• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    982
Att exv bara kunna parkera med bara hjälp av kameror i Sverige, ja jag vet inte med tanke hur sikten är efter 3m körning under vintern.

Finns en anledning till varför, Volvo, Merca och Polestar kör med Lidar och inte bara kameror
Nu sker ju parkeringen inte med Lidar dock.
Ultraljudssensorer ser jag som viktigt, Lidar & Radar not so much.
 
Nu sker ju parkeringen inte med Lidar dock.
Ultraljudssensorer ser jag som viktigt, Lidar & Radar not so much.
Nej så är de, men skrev radar och sensorer i mitt första inlägg. Skulle dock inte förvåna mig om man går tillbaka att ha sensorer från Q3 i år....

Men för självkörande/säkerhetsfunktioner som sagt så verkar övriga tillverkare gå mot Lidar
 
Att exv bara kunna parkera med bara hjälp av kameror i Sverige, ja jag vet inte med tanke hur sikten är efter 3m körning under vintern eller när det regnar. Funkar kanske i LA men här

Finns en anledning till varför, Volvo, Merca och Polestar kör med Lidar och inte bara kameror framåt
Nja inte riktigt sant LIDAR har precis lika svår om inte svårare med regn, snö och partiklar i luften som stör laserljuset, vilket en kamera kan se genom. det enda den är bättre på är mörkerkörning då kameror kräver att billyktorna är på.. vilket dom oftast är.. kamerorna som hanterar självkörning sitter i framrutan bakom vindrutedorkarna och i ovankant dörrar vilket sällan blir smutsiga. kameran bak för parkeringhjälp är väl det största frågetecknet..

anledningen till att alla sätter in radar/lidar har med eu regler att göra för självkörning. varvid tesla också ryktas sätta in detta i nästa hårdvaruuppdatering.
 
Nja inte riktigt sant LIDAR har precis lika svår om inte svårare med regn, snö och partiklar i luften som stör laserljuset, vilket en kamera kan se genom. det enda den är bättre på är mörkerkörning då kameror kräver att billyktorna är på.. vilket dom oftast är.. kamerorna som hanterar självkörning sitter i framrutan bakom vindrutedorkarna och i ovankant dörrar vilket sällan blir smutsiga. kameran bak för parkeringhjälp är väl det största frågetecknet..

anledningen till att alla sätter in radar/lidar har med eu regler att göra för självkörning. varvid tesla också ryktas sätta in detta i nästa hårdvaruuppdatering.
Det jag läst mig till tidigare så är det system Tesla har nu inte är fullgott vad gäller säkerhetssystem och redundans. Ja Lidar har problem med objekt som kommer från himlen, kameror har å andra sida problem med exv linjer, skyltar när det är snö/reg vilket Lidar inte har. Vi kommer säkerligen se en kombo av lidar, radar och kameror framåt

Grattis och njut av dina Teslor, jag kör vidare på gammeldags teknik ett tag till. Tackade nej till leverans för någon vecka sedan bland annat på grund av de tagit bort sensorerna och att jag innerst vill ha en annan bil.
 
Senast ändrad:
Tesla Vision och planera runt det är dumheter. Det kommer inte fungera. Bilen är inte i närheten av att kunna köra själv. Men den adaptiva farthållaren fungerar trots allt och jag har ultraljudssensorerna kvar :)
 
Inte för att jag för överskådlig framtid är någon spekulant på en elbil, men om jag vore det är valet enkelt. Givetvis basmodellen av BMW i4.:heart: Bil(d) lånad från nätet:
BMW i4.jpg


Ser ut som en riktig BMW och, enligt dom som har provat, känns som en riktigt BMW att köra. Att den sen är en logisk efterföljare till min befintliga bil kan möjligen ha något med det hela att göra också ... ;)
420 GC 2017-04-28 (2).jpg
 
Inte för att jag för överskådlig framtid är någon spekulant på en elbil, men om jag vore det är valet enkelt. Givetvis basmodellen av BMW i4.:heart: Bil(d) lånad från nätet:
BMW i4.jpg


Ser ut som en riktig BMW och, enligt dom som har provat, känns som en riktigt BMW att köra. Att den sen är en logisk efterföljare till min befintliga bil kan möjligen ha något med det hela att göra också ... ;)
420 GC 2017-04-28 (2).jpg
så jäkla nice! hade varit första valet om man inte behövde mer plats..
 
Jag måste erkänna att jag är lite nyfiken på vad ni behöver allt utrymme till. Har tre barn och den största bil jag ägt är en Niro, men verkar som om många tycker sig behöva nån större SUV liknande pryl för att klara vardagen.
Jag kan knappt sitta fram i min f10 med en bilbarnstol bakom, MP3'an ska vi inte ens snacka om hur liten den kändes. Hatar SUV med hela mitt hjärta, men det börjar bli enda alternativet om man är lång.
 
