• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    982
Vissa vinner. Andra förlorar. De som förlorar kommer vara tveksamma till Teslas affärsmetoder för alltid. Inte säker på att det bara är en vinnande strategi även om man får ut fler bilar innevarande år.
Ja, jag som står utanför tycker mest att det är konstigt och intrycket av att Tesla är en konstig sekt förstärks.

Lustig prisstrategi och marknadsposition också, för något år sedan var Tesla lite hett och exklusivt men nu plötsligt är det bilen för dem som inte lyckades övertala personalavdelningen att öppna plånboken och köpa en VW.

Prisförändringarna måste ju slå med som en bomb hos de andra tillverkarnas säljorganisationer.
 
Vissa vinner. Andra förlorar. De som förlorar kommer vara tveksamma till Teslas affärsmetoder för alltid. Inte säker på att det bara är en vinnande strategi även om man får ut fler bilar innevarande år.
Det är ju bittert, samtidigt har många väntat på att priserna på elbilar ska sjunka och att batterierna ska bli bättre. Det kostar att vara en early adopter.
 
Det är ju bittert, samtidigt har många väntat på att priserna på elbilar ska sjunka och att batterierna ska bli bättre. Det kostar att vara en early adopter.
Den här bergochdalbanan i priser har dock väldigt lite med batteripriser att göra utan styrs sannolikt mest av tillgänglig fabrikskapacitet. Man måste sälja det man producerar, det går inte köra fabriker på halvfart. Så här gör andra märken också egentligen men de sköter det mycket snyggare med olika former av kampanjer och rabatter bakom kulisserna. Man försöker låta listpris ligga ganska konstant just för att undvika häftiga svängningar i restvärdet. Där är Tesla inte riktigt än. Jag tror lite de skjuter sig själva i foten med såna här stora svängningar.
Prisförändringarna måste ju slå med som en bomb hos de andra tillverkarnas säljorganisationer.
Ja jösses. Vem vill lägga 700k för en halvtrist Enyaq nu? Som levereras om 12 mån dessutom. Om du har tur. Eller en XC40 Recharge som är sämre på precis allt? För att inte tala om alla kinesiska märken som Hedin släpar hit. Där drogs benen undan totalt. "BYD ATTO" för 550k egna skattade pengar eller Tesla Model Y, vilken tror vi är det bästa köpet? ;)

OBS: Jag ser mig själv inte som nån slags märkesfantast. Det finns massor av saker att störa sig på Tesla. Men det är fan inte många som slår de på fingrarna just på konceptet eldrift och när de nu helt plötsligt blev nästan billigast på marknaden blir det svårt att stå emot.
 
Den här bergochdalbanan i priser har dock väldigt lite med batteripriser att göra utan styrs sannolikt mest av tillgänglig fabrikskapacitet. Man måste sälja det man producerar, det går inte köra fabriker på halvfart. Så här gör andra märken också egentligen men de sköter det mycket snyggare med olika former av kampanjer och rabatter bakom kulisserna. Man försöker låta listpris ligga ganska konstant just för att undvika häftiga svängningar i restvärdet. Där är Tesla inte riktigt än. Jag tror lite de skjuter sig själva i foten med såna här stora svängningar.

Ja jösses. Vem vill lägga 700k för en halvtrist Enyaq nu? Som levereras om 12 mån dessutom. Om du har tur. Eller en XC40 Recharge som är sämre på precis allt? För att inte tala om alla kinesiska märken som Hedin släpar hit. Där drogs benen undan totalt. "BYD ATTO" för 550k egna skattade pengar eller Tesla Model Y, vilken tror vi är det bästa köpet? ;)

OBS: Jag ser mig själv inte som nån slags märkesfantast. Det finns massor av saker att störa sig på Tesla. Men det är fan inte många som slår de på fingrarna just på konceptet eldrift och när de nu helt plötsligt blev nästan billigast på marknaden blir det svårt att stå emot.
Hoppas detta är första steget mot priskonkurens på marknaden och sjunkande inflation. Detta kan vara en viktig signal.
 
Hörde detta från en panel där Musk vara med, försökt att citera så gott det går men ungefär så.

I think we are in a recession - that means demands for any big ticket item will be lower and with the fed increasing rates, it amplifies the difficulty and cost.
You get a double whammy. The obvious choice in that scenario is, do you want to grow unit volume in which case you have to adjust prices downward or do you want to
grow at a lower rate or go steady. Lets grow as fast as we can without putting the company at risk.
In that scenario, profit will be low to negative provided cash position is ok, I think that is the right move long term
 
Musk är allt annat än dum.
Taktiken är säkert välplanerad och drabbar ingen fattigt direkt. Folk köper bilar bara för att sen sälja dem med noll förlust efter ett tag - det var var bra medan det varade. Likaså var det med bostadsrätter. Life goes on 🙂
Man får inte heller glömma att det var enorma prishöjningar 2022. Model Y gick från typ 650-770 på ett år (minns inte exakta siffror). Så priserna nu är fortfarande högre än 2021.

