• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    977
Zaptec? Inget egentligen, alla dessa laddboxar är bara ett uttag med några mikrochip och tillhörande app. Rent praktiskt funkar det lika bra med ett trefasuttag så länge det har en jordfelsbrytare (helst typ B) och 2,5-kablage. Det man missar med trefasuttag är funktioner som lastbalansering, laddning vid lågt elpris osv osv.

Men Zaptec Go och Eease Home är de boxar många väljer mellan (prisvärda, bra appar, 4G). Men nu finns ju bara en av dem kvar. Så valet blir lätt ;)
tack!
 
Ser nice ut, intressant samarbete med VW på MEB-plattformen och är en EU specifik modell

Verkar som den får Fords interface och inte VWs. I så fall är den största nackdelen med MEB borttagen och det kommer bli en utmärkt bil som är bättre än ID4 ironiskt nog.
ford-explorer-elettrica-2023.jpg
 
Verkar som den får Fords interface och inte VWs. I så fall är den största nackdelen med MEB borttagen och det kommer bli en utmärkt bil som är bättre än ID4 ironiskt nog.
ford-explorer-elettrica-2023.jpg
yes verkar vara fords egna, Ford har även sagt att bilar som kommer ifrån 2023 skall ha Android Automtive låter det dock vara osagt.

Dock så verkar vissa saker vara kvar som är likt ID4/ID3.. inga knappar på rattarna och manövreringen för fönstren är på liknande sätt som ID :(
 
yes verkar vara fords egna, Ford har även sagt att bilar som kommer ifrån 2023 skall ha Android Automtive låter det dock vara osagt.

Dock så verkar vissa saker vara kvar som är likt ID4/ID3.. inga knappar på rattarna och manövreringen för fönstren är på liknande sätt som ID :(
De grejerna kan man dock leva med (när sänkte du ned bakfönstren sist?) men IDs infotainmentsystem är ju så dåligt att det diskvalificerar hela bilen.
 
Efter sommaren är det dags för ny bil för mig och jag tror jag kliver på Model Y (Hoppas forf att cybertruck kommer, men ser mörkt ut). Hur ska man tänka med finansiering? På teslas hemsida finns kontant, finansiell leasing, privatleasing och privatavbetalning. Alla förutom kontant verkar begränsade i hur mycket man får peta in. Hur har ni andra gjort?
 
Efter sommaren är det dags för ny bil för mig och jag tror jag kliver på Model Y (Hoppas forf att cybertruck kommer, men ser mörkt ut). Hur ska man tänka med finansiering? På teslas hemsida finns kontant, finansiell leasing, privatleasing och privatavbetalning. Alla förutom kontant verkar begränsade i hur mycket man får peta in. Hur har ni andra gjort?

Personligen köper jag inte en bil jag inte kan betala rakt av. Finns säkert argument mot det men hatar alla former av skulder och återkommande betalningar.

Cybertruck kan du nog glömma. Tvivlar på att den någonsin släpps öht och den kommer definitivt inte att släppas i Europa i nuvarande form om det skulle ske.
 
Personligen köper jag inte en bil jag inte kan betala rakt av. Finns säkert argument mot det men hatar alla former av skulder och återkommande betalningar.

Cybertruck kan du nog glömma. Tvivlar på att den någonsin släpps öht och den kommer definitivt inte att släppas i Europa i nuvarande form om det skulle ske.

Det blir oftast så höga kostnader på bilar i 300-400k-klassen vilket jag kan lägga på bil nu, därav känns det vettigare att ta teslan som har lägre kostnader. Håller dock med dig, hade hellre köpt rakt av. Till saken hör att jag sitter på en leasingbil som går ut i september och har inga problem att "överföra" den kostnaden till ny bil.
 
Efter sommaren är det dags för ny bil för mig och jag tror jag kliver på Model Y (Hoppas forf att cybertruck kommer, men ser mörkt ut). Hur ska man tänka med finansiering? På teslas hemsida finns kontant, finansiell leasing, privatleasing och privatavbetalning. Alla förutom kontant verkar begränsade i hur mycket man får peta in. Hur har ni andra gjort?
På privatavbetalning går det att ställa in mer när du har lagt beställningen. Du kan lägga upp på fem år om du vill och restvärde kan du ställa in bäst du vill enligt egen prognos :)
Jag köpte model Y i januari förra året med privatavbetalning och då fungerade det så. Räntan är rörlig också men brukar ju subventioneras en del av Tesla, vet inte hur det ser ut nu.
Bättre betala ränta än köpa bensin :)
 
Efter sommaren är det dags för ny bil för mig och jag tror jag kliver på Model Y (Hoppas forf att cybertruck kommer, men ser mörkt ut). Hur ska man tänka med finansiering? På teslas hemsida finns kontant, finansiell leasing, privatleasing och privatavbetalning. Alla förutom kontant verkar begränsade i hur mycket man får peta in. Hur har ni andra gjort?
Jag tog Teslas finansiering (då 1,99%, nu mkt sämre) och sen gjorde jag lite ordentliga extrabetalningar efter jag hämtade ut bilen.

Har du möjlighet att ta elbilen som tjänstebil i eget bolag så är det lönsamt fortfarande. Jag kan inte riktigt dina förutsättningar.
 