Jag måste erkänna att jag är lite nyfiken på vad ni behöver allt utrymme till. Har tre barn och den största bil jag ägt är en Niro, men verkar som om många tycker sig behöva nån större SUV liknande pryl för att klara vardagen.
Till vardags är det avståndet i mellan stolar fram och baksätet som är bekymret, men sedan kör vi typ 2 fjällenresor och 6 resor till Gotland varje år där vi på sommaren behöver dra släpvagn för att få med oss motorcyklar/cyklar m.m. plus barnvagnar å annat bröte..
 
Jag kan knappt sitta fram i min f10 med en bilbarnstol bakom, MP3'an ska vi inte ens snacka om hur liten den kändes. Hatar SUV med hela mitt hjärta, men det börjar bli enda alternativet om man är lång.

Finns ju stora skillnader hur de främre stolarna ser ut med som ger effekt på hur mycket plats man får i baksätet. F10/F11 har långt ifrån "tunna" ryggar på stolarna. Nya Volvo stolarna är ju riktigt tunna i jämförelse.

Men visst måste man få plats till vardags. Tycker dock det blir larvigt när man bevöver en X7/GLS för att man två gånger om året åker 5 pers till Åre men åker 1 person resterande dagar om året.
 
Jag måste erkänna att jag är lite nyfiken på vad ni behöver allt utrymme till. Har tre barn och den största bil jag ägt är en Niro, men verkar som om många tycker sig behöva nån större SUV liknande pryl för att klara vardagen.
Jag har syskonbilen till Niro, alltså en Kona electric. Jag har också länge funderat på varför man behöver kombi eller suv. Men jag fick bättre förståelse når jag fick barn och skulle konka med en barnvagn överallt. Den har upp hela bagageutrymmet på konan.
 
Efter mycket tänkande så har jag beslutat mig för att testa på elbil. Tänker suv, fyrhjulsdrift Max 650k. Inte tesla, vill inte ha amerikanskt skit haha.
Jag kör en ID4, PRO modellen med 204 hk och bakhjulsdrift. Din budget borde räcka till en gtx. På plussidan är det en väldigt tyst och bekväm bil med rejält baksäte. Infotainmentsystemet och appen har den fått en hel del kritik för men för mig fungerar det utmärkt, inga buggar eller problem alls på 600 mil hittills. Även farthållaren är klockren.
Nackdelen med bilen är att den i mitt tycke är ful som stryk och riktigt tråkig att köra. Jag valde id4 eftersom jag tjänstebilspolicyn låste mig till denna modell, annars hade jag fått vänta över ett år på en bil.
Blir du inspirerad? 😁
 
Om det finns någon som vill lyssna på poddar om elbilar och annat av två rutinerade journalister med lång erfarenhet från bil-journalistik så finns det här. Jag fick tipset av en vän så jag har inget med roddarna att göra. Kanske lika bra att skriva det.

 
Jag måste erkänna att jag är lite nyfiken på vad ni behöver allt utrymme till. Har tre barn och den största bil jag ägt är en Niro, men verkar som om många tycker sig behöva nån större SUV liknande pryl för att klara vardagen.
Vi kör Skoda Superb för allt får plats.

Bilbarnstol, barnvagn, Väskor för diverse träningsaktiviteter SAMT att alla sitter bekvämt oavsett var i bilen man sitter. Ska man sitta i 8 timmar till Stockholm är det skönt att inte vara ihopklämd bakom föraren till exempel.

Det är det stora hindret för mig att byta till en elbil idag. Har inte hittat någon där vi både kan lasta mycket OCH sitta bra som långa personer.
 
Inte för att jag för överskådlig framtid är någon spekulant på en elbil, men om jag vore det är valet enkelt. Givetvis basmodellen av BMW i4.:heart: Bil(d) lånad från nätet:
BMW i4.jpg


Ser ut som en riktig BMW och, enligt dom som har provat, känns som en riktigt BMW att köra. Att den sen är en logisk efterföljare till min befintliga bil kan möjligen ha något med det hela att göra också ... ;)
420 GC 2017-04-28 (2).jpg
Bra val! Jag ler varje gång jag närmar mig bilen.
 
Jag måste erkänna att jag är lite nyfiken på vad ni behöver allt utrymme till. Har tre barn och den största bil jag ägt är en Niro, men verkar som om många tycker sig behöva nån större SUV liknande pryl för att klara vardagen.
Jag jobbar deltid inom räddningstjänsten uppe i Hälsingland, och vägrar köra små bilar efter att ha sett en del.
Fem stjärnor eller ”bäst i klassen” betyder väldigt lite efter närkontakt med tall, älg eller stockholmare med frifart-box på tjänste-V90.
 
