restvärdet så högt. När man pratar "55% restvärde" så är det restvärde/bruttopris, inte netto. Klassiska bilmärken har alltid haft rabatter så det har aldrig varit så lågt i rena pengar.

Personalbil brukar vara operationell leasing så det är inget problem för själva brukaren med högt restvärde.
De som köpte för 709 får ju köra bilen livslängden ut så att säga. Sitter ju med svarte petter.. begbilhandlarna kommer nog få sig en rejäl smäll!
Jag tror det kan bli konkurs exempelvis för såna som Carla som köpt in stora mängder elbilar i egen regi. Riddermark är en annan som sitter risigt till, tror han har 50 Model 3 i lager som kommer behöva prissänkas 100.000kr men där finns det tillräckligt med muskler för att klara det. Mindre aktörer som köpte elbilar i somras....det kommer svida.
 
Den har aldrig kostat det i verkligheten dock. Den blev dels dyrare från början sen tillkommer massa sales tax och moms på det priset.

Vid en diff i restvärdet på en privatleasing är finansbolaget den enda som drabbas. Det är hela poängen med privatleasing.

På en Tesla har det tidigare varit lågt till och med. Eftersom de inte haft rabatter så blir restvärdet så högt. När man pratar "55% restvärde" så är det restvärde/bruttopris, inte netto. Klassiska bilmärken har alltid haft rabatter så det har aldrig varit så lågt i rena pengar.

Personalbil brukar vara operationell leasing så det är inget problem för själva brukaren med högt restvärde.

Jag tror det kan bli konkurs exempelvis för såna som Carla som köpt in stora mängder elbilar i egen regi. Riddermark är en annan som sitter risigt till, tror han har 50 Model 3 i lager som kommer behöva prissänkas 100.000kr men där finns det tillräckligt med muskler för att klara det.
Skrev privatleasing, menade personalbil :)

I ett av våra dotterbolag har vi sju personalbilar, alla elbilar/hybrider, alla som finansiell leasing.

Nu är det över ett decennium sedan. Men min första bil var en personalbil via Leasplan med finansiell leasing. Något jag glatt fick veta den dagen jag lämnade tillbaka Golfen och fick 20’ in på kontot.
 
I ett av våra dotterbolag har vi sju personalbilar, alla elbilar/hybrider, alla som finansiell leasing.

Nu är det över ett decennium sedan. Men min första bil var en personalbil via Leasplan med finansiell leasing. Något jag glatt fick veta den dagen jag lämnade tillbaka Golfen och fick 20’ in på kontot.
Det är just pga detta man brukar köra personalbilar på op.leasing numera ;) Om föraren har en diff i restvärdet på 100k och han slutar, ska man skicka det som faktura till föraren? Man kan ju inte dra det på lönen. Så kan man inte göra i praktiken, det blir för mycket tjafs.
 
Så jävla oväntat! :) så statens miljösponsring om 60-70 kkr gick rätt ner i Teslas ficka, fint!
tidigare i tråden påstods det att inga prissänkningar på elbilar var att vänta pga kostnadsbilden.
Teslas prissänkning är global över hela världen. Inga andra märken i Sverige har gjort motsvarande prissänkningar så "rakt ner i fickan" med miljöbonusen stämmer ändå inte som generellt uttalande. Tesla hade marginal att ta av och valde att göra det för att man har för mycket produktionskapacitet i förhållande till sin försäljning under slutet av 2022. 2023 hade blivit ännu värre.

De andra märkena kommer förstås behöva svara på sikt om de har tänkt att sälja något. 2023 lär Model Y bli Sveriges mest sålda bil. Den lär också ha Sveriges längsta väntetid på verkstaden tyvärr för redan idag har T inte kapacitet att underhålla det man säljer i Sverige.
 
...På en Tesla har det tidigare varit lågt till och med. Eftersom de inte haft rabatter så blir restvärdet så högt. När man pratar "55% restvärde" så är det restvärde/bruttopris, inte netto. Klassiska bilmärken har alltid haft rabatter så det har aldrig varit så lågt i rena pengar.

Jag är alldeles för försiktig inser jag då jag alltid räknar med närmast ett domedagstänk/0 restvärde. Vet att det är idioti men samtidigt ger det en väldigt skön trygghet när skit som kan hända skulle hända. Om det inte händer har man oftast en redigt bra uppsida. Men nackdelen är väll att man inte lever (på lånade pengar) mera...
Att företag dock räknar med dessa kalkyler känns sjukt i min värld. Bra tider till trots kan man ju (i min mening) aldrig räkna att en bilaffär där produkten ska användas i någon form för verksamheten ska bli en vinstaffär.

Teslas prissänkning är global över hela världen. Inga andra märken i Sverige har gjort motsvarande prissänkningar så "rakt ner i fickan" med miljöbonusen stämmer ändå inte som generellt uttalande. Tesla hade marginal att ta av och valde att göra det för att man har för mycket produktionskapacitet i förhållande till sin försäljning under slutet av 2022. 2023 hade blivit ännu värre.

De andra märkena kommer förstås behöva svara på sikt om de har tänkt att sälja något. 2023 lär Model Y bli Sveriges mest sålda bil. Den lär också ha Sveriges längsta väntetid på verkstaden tyvärr för redan idag har T inte kapacitet att underhålla det man säljer i Sverige.

Så du menar att en elbil måste få service? Tycker det framhövs som en av de största UPSarna att man inte behöver besöka verkstaden så ofta. ;)
 
Så du menar att en elbil måste få service? Tycker det framhövs som en av de största UPSarna att man inte behöver besöka verkstaden så ofta. ;)
Tesla har ingen schemalagd service, det är inte riktigt samma sak som att den inte har saker som behöver servas (bromsvätska, kupéfilter mm). Men det stora problemet är väntetid vid karosskador just nu eller när vissa typer av komponenter går sönder. Inte kul att åka utan klimatanläggning i 8 veckor mm som man ser på Teslaforumen. Sen åka 20 mil till Servicecenter och inte få någon lånebil är ju inte heller så kul.
 
Teslas prisjustering är som redan diskuterats en tråkig nyhet för alla som betalat ett högre pris och funderar på att sälja (och för alla handlare av begagnade bilar förstås), men för egen del kom det som en gåva från himlen;) Jag beställde en Model 3 SR+ på sommaren med väldigt låg ränta. Förra veckan fick fick jag ett email från tesla att bilen kommer snart, de bad mig betala handpenning etc. Jag lyckades dock skjuta framåt leveransen med ett par månader då kontraktet på min nuvarande leasade Model 3 tar slut i mars. I början av denna vecka började jag fundera på att uppgradera bilen till en Long Range, vilket skulle ha lyckats med samma ränta och leveranstid men jag velade lite pga priset, så planerade att tacka nej idag. Och så kom prissänkningen! Det var inte lätt att få tag på någon per telefon (de var totalt nedringda) men lyckades till slut få bekräftelse per både telefon och email att jag kan ändra min beställning till en LR med den gamla låga räntan och samma leveranstid, och mer eller mindre samma pris som det gamla SR+ priset. Win win win för mig då jag betalar mindre per månad än för leasingbilen nu, det mesta av betalningen är avbetalning hemåt och det är en nyare och bättre version av bilen jag redan har och gillar:)
 
Teslas prisjustering är som redan diskuterats en tråkig nyhet för alla som betalat ett högre pris och funderar på att sälja (och för alla handlare av begagnade bilar förstås), men för egen del kom det som en gåva från himlen;) Jag beställde en Model 3 SR+ på sommaren med väldigt låg ränta. Förra veckan fick fick jag ett email från tesla att bilen kommer snart, de bad mig betala handpenning etc. Jag lyckades dock skjuta framåt leveransen med ett par månader då kontraktet på min nuvarande leasade Model 3 tar slut i mars. I början av denna vecka började jag fundera på att uppgradera bilen till en Long Range, vilket skulle ha lyckats med samma ränta och leveranstid men jag velade lite pga priset, så planerade att tacka nej idag. Och så kom prissänkningen! Det var inte lätt att få tag på någon per telefon (de var totalt nedringda) men lyckades till slut få bekräftelse per både telefon och email att jag kan ändra min beställning till en LR med den gamla låga räntan och samma leveranstid, och mer eller mindre samma pris som det gamla SR+ priset. Win win win för mig då jag betalar mindre per månad än för leasingbilen nu, det mesta av betalningen är avbetalning hemåt och det är en nyare och bättre version av bilen jag redan har och gillar:)
Vissa vinner. Andra förlorar. De som förlorar kommer vara tveksamma till Teslas affärsmetoder för alltid. Inte säker på att det bara är en vinnande strategi även om man får ut fler bilar innevarande år.
 
Tillbaka
Topp