Dessa enorma fluktuationer är dock inte bra på lång sikt för förtroendet.
 
Svar ja, ganska knas värdering. Konstigt att värdera så när företaget ändå får lyfta en del moms på leasingavgiften. Sen är det ju inte så att den avgift som företaget betalat in vid 50% försvinner i cyberspace...

Jag har räknat på 40 på de bilar jag haft
Missade ditt svar. Menar du 40% i restvärde eller 40% i värdetapp (alltså restvärde på 60%)?
 
Hur kommer förmånsvärdet att påverkas nu när tesla sänker priserna. Är det bara på nya bilar Eller kommer det även att räkna om på befintliga förmånsbilar?
 
Hur kommer förmånsvärdet att påverkas nu när tesla sänker priserna. Är det bara på nya bilar Eller kommer det även att räkna om på befintliga förmånsbilar?
Har man otur räknas väl restvärdet ner vilket gör den betydligt dyrare. Motsvarande skedde ju när beggpriserna visade sig starkare, så vore inte otänkbart.
 
Hur kommer förmånsvärdet att påverkas nu när tesla sänker priserna. Är det bara på nya bilar Eller kommer det även att räkna om på befintliga förmånsbilar?
Beror på om Tesla skickar in de nya priserna till skv. Skv uppdaterar i sin tur 1-2ggr per år

Förmånsvärdet beräknas på det inrapporterade priset som är det aktuella när bilen registreras. Således så gäller eventuell nedsättning av förmånsvärdet nya bilar.
 
Har man otur räknas väl restvärdet ner vilket gör den betydligt dyrare. Motsvarande skedde ju när beggpriserna visade sig starkare, så vore inte otänkbart.
Leasingbolagen räknar oftast med 50% restvärde vid uttag av ny bil, förutom exemplet som nämndes ovan... Kan vara så att i dessa tider att det beräknas med lägre rest !?!?

Förmånsvärdet är ej kopplat till restvärde skall tilläggas
 
Senast ändrad:
Forresten, tråkigt att BYD ATTO 3 laddar i 6.3 KW (deklarerad 7kW) på 22kW laddare :D
20221226_001333.jpg
Fick ny kabel så nu går det lite snabbare i alla fall!
20230115_205207.jpg
 
Vad tänker/tror panelen om att köpa en gammel-Tesla med fri Supercharge, kan det vara en idé nu när elpriserna är som de är?
Det verkar ju finnas många bilar som rullat många mil utan problem. Å andra sidan har man ju hört skräckhistorier om länkarmar, nordiskt klimat, osv.
 
Vad tänker/tror panelen om att köpa en gammel-Tesla med fri Supercharge, kan det vara en idé nu när elpriserna är som de är?
Har du nära till en supercharger? Att åka och "tanka" en elbil är generellt annars sämsta sättet att äga elbil. Jättejobbigt. Du bör också tänka på att de bilar som har fri SC är de som har sämst batteriprestanda kvar (om batteriet inte är bytt) eftersom SC sliter mycket mer än AC-laddning.
Å andra sidan har man ju hört skräckhistorier om länkarmar, nordiskt klimat, osv.
Det har kommit en del möjligheter att köpa handtag mm rekonditionerade istället för nya så det sänker kostnaden lite. Samma sak med DRL lamporna som ofta går sönder på äldre Model S. Model S har DYR försäkring också tyvärr.
 
Senast ändrad:
Betalade drygt 300kr(84kwh) med Ionity ner till GBG i julas och ungefär samma hem. 2 stopp åt båda hållen.

Bra pris med abonnemanget på Ionity som medföljde. Synd att det inte finns några kopplade laddare i Stockholm
 
Har inte sett något om detta i svensk media än.


Liknande med att hantering av elbilar är förbjudet för polis region Väst (?), vid exv olyckor. Såg nån artikel om det häromdagen, kan dock ej minnas vilken tidning


Edit: https://sverigesradio.se/artikel/poliser-stoppas-fran-att-hantera-skadade-elbilar-kan-do--2
 
Har inte sett något om detta i svensk media än.





Vänligen,
 
Min har ökat i värde på de 5år jag haft Miatan.
Jag hade en(två faktiskt) i somras som ville köpa min för 50k mer än vad jag köpte min ny för 2019 :)

Dock med allt extra som jag har på, ändå helt galet. Men kunde inte sälja för jag visste inte hur det skulle bli med leverans av bil som var beställd. Så jag sålde aldrig Mazdan, nu i efterhand så....
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp