• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    977
Nu blev visst även jag elbilsåkare.
Slog till på en 2023 E-tron 55 på privatleasing till ett rätt bra pris då q8 e-tron nu kommit som ersättare.
Vet att det är en törstig bil med lite låg råckvidd men det har ingen direkt påverkan på mitt use case direkt utan prioritera utrymmenoch komfort samt rimlig tco.
 
Var bla och provkörde en Tesla Model Y igår. Har idag en Audi e-tron 55 som skall återlämnas i juni. Provkörde även hos BMW en IX och I4. Måste säga att jag var närmast chockad över hur "B" allt kändes med Tesla. Besökte dem i Segeltorp utanför Stockholm och det visade sig inte vara någon riktigt bilhall, trång smutsig parkering framför med några otvättade Teslor att provköra och inne stod en bil, möbler som såg ut att köpts på loppis samt en iofs trevlig säljare i urtvättad collegetröja. Fick provköra en Y-model efter signering och information om att självrisken var 25 000 kr! Jämfört med min Audi och de två BMW jag provkört kändes Teslan smäckig och plastig inuti, dålig fjädring, obekväm stol med alldeles för kort sittdyna om man är lite längre samt ljudisolering och inte alls en premiumprodukt. Visserligen är Teslan billigare än de andra bilarna jag jämförde med, men för mig går Tesla helt bort i alternativen när jag väljer ny bil!
E-tron är i en annan klass komfortmässigt. Inget snack.
Tyckte dock att model y perfor hade bättre avstämnimg i chassie än en rwd. Dock väldigt sportig.
ljudnivån var bra äben på performance med 21" vinterhjul, men klart högre än e-tron.
 
Nu blev visst även jag elbilsåkare.
Slog till på en 2023 E-tron 55 på privatleasing till ett rätt bra pris då q8 e-tron nu kommit som ersättare.
Vet att det är en törstig bil med lite låg råckvidd men det har ingen direkt påverkan på mitt use case direkt utan prioritera utrymmenoch komfort samt rimlig tco.
Grattis!

som daily är det svårslaget med el!
Själv så vill jag ha en Plaid, ultimat daily :D
 
Grattis!

som daily är det svårslaget med el!
Själv så vill jag ha en Plaid, ultimat daily :D
Tack!
ja, jag har också kommit till den slutsatsen. Sjukt bekvämt och alltid bränsle i bilen på morgonen :)
ska även bli kul att åka med luftfjädring. Lär bli bortskämd… dyrt vid nästa bilbyte.

En plaid vore faktiskt sjukt kul att ha. Stygg tco dock 😅
 
Det är just schabloner som jag i alla fall avråder från. De medlemmar som ogillar elbilar kommer tycka att det är för billigt. De som äger elbilar kommer tycka det är för dyrt. Det kommer bli mängder med tjafs i föreningen om detta. Debiterar man, och kan visa, verklig kostnad så uppstår inga diskussioner.
Vi tar 1,75Kr/kwh.......passar det inte av någon anledning.......kan man dra åt helvete......sitter med i Styrelsen :)
Mest bråkar Tesla ägarna som vill att föreningen ska installera WiFi i garaget så de kan uppdatera sina leksaker.......ICKE!
 
Mest bråkar Tesla ägarna som vill att föreningen ska installera WiFi i garaget så de kan uppdatera sina leksaker.......ICKE!
Ska inte styrelsen tillgodose medlemmarnas intressen och inte låta egna åsikter styra?
1.75kr/kwh är iofs konkurrenskraftigt och jag har inga synpukter på det priset i sak.
 
Ska inte styrelsen tillgodose medlemmarnas intressen och inte låta egna åsikter styra?
1.75kr/kwh är iofs konkurrenskraftigt och jag har inga synpukter på det priset i sak.
Så 85 medlemmar ska bekosta en WiFi installation på 100k åt 3 Teslaägare? De får väl använda sina 4G länkar tänker jag. När 100% av medlemmarna har elbilar och förutsättningarna ändras…..då kommer nödvändiga investeringar lättare kunna motiveras. Samtliga 60 platser har möjlighet till laddbox. Max 20% av dessa är rena elbilar….3 är Teslor….
 
Så 85 medlemmar ska bekosta en WiFi installation på 100k åt 3 Teslaägare? De får väl använda sina 4G länkar tänker jag. När 100% av medlemmarna har elbilar och förutsättningarna ändras…..då kommer nödvändiga investeringar lättare kunna motiveras. Samtliga 60 platser har möjlighet till laddbox. Max 20% av dessa är rena elbilar….3 är Teslor….
100k för att fixa wifi?? Jag kan utan att ha sett ert garage ge ett bud på att fixa så det finns wifi som duger att uppdatera en tesla med för bara 85k 💪
 
Hej tråden,

Är ny här i denna tråden, men tänkte ta lite hjälp ..
Dags byta förmånsbil lite senare i år. Kör BMW nu.
Minimum krav är dragkrok minst 1800kg dragvikt(har husvagn) kombi med då jag har stor hund.
TCO någonstans 9000-12500 ish tänket jag mig utan skriva det i sten.

Sneglar på
Q5 hybrid
A6 hybrid
BMW 330E och 530E
Sneglar på Mercedes, förslag ?


Har ni andra tankar eller förslag ?

Tack! :)
 
Vi tar 1,75Kr/kwh.......passar det inte av någon anledning.......kan man dra åt helvete......sitter med i Styrelsen :)
Mest bråkar Tesla ägarna som vill att föreningen ska installera WiFi i garaget så de kan uppdatera sina leksaker.......ICKE!
Är 1.75kr / kwh exakt vad elen kostar för föreningen dvs ni har fast pris och detta är totalen inklusive nätavgifterna?
Kostar det mer att hyra plats med laddbox jämfört med vanlig p-plats?
 
Är 1.75kr / kwh exakt vad elen kostar för föreningen dvs ni har fast pris och detta är totalen inklusive nätavgifterna?
Kostar det mer att hyra plats med laddbox jämfört med vanlig p-plats?
Ja, det går på föreningens ”stora” nätabonnemang. Vi har ett för samtliga 85 lgh. 1.75 går vi nog lite back på om man räknar in adminavg från Incharge. Nej, samma pris för plats med som utan box. Vi har totalt 60 platser, 40 med laddbox. Beställt till de sista 20 nu som installeras under mars/april.
 
Ja, det går på föreningens ”stora” nätabonnemang. Vi har ett för samtliga 85 lgh. 1.75 går vi nog lite back på om man räknar in adminavg från Incharge. Nej, samma pris för plats med som utan box. Vi har totalt 60 platser, 40 med laddbox. Beställt till de sista 20 nu som installeras under mars/april.
Grymt bra att kunna erbjuda de boende 60 p-platser med laddbox för 1.75kr/kwh och på 85 lägenheter.

Vad har det kostat att installerat alla?
 
Ja, det går på föreningens ”stora” nätabonnemang. Vi har ett för samtliga 85 lgh. 1.75 går vi nog lite back på om man räknar in adminavg från Incharge. Nej, samma pris för plats med som utan box. Vi har totalt 60 platser, 40 med laddbox. Beställt till de sista 20 nu som installeras under mars/april.
Skönt att höra om en förening som inte tror att det är 2010 längre. Givetvis ska det finnas laddplats på garageplatserna. Varför skulle det inte? 60% av nybilsförsäljningen är laddbar och det kommer bara öka.
 
Grymt bra att kunna erbjuda de boende 60 p-platser med laddbox för 1.75kr/kwh och på 85 lägenheter.

Vad har det kostat att installerat alla?
Minns jag rätt kostade de första 40 platserna ca 400k efter 50% klimatbidrag. Gjordes 2021. De sista 20 platserna går på lite över 200k, men vi söker bidrag även för dem. Vi kommer använda vårt kommande elstöd för att finansiera det sista….i böckerna. Vi har en schablonavgift för elen för alla medlemmar. Så föreningen har direkt stått för all el till lägenheterna.

