Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
För en som inte hängt med i samtalet - hur förklarar Tesla prissänkningarna? För att uppnå ökad försäljning eller föreligger något annat konkret? Känns inte som att delarna blir billigare dessa tider…Ytterligare sänkningar på Tesla
Dem har tydligen mycket på ingång ifrån Kina och tyska fabriken pumpar på bra. Kanske även har uppdateringar på gång och vill bli av med nuvarande lager.För en som inte hängt med i samtalet - hur förklarar Tesla prissänkningarna? För att uppnå ökad försäljning eller föreligger något annat konkret? Känns inte som att delarna blir billigare dessa tider…
Jo, men deras affärsmodell är ju lite annorlunda. Får se vad Polestar gör(dem höjer bara )Rabatt på lagerbilar har väl iofs funnits i alla år på andra märken
De har ju kunnat köra stenhårt på bruttopris eftersom efterfrågan varit närmast omättlig och produktionen begränsad. Nu ser situationen lite annorlunda ut så att säga. Men jag har svårt att förstå försöken att framkalla panik som finns på sina håll (ej du) när allt som händer är att den extrema situationen som varit tidigare blir mer normal.Jo, men deras affärsmodell är ju lite annorlunda. Får se vad Polestar gör(dem höjer bara )
Finns det någon likvärdig bil för runt 500k som upplevs "lyxigare" än model Y, även om det finns mycket jag ogillar med Tesla går det ju inte att komma undan att den nu faktiskt börjar bli väldigt prisvärd speciellt kontra konkurenterna som är prissatta på tok för dyra.Var bla och provkörde en Tesla Model Y igår. Har idag en Audi e-tron 55 som skall återlämnas i juni. Provkörde även hos BMW en IX och I4. Måste säga att jag var närmast chockad över hur "B" allt kändes med Tesla. Besökte dem i Segeltorp utanför Stockholm och det visade sig inte vara någon riktigt bilhall, trång smutsig parkering framför med några otvättade Teslor att provköra och inne stod en bil, möbler som såg ut att köpts på loppis samt en iofs trevlig säljare i urtvättad collegetröja. Fick provköra en Y-model efter signering och information om att självrisken var 25 000 kr! Jämfört med min Audi och de två BMW jag provkört kändes Teslan smäckig och plastig inuti, dålig fjädring samt ljudisolering och inte alls en premiumprodukt. Visserligen är Teslan billigare än de andra bilarna jag jämförde med, men för mig går Tesla helt bort i alternativen när jag väljer ny bil!
Ja, det var ungefär så jag tänkte och ville ge Teslan en chans, men jag betalar hellre mer isåfall för en enligt min bedömning bättre bil.Finns det någon likvärdig bil för runt 500k som upplevs "lyxigare" än model Y, även om det finns mycket jag ogillar med Tesla går det ju inte att komma undan att den nu faktiskt börjar bli väldigt prisvärd speciellt kontra konkurenterna som är prissatta på tok för dyra.
Intressant hur det kan vara, själv är man trött på ”premiumkänslan” som vissa biltillverkare vill ge sken av med sina flådiga bilhallar och försäljare som ska springa runt i kostym och kolla nedvärderande på en, jag är inte så intresserad av att betala för bilhallen, jag ska köpa en bil som massproduceras i en fabrik. Bäst var när jag inte ens fick offert som jag bad om när jag var hos återförsäljaren för Range Rover. Skrattretande.Var bla och provkörde en Tesla Model Y igår. Har idag en Audi e-tron 55 som skall återlämnas i juni. Provkörde även hos BMW en IX och I4. Måste säga att jag var närmast chockad över hur "B" allt kändes med Tesla. Besökte dem i Segeltorp utanför Stockholm och det visade sig inte vara någon riktigt bilhall, trång smutsig parkering framför med några otvättade Teslor att provköra och inne stod en bil, möbler som såg ut att köpts på loppis samt en iofs trevlig säljare i urtvättad collegetröja. Fick provköra en Y-model efter signering och information om att självrisken var 25 000 kr! Jämfört med min Audi och de två BMW jag provkört kändes Teslan smäckig och plastig inuti, dålig fjädring samt ljudisolering och inte alls en premiumprodukt. Visserligen är Teslan billigare än de andra bilarna jag jämförde med, men för mig går Tesla helt bort i alternativen när jag väljer ny bil!
Du kan ha en poäng i det och det finns rationella skäl till att skala bort återförsäljare helt mot online-försäljning. Att dock köpa en så här dyr och komplex produkt utan att testa är generellt inget för mig. Kan man lita på kvaliteten hos varumärket så kanske. Innan man köper en Tesla är iallafall min rekommendation att testa och jämföra!Intressant hur det kan vara, själv är man trött på ”premiumkänslan” som vissa biltillverkare vill ge sken av med sina flådiga bilhallar och försäljare som ska springa runt i kostym och kolla nedvärderande på en, jag är inte så intresserad av att betala för bilhallen, jag ska köpa en bil som massproduceras i en fabrik. Bäst var när jag inte ens fick offert som jag bad om när jag var hos återförsäljaren för Range Rover. Skrattretande.
I övrigt kan jag hålla med om att iaf Model Y kan kännas lite stötig med fjädringen.
Kört den med starkaste motorn.Inte för att jag för överskådlig framtid är någon spekulant på en elbil, men om jag vore det är valet enkelt. Givetvis basmodellen av BMW i4. Bil(d) lånad från nätet:
Ser ut som en riktig BMW och, enligt dom som har provat, känns som en riktigt BMW att köra. Att den sen är en logisk efterföljare till min befintliga bil kan möjligen ha något med det hela att göra också ...
Se mitt inlägg ovan.Har också provkört Leafen för ett par år sen, och tyckte att dess fördelar var att den är en vanlig diskret bil ( jmf BMW i3)
Annars upplevde jag den japansk tråkig, (läs bra A till B bil) fast med en del konstiga grejer typ fransk lösning.
Sen ska man ju ha I åtanke att det i grunden är en 10år+ gammal bil till dess försvar.
Kör en riktigt BRA bil så märker du skillnaden.Intressant hur det kan vara, själv är man trött på ”premiumkänslan” som vissa biltillverkare vill ge sken av med sina flådiga bilhallar och försäljare som ska springa runt i kostym och kolla nedvärderande på en, jag är inte så intresserad av att betala för bilhallen, jag ska köpa en bil som massproduceras i en fabrik. Bäst var när jag inte ens fick offert som jag bad om när jag var hos återförsäljaren för Range Rover. Skrattretande.
I övrigt kan jag hålla med om att iaf Model Y kan kännas lite stötig med fjädringen.
Föreningens kostnad per kwh förstås. Håll inte på att trixa med några mystiska påslag. Stolpens kostnad täcker ni med månadsavgiften.Till er som bor i en bostadsrätt som har laddbox. Hur tar de betalt?
Vi har installetat laddboxar och har därför höjt månadskostnaden med 200kr för parkeringsplatsen. Utöver det tänkte vi ta betalt per kWh också. Men hur mycket ska man ta betalt per kWh? Vad är rimligt?
Håller med här.Föreningens kostnad per kwh förstås. Håll inte på att trixa med några mystiska påslag. Stolpens kostnad täcker ni med månadsavgiften.
Det var just min tanke också. D e bara lite administration en gång i kvartalet då man ska räkna fram medel-kWh-pris för det gångna kvartalet…Föreningens kostnad per kwh förstås. Håll inte på att trixa med några mystiska påslag. Stolpens kostnad täcker ni med månadsavgiften.
Det låter som BRF har rörligt elpris men iaf inte timpris eller?Det var just min tanke också. D e bara lite administration en gång i kvartalet då man ska räkna fram medel-kWh-pris för det gångna kvartalet…
Det är 2 uttag. Varav bara en används så inte supermycket jobb.Det låter som BRF har rörligt elpris men iaf inte timpris eller?
Beror på hur många stolpar det är och hur stort administrativt arbete det blir men lättast vore kanske att sätta en schablon tex 2.5kr/kwh eller nåt, är väl ungefär vad elen kostat i snitt (inklusive nätkostnader). Vissa månader har varit dyrare och vissa billigare.