Jag jobbar deltid inom räddningstjänsten uppe i Hälsingland, och vägrar köra små bilar efter att ha sett en del.
Fem stjärnor eller ”bäst i klassen” betyder väldigt lite efter närkontakt med tall, älg eller stockholmare med frifart-box på tjänste-V90.
Min största mardröm med två små barn i bilen (åker regelbundet stockholm-fjällen och stockholm-höga kusten). I dagsläget en v60 (2014) som känns väl skruttig, framförallt vid kontakt med t.ex. älg. Berätta gärna mer om vad du skulle köpa för bil utifrån vad du upplevt.
 
Min största mardröm med två små barn i bilen (åker regelbundet stockholm-fjällen och stockholm-höga kusten). I dagsläget en v60 (2014) som känns väl skruttig, framförallt vid kontakt med t.ex. älg. Berätta gärna mer om vad du skulle köpa för bil utifrån vad du upplevt.
main-qimg-963e318d9b025c850ddd24c11a93373e-lq


Du behöver en bil som har fronten högre än älgens kropp annars träffar den A-stolpen!
 
C28CB28C-8102-4022-ABCD-FE28B5173D44_1_201_a.jpeg

Alla elbilar är verkligen inte bra.
Har det här härket som lånebil och det var länge sedan jag upplevde så mycket helt obegripliga misstag i en bil.

1) det första som händer när skärmen startas är att man måste godkänna användarvillkor. Varje gång. Går inte stänga av.
2) man sitter på nåt märkligt sätt "ovanpå" stolen som är hård på fel ställen och mjuk på fel ställen. Otroligt obekvämt.
3) blinkersspakarna sitter så långt bort från ratten att man nästan måste släppa ratten för att nå, vad fan liksom? Jag är dessutom rätt lång och har inte små händer.
CEBE2067-9E1A-4688-AA94-CEC451E82A69_1_201_a.jpeg
4) skärmen går inte läsa i solljus alls. Aldrig sett något så dåligt i en bil tidigare. Skärmen är alltså på här.
C8B82DC5-7F90-474B-9A6B-EED68DF0CF1C_1_201_a.jpeg
5) Ratten ser ut som skinn men är stenhård och 100% plast. Känns som att hålla i en båtratt.
6) Bilen har ett bra Regen läge så man kan köra med 1-pedal, men om man behöver bromsa så släpper regen och den första cm på bromspedalen så bromsar alltså bilen mindre än den gjorde innan. Känns riktigt obehagligt.

Idén att ha en Leaf som "slit-och-släng" bil att skjutsa barn mm i har funnits men dessa lades definitivt på hyllan. Länge sedan jag körde en bil som kändes så ogenomtänkt.
 
C28CB28C-8102-4022-ABCD-FE28B5173D44_1_201_a.jpeg

Alla elbilar är verkligen inte bra.
Har det här härket som lånebil och det var länge sedan jag upplevde så mycket helt obegripliga misstag i en bil.

1) det första som händer när skärmen startas är att man måste godkänna användarvillkor. Varje gång. Går inte stänga av.
2) man sitter på nåt märkligt sätt "ovanpå" stolen som är hård på fel ställen och mjuk på fel ställen. Otroligt obekvämt.
3) blinkersspakarna sitter så långt bort från ratten att man nästan måste släppa ratten för att nå, vad fan liksom? Jag är dessutom rätt lång och har inte små händer.
CEBE2067-9E1A-4688-AA94-CEC451E82A69_1_201_a.jpeg
4) skärmen går inte läsa i solljus alls. Aldrig sett något så dåligt i en bil tidigare. Skärmen är alltså på här.
C8B82DC5-7F90-474B-9A6B-EED68DF0CF1C_1_201_a.jpeg
5) Ratten ser ut som skinn men är stenhård och 100% plast. Känns som att hålla i en båtratt.
6) Bilen har ett bra Regen läge så man kan köra med 1-pedal, men om man behöver bromsa så släpper regen och den första cm på bromspedalen så bromsar alltså bilen mindre än den gjorde innan. Känns riktigt obehagligt.

Idén att ha en Leaf som "slit-och-släng" bil att skjutsa barn mm i har funnits men dessa lades definitivt på hyllan. Länge sedan jag körde en bil som kändes så ogenomtänkt.


Har också provkört Leafen för ett par år sen, och tyckte att dess fördelar var att den är en vanlig diskret bil ( jmf BMW i3)
Annars upplevde jag den japansk tråkig, (läs bra A till B bil) fast med en del konstiga grejer typ fransk lösning.

Sen ska man ju ha I åtanke att det i grunden är en 10år+ gammal bil till dess försvar.
 
Tillbaka
Topp