På privatavbetalning går det att ställa in mer när du har lagt beställningen. Du kan lägga upp på fem år om du vill och restvärde kan du ställa in bäst du vill enligt egen prognos :)
Jag köpte model Y i januari förra året med privatavbetalning och då fungerade det så. Räntan är rörlig också men brukar ju subventioneras en del av Tesla, vet inte hur det ser ut nu.
Bättre betala ränta än köpa bensin :)
Ja men lite så jag tänker också..
 
Varför skriver man i antalet kilometer som körs förresten. Fungerar det inte som ett billån?

1681313539506.png
De beräknar (den uppskattade) värdeminskningen/amorteringen baserat på antal mil den gått när ditt avtal går ut.

Bra att veta är att om du väljer 36 mån med restskuld och vill förlänga måste du lösa ett nytt lån och då försvinner ränterabatten från Tesla. Däremot kan du lösa tidigare även om du väljer 48 eller 60 månader.

Jag har en beställning på en Y liggandes också och tänker välja 48 mån/1000mil/år men amortera mer än jag måste på löpande basis.
 
Det påverkar det uppskattade restvärdet på bilen.
Vilket i sig inte har någon betydelse eftersom man faktiskt äger bilen. Teslas risk (eller rättare sagt DNBs) hanteras via den 20%iga kontantinsatsen. Jag tror det är en amerikansk grej där garanterade restvärden finns även för privatpersoner. Fyll i 1000 mil om året @ChazzReinhold det händer absolut ingenting om du kör för mycket ;)

Bra att veta är att om du väljer 36 mån med restskuld och vill förlänga måste du lösa ett nytt lån och då försvinner ränterabatten från Tesla. Däremot kan du lösa tidigare även om du väljer 48 eller 60 månader.
Och dessutom så får man alltid lösa alla billån kostnadsfritt så det är bättre på alla sätt att välja 60 månader istället. Att man vill få kunder att välja 36 mån med restskuld är för att man då får tillbaka kunden till hallen. Eftersom många inte har råd att lösa restskulden kontant så "tvingas" de byta in bilen och köpa en ny.
 
Vilket i sig inte har någon betydelse eftersom man faktiskt äger bilen. Teslas risk (eller rättare sagt DNBs) hanteras via den 20%iga kontantinsatsen. Jag tror det är en amerikansk grej där garanterade restvärden finns även för privatpersoner. Fyll i 1000 mil om året @ChazzReinhold det händer absolut ingenting om du kör för mycket ;)


Och dessutom så får man alltid lösa alla billån kostnadsfritt så det är bättre på alla sätt att välja 60 månader istället. Att man vill få kunder att välja 36 mån med restskuld är för att man då får tillbaka kunden till hallen. Eftersom många inte har råd att lösa restskulden kontant så "tvingas" de byta in bilen och köpa en ny.

Tack för bra förklaring! Känns som ett minfält i dessa oroliga tider…
 
Jag tog Teslas finansiering (då 1,99%, nu mkt sämre) och sen gjorde jag lite ordentliga extrabetalningar efter jag hämtade ut bilen.

Har du möjlighet att ta elbilen som tjänstebil i eget bolag så är det lönsamt fortfarande. Jag kan inte riktigt dina förutsättningar.

Man bör väl kunna anta att räntan kommer gå ner i takt med att rix sänker? Som enligt mina beräkningar ska ske i Q4. Investera inte på det bara! ;)
 
Man bör väl kunna anta att räntan kommer gå ner i takt med att rix sänker? Som enligt mina beräkningar ska ske i Q4. Investera inte på det bara! ;)

Först skall ju räntan upp lite till. 26 april vet vi hur stor nästa höjning blir.
Det enda som kan få Riksbanken att börja sänka i höst är att inflationen på ett magiskt sätt faller tillbaka till 2% eller att vi får en allvarlig ekonomisk kris med snabbt stigande arbetslöshet.
Det sistnämda scenariet är väl mer sannolikt isf. Eller hur ser dina beräkningar ut? 😄
 
Först skall ju räntan upp lite till. 26 april vet vi hur stor nästa höjning blir.
Det enda som kan få Riksbanken att börja sänka i höst är att inflationen på ett magiskt sätt faller tillbaka till 2% eller att vi får en allvarlig ekonomisk kris med snabbt stigande arbetslöshet.
Det sistnämda scenariet är väl mer sannolikt isf. Eller hur ser dina beräkningar ut? 😄

Visst är det så. Jag tror forf den kommer falla som en sten och om FED börjar sänka/inte höja så kommer kronan stärkas också. Känns bättre att vara optimist!
 
Sänkta priser från Tesla


En model 3P för 632 är ju grymt jävla bra :) dem har bilar i lager med.

Men det ser ut som att en facelift är på ingång. Såg någon läckt bild med (om den är fake eller inte låter jag vara osagt). Verkar vara kluster framför ratten?

Ser bättre ut än nuvarande i min mening
FB_IMG_1681454929373.jpg
 
Senast ändrad:
Sänkta priser från Tesla


En model 3P för 632 är ju grymt jävla bra :) dem har bilar i lager med.

Men det ser ut som att en facelift är på ingång. Såg någon läckt bild med (om den är fake eller inte låter jag vara osagt)
Första gången man kan få en Tesla för under halvmiljonen.
Detta är ju större än när Lidl gick ut med att de sänker sina priser 😂
 
Tillbaka
Topp