Då kan man ju debitera exakta medelpriset för kwh (elnät+elhandel), annars skulle jag köra på ett schablon belopp på tex 2.5kr/kwh det borde bli rätt nära sanningen och är inte så stora summor det handlar om ändå.Det är 2 uttag. Varav bara en används så inte supermycket jobb.
Det är just schabloner som jag i alla fall avråder från. De medlemmar som ogillar elbilar kommer tycka att det är för billigt. De som äger elbilar kommer tycka det är för dyrt. Det kommer bli mängder med tjafs i föreningen om detta. Debiterar man, och kan visa, verklig kostnad så uppstår inga diskussioner.Då kan man ju debitera exakta medelpriset för kwh (elnät+elhandel), annars skulle jag köra på ett schablon belopp på tex 2.5kr/kwh det borde bli rätt nära sanningen och är inte så stora summor det handlar om ändå.
jag förstå din poäng. Vi ska nog testa att köra verklig kostnad. Eller i alla fall snitt av verklig kostnad för ett kvartal. Blir det för jobbigt att räkna fram varje gång så får man kanske schablonisera på något sätt.Det är just schabloner som jag i alla fall avråder från. De medlemmar som ogillar elbilar kommer tycka att det är för billigt. De som äger elbilar kommer tycka det är för dyrt. Det kommer bli mängder med tjafs i föreningen om detta. Debiterar man, och kan visa, verklig kostnad så uppstår inga diskussioner.
Det är ju inte supermycket mer komplicerat att kika på elräkningen vad man ska multiplicera kW-timmarna med än att använda en schablonsiffra.jag förstå din poäng. Vi ska nog testa att köra verklig kostnad. Eller i alla fall snitt av verklig kostnad för ett kvartal. Blir det för jobbigt att räkna fram varje gång så får man kanske schablonisera på något sätt.
Nej, såklart. Problemet är att få tag i räkningarna. De skickas ju in i systemet hos vår förvaltare. Endast vår ekonomiansvarig kan se fakturorna. Så då ska ekonomen räkna fram snittpriset och skicka till fastighetsansvarig som ska skicka det till förvaltaren som ska fakturera rätt användare förvaltaren vägrade nämligen att räkna fram snittpriset, utan det var vi tvungna att göra och skicka till dom.Det är ju inte supermycket mer komplicerat att kika på elräkningen vad man ska multiplicera kW-timmarna med än att använda en schablonsiffra.
Jag har en server med vänner och gör precis samma sak mha ett svinenkelt Excel-dokument.
Glöm inte energiskatt, nätavgifter och elstöd bara, om man vill göra det riktigt rättvist.
Om ni har rörligt pris men inte kan kolla upp vad det rörliga priset var i snitt månaden innan via webben känns det som om ni borde byta elleverantör?Nej, såklart. Problemet är att få tag i räkningarna. De skickas ju in i systemet hos vår förvaltare. Endast vår ekonomiansvarig kan se fakturorna. Så då ska ekonomen räkna fram snittpriset och skicka till fastighetsansvarig som ska skicka det till förvaltaren som ska fakturera rätt användare förvaltaren vägrade nämligen att räkna fram snittpriset, utan det var vi tvungna att göra och skicka till dom.
Jaha, ja. Sånt kanske man kan kolla via webben i och för sig. Jag behöver undersöka detta vidare.Om ni har rörligt pris men inte kan kolla upp vad det rörliga priset var i snitt månaden innan via webben känns det som om ni borde byta elleverantör?
Men visst, ska man verkligen göra det rättvist och kolla vem som använde vad vilken dag, då måste man nog köpa in någon tjänst och hårdvara som löser det.
Kanske inte hjälper så mycket, men vår förening kör under-mätare på vardera stolpe och fakturerar faktiskt förbrukning en månad i efterskott. Fastighetsförvaltaren sköter all admin.Jaha, ja. Sånt kanske man kan kolla via webben i och för sig. Jag behöver undersöka detta vidare.