Vi har även fått uppgradera vår Elinfra för 50-70k för att elen ska räcka till. Så totalt 5-600k ish…
 
Skönt att höra om en förening som inte tror att det är 2010 längre. Givetvis ska det finnas laddplats på garageplatserna. Varför skulle det inte? 60% av nybilsförsäljningen är laddbar och det kommer bara öka.
Xakt. Utöver 10-talet rena elbilar så gissar jag att 50% av övriga bilar är hybrider. Fruns XC 60 hybrid tar ca 4h att ladda fullt när systemet är hårt belastat…dvs efter kl 18. Men nattetid har man ju ingen brådska heller. På landet har vi egen laddare och där tar det ca 1h 45 min…
 

Vad tror vi om detta? Väntar på pressmeddelande från Easee. Tidigare har dom hävdat att allt är i sin ordning. Men nu verkar det som att åtgärder är nödvändiga. Ganska många som påverkas i Sverige.
 

Vad tror vi om detta? Väntar på pressmeddelande från Easee. Tidigare har dom hävdat att allt är i sin ordning. Men nu verkar det som att åtgärder är nödvändiga. Ganska många som påverkas i Sverige.

Vad bör man göra om man sitter på Easee? Inget?
 
Ja, det går på föreningens ”stora” nätabonnemang. Vi har ett för samtliga 85 lgh. 1.75 går vi nog lite back på om man räknar in adminavg från Incharge. Nej, samma pris för plats med som utan box. Vi har totalt 60 platser, 40 med laddbox. Beställt till de sista 20 nu som installeras under mars/april.
Riktigt bra pris, vi betalar 2.50 och går förmodligen back på det. Får se hur det blir nu när vi går över till gemensamma elavtal samt skaffar solpaneler till föreningen. Betalar dessutom lite extra för platsen om man har elbox, men det är försumbart.
 
Vad bör man göra om man sitter på Easee? Inget?
Installera en separat jordfelsbrytare typ B löser ju vissa av anmärkningarna. Men inte problemen med överspänningsskyddet och immunitetsprovningen.

Alla fel är väl typ en på miljonen, men frågan är vad försäkringsbolagen säger om att använda produkter med kända fel som kan leda till både person- och materialskada.

Från ESVs beslut daterad 14/3.

Följande brister har identifierats:
• Utrustningen har inte en jordfelsbrytare typ A enligt EN 61008-1 och det finns ingen information i medföljande dokumentation om att en sådan ska föregå utrustningen vid installation.
• Utrustningen uppfyller inte kravet för DC-skydd för felströmmar över 6mA enligt IEC 62955.
• Utrustningen klarar inte överspänningsprovet upp till 7000V mot PELV (LLLN->CP).
• Utrustningen har märkningsbrister.
• Utrustningen klarar inte kraven för IP-klass IP5X.

Om jag redan haft en Eease installerad hade jag avvaktat och kört på som vanligt. Om jag skulle köpt laddbox idag hade det blivit en Zaptec Go.
 
Senast ändrad:
Intressant


Mmm, fast inte en chans att den kostar 280 i Sverige.
 
När vi fixade elbilsladdning i vårt garage tog firman 15k-20k extra för att installera Wi-Fi… nu sket det sig på någon teknikalitet men 100k känns ju rätt saftigt?
Att stoppa in ett 4g-mobilt bredband med extern antenn i garaget och en router löser problemet och kostar enstaka tusenlappar plus 500kr/mån. När man säger att det kostar 100k så är det viljan som saknas. Det visas ytterligare av att styrelsen tycker Tesla (som kommer vara Sveriges mest sålda bil inom kort) är "leksaker".
 
När vi fixade elbilsladdning i vårt garage tog firman 15k-20k extra för att installera Wi-Fi… nu sket det sig på någon teknikalitet men 100k känns ju rätt saftigt?
Stort garage, finns inget internet framdraget. Med lite switchar och AP:S och kablage som är klassade för utomhusmiljö så de klarar fukt och damm och förproj och installation….så sticker det. Kollar Merakis plattform. Vi köper inget junk på ClasO…..
 
Tillbaka